Hoe belangrijk is 12 mnd samenwonen en bewijs van dingen samen doen?

Reinhoud

Active Member
Halo mensen

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

Ik heb een aanvraag gedaan om te emigreren, de papieren liggen al in Berlijn, maar de moed is me helemaal in de schoenen gezakt.... :-(

Ik heb in Januari de papieren opgestuurd, volgens mij had ik alle papieren keurig bij elkaar gezocht.
Ondertussen is mijn zaak over gegaan naar een andere case officer. :|
Nu kreeg ik laatst vanuit Berlijn de mededeling dat ze foto's willen hebben waar mijn vrouw en ik samen op staan, en ze wil bewijs van ons dat we, in de tijd dat we elkaar kennen, contact met elkaar hadden.
Dit heb ik echter al mee gestuurd met mn aanvraag...

Ik heb ook papieren mee moeten sturen over hoe wij elkaar hebben leren kennen en de hele geschiedenis, geschreven door haar en door mij, apart.

Ze vraagt nu ook om bewijs dat we samen hebben gewoond en samen dingen hebben gedaan....
We hebben maar 10 maand samen gewoond en de dingen die we samen deden kosten niet veel geld, we hebben een simpel leventje en dat vinden we heerlijk!
Ik kan dus dat bewijs niet overleggen want dat heb ik niet...
Ik ken mijn vrouw al 12 jaar, ze heeft 10 jaar in Nederland gewoond, ze was eerst een hele goede vriendin van mij, en sinds 1-12-2008 zijn we getrouwd, en sinds 17 april hebben we een zoontje..  :smile:

De caseofficer vraagt nu dingen die ze al heeft en hoort te weten, en daar door word ik ineens heel bang dat mijn aanvraag wordt afgewezen, omdat we niet lang genoeg hebben samengewoond en omdat we geen bewijs hebben van dingen die we samen hebben gedaan...

Volgens de formulieren wordt het een en ander simpeler als je getrouwd bent, maar ik heb het idee dat de caseofficer niet echt goed de papieren heeft gelezen en het toch moeilijker maakt dan de formulieren aangeven...
Ik durf haar hier echter niet echt op aan te spreken, ik ben bang dat ze moeilijk gaat doen..

Weet iemand of dat 12 maanden samenwonen en bewijs van dingen samen doen echt belangrijk is?
Bewijs dat we al die tijd contact hadden lukt wel!

MvG Reinhoud

Bij mijn visum-kansbeoordeling zeiden ze:
'Als je de huwelijks-akte hebt, moet er niks bewezen worden. En die huwelijks-akte mag de dag ervoor nog zijn aangemaakt.'

Heb je de huwelijks-akte vertaald meegestuurd e.d. ?

Indien je dat hebt gedaan zou ik een kopie opsturen (als je die nog hebt) en vermelden dat je de originelen destijds hebt meegestuurd..Kan ze toch niet moeilijk over gaan doen dan?

Hallo

De huwelijksakte heeft ze, vertaald door een beëdigd vertaler. Ik geloof dat ze ook een certified copy van het trouwboekje heeft...
Volgens mij heeft ze alles, daarom zie ik het ineens zo somber in...

Hi Reinhoud,
ben laatst ook n Berlijn geweest en moest nog wat formulieren laten dateren, dat was de afspraak.
Toen ik thuis kwam, was er een email, waar de case officier om nog andere dingen vroeg die ik net aan hem overlegd had en dus al in zijn bezit.
Dus de spullen die nog gedaan moesten worden, laten doen -het mocht per email- en een net begeleidend schrijven erbij, dat de bewijzen zoals een gezamelijke bankrekening er niet was, omdat we die simpelweg niet hadden.
We hadden wel 19 maanden samen gewoond, maar vind daar maar eens bewijs voor, buiten de niet vertaalde brieven van de IND en een inschrijf bewijs van de gemeente, brieven van m'n vriendin op mijn adres, foto's. Ik had zelfs een foto van ons gezamelijk naambordje op de voordeur meegenomen.
Twee weken later kreeg ik een mailtje dat de aanvraag goedgekeurd was.
Als je scans of kopieen van de formulieren heb, gewoon met een briefje opnieuw opsturen, dat ze eigenlijk al in hun bezit zijn.
Ik had niet het idee in Berlijn dat ze alles lezen en goed nakijken, zou ik ze trouwens niet op attenderen.

