Hoe eng is het om links te rijden...?

Sander: Het schakelen is niet andersom hoor...je moet alleen met je linkerhand schakelen....met de rechterhand wordt het zo lastig....
En de pedalen zitten ook gewoon normaal....links koppeling, midden rem, rechts gas....

Wat wel kan verschillen is dat sommige auto's de hendel voor de knipperlichten en ruitenwissers hebben omgedraaid (dus met je rechterhand richting aangeven (makkelijk) en links de ruitenwisserbediening. Echter er zijn ook auto's die het nog op zijn europees hebben....(en dan kun je dus bijv. niet tegelijk richting aangeven en terugschakelen voor de bocht)....

Ik denk dat de beste tip die er tussen zit is om een automaat te huren. Dat scheelt al een hoop nadenken (en stress) voor wat betreft het handelen van de auto. En verder blijf rustig.... Maar valt niet mee hé, misschien is het juist wel goed dat je hier in NL niet zoveel auto rijd, dan is de "overstap" misschien minder moeilijk!

Heel veel succes  :up:

[quote author=Maluka link=topic=1600.msg14019#msg14019 date=1114678678]
Sander: Het schakelen is niet andersom hoor...je moet alleen met je linkerhand schakelen....met de rechterhand wordt het zo lastig....
En de pedalen zitten ook gewoon normaal....links koppeling, midden rem, rechts gas....

Wat wel kan verschillen is dat sommige auto's de hendel voor de knipperlichten en ruitenwissers hebben omgedraaid (dus met je rechterhand richting aangeven (makkelijk) en links de ruitenwisserbediening. Echter er zijn ook auto's die het nog op zijn europees hebben....(en dan kun je dus bijv. niet tegelijk richting aangeven en terugschakelen voor de bocht)....
[/quote]

Welke Sander (Ik r2d2) of M5 :applaus:

GRoeten Sander

Sander: ik bedoel Sander :p (lekker verwarrend he)

Nee geintje, ik reageerde op het berichtje van M5

het links riden went wel.Wat dan wel weer een voordeel is dat je op de ozzie wegen niet zo opgejaagd wordt als hier- mensen houden toch hun afstand- en ik zou zo in een auto durven stappen en op de M2 naar de stad gaan . Hier durf ik nog steeds niet op de snelweg-

Ben een aantal keer voor mij werk in Engeland geweest.
Heb daar in een leenauto rond gereden, maar ik moet zeggen dat het best wel mee valt.
Zolang je logisch blijft denken en gewoon goed oplet is er niets aan de hand.

[quote author=Anoukie1983 link=topic=1600.msg13945#msg13945 date=1114605747]
[quote author=Maluka link=topic=1600.msg13918#msg13918 date=1114594357]
Onthoudt dan dat rechts voorrang heeft en je komt een heel eind....
[/quote]

Recht heeft toch voorrang in Nederland, in Australie is dat dan toch links heeft voorrang? :think: Of zit ik nu verkeerd? :|
[/quote]

Je zit inderdaad verkeersd. In Australië heeft recht dus ook voorrang.

Ik ben nu 2 weken aan het links fietsen. Dat was de eerst dag ook wennen, maar nu is het geen enkel probleem meer. Het enige is dat mensen hier niet gewend zijn aan fietsers. Ben vanmorgen weer bijna 2 keer aangereden doordat mensen niet opletten met wegrijden (uit parkeervak).

links rijden is rapido geleerd, je bent er zo aan gewend. Altijd als ik naar NL kom, moet ik vanaf Schiphol dus weer rechts rijden, dat duurt 20 seconden en ben je er weer helemaal bij.
De verkeersregels zijn ietsje anders in OZ. Inderdaad heeft in principe rechts voorrang, maar in de steden staan op alle doorgaande wegen stoplichten en bij een T kruising heeft het doorgaande verkeer voorrang, dus niet zoals in NL waar rechts voorrang heeft.
Dan heeft Melbourne wat rare regels in de binnenstad, alleen en excl. in Melbourne waar je links moet voorsorteren om rechtsaf te slaan, maar zo gewend.
In OZ rijdt 90 tot 95 percent automaat, altijd zo geweest. In NL was dit aanvankelijk andersom maar de laatste jaren is in NL de automaat ook meer populair geworden.
Verder rijdt iedereen boven de 18 een auto. Rijlessen is veel eenvoudiger dan in Nederland. Mijn beide jongens hadden een rijbewijs toen ze 18 jaar en 2 dagen oud waren. In Nederland absoluut onmogelijk. Maar ja je kunt vanaf 16 jaar rijden als je maar een persoon naast je hebt welke minstens 5 jaar een rijbewijs heeft.
Auto is geen luxe in OZ. Als je buurman in NL een nieuwe auto krijgt praat heel de straat er over.
Hier weet ik niet eens wat de buren voor auto(s) hebben, kennen ze trouwens niet eens en we wonen 26 jaar naast elkaar.
Een vergelijk met NL gaat dan ook totaal niet op.

