Hey iedereen

Oberon

Active Member
Na een tijdje dit forum wat gevolgd te hebben, en uiteraard de belangstelling om te emigreren naar Australië, heb ik besloten om me toch maar eens te registreren.

Even voorstellen dus: ik ben 29 jaar, woonachtig in België en werk in de week als IT consultant. In het weekend werk ik ook nog eens als docent in een CVO.

Mijn motivatie is het volgende; ik ben geboren in Australië (daar geboren toen mijn Belgische ouders op reis waren) en ben toen ik nog jong was (7j) mee met m'n ouders terug naar België gegaan - waar ik tot nu toe nog steeds leef :) Het kriebelt ondertussen wel al een paar jaar om terug naar Australië te gaan - al dan niet permanent.

Gezien ik echter geen Australisch paspoort heb, noch enig ander document om te bewijzen dat ik er recht op heb, heb ik ondertussen een procedure opgestart om hier bewijs voor te verkrijgen. Een Australisch paspoort zou natuurlijk eea een pak gemakkelijker maken. Uiteraard laat ik wel iets weten als er daarrond vorderingen zijn.

Ondertussen plan ik wel om rond september dit jaar voor een drie-tal weken naar Australië te gaan. M'n plan is om Sydney en Melbourne aan te doen om eens te polsen wat de werkgelegenheid is voor mijn specialiteit (afaik zijn dat de twee steden waar de meeste IT jobs zijn). En uiteraard om ondertussen te genieten van het prachtige weer en natuur :)

Wat me voorlopig tegenhoudt om permanent te gaan is dat ik twee jaar geleden een huis heb gekocht die ik dan zal moeten verkopen, maar ook dat ik hier wel een fijne job en dat ook niet graag zomaar achterlaat. Twijfels, twijfels...

That's it for now!

Welkom op dit forum!
Enig idee hoe je kansen liggen voor een Australisch paspoort?
Kun je je nog iets herinneren van de tijd die je als kind in Australië hebt doorgebracht? Waar hebben jullie toen gewoond?

Een eigen huis zou inderdaad een struikelblok kunnen zijn, daar zijn op dit forum helaas ook voorbeelden van. Maargoed, eerst maar eens rondkijken, oriënteren, wat reizen... :)

Dank je Margiet :)

Wel, ik denk dat m'n kansen redelijk groot zijn. Het heeft wel even geduurd, maar ik heb ondertussen ook m'n geboortecertificaat kunnen verkrijgen van de NSW register of births and deaths - waar ook wel een periode over gegaan was - en dat is nu wel het belangrijkste document. Als je namelijk tussen 1949 en 1986 in Australië geboren bent, dan heb je sowieso recht op de Australische nationaliteit, ongeacht de nationaliteit van de vader of moeder.

De "tricky part", in mijn geval, zal zijn of ik door Belg geworden te zijn mijn Australische nationaliteit al dan niet verloren heb. In geval van wel, dan is het een totaal andere procedure en mag ik weer van voor af aan beginnen :-( Ik heb vorige week maandag alles op de post gedaan, dus ik hoop zo snel mogelijk een antwoord te hebben.

Ik herinner me niet echt al te veel van Australië, buiten wat flarden hier en daar. Uiteraard wel veel foto's. We woonden toen in NSW, ten westen van Sydney - de kanten van Liverpool, Bonnyrigg en Greystanes.

Inderdaad m'n reis in september zal wel veel bepalen. Ligt het weer me, liggen de mensen me, is het gemakkelijk om aan een job en woning te geraken enz... Veel is dus nog onbeslist :)

Dan kan misschien ook nog de vraag zijn wanneer jij 'belg' geworden bent? Bij geboorte op of latere leeftijd en zo ja, hoe oud je toen was. Er is op dit forum wel eens eerder over nationaliteiten gesproken en toen had men het er ook wel eens over dat je als je nog jong bent je de keuze niet kunt maken omdat je niet weet welke keuze je maakt..