Succes en groetjes  Johan  

Lijkt mij ook raar dat ze dit te weinig vinden. Een kindje van een maand.. blijkbaar zijn ze in de veronderstelling dat iedereen gelijk het bed in duikt om een kindje te verwekken wanneer ze elkaar voor het eerst ontmoeten ;) dus dit lijkt mij al bewijs genoeg dat jullie elkaar lang genoeg kennen om aan kinderen te beginnen.

Goede opmerking Alie, als je een kind heb, plus 10 maanden zwangerschap. Enfin, wie weet hoe ze werken.
Ik heb een Duitse collega die net heeft moeten bewijzen dat hij een relatie heeft met een Australische. Pakken met brieven, telefoonrekeningen, reisverslagen met foto's hebben ze opgestuurd. Dat werd later verzocht. Intussen blijkt dat hun aanvraag is goedgekeurd nog voordat al dat spul daar was gearriveerd. Er is daar dus helemaal niet naar gekeken! Maar ja, als ze het vragen. Ik zou het ook gewoon weer opsturen, als het kan via email. Noem de documenten in de aanhef/als onderwerp, dan kunnen zij het daar makkelijker nazoeken ipv zes emails te hebben met 'documenten aanvraagnummer....' Blijkbaar hebben ze een hoop 'hulp' nodig. Laat je niet ontmoedigen, doorzetten en vertrouwen hebben! Het komt vast goed.

Groet, Fae

Vandaag bericht uit Berlijn gehad.

Dat we geen 12 maanden hebben samen gewoond maakt niet uit!  :grin:
Ik moet nu met bewijzen komen dat onze relatie nu voort blijft duren, dat we steeds contact houden zeg maar.

Maar nu weet ik niet of het zo slim was om te melden dat we een zoon hebben gekregen.... nu wil ze daar de geboorte akte en zo van hebben...  :|

Er zit lichtelijk progressie in.

[quote author=Reinhoud link=topic=10004.msg138155#msg138155 date=1241707916]
Dat we geen 12 maanden hebben samen gewoond maakt niet uit!  :grin:
[/quote]

wat zei ze dan? waarschijnlijk was het omdat jullie getrouwd zijn?

Jullie zijn toch getrouwd?? Heb je niet zo'n vel papier waarop staat 'tot de dood ons scheidt'??  :grin: Gewoon ff vertalen  :p moet toch duidelijk zijn... anders trouw je toch niet  :? :grin:

Maar even serieus.. ik zou ze op jullie recentelijke huwelijk wijzen en misschien heb je 'grote aankopen' samen gedaan die laten zien dat je in de toekomst bij elkaar wilt blijven.

Toch vind ik het nog vreemd dat de boodschap niet is overgekomen daar op de ambassade..

Ze hoort te weten dat we getrouwd zijn, ik heb een vertaling en kopie van ons trouwboekje mee gestuurd...

Misschien een ontmoedigings beleid??

Ik heb het idee dat ze bij een Shnell procedure veel makkelijker zijn...  :cry:

[quote author=Reinhoud link=topic=10004.msg138155#msg138155 date=1241707916]
Maar nu weet ik niet of het zo slim was om te melden dat we een zoon hebben gekregen.... nu wil ze daar de geboorte akte en zo van hebben...  :|
[/quote]
Dit snap ik even niet?? Dat is toch juist wel heel slim om te melden. Ik denk dat een 'gezamenlijk' kind je kansen op een visum alleen maar vergroot toch?

