Het leven als student in OZ is......

Henk J

New Member
Wie kan deze zin afmaken?

Het leven in Oz als student is.......


Ik zie hier veel info over studentenvisa, maar ik hoor van mensen die er al studeren nog vrij weinig over.

Bevalt het of niet?

Wat zijn de verschillen met studentje zijn in Nederland??

ik wil dus graag ERVARINGEN!!!!!!!


Henk
 
Henk,

Ik heb een jaar via een uitwisselingsprogramma aan de University of South Australia (UniSa) gestudeerd, dus ik kan je misschien een klein beetje verder helpen.

Je hebt hier niet, zoals in Nederland, een duidelijk verschil tussen HBO en Universiteit. Daar waar ze hier uni noemen, zouden we in Nederland HBO noemen. Wil je hier "doorstuderen", dan ga je voor een postgraduate opleiding, wat zo'n beetje overeen komt met universiteit in Nederland. Ik benadruk "zo'n beetje", want het is niet allemaal zo zwart-wit als ik nu schets.

[quote author=Henk J link=topic=2690.msg29106#msg29106 date=1127683069]
Het leven in Oz als student is.......
[/quote]

HEERLIJK RELAXED! Ik heb een 4-jarige HTS opleiding luchtvaarttechniek gedaan, en ben nu Technische bedrijfskunde aan het afronden op de universiteit Twente. In beide opleidingen heb ik redelijk veel moeten doen. In mijn eerste opleiding had ik veel contact-uren, en in mijn tweede opleiding was dat beduidend minder maar was ik regelmatig tot in de avonduurtjes nog bezig met lezen/projecten/etc. Toen ik hier dus begon, had ik het idee dat dat nu ook weer het geval zou zijn, maar ik heb bijzonder weinig gedaan en prima cijfers behaald hier. Ik persoonlijk had erg weinig contacturen (zo'n 12-16 per week), en voor sommige vakken hoefde ik ook bijzonder weinig voor te bereiden.
De toetsing van de vakken verschilt van vak-tot-vak. Voor sommige vakken heb ik enkel een test (tentamen) moeten doen, voor andere allerlei projecten, weer voor een ander drie essays moeten schrijven en geen test, enz. Over het algemeen had ik de indruk dat er hier meer nadruk ligt op projecten/essays/etc. dan op tentamens, maar dan kan ook aan mijn vakken hebben gelegen. Het niveau vond ik duidelijk lager dan dat in Nederland, maar gezien mijn omstandigheden had ik misschien ook hoge verwachtigen. Zo heb ik een aantal 2de-jaars vakken hier gevolgd, terwijl ik in Nederland mijn afstudeer-gebonden keuzevakken aan het afronden was en sommige hiervan waren redelijk pittig.
De sfeer was hier erg informeel, en regelmatig stond de docent in zijn korte broek en zonnebril op mijn hoofd les te geven. Ook regelmatig gehad dat we na afloopn gezellig met zijn allen de kroeg indoken.
De deathlines voor bepaalde projecten waren redelijk flexibel, alhoewel dat van docent tot docent verschillend was. Bij sommige docenten kon je het geen seconde te laat inleveren, terwijl andere na 2 week pas vroegen was de opdracht was....

[quote author=Henk J link=topic=2690.msg29106#msg29106 date=1127683069]
Bevalt het of niet?
[/quote]

Ja en nee. JA, het was heerlijk relaxed en voor mij echt een lachertje. NEE, want ik voelde geen enkele uitdaging. Had niet het idee dat ik iets nieuws leerde. Heb regelmatig gehad dat ik in mijn agenda keek, "fock, volgende dag een opdracht inleveren", in een avondje een opdracht in elkaar rommelde (in mijn ogen van zeer matige kwaliteit), en vervolgens een prima cijfer binnenkreeg. Na een aantal weken had ik dit spelletje dus wel door...
Het komt hier ook nauwelijks voor dat mensen studie-vertraging oplopen....Je schrijft je in voor gemiddeld zo'n 4 vakken per semester en het is echt een uitzondering als je een vak niet haalt. Ik denk dat ik echt mijn BEST zou moeten doen om een vak niet te halen hier. De mentaliteit van de studenten is daardoor ook anders, en is erg in de trend van "oh, should be alright".

Hopelijk heb je hier wat aan. Als je meer specifiekere vragen heb, dan weet je me te vinden.

