Highs and Lows; Season 5, Episode 2: Quality of Living

Telefoon is weer opgeladen dus ik kan weer verder met mijn updates 🙂

Vandaag ben ik lekker aan het genieten van mijn non-working day. Om de vrijdag ben ik vrij en geniet ik van een me-dag.

Meestal begin ik met een bezoekje aan het donor centrum voor mijn twee-wekelijkse plasma donatie. En dan doe ik waar ik zin in heb. Omdat Rikki om 2 uur thuis is op vrijdagen zijn mijn korte weken ook ideaal voor weekendjes weg.

Voor ons is de kwaliteit van het leven een stuk beter hier en het is ook één van de belangrijkste redenen dat we het avontuur zijn aangegaan. Vanaf het begin hadden we de afspraak dat we het minstens 4 jaar zouden proberen om te kijken of het ons wel echt zou bevallen. Na een paar maanden wisten we het eigenlijk al en dat is in de afgelopen jaren niet veranderd.

Wat is er voor ons dan zoveel beter? Rikki speelt hier vrij regelmatig golf. Iets wat in Nederland een stuk lastiger was (eerst GVB halen en dan is het nog steeds vrij duur) ook zijn er hier erg veel mooie en goede golfbanen (so I’ve been told 😉)

Ik heb mijn passie gevonden in the Stand Up Paddleboarden. We woonden op pisafstand van het strand en Port Phillip Bay is ideaal om the suppen. Met mijn bord onder de arm ging ik met mijn vriendin regelmatig het water op.

Nu woon ik wat verder weg en heb ik op z’n Hollands een trolley voor mijn fiets gekocht. (Zie foto)

Ook gaan we hier vaker op pad dan we deden in Nederland. Regelmatig pakken we de trein of tram (soms de Ferry) naar een suburb en dan gaan we lekker barhoppen. Een of twee drankjes en dan hup naar de volgende. Hier in Melbourne zijn er zoveel suburbs om te verkennen dat het nooit verveeld. En soms ontdek je ook nieuwe pareltjes in je eigen ‘achtertuin’ zoals afgelopen weekend met mijn beste vriendin toen we een gin-whisky-tequila bar vonden waar je in een soort huiskamer flessen uit de kast om kiezen voor je gin & tonic (in mijn geval)

Verder gaan we veel naar sportwedstrijden, festivals en concerten. Ook vinden we het erg leuk om Australië en met name Victoria (enigszins gedwongen in de afgelopen 2 jaar) te ontdekken.

In Nederland waren we toch wat voorzichtiger met de uitgaven om aan het eind van maand de rekeningen te kunnen betalen. Ondanks dat het leven hier duurder is, zijn wij financieel in een betere positie zodat we deze levensstijl prima kunnen onderhouden.

Foto’s:
DB5E18F0-6754-463C-811B-891DC73868FD.jpeg
Mijn Hollandse manier om mijn paddleboard te vervoeren

4F1757F9-8266-4AAE-97A8-AAE5237DE33C.jpeg
Het pareltje in South Melbourne waar we vorige week toevallig belandden (Casa de Vinos op Coventry voor de liefhebbers)

3F21B9F9-6B41-436F-801B-37CAB60C6DC5.jpeg
Toch nog genieten op ons dakterras ondanks iso tijdens NYE
 
Echt leuke onderwerpen hoor. Toch weer eens wat vaker op het forum kijken.

QoL - de meeste dingen zijn al genoemd. Ik herhaal er een paar die voor mij net even wat belangrijker zijn dan de rest, maar er zit niks bij waar ik niet mee eens ben!
- De mooi-weer-stress, wat heerlijk dat anderen dat ook hebben/hadden! Geen last meer van. Ik voel me niet eens meer schuldig als ik op een dag met mooi weer een keer binnen ben gebleven!
- De authenticiteit van de natuur, dat was voor mij (bioloog) een heel belangrijke.
- Meer fysieke ruimte, en naar mijn mening daardoor ook meer ruimte in het denken.
- Scholen, als ik naar mijn kinderen kijk dan werkt het schoolsysteem hier beter dan in Nederland. Juist het feit dat alle niveaus in 1 klas zijn, dat niet alle kinderen precies hetzelfde pad hoeven te volgen dat al vanaf hun zesde is uitgestippeld, dat hoogbegaafde kinderen en kinderen met een geestelijke handicap in 1 klas zitten en vrienden kunnen zijn, dat sociale ontwikkeling net zo belangrijk wordt gevonden als academische vaardigheden, dat een kind aan het eind van de middelbare school naar de universiteit kan gaan met 1 of 2 vakdiploma's op zak, en dus KEUS heeft tussen werken met de handen of hun hoofd, of allebei.
- Dat we betaalbaar aan zee kunnen wonen en elke dag naar het strand kunnen. Voor het avondeten even zwemmen om af te koelen, of na het eten naar strand wandelen om de zon in de zee te zien zakken. Dat het ook nog eens een prachtig snorkelgebied blijkt te zijn, en ik elke dag tussen de vissen kan zwemmen.
- Dat het heel normaal is om even een nachtje of weekendje weg te gaan. Nee dat zeg ik verkeerd. Dat alles eigenlijk normaal is. Zelfs op blote voeten naar de supermarkt. Ik zou het zelf niet doen maar het feit dat dat normaal is betekent dat ik me ook minder zorgen maak om dat nederlandse vingertje.
- Dat niemand het gek vindt als je minder wilt gaan werken. Of juist meer. Of iets totaal anders wilt gaan doen. In Nl was ik met een tweede masterstudie begonnen. De eerste reactie van nederlanders: waarom, je hebt toch al een papiertje? De eerste reactie van australiers: wat leuk, waar gaat het over?
- Had ik de ruimte, het weer en de natuur al genoemd?
 


OFX
Back
Top