Hoe gaat men in Australië om met de gekleurde mens?

Waar gaat dit eigenlijk over???
Wij als catholieke lachen toch ook met mopjes  over het geloof.
Wij vinden kaaseter of patattenboer of blondje en Nederlander of Belg
toch niet discriminatie. Jeetje, als je al niet meer Turk of Marrokaan
of halfbloed mag zeggen, wat de corecte benaming is, dan zij we erg
ruimdenkend bezig en ik weet zeker dat net dit dicriminatie in gang zet.
Zijn we niet allemaal naar hier gekomen voor de onspannen sfeer.
Leven en laten leven, enjoy live, amen

Nouwwww, ik denk dat de tosti inmiddels zwart is geworden Jack..

Geinig hoe zo'n redelijk simpele vraag zo'n discussie oproept en heftige reakties.
Het raakt mensen natuurlijk ook wel.
Mijn vraagstelling was meer omdat de Aboriginals dus veel problemen ondervinden, wiens "schuld" dat is of waar het vandaan komt dan even terzijde, hoe dat voor mijn zoon zou zijn. En om mijn vraag dan duidelijk te maken vermeld ik er dus bij dat hij kleurling is. Neger mag je niet meer zeggen, tenzij je het bent.
Dit ervaar ik dus heel sterk omdat vele van mijn vrienden een donker getinte huid hebben. En zij gebruiken dat woord dus te pas en te onpas, zij hebben daar geen problemen mee om dat onderling te gebruiken.
Waarom zouden wij dat dan niet mogen zeggen... Maar goed, dat doet er nu even niet toe.
Hier hebben we geen last van die discriminatie omdat er hier, in de Zaanstreek enorm veel mixen rondlopen. Tuurlijk zal er wel eens wat geroepen worden maar dat gaat ook naar de witvellen toe. Alleen dan is het stomme rooie dakduivel ofzo. (om het toch enigszins beschaafd te houden).
Dat blijf je toch houden want laten we eerlijk blijven: ieder mens is in enige mate een racist. Ook al zeg je van niet, het is gewoon zo. Ook onderling, kijk naar Surinamers, die discrimineren ook onderling. De lichtere Surinamers vinden zichzelf (soms) beter dan de donkerder uitgevallen Surinamers. Ik weet nog goed dat een collega van mij, een bosneger uit Suriname (sorry, dat heet zo) met