Ik wil hiermee niet zeggen dat dit overal zo is, natuurlijk niet, maar velen kennen de buren gewoon niet.
Van gezicht, een knikje, en je gaat verder met je eigen dingetjes.

Hi Jan

even lichtelijk off-topic (maar ben even nieuwsgierig)

Ik wil hiermee niet zeggen dat dit overal zo is, natuurlijk niet, maar velen kennen de buren gewoon niet.

Bedoel je met 'hier' nou Australia of Nederland? wij wonen in een suburb en hebben dus vrij veel buren rond om en het is niet zo dat wij de deur plat lopen maar we kennen elkaar toch zeker wel bij naam en maken regelmatig een praatje buiten. Voor wat betreft de auto's van de buren....het grote verschil met Nederland is inderdaad dat het hier niet veel uitmaakt waar je in rond rijdt. Een auto is gewoon een must door de enorme afstanden

enneh...om weer een beetje on-topic te komen ik heb in al de jaren hier maar 1 keer op de verkeerde weghelft gezeten...aan de verkeerde kant van een viaduct :-o maar het ging allemaal net goed!!!! kon nog net snel een U-ie doen.

Groetjes
Syl

[quote author=Jan H. link=topic=1600.msg15392#msg15392 date=1116375112]
[/quote]

Hoe kan dat nou :? :? Ik dacht juist dat ze in AUS zo vriendelijk waren.

Hoe kan dat nou :? :? Ik dacht juist dat ze in AUS zo vriendelijk waren.

Net als dat er nooit wolkjes aan de lucht zijn zeker :evil: :evil: (geintje!)

Hallo Syl en ook Bear,

Met hier bedoel ik OZ, ik woon sinds 1979 in Melbourne (Ivanhoe) en natuurlijk ligt het helemaal aan de situatie en jezelf hoe je met buren omgaat.
In Nederland kent men de buren beter gewoon omdat je in een rijtjeshuis of op een flat naast elkaar zit.
In de steden in OZ, vooral Sydney en Melbourne,  woont misschien 5 percent in een rijtjeshuis/apartment, de rest woont in een huis met schuttingen waarbij je in de regel veel minder kontakt hebt.

Jijzelf Syl heb waarschijnlijk meer contact omdat misschien dat je dat zelf als positief ervaart ofwel dat je inderdaad dichter bij de buren woont.

En Bear, natuurlijk zijn de Aussies een vriendelijk volkje en behulpzaam, het is zeer prettig wonen.
Het wil niet zeggen als je je buren niet kent dat men niet vriendelijk is.

Syl, blijf links rijden he.......
groetjes
Jan

De eerste keer dat ik hier reed was gelukkig in een automaat en eerst maar es proberen rond het park waar ik vlak in de buurt woon. Dat ging vrijwel meteen goed, behalve toen ik 1 keer naar rechts ging afslaan en aan de verkeerde kant ging rijden, Tim kreeg t wel ff benauwd  :lol: Daarna is me dat niet meer overkomen... k voel me alleen nog steeds niet zo op m'n gemak op de freeway, maar daar rijd ik toch niet zo vaak...

hoi, wij zijn net terug uit Brisbane, had op het vliegveld een auto gehuurd (automaat), viel een beetje tegen na de lange vlucht, moest het eerste uurtje even wennen, geen richting aangegeven maar wel een schone voorruit, als je onzeker bent in het verkeer zal ik in ieder geval de binnenstad van Brisbane even mijden. Maar verder goed te doen!!  :up: 

Hoi Rob en Jeanine,

Was wel spannend zeker, zo'n giga snelweg, tenminste ik vond de overgang van de 'normale' tweebaansweg (vanuit Cairns naar Brisbane) naar die tigbaanswegen in Brisbane best wel spannend toen (niet eng hoor, maar wel effe opletten!).

Groetjes Miranda

Back