Cya,

Vin
 
Ik studeer niet in Australie, maar woon in huis met een PhD student. En op mijn werk kom ik veel studenten tegen. Het studeren lijkt mij hier ook wat relaxter dan in NL. Je moet wel je vakken halen. Maar het oogt mij iets minder streng dan in NL. Wat schoolser ook trouwens. Het is nu mid-semester break, en het is echt bijna uitgestorven op de campus. Heel raar, want het is vaak super druk hier op het universiteitsterein. Ik vind het hier gezelliger dan bijvoorbeeld in Delft. Dat komt vooral door het campus gevoel (heb je niet echt in NL) en door de winkeltjes op de campus. Martijn heeft het hier enorm naar zijn zin op de uni. Hij wordt wel uitgedaagd. Maar heeft ook het gevoel dat het niveau van de gemiddelde student hier minder hoog is dan in NL. Het hangt van je beurs af of je veel te besteden hebt of niet. Omdat ik mag werken komen we nu goed rond. Anders was het waarschijnlijk wat krap geweest. Hier ervaar ik uni iets meer als HBO. De meeste mensen doen ook alleen een bachelor. Als ze verder studeren plakken ze er regelmatig een master+PhD aanvast. Maar zoals ik al eerder typte, dat doet het niveau niet ten goede.

Al met al denk ik dat de algemene mentaliteit van Australiers doorschemerd in hun studeren: no worries, should be alright. Dat is hier sowieso een normale uitdrukking en voor studenten geldt het zeker. Ons bevalt het hier prima. Studeren is een goede manier om uit te proberen of je hier zou kunnen wonen.
 
Hoi Vinvanmil en juf rebekka,

Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp is het niveau dus beduidend lager en als internationaal student hoef je je helemaal geen zorgen te maken over de cijfertjes. Das allemaal heel leuk en relaxed, maar het is toch wel de bedoeling dat ik er iets leer.  Ik kan wel leuk alle puntjes halen, maar als ik er in de praktijk nog niks van bak, dan heeft het ook geen zin. Ik zit te denken aan een master of profesional communication, stream photography en/of multimedia. Dat laatste houd in dat ik leer websites bouwen en als webdesigner aan de slag kan. Aan de andere kant is die no worries mentaliteit overal in elk deel van de samenleving(ook in het bedrijfdleven) te vinden.

Ik heb al een jaar gebackpacked in OZ en 1.5 jaar studie gaat me ook een flinke schuld opleveren (22.000 euro ofzoiets), maar een simpele hobby LOI cursus doen vind ik nou ook niet  echt wat.  Nog meer internationale ervaring, een Australisch diploma en engels onderwijs verstevigt mijn positie als journaluist, webdesigner en fotograaf op de internationale arbeidsmarkt wel behoorlijk. De Nederlandse arbeidsmarkt is toch naar de kloten!

Kun je iets duidelijker zijn met dat post graduate is net als nl uni? Ik weet er al aardig wat van af, maar aangezien jij persoonlijke ervaring in hebt...

tja verdere vragen? Ik denk dat ik nu moet kiezen doen of niet.  Als je nog iets weet waar ik rekening mee moet houden of iets anders dat helpt dan is het allemaal van harte welkom.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Henk
 
Henk,

[quote author=Henk J link=topic=2690.msg29461#msg29461 date=1127855128]
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp is het niveau dus beduidend lager en als internationaal student hoef je je helemaal geen zorgen te maken over de cijfertjes. Das allemaal heel leuk en relaxed, maar het is toch wel de bedoeling dat ik er iets leer.  Ik kan wel leuk alle puntjes halen, maar als ik er in de praktijk nog niks van bak, dan heeft het ook geen zin.
[/quote]

Dat je je helemaal totaal geen zorgen hoeft te maken over je cijfertjes is misschien niet geheel correct. Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat ik heb gezegd dat het allemaal vrij makkelijk is. Maar dat hangt natuurlijk ook van je vooropleiding af (en misschien ook wel de uni die je hier wilt gaan doen). tevens moet je niet vergeten dat alles ineens in het Engels is, en alhoewel dat voor mij geen enkel probleem was, heb ik diverse mensen om me heen gezien die hier (vooral in het begin) toch wel een beetje moeite mee hadden.
Verder denk ik dat je wel degelijk nog iets leert, anders zou het natuurlijk allemaal geen nut hebben. Misschien waren mijn verwachtingen wel groter, en heb ik vakken gevolgd die onder mijn niveau lagen. Ondanks dit alles, denk ik inderdaad dat het gemiddeld genomen iets makkelijker is dan in Nederland.

[quote author=Henk J link=topic=2690.msg29461#msg29461 date=1127855128]
Ik heb al een jaar gebackpacked in OZ en 1.5 jaar studie gaat me ook een flinke schuld opleveren (22.000 euro ofzoiets), maar een simpele hobby LOI cursus doen vind ik nou ook niet  echt wat.  Nog meer internationale ervaring, een Australisch diploma en engels onderwijs verstevigt mijn positie als journaluist, webdesigner en fotograaf op de internationale arbeidsmarkt wel behoorlijk. De Nederlandse arbeidsmarkt is toch naar de kloten!
Kun je iets duidelijker zijn met dat post graduate is net als nl uni? Ik weet er al aardig wat van af, maar aangezien jij persoonlijke ervaring in hebt...
[/quote]

