Henk,
Ik heb een jaar via een uitwisselingsprogramma aan de University of South Australia (UniSa) gestudeerd, dus ik kan je misschien een klein beetje verder helpen.
Je hebt hier niet, zoals in Nederland, een duidelijk verschil tussen HBO en Universiteit. Daar waar ze hier uni noemen, zouden we in Nederland HBO noemen. Wil je hier "doorstuderen", dan ga je voor een postgraduate opleiding, wat zo'n beetje overeen komt met universiteit in Nederland. Ik benadruk "zo'n beetje", want het is niet allemaal zo zwart-wit als ik nu schets.
[quote author=Henk J link=topic=2690.msg29106#msg29106 date=1127683069]
Het leven in Oz als student is.......
[/quote]
HEERLIJK RELAXED! Ik heb een 4-jarige HTS opleiding luchtvaarttechniek gedaan, en ben nu Technische bedrijfskunde aan het afronden op de universiteit Twente. In beide opleidingen heb ik redelijk veel moeten doen. In mijn eerste opleiding had ik veel contact-uren, en in mijn tweede opleiding was dat beduidend minder maar was ik regelmatig tot in de avonduurtjes nog bezig met lezen/projecten/etc. Toen ik hier dus begon, had ik het idee dat dat nu ook weer het geval zou zijn, maar ik heb bijzonder weinig gedaan en prima cijfers behaald hier. Ik persoonlijk had erg weinig contacturen (zo'n 12-16 per week), en voor sommige vakken hoefde ik ook bijzonder weinig voor te bereiden.
De toetsing van de vakken verschilt van vak-tot-vak. Voor sommige vakken heb ik enkel een test (tentamen) moeten doen, voor andere allerlei projecten, weer voor een ander drie essays moeten schrijven en geen test, enz. Over het algemeen had ik de indruk dat er hier meer nadruk ligt op projecten/essays/etc. dan op tentamens, maar dan kan ook aan mijn vakken hebben gelegen. Het niveau vond ik duidelijk lager dan dat in Nederland, maar gezien mijn omstandigheden had ik misschien ook hoge verwachtigen. Zo heb ik een aantal 2de-jaars vakken hier gevolgd, terwijl ik in Nederland mijn afstudeer-gebonden keuzevakken aan het afronden was en sommige hiervan waren redelijk pittig.
De sfeer was hier erg informeel, en regelmatig stond de docent in zijn korte broek en zonnebril op mijn hoofd les te geven. Ook regelmatig gehad dat we na afloopn gezellig met zijn allen de kroeg indoken.
De deathlines voor bepaalde projecten waren redelijk flexibel, alhoewel dat van docent tot docent verschillend was. Bij sommige docenten kon je het geen seconde te laat inleveren, terwijl andere na 2 week pas vroegen was de opdracht was....
[quote author=Henk J link=topic=2690.msg29106#msg29106 date=1127683069]
Bevalt het of niet?
[/quote]
Ja en nee. JA, het was heerlijk relaxed en voor mij echt een lachertje. NEE, want ik voelde geen enkele uitdaging. Had niet het idee dat ik iets nieuws leerde. Heb regelmatig gehad dat ik in mijn agenda keek, "fock, volgende dag een opdracht inleveren", in een avondje een opdracht in elkaar rommelde (in mijn ogen van zeer matige kwaliteit), en vervolgens een prima cijfer binnenkreeg. Na een aantal weken had ik dit spelletje dus wel door...
Het komt hier ook nauwelijks voor dat mensen studie-vertraging oplopen....Je schrijft je in voor gemiddeld zo'n 4 vakken per semester en het is echt een uitzondering als je een vak niet haalt. Ik denk dat ik echt mijn BEST zou moeten doen om een vak niet te halen hier. De mentaliteit van de studenten is daardoor ook anders, en is erg in de trend van "oh, should be alright".
Hopelijk heb je hier wat aan. Als je meer specifiekere vragen heb, dan weet je me te vinden.
Cya,
Vin