Hoe gaat het met je pensioen, spaarloon, etc.?

baz

New Member
Ik zit me zo eens af te vragen: hoe gaat met allerlei voorzieningen die je in Nederland al hebt opgebouwd als je 'down-under' gaat. Ik ben van plan definitief richting Sydney te vertrekken, maar heb natuurlijk al wel dingen als spaarloon en pensioen opgebouwd in Nederland.. Worden die straks gewoon vanuit Nederland naar je Australische rekening uitgekeerd? Kan iemand mij daar wat meer over vertellen? Persoonlijk zou ik namelijk alles graag overhevelen, zodat ik met zo min mogelijk instanties te doen krijg later...
 
Hoi Baz,

De inleg van je spaarloon stopt zodra je bij je oude werkgever weggaat.
Je kunt er voor kiezen om het opgebouwde bedrag ineens uit te laten keren.
Je moet er dan vanuit gaan dat je over de maanden dat het bedrag nog vast had moeten staan belasting moet betalen. De maanden die het al vast heeft gestaan worden onbelast uitgekeerd.
Bijvoorbeeld het bedrag wat over 2003 is gespaard, zou 48 maanden vast moeten blijven staan (er wordt gerekend v.a. 31-12-2003). D.w.z. dat het onbelast vrij zou komen op 01-01-2008.
Wanneer dit bedrag per 1 maart 2005 uitgekeerd zou worden, had het bedrag nog 34 maanden vast moeten staan.
Het bedrag wat in 2003 opgebouwd mocht worden voor het spaarloon is Eur 612.95. Wanneer dit bedrag volledig is opgebouwd betaal je dus over 29/48 x Eur 612.95 = Eur 367.77 belasting. Het andere gedeelte (Eur 245.18) is onbelast. Zo kun je over de afgelopen 5 jaar berekenen wat onbelast en welk gedeelte belast wordt.
Houd er wel rekening mee dat het belastte gedeelte tegen het hoge tarief bijzondere beloningen wordt belast.
Deze tarieven kun je terug vinden op www.belastingdienst.nl.

Wanneer je ervoor kiest om het gewoon jaarlijks uit te laten keren, dan zul je tot 5 jaar na vertrek een NL rekening aan moeten houden en worden de bedragen gewoon onbelast per 01-01 van ieder jaar uitgekeerd.

M.b.t. je pensioen zijn er diverse mogelijkheden.
Waarde overdracht naar nieuwe werkgever of voortzetting oude polis in het buitenland (afhankelijk van de maatschappij waarbij de polis is ondergebracht).
Evt. afkoop (afhankelijk van maatschappij waar de polis is ondergebracht). Meestal is dit alleen mogelijk wanneer er niet meer dan Eur 700 per jaar aan waarde wordt opgebouwd.
Of door laten lopen zonder premiebetaling en bij je 65e volgens de polisvoorwaarden uit laten keren. NL heeft hiervoor een verdrag met Australië.

Hopelijk zijn je vragen (gedeeltelijk) hiermee beantwoord.

Groetjes,
Brit
2.
 
Dank je Brit!!

Ik zag dat er over de pensioenen ook al een ander draadje was gestart (http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,1103.0.html).
Ik zat net eens te kijken, maar ik heb mijn bedrijfsspaarloon doorgestort in een DIN plan (soort lijfrente). Dus toch maar eens wat meer info opvragen bij de betreffende instanties (Allianz en NN).
 
Hoi Baz,

Wanneer je spaarloon doorgestort wordt in een lijfrente dan gelden er uiteraard andere regels.
Idd het beste om even met deze maatschappijen contact op te nemen.

Gr. Brit
 
Ik heb contact gehad met Allianz, en ze gaan het voor me uitzoeken. Zodra ik meer weet zal ik dat hier posten uiteraard  :)
 
[quote author=baz link=topic=1215.msg10001#msg10001 date=1109669330]
Ik heb contact gehad met Allianz, en ze gaan het voor me uitzoeken. Zodra ik meer weet zal ik dat hier posten uiteraard  :)
[/quote]

Hoi,

Weet je al wat meer misschien?
:roll:

V-D
 
Ik heb een maand onbetaald verlof opgenomen bij mijn NL werkgver. Dit is een reden om je spaarloon op te mogen nemen (maximaal 50% van je bruto ingeleverde salaris). Dit is voor ons de manier om de maand April te overbruggen zodat we als we in Sydney zijn huisvesting ed te regelen. In mei begin ik in Sydney bij mijn Australische werkgever.
 
:-o Wij zijn bezig met een sponservisa. Mijn Man blijft werken voor dezelfde werkgever, maar word wel onslagen en ok nu aangenomen.
De man van de pensioenen zei tegen mij "Het ligt aan het soort pensioen je bent aan het opbouwen bent". M.a.w het is voor een ieder heel persoonlijk want in somige gevallen kun je zelfs in het buitenland door betalen aan het nederlandse pensioen wanneer je niet afmeld maar gewoon door blijft sorten vanaf een nederlandse rekening.
Het kan blijven staan En als je terug komt dan kan je  het overlaten nemen door je nieuwe wekgever. Als je het laat betalen na pensioenrechtigeleeftijd in buitenland krijg je je geld naar het aantal jaren dat je hebt ingelegd. Zelf bellen is dus het verstandigst. :up:
 
Back
Top