Het leven in australie

Jelle

New Member
Hallo allemaal,

Als je eenmaal in Australie bent gaan wonen.
Heb je het dan daar ook goed?
Dat bedoel ik met bijvoorbeeld. Heb je veel schulden kan je je veel permiteren heb je een auto etc etc.
Ik zou namelijk zelf niet met idee willen gaan emigreren met van nou moet ik op gaan letten op mijn geld.
Ik snap natuurlijk dat het hard werken maar is dat ook niet voor niks?
als je in Nederland hard werkt bereik je wat bedoel ik met mooie auto groot huis is dat in Australie ook het geval of is dat veel moeilijker.

Heel erg bedankt

Jelle

PS: Vat deze vraag niet verkeerd op het is goed bedoeld.

Hi Jelle

Weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp, dus ik doe even een gooi naar een antwoord :)

Hoe harder je werkt (Nederland of hier in Australia) hoe meer je verdient. Hoe meer je verdient...des te meer heb je om mee te "spelen". Maar ik persoonlijk denk niet dat dit een goede drijfveer of de juiste motivatie voor een eventuele emigratie is. Een betere levens kwaliteit ligt voor mij meer op een ander vlak en zeker niet in het materiele.
Het is hier in mijn ogen minder materialistisch, je wordt niet echt afgerekend op het soort auto waarin je rijdt of de omvang van het huis waarin je woont. Voor mijn gevoel heb ik hier (ondanks dat wij beide hard werken) veel meer vrije tijd dan wij ooit in Nederland hadden. Ik voel mij hier geen nummer in de winkel er kan meestal nog een praatje vanaf.

Schulden........ja ook dat ligt toch volkomen aan jezelf lijkt mij. Je kan zoveel of zo weinig schulden maken als je wilt WAAR je ook maar bent.  :).

Dus in het kort: "hebben wij het hier goed" Yep, wij hebben het hier fantastisch en zijn nog altijd erg blij met onze keuze. Hopelijk heb ik je vraag enigszins beantwoord. Feel free to ask more!

Groetjes
Syl

Ha Jelle,

Tja, ik weet niet of het is wat je bedoelt, maar wij (en net als iedereen waarschijnlijk) hebben toch behoorlijk wat kosten moeten maken om naar Australie te verhuizen. En om dan hier een heel nieuw leven op te starten, kost ook best wat centjes. Ons spaartegoed is er helemaal aan op gegaan. Het ligt er natuurlijk aan hoe je alles aanpakt, wij hebben al onze spullen over laten komen uit Nederland en we hebben onze hond meegenomen (ook een dure grap).  :dog:

Maar ja, als je die beginperiode achter de rug hebt (wij zitten net een beetje aan het einde ervan) dan kan je wel weer lekker gaan sparen natuurlijk. Over het algemeen vind ik het leven hier wel ietsje goedkoper dan in Nederland. Daar staat weer tegenover dat je waarschijnlijk ook iets minder gaat verdienen dan je in Nederland deed.

Wel hebben wij vorige week een stuk grond gekocht van iets meer dan twee hectare groot. Nou gaan we daar een huis op laten bouwen en dan heb je nog wat sidecosts maar in totaal hebben wij straks voor zo'n 200.000 euro een waar paradijsje. Voor dat geld kun je in Nederland net een heel klein rijtjeshuisje kopen, als je goed zoekt. Dus dat is toch wel wat hard werken waard?

Volgens mij is het dus een kwestie van net zo hard werken als in Nederland, maar je krijgt hier wel meer waar voor je geld.

Maar zoals eerder al gezegd wordt: het lijkt mij niet verstandig om met alleen die reden de halve wereld rond te verhuizen.
Wij genieten hier vooral enorm van de ruimte, de natuur en het lekkere weer. (hoewel: we hebben net de koudste juni dag sinds 39 jaar gehad, en een enorme storm/orkaan en al meer regen in de maand mei dan normaal in de ergste regenmaand (juni) valt. :freezing: :depressed:

Ha ha, maar dat duurt maar even, strakjes komt het mooie weer er al weer aan.....

Groetjes van Anna

Hoi Jelle.
Ik ben het volkomen eens met de voorgaande reacties. Ik kan er nog maar weinig op toe voegen. Wat ons betreft zijn idd de grootste motivaties om te emigreren niet materialistische.  Alhoewel,.. het is mooi mee genomen dat de benzine een stuk goedkoper is en er geen wegen belasting wordt geïncasseerd. Er zijn weer wat anderen dingen die duurder zij maar dat is een ander verhaal :-x Dus die dikke V8 flatback (of hoe noemen ze dat Pick up of was dat Yanks) Gaat er zeker komen. In ons geval was wel een grote motivatie de huizen. Die zijn in Aus op dit moment in ieder geval, een stuk goedkoper en groter. Maar wat er al wordt gezegd.  Hou er rekening mee dat voor de meeste van ons het spaargeld na deze procedure flink uitgeput is. Dus de eerste maanden/ wordt het heel magertjes. Waarschijnlijk zelfs nog magerder dan je gewend ben vanuit de NL. Daarom zijn de anderen motivaties van het emigreren veel belangrijker. Anders trek je het niet denk ik. De grootste motivaties voor ons zijn: de rust, het weer, veel ruimte, gemoedelijkheid van de mensen en de grootste een beteren toekomst voor onze kinderen… 
Dat was zo’n beetje mij gedachten .
Groetjes Barry

