Hoe gaat men in Australië om met de gekleurde mens?

aurora

New Member
Het is een heikel onderwerp maar ik wil het wel aanroeren omdat ik er belang bij heb.
De laatste tijd heb ik me enigszins verdiept in de geschiedenis van australië, niet al te diep maar toch.
Het gebeuren met de aboriginals en de zoveelmogelijkblank-australië politiek, brr, maar goed dat is nu inmiddels aan het veranderen meen ik.
Dan rees deze week bij mij de vraag: hoe gaat men nu om met de gekleurde mensen aldaar? En dan niet zozeer de aboriginals en Aziaten, Arabieren etcetera maar meer specifiek de minder duidelijk te duiden kleurlingen.
Ik heb namelijk een tweeling, voor de helft KaapVerdiaans, dus ook getint, hoewel dat bij mijn dochter totaal niet te zien is maar bij mijn zoon dus wel (wat ik dus totaal niet belangrijk vind), hij heeft negroïde trekken en een bruin vel en donkere krullen op zijn hoofd.
Ik zou het toch wel heel erg vinden als hij, doordat wij zonodig naar Australië willen, last krijgt van discriminatie omdat hij kleurling is. (wat is dat toch eigenlijk een vreselijk fout woord maar ik weet het nu zogauw geen andere naam te geven).

Wie heeft hier ervaring mee, dichtbij of wat verderaf en dan uiteraard down onder, hier is het me wel bekend.
Nu weet ik wel, als je het niet vanuit je gezin of familie meemaakt dat het vaak nauwelijks opvalt maar ik vraag het toch.

Ik persoonlijk vind dat er in Australie makkelijker mee word omgegaan.
De hele wereld woont in Australie zeg maar.
Het is vooral, je komt hier wonen, dus pas je maar aan. Daar bedoel ik de taal enz mee.
Doe je dat niet, dan word het moeilijker ongeacht de nationaliteit die je hebt.
De meeste mensen mopperen / klagen toch het meest over de aboriginals dan vooral door de positieve discriminatie. Daar bedoel ik mee dat vooral alles word geregeld voor hen en niet voor de Australier die het ook niet goed heeft. Dit is dan vooral wat ik hoor en merk, niet dat daardoor weer een eindeloze discussie los barst over aboriginals.

Groetjes Jolanda.

vraag het eens aan Sophie (sigrid).

Ze post niet veel maar heeft drie prachtige donkere kinderen, die het hier volgens mij heel erg goed doen. Haar man is er trouwens ook bij, en is hier erg gelukkig, omdat hij juist minder last heeft dan in NL.

Goeie tip! Maarre... er zijn 3 sophies en 2x een sigrid.
Welke zal ik kiezen?  :wink:
Ik denk Sophie01 maar da's een gokje.
Ach, misschien meldt ze zich nog bij dit topic.

(Ook van heel ver af):
Er zijn weinig negroide kleurlingen hier in Perth (veel en veel minder dan in NL zeg maar). Ik denk ook dat de Aboriginal wat dat betreft de 'verschoppeling' is, maar anderen in het geheel niet. Voor wat het waard is denk ik dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken ...

Ik heb van de week toevallig gesproken met de klasse-assistent van mijn dochter. Dat is een donkere Indonesische en die wordt enorm gediscrimineerd! Als ze op een ouderavond oid komt, kijken de aussies haar met de nek aan. Ze is erg "outgoing" heb ik het idee want ze kwam uit zichzelf een praatje met me maken en was zeer vriendelijk. Als ik haar hoorde is het voor een gekleurde niet gemakkelijk.
Ook hoor ik de mensen praten over de Aboriginals alsof het minderwaardige schepsels zijn en dan bedoel ik niet alle "grappen" over Turken en Marokkanen maar echt gemene dingen. Als ik iedereen moet geloven zijn ze nergens goed voor behalve om de weg mee te asfalteren ik krijg daar altijd een wee gevoel van.