Ik weet ook niet precies het fijne van post-graduate af, ik heb enkel een aantal vakken erin gevolgd (en deze waren iets lastiger, maar zeker nog niet het niveau wat ik gewend was). Normaal gesproken volgt iedereen hier een zogenaamde undergraduate program, (=bachelor="hbo") en als je dus wilt doorstuderen volg je een post-graduate program. Deze programmas kunnen verschillend van aard zijn, en ik geloof dat elke opleiding/uni weer andere programma's heeft. Hier bestaat het uit een extra twee jaar studeren, afsluitend met het schrijven van een thesis (dacht ik....).
Maar vertel, hoe wil je je master's halen in 1.5 jaar?? En wil je via een uitwisselingsprogramma gaan of rechtstreeks? Want in dat geval dien je je collegegeld VOORAF te betalen, en dat is meestal een flinke berg. Weet niet precies hoeveel, maar dacht ergens in de buurt van $15.000. Misschien iets om in je achterhoofd te houden.

[quote author=Henk J link=topic=2690.msg29461#msg29461 date=1127855128]
tja verdere vragen? Ik denk dat ik nu moet kiezen doen of niet.  Als je nog iets weet waar ik rekening mee moet houden of iets anders dat helpt dan is het allemaal van harte welkom.
[/quote]

Succes met je keuze! Zoals je zelf ook al aangaf, het een is "extraatje" als je Internationale ervaring hebt en in het Engels les hebt gekregen, maar of het financieel allemaal op te hoesten is...?

Cya,

Vin
 
Hoi,

het wordt dan waarschijnlijk een master in Perth. Deze bestaat uit drie semesters en er staat bij dat het anderhalf jaar duurt. Ik heb al een bachelor of communication in ebzit. Deed hbo journalistiek. En in september 2004 heb ik 10 maanden gebackpacked in Oz. Maar ik weet wel dat er nog veel engelse woorden zijn die ik niet en. Ach daar kom ik wel uit.En leren doe ik zeker wel.

Een uitwisselingsprogramma heb ik niet. Dat betekent dat ik me aanmelden moet bij een NL uni, denk ik. Of kan het ook anders? maar zoals het nu is moet ik rechtstreeks. En dan word het flink lenen. En ik geloof dat ik per semester kan betalen, ook omdat je per semester kan afhaken. Je krijgt dan een graduate cetificate (1 semester) graduate diploma(2 semesters) of een master(3 semsesters) Het zal interessant worden en financieel.... word het minder.. Hieronder de link van de te volgen studie: http://www.scam.ecu.edu.au/courses/postgraduate/index.php <http://www.scam.ecu.edu.au/courses/postgraduate/index.php>

Als je hierover ook nog wat weet, dan is het welkom.

Henk
 
Hoi Henk,

MMm, ik snap de problemen waar je me zit, want ik wil in juli beginnen met een master International Relations ( waarschijnlijk in Brisbane), maar ik vind het ook moeilijk om er achter te komen hoe het niveau is. Ik heb begrepen dat een bachelor inderdaad ongeveer gelijk staat aan HBO ( maar dat is in NL natuurlijk ook zo), en dat het niveau per universiteit flink kan verschillen. Er is blijkbaar een soort samenwerkingsverband van 10 universiteiten door heel Australie, en dat zijn dat blijkbaar de 'beste' uni's, of in elk geval het meest prestigieus. Ik weet wel dat bv. de University of Sydney en nog een paar andere Australische uni's elk jaar hoog in de lijst 'beste universiteiten ter wereld' eindigen in een onderzoem van the Times (geloof ik), en daar staan ook universiteiten als Harvard, Yale en Cambridge in, maar GEEN nederlandse universiteiten ( of in elk geval op een lagere positie). Dus internationaal gezien staan sommige Australische uni's dus beter aangeschreven dan nederlandse, dus ik vermoed dat het niveau daar écht niet zo laag zal zijn.
En hallo, alsof het niveau in Nederland zo megahoog is...?? Dat zal ook nogal verschillen per studie en per uni.

Er zijn trouwens ook masters van één jaar, net zoals in Nederland. Die ga ik waarschijnlijk een doen.

Om voor een uitwisseling in aanmering tekomen moet je bij een nederlandse universiteit zijn ingeschreven. Het hangt van de uni af of en waar je geplaatst kan worden ( je moet je aanmelden voor uitwisseling) maar het voordeel is dat je alleen in NL collegegeld betaalt, wat veel geld scheelt. Als permanent resident betaal je trouwens ongeveer de helft minder collegegeld dan als buitenlandse student.

Oja, je aanmelding rechtstreeks kan kosteloos worden geregeld door IEP in Utrecht! Maar misschien wist je dat al?

Succes!
Aukje.
 
dankje, idp is mij wel bekend.

heb ze al een spervuur van vragen gegeven.

nu de keuze: 1.5 jaar oz perth studie en werk of....NL werken en leren...


aargh
 
Back
Top