Of er een leeftijdsgrens voor is, weet ik niet, maar als jou ouders dit voor jou beslist hebben op 7 jarige leeftijd, zou je hier eens navraag naar kunnen doen.

Daarnaast was er ook nog iets met 'als kind 5 jaar onafgebroken in Australie te hebben gewoond'.

Wel, bij navraag bij de gemeenteautoriteiten zou ik bij geboorte af al Belg zijn (gezien m'n 2 ouders Belgen zijn) en ik dus niet naderhand (dus na het terugkomen naar België) de Belgische nationaliteit heb verkregen. In België is het echter zo dat de dubbele nationaliteit pas kan na 2007. Dus het is een beetje vaag, maar ik denk (en hoop) dat ik vanuit het gezichtspunt van de Australische autoriteiten nog gewoon de Australische nationaliteit heb.

Kathy heeft in hetzelfde traject gezeten. Ik zal haar de link van dit draadje eens sturen op fb, en misschien dat ze je ermee kan helpen. Groetjes Gwen

Wel, bij navraag bij de gemeenteautoriteiten zou ik bij geboorte af al Belg zijn (gezien m'n 2 ouders Belgen zijn) en ik dus niet naderhand (dus na het terugkomen naar België) de Belgische nationaliteit heb verkregen. In België is het echter zo dat de dubbele nationaliteit pas kan na 2007. Dus het is een beetje vaag, maar ik denk (en hoop) dat ik vanuit het gezichtspunt van de Australische autoriteiten nog gewoon de Australische nationaliteit heb.
Als je bij geboorte beide nationaliteiten hebt verkregen, dan is er geen sprake van het vrijwillig aannemen van een andere nationaliteit. En zoals je zelf al hebt aangegeven, je bent voor 1986 geboren dus heb je automatisch de Australische nationaliteit gekregen bij geboorte. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat je ooit de Australische nationaliteit hebt opgegeven. Australie staat ook dual citizenship toe. Erg goede kans dus. Maar je kunt het bevestigd krijgen via de volgende procedure (wellicht kende je die al): http://www.citizenship.gov.au/current/proof_of_citizenship/.

Yep, het is die procedure dat ik aan het volgen ben momenteel. Mijn formulieren zijn maandag per airmail naar ginder vertrokken, dus ik vermoed iets in de loop van volgende week, of de week erop, te horen.

Wel, het heeft even geduurd om alles te regelen, maar ondertussen heb ik wél resultaat:

WP_000403b.jpg

Ik ben echt superblij :)

Nice one!

('t wordt tijd dat ze die 'coat of arms' aanpassen aan de realiteit en de ijsbeer van de Bundaberg rum gaan gebruiken in plaats van zo'n suffe emu;))

Gefeliciteerd! Mijn moeder is in oz geboren uit een Nederlandse vader en Engelse moeder, maar nu heeft ze dus 3 nationaliteiten en dat mag gewoon. Dus volgens mij komt het helemaal goed met jou :)

('t wordt tijd dat ze die 'coat of arms' aanpassen aan de realiteit en de ijsbeer van de Bundaberg rum gaan gebruiken in plaats van zo'n suffe emu;))

Dan heb jij nog nooit zo'n "suffe emu" voor je auto zien rennen. Ik geef toe, het was een oude auto, maar ik had moeite om 'm bij te houden.
De Bundy ijsbeer vind ik wel en goed idee.
groetejs Johan

Heb jij dan ook 'recht' op alle 3 de nationaliteiten?

Dat ligt eraan. Wat is de nationaliteit van haar vader en waar is ze daadwerkelijk geboren?:)
groetjes Johan​

Dan heb jij nog nooit zo'n "suffe emu" voor je auto zien rennen.

Emus can travel great distances at a fast, economical trot and, if necessary, can sprint at 50 km/h (31 mph).[8]Their long legs allow them to take strides of up to 275 centimetres (9.02 ft)[7]

:D

Back