Het hangt er erg vanaf waar je in Oz woont. In bepaalde rural gebieden wordt er best wel gediscrimineerd en vooral de indignous people moeten het dan ontgelden  :-(

In de grote(re) steden is het 1 grote smeltkroes van kleuren dus lijkt me niet dat je er veel last van zal hebben. Alhoewel je bepaalde wijken ook wel weer zult moeten ontwijken... Erg triest nu ik er weer over nadenk... :cry:

Begrijp me niet verkeerd: Ik vind Australie een fantastisch land om in te wonen, maar dit is inderdaad een punt waarin ik soms een unheimisch gevoel krijg. Gelukkig zijn er ook veel positieve voorbeelden, die je mondhoeken weer doen optrekken!

Net als in NL is er in Oz ook veel racisme. Soms duidelijk te zien, soms verstopt maar wel degelijk (latent) aanwezig. Iedere vorm of uitting van racisme is er 1 te veel, dus helaas moet ik dan voor mijzelf concluderen dat ik een groot aantal Australiers erg racistisch vind. Dit beeld is natuurlijk vertroebeld door mijn persoonlijke mening, de plek waar ik woon, en de mensen met wie ik omga. Maar als ik zo objectief mogelijk kan zijn:

- In state capitals is de situatie vergelijkbaar met NL. Je hebt wijken/milieu's waar het pais en vree is en iedereen gelijk, maar ook zoals Jan zegt gespannen situaties in bepaalde wijken/milieus. Het samenklitten van etniciteiten door het aanbod van betaalbare huizen is op de lange termijn nooit goed, en zorgt in veel gevallen tot achterstandswijken, ongeregeldheden, criminele centra enz.

- In rural/regional areas is de situatie minder goed als in NL, en zit het dieper.

Ik werk veel met mensen die "on the dole" leven, en die schuiven onnadenkend de schuld van alle problematiek (van criminaliteit, werkloosheid tot huizentekort) op de schouders van "de Aziaten". Letterlijk werd er gezegd: It's the blame of all the non-WASP immigrants. Natuurlijk behoren deze groep Australiers tot een een groep die al snel een zondebok probeert te vinden, maar die groep is wel groeiende heb ik het idee. Net als in NL zie je dat veel ongeschoold werk wordt uitgevoerd door migranten uit niet-westerse landen.

Daarentegen is het weer opvallend hoeveel arabische en pakistaanse artsen in Oz aan het werk zijn!  :smile:

Racisme tegenover aboriginals verloopt heel anders, omdat deze vorm van racisme een totaal andere oorzaak vind. De oorzaak ligt m.i. niet in een sociaal-economische of financiele frustratie maar meer in een culturele frustratie. Het (wederzijds) onbegrip naar elkaar culturen is enorm. Als er een sociale klasse heerst dan staan echt de koori's onderaan...

Als ik kijk naar de groep vrienden/kennissen waar wij mee omgaan, dan is niemand daar racistisch van, maar dat zijn juist mensen die dat alles omarmen. Maar ja... onbewust selecteer je ook vrienden/kennissen uit de gelijkgestemd zijn over dat soort issues, dus dat is geen goede maatstaf.

Groeten Sander

In de steden merkte je er niets van. Iedereen ging relaxed met elkaar om, zolang de persoon ook normaal, relaxed was. Als je echter de "roughnecks" sprak.. nou nou nou.. geen goed woord over voor Aboriginals.

Denk dat als je in een normale buurt in een stad woont, en je kids gaan naar een gewone school dat ze er echt niets van zullen merken.. Overigens zie je in Melbourne geen 1 Aboriginal. Wel een hoop Aziaten. En die schijnen relatief meer herrie te schoppen dan dat ze in Nederland doen.

Ach. Halfbloedkindjes zijn vaak wel hele mooie kindjes. Gelukkig ben ik half-Fries, die van mij zullen dan ook wat buitenlands bloed in zich hebben, haha.