Je moet ze sowieso van alle wijzigingen op de hoogte brengen en natuurlijk van je kind. Wil je soms een visa voor jou en je partner en je kind achterlaten  :|

Mogelijk moet je kind ook door sommige medische tests (kan mij niet herinneren eigenlijk of Joy ook onderzocht is, maar zeker veel minder dan jullie tweeën (geen bloed oz of röntgen foto's iig).

Let wel op als ze vragen naar je financiële reserve: nu moet je tenslotte voor drie kunnen zorgen terwijl je twee jaar geen recht hebt op uitkeringen ed als je geen werk hebt. Een paar duizend euro spaargeld is dan niet zo indrukwekkend. In 'mijn' tijd gingen ze uit van twee jaarsalaris spaargeld, x2 met partner, x3 met kind. Maar ik heb het bedrag wat ik zei te hebben (...) niet opgehoogd terwijl ik mijn partner op de aanvraag bijschreef en later ook mijn kind. En ze hebben nooit om bewijs gevraagd. Persoonlijk vond ik de geld clausule de engste, omdat het geen voorwaarde is om dat geld te hebben maar ze toch je visum kunnen afwijzen als je het niet hebt. Ik denk ook dat het erg afhangt van je beroep, is er een tekort dan gaan ze er misschien meer vanuit dat het met werk en dus inkomen wel goed komt. En twee hebben meer kans op een baan dan een.

Enfin, jij hebt de grootste horde nu genomen. Het gaat vast helemaal goed komen, succes ermee!

Uh... mijn vrouw zit al in Australie...  :cry:

Daar hebben we zo voor gekozen, hoe moeilijk ook, want dan heeft ons kindje de Australische nationaliteit al..

Ik snap het waarom.. maar of het een handige keuze/beslissing is geweest??? Misschien dat je daarom naar je 'toekomstplannen' wordt gevraagd omdat ze het misschien vreemd vinden dat jij nog in NL woont en je vrouw en kind in OZ. Is er, behalve de eerder genoemde reden, nog een reden waarom je in NL bent gebleven?? Anders zou je dat nm nog kunnen gebruiken om te verklaren waarom jullie nu niet samen wonen..
maar goed, of dit echt de achterliggende reden is.. I don't know.. ik gok maar wat.

[quote author=Reinhoud link=topic=10004.msg138199#msg138199 date=1241771638]
Uh... mijn vrouw zit al in Australie...  :cry:

Daar hebben we zo voor gekozen, hoe moeilijk ook, want dan heeft ons kindje de Australische nationaliteit al..

[/quote]

Maakt niet uit WAAR het kindje geboren wordt, het enige dat uitmaakt voor zijn/haar nationaliteit is de nationaliteit (of visum status) van de ouders.

Mijn man is in Europa geboren (zijn ouders werkte daar bij de Australische ambassade als diplomaten) maar is gewoon Australisch omdat zijn ouders dat zijn.
Mijn zoon is Nederlands en Australisch (geboren in Australie) en heeft beide paspoorten omdat een ouder Nederlands en een ouder Australisch is.
Mijn vrienden hebben in Australie een kindje gekregen en dat kindje is Engels, net als beide ouders, omdat de ouders niet de Australische nationaliteit (en ook geen permanent visum) bezitten.

Trouwens ook nog proficiat met jullie kleintje! :baby:

Ik denk trouwens dat je helemaal geen moeilijkheden met dat visum krijgt als je jullie trouwakte en het geboorte certificaat van het kindje toont (als daar allebij jullie namen opstaan als ouders).

Je schrijft het er niet bij, maar aangezien je in het spouse/family visa schrijft, neem ik aan de je partner Australische is en jullie voor een spouse visum gaan...

Mijn vrouw is Nieuw Zeelandse, ze woont al wel meer dan 5 jaar in Aus.
En daarom moet ze ook een medische test doen en police clearence geven..

Maar het gaat de goede kant weer op  :smile:  volgende week woensdag een telefonisch interview.
De caseofficer is best behulpzaam. :smile:

Back