[quote author=Bear link=topic=1924.msg18173#msg18173 date=1118816582]
Dus die dikke V8 flatback (of hoe noemen ze dat Pick up of was dat Yanks)
[/quote]

Volgens mij bedoel je een ute?
Toch?

[quote author=jufrebekka link=topic=1924.msg18175#msg18175 date=1118817846]
[quote author=Bear link=topic=1924.msg18173#msg18173 date=1118816582]
Dus die dikke V8 flatback (of hoe noemen ze dat Pick up of was dat Yanks)
[/quote]

Volgens mij bedoel je een ute?
Toch?
[/quote]

Ja dat was hem  :up: :up: :up:  :lol:

Ik betaal ieder jaar rego voor mijn kleine dinkietooitje van 480 dollar dat is toch wegenbelasting?

[quote author=sidonia link=topic=1924.msg18187#msg18187 date=1118822165]
Ik betaal ieder jaar rego voor mijn kleine dinkietooitje van 480 dollar dat is toch wegenbelasting?
[/quote]

Ja dat klopt, Maar zoals ik het heb begrepen. Is dat jaarlijks een vast bedrag. Ongeacht het type of gewicht van de auto.  :)

En volgens mij zat hier ook nog een gedeelte verzekering in (Third Party Insurance)...De WA verzekering in NL en niet de All Risk

De bedragen verschillen wel.  Maar ik weet niet precies waar de grens ligt en hoe dat berekent wordt.  Onze tweede auto is 6oo en een beetje.
Het verzekerings gedeelte in de rego is alleen voor persoonlijke schade aan derde niet voor materiele schade aan de andere auto.  Daar moet je je zelf dus voor verzekeringen.  Ik heb een Suzuki Swift en betaal dus rego 480 en 512 voor een All Risk verzekering.  Met de hoogste noclaim korting.

Ik betaal bijna 700 rego en bijna 600 verzekering voor mijn auto. De kosten verschillen behoorlijk per staat. Ook voor wat betreft wonen ben je ongeveer hetzelfde kwijt als in Nederland. De hypotheekrente is niet aftrekbaar van de belasting waardoor de maandelijkse lasten (procentueel van je inkomen) ongeveer hetzelfde is. Je hebt er over het algemeen wel meer huis voor.
Overigens zijn de huizenprijzen hier de afgelopen vijf jaar schrikbarend gestegen zodat veel "first home buyers" het erg moeilijk vinden om een leuk huis te vinden. Reken maar uit, rente 7% en een hypotheek van 300000 (is echt niet veel).
Ik denk dat het over het algemeen materieel hetzelfde is als in Nederland (bij gelijkblijvend werk). Het zijn vooral de immateriele dingen die het leven hier zo leuk maken. In Nederland werd ik automatisch meegesleurd in de 'rat race'. Zodra ik de A1 opdook zat ik er midden in, 120 vond ik veel te langzaam en ik zag erg veel agressief gedrag om mij heen. Hier rij ik niet harder dan 100, heb ik zelden tot nooit aggressie in het verkeer meegemaakt.
Men groet je in winkels, is erg behulpzaam. En daarbovenop is het nog heerlijk weer ook.

Kijk dat is mooi om te horen.
Ik denk dat jullie mij goed hebben begrepen.
Want mijn vraag ging een beetje de kant op van "als je in australie woont dat kost natuurlijk al veel starters geld en of je dan veel schulden heb etc"
Want ik zou op de manier denken van als ik eventueel kinderen heb dat ik hun geen schulden wil achter laten.

Dus het is de manier hoe je het kan vergelijken met turken en marokanen etc die in ons land komen wonen.
Zo zie ik het op deze manier.

En natuurlijk hebben jullie ook gelijk met het gaat meer om het weer, landschap en de ruimte.
Zo denk ik er namelijk ook over.

Harstikke bedankt voor deze antwoorden het motiverd me elke keer weer meer om naar dat land te gaan. Maar ik ben nu nog jong (18 jaar) dus er kan nog van alles op mijn pad komen.

Veel plezier en geluk in Australie !!!

Jelle

Als ik deze verhalen allemaal lees denk ik dat we (wij in Nederland) het misschien best onderschatten hoe duur het is om te emigreren en hoeveel de opstartfase gaat kosten. Zouden jullie misschien jullie ervaringen willen delen met wat eurotje in the story?
Daar zouden waarschijnlijk een heleboel aankomde emigranten mee geholpen zijn.

groetjes veer

De kosten waar je tegenaan loopt:

* De huur van je huis/ hypotheek betalen in Nederland en ook in Australie zonder werk te hebben.
* Verkoop auto (maak je in Nederland waarschijnlijk verlies op) koop nieuwe auto in Australie
* Vliegtickets
* Visum en alles eromheen (documenten, Engelse test, medische check, enz.)
* Verhuizing van je spulletjes (reken ook mee spullen wegdoen en opnieuw moeten kopen)

Al met al zijn Martijn en ik (Martijjn verbeter mij als ik het mis heb) 7000 euro ofzo. En dan hebben we nog geen auto... Maar de kosten zijn voor iedereen anders.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

[quote author=jufrebekka link=topic=1924.msg18283#msg18283 date=1118893014]Al met al zijn Martijn en ik (Martijjn verbeter mij als ik het mis heb) 7000 euro ofzo. [/quote]
Volgens mij kom je veel hoger uit. Uit m'n hoofd betaalden wij zo'n E4,800 voor de verhuizing van 21m3 in een 30m3 container. Tickets a E1,300 per stuk en dan nog huur&bijkomende kosten (in NL huis verkocht een week voor vertrek, die week in een Centerparcs gezeten) etc. Visum zelf gedaan dus alleen de normale aanvraag/vertaal en stempelkosten.

Wij zijn een week of anderhalf voor vertrek uit ons huis gegaan. Martijn heeft bijna tot het einde kunnen werken. Daarna bij familie gezeten. De tickets hadden we voor onder de 1000 euro. Hier in Australie hebben we heel goedkoop bij de prof van martijn gelogeerd. En het visum was goedkoper omdat het een studentvisum is. Dus ik denk dat ik voor ons met 7000 wel goed zit. Maar zoals ik zei, het is voor iedereen anders. Niet iedereen heeft dezelfde huur, en niet iedereen kan bij familie logeren. Onze verhuizing was 3500, maar dat hebben we niet zelf betaald. Ik heb het wel meegeteld.

Wij hebben de budget verhuizing gedaan:
verhuizing 3500 euro
voor vertrek bij ouders geslapen (gratis)
tickets 972 euro (met z'n tweeen, dus 486 euro per stuk)
visum (class 574, PhD student) 400 dollar
medicals, papierwerk Nederland bij elkaar zo'n 500 euro
Verblijf eerst 7 weken, ongeveer 150 dollar per week inclusief eten. (wij sliepen bij mijn professor, die we af en toe wat geld gaven en soms benzine/boodschappen betaalden)

Dus die schatting van Rebekka klopt wel aardig. Wij hebben het dus op z'n student gedaan: erg budget. Maar voor andere mensen kan het idd veel meer zijn. En die hebben wellicht niet het geluk van een goedkoop onderkomen voor de eerste tijd. Daarnaast zijn wij maar met z'n tweeen en hoefden geen heel gezin te verplaatsen.

Edit: Rebekka, niet posten, terwijl ik ook een bericht aan het typen ben  :lol:

No "domestics" on-site please :-D :-D

Hiya Jelle

Dus het is de manier hoe je het kan vergelijken met turken en marokanen etc die in ons land komen wonen.
Zo zie ik het op deze manier.
"please explain" (voor een ieder die Pauline Hanson kent :)) Maar even serieus wat bedoel je precies?

Groetjes
Syl

Op zo'n vraag zat ik te wachten :p Mooi moment om ons gedachten plaatje te posten. Weet namelijk niet of ik iets vergeten ben en/of teveel heb gerekend. Graag jullie gedachten over mijn kosten plaatjes.

auto/ brik                                                                         € 1.000
bijkomenden opstart kosten?                                          € 2.500
6maanden huur  4*$300 = $1200/1.6= €750E*6            € 4.500 
koelkast/ wasmachine/ gasfornuis evt. E-bay                  € 1.500
6maanden eten/ gas- licht/ water= (300+170+50)*6à    € 3.200                +
------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                                         €12.700

Even voor de duidelijkheid.
€13.000 is dus naar mijn idee het  minimalen bedrag voor 6maanden leven voor twee volwassen personen en is gebaseerd op Nederlandse vasten lasten :roll: Kosten voor container, tickets en visa zitten er niet bij. Dit zijn wel minimalen kosten dus zuinig zijn geen etentjes, geen leuke tripjes, geen party’s en zeker niet uitgaan of leuken cursus voor sociaal contact…..!!! Komt wel eerst een baan vinden :lol:

[quote author=Bear link=topic=1924.msg18303#msg18303 date=1118904059]
auto/ brik                                                                        € 1.000
[/quote]

Voor dit geld heb je echt een brik, als je al wat kan vinden voor dit geld. De 2e handsautomarkt begint hier bij 5000 dollar en een beetje fatsoenlijke 2e hands kost wel zo'n 8000 dollar. Ik zou hier dus wat meer voor rekenen.

Back