[quote author=Luuk link=topic=8917.msg118868#msg118868 date=1212736550]
Wel een hoop Aziaten. En die schijnen relatief meer herrie te schoppen dan dat ze in Nederland doen.
[/quote]

Herrie schoppen? Ik woon hier 4 jaar en geen idee waar je het over hebt. Of bedoel je bijvoorbeeld John So, mayor of Melbourne, meest populaire burgemeester ter wereld?

Herrie schoppen? Was laatst nog een documentaire op tv dat er vooral veel last was van criminele vietnamese jeugd bendes, vooral in jaren 70. Daar komt het waarschijnlijk vandaan...

Ik heb zelf hier in Adelaide in ozzie chinatown gewoond, (Hanson rd, woodville gardens) Mijn landloard/ housemate is een vietnamees en nooit ergens last van gehad. Tja het is helaas een gesloten volk die zich slecht aanpast. Ik heb mijn mate of eieglijk heel die buurt waar ik in gewoont heb nog nooit is ozzie zien doen, alles is asian: muziek, taal, krantje, TV,  eten, winkels en omgang met elkaar. Daar houden ozzies niet van!!! Wanneer je jezelf aan past heb je nergens last van.

Verder heb ik persoonlijk en vooral mijn vrouwtje samen met duizenden ozzies veel last gehad van de Abos. (al heb ik er wel een paar goede ontmoet, dus ze zijn er wel.. ) Over het algemeen is het nogal een schreeuwerig en kansloos volk en dat doen ze helamaal zelf!!  Dat merk je alleen als je hier echt woont, bij voorkeur langer dan 2 jaar en daarbij een tijd in de outback hebben geleefd.

cheers Barry..

edit:
Er wordt wel veel gespot met asian people in het verkeer. En inderdaad als er 1 loopt te kl**ten dan is het... JA HOOR het is weer zo'n !@#$%^ asian person  :grin: :lol: Das gewoon grappig.

Of hoevaak er zo'n persoon niet met z'n boodschappen karretje tegen vooral mijn vrouw is aangereden. :wall: Erg raar. Lijkt wel of ze hun verstand op nul zetten en gewoon als een robot door het shopping centre lopen.. Dan spring ik wel opzij. Maar m'n vrouw is zo'n lekkeren Hagenees die gaat dus echt niet opzij...Vooral als er genoeg ruimte is voor iedereen... en dan kan er ook geen excuse me of sorry vanaf. ??

Anyway waar we nu wonen heb je vooral veel schreeuwerig en brutaal ozzie volk. Vooral pubers met P plates en grote wagens die elk weekend tot in de vroege uurtjes hun bandjes staan op te roken of met 2 maal de speed limmit door de straat heen komen... Altijd wat.

Over het algemeen vind ik het hier een geweldig land en geweldig volkje incl alle kleuren. Waar als jezelf aanpast, hard werkt en een beetje je best doet al veel eerder het idee heb dat je gewaardeerd wordt iig veel eerder dan dat ik in NL ooit heb mee gemaakt.
groetjes

En je eet ook geen moorkoppen? Je kan ook overdrijven zeg, jezus. Mag de voetbalverslaggever van jou op TV ook geen "Turken" zeggen? Omdat dat ondertussen in Nederland een negatieve klank heeft gekregen? En het woord blanke? Ook verkeerd? Pff. Mijn vriendin is een blondje. Ook discriminerend, oeh, erg erg erg.

Overigens hadden wat Ozzie vrienden van me het over het feit dat Aziaten relatief veel herrie schoppen. Melbournians.

[quote author=Luuk link=topic=8917.msg119023#msg119023 date=1212929650]
Overigens hadden wat Ozzie vrienden van me het over het feit dat Aziaten relatief veel herrie schoppen. Melbournians.
[/quote]

en

[quote author=r2d2 link=topic=8917.msg118855#msg118855 date=1212718198]
Maar ja... onbewust selecteer je ook vrienden/kennissen uit de gelijkgestemd zijn over dat soort issues, dus dat is geen goede maatstaf.
[/quote]

:think:

Ik denk dat het vooral afhangt van je eigen instelling. Mijn exnichtje en neefje, hun vader is gitzwart (letterlijk, in het donker zie je hem niet), hun moeder australische. Maar prachtige kinderen en erg sociaal. Die hebben volgens mij ook amper problemen, die ogen, daar smelt iedereen voor. Maar goed, dat is dus persoonlijk.

Inderdaad kan je beter geen indigenous australier zijn, die worden pas echt gediscrimineerd, worden in Alice Springs niet eens geserveerd in de hoofdstraat, ronduit belachelijk. Afrikanen hebben er wat minder last van, die zijn gewoon buitenlanders. Tja, helaas is het zo dat er ook tegen hen wat racisme is, maar veel minder dan in kikkerland, is mijn ervaring.

Trouwens, het wordt wel heel erg op prijs gesteld als je gewoon integreerd en probeert mee te doen met de australische cultuur, dat zou in ieder geval een stuk schelen qua racisme en dat is onafhankelijk van de huidskleur.

Luuk, bak je wer een tosti voor me??? ik ben het weer helemaal niet eens met hoe je reageert... :-(

[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8917.msg119047#msg119047 date=1212957882]
Inderdaad kan je beter geen indigenous australier zijn, die worden pas echt gediscrimineerd, worden in Alice Springs niet eens geserveerd.. [/quote]
Bedoel je dit nou serieus of is het een grapje. Want anders weet je dus helemaal niks van deze maatregel af en waarom deze is ingevoerd. :wall: Het is meer gedaan om die lui tegen hun zelf te beschermen en zeker niet om te discrimeren. Anyway ga is een tijdje in de outback wonen. Niks mis mee ik denk nog met plezier terug aan de 8 maanden dat ik in Coober Pedy heb gewoond. Alleen dan snap je waarom er dit soort regels zijn ingevoerd. Maar ik snap de verwarring. Wij hadden in CP een speciale black bar. Wat ik eerst erg raar vond. Tot dat je is een keer naar binnen gluurt en dan na sluitingstijd die bar moet schoon maken. Dan snap je waarom er speciale regels zijn in de outback..  :up:

[quote author=sophie01 link=topic=8917.msg118992#msg118992 date=1212847477]
Ik heb zelf meer problemen met de "niet-kleurling" die de termen "kleurling", "half-bloedjes" ed. gebruiken wat een grote vorm van discriminatie is en er ook weer toe leidt.  [/quote]
Iedereen zijn eigen meug dat wil ik best respecteren. Maar nu sla je toch weer door naar de anderen kant. Wat nog veel kwalijker is dan elke vorm van discriminatie.
Zodra je niet meer mag zeggen wat je wilt zeggen dan zijn de poppen aan het danzen wat mij betreft.. Elk beestje heeft nou eenmaal zijn eigen naam daar is niks verkeerd mee. Als je de naam van het beestje niet meer mag gebruiken wordt het nog een ingewikkelde boel.

Nederlanders willen nou eenmaal graag weten waar ze aan toe zijn ofzo??   Als ik me in een nieuwe groep NL-se mensen bevond dan sooner or later kwam de vraag altijd van.... "Wat ben jij nou precies??" Turks, indo, latino, grieks, italiaans...  :grin: Ik heb ze allemaal al gehoord.  :cool:

Hier in Australië is het niet anders. Meetstal denken ze dat ik uit Malaysia kom of al een paar keer van m'n  baas gehoord dat een klant mij Asian boy noemde :grin: Wat eigenlijk nog al kwalijk was. Want het was nogal vaak in het concept van een zeik klant die niet helemaal tevreden was. En dan was het DIE asian boy! :wall:
Totdat ik m'n bekkie open trek,... nou dan zijn die ozzies helemaal confused. Is het Dutch, German, Denmark of toch South African?? Prachtig  :up:

Anyway niks mis met de term halfbloed. Soms zelfs wel makkelijk eigenlijk :cool:

:cheers:

Back