Het verschil tussen SOL en CSOL?

TravelGirl

Active Member
Hey lieve mensen,

Nog de beste wensen en mogen er veel (Australische) dromen uitkomen!!!

Ik had een vraagje.
Ik zit elk jaar te kijken naar de SOL in de hoop dat er een beroep op komt, waar ik voor heb gestudeerd. Tevergeefs is dit nog niet aan de orde (blijven hopen is de beste optie en anders heel rijk worden en een vakantiehuis komen hahaha :p )

Nog 3 maandjes dan ben ik klaar met Manager Dierverzorging en wil ik HBO doen.

Tot nu toe valt mijn keuze op Dier Veehouderij en HBO International business and languages (IBL). En ik heb nog wel meer ideeën maar met deze 2 struggle ik het meeste :S .

Maar terug naar mijn vraag, anders wordt het een hele encyclopedie voor jullie om te lezen haha :p .

Ik zat dus te kijken naar de SOL van ‘1 juli 2016’ en zag dat het enige wat ik eventueel met mijn toekomstige HBO en dit was alleen Landbouw Adviseur en met IBL moet ik nog goed uitzoeken wat ik wel en niet kan.

Nu zat ik te kijken op CSOL, en wonder boven wonder zag ik dat ‘Farmer’ erbij stond (mijn grootste toekomstdroom als klein kind was, werken op een ranch in Australië (nooit echt veranderd alleen lastiger haha). Ik zal er maar niet bij vermelden dat ik van de week ranches aan het bekijken was en al een heel plan heb bedacht, die maak ik al heel mijn leven maar als ik dan zo’n perceel zie dan denk ik, JAAAAA haha, whoops ik dwaal weer af :D.

Dus nu ben ik dol gelukkig en weet ik meer wat ik wil gaan doen, maar aangezien overal een adertje onder het gras zit, je komt niet zomaar Australië binnen natuurlijk haha.

Om lang verhaal kort te maken:

Wat is nou eigenlijk echt het verschil tussen CSOL en SOL ? Zelf dacht ik dat CSOL was dat je nog langs een rechter (o.i.d.) moest om die in de SOL te krijgen?


Met vriendelijke groeten,


Kimberley
 
De CSOL wordt gebruikt door de staten.

Stel: In Australia is er alleen vraag naar Farmers in bijvoorbeeld Nortern Territory.

Dan komt Farmer niet op de SOL. Maar wel op de CSOL. NT kan dan besluiten om voor die staat Farmer op te nemen in hun State Sponsored visum programma.

Dus als je Farmer op de CSOL ziet staan moet je nu eerst uitzoeken welke staten dit beroep dan ook daadwerkelijk op hun eigen lijst hebben staan!

Let op: net als de SOL veranderen de staat lijsten ook. Wij hebben state sponsorship. Eerst bij SA geprobeerd maar daar viel het beroep er uiteindelijk af voor we aan de beurt waren. Nu dus via ACT.

https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-SOL-CSOL-for-Australian-PR-Visa

https://www.border.gov.au/Trav/Work...ng-authorities/skilled-occupations-lists/CSOL
 
Bedankt voor uw snelle antwoord!! Dus als ik mijn visum zou aanvragen en Farmer is in de staat waar ik zou willen wonen, dan kan ik me met die ook aanmelden? En stel ik krijg dan die permanent visum (en alles is geregeld en ik woon daar), mag ik dan ook na bepaalde tijd zeggen, ik ga naar een andere staat (waar die dan niet op stond)?
 
U?!?! :confused: ik ben nu echt oud :(
:p

Als je bijvoorbeeld in NT zou willen wonen en Farmer staat daar op de Lijst mag je een visum aanvragen. Een zogenaamd skilled state Sponsored.

Je mag na twee jaar verhuizen naar elke andere staat.
(er zijn mensen die eerder verhuizen maar dat is niet zo netjes... Als je al eerder dan die twee jaar wilt verhuizen kun je eventueel aan de staat vragen of je daar toestemming voor krijgt. Die geven ze soms als je aan kunt tonen dat het onmogelijk is om werk te vinden)
Maar in principe: 2 jaar en dan ben je zo vrij als een vogeltje.
 
Excuses ik dacht dat ik al had gereageerd op jouw bericht. Je bent zo jong als dat je je voelt toch! En nooit te oud voor Australië!
Ik ben blij om te horen dat er toch een klein kansje is voor mij :D Ik weet dat het offtopic is. Maar hoe zit het eigenlijk met het engels examen die je moet afleggen? Hoe lang is die geldig? En welke raden jullie aan?

Omdat ik nog heel erg twijfel over mijn vervolg opleiding zit ik te denken om een Engelstalige cursus (evt in Australië als dat gaat) te doen met aansluitend die test. Maar ik wil daarna sowieso nog hbo (+/-4 jaar) gaan doen, zodat ik mijn kansen kan verbreden op de arbeidsmarkt.


U?!?! :confused: ik ben nu echt oud :(
:p

Als je bijvoorbeeld in NT zou willen wonen en Farmer staat daar op de Lijst mag je een visum aanvragen. Een zogenaamd skilled state Sponsored.

Je mag na twee jaar verhuizen naar elke andere staat.
(er zijn mensen die eerder verhuizen maar dat is niet zo netjes... Als je al eerder dan die twee jaar wilt verhuizen kun je eventueel aan de staat vragen of je daar toestemming voor krijgt. Die geven ze soms als je aan kunt tonen dat het onmogelijk is om werk te vinden)
Maar in principe: 2 jaar en dan ben je zo vrij als een vogeltje.
 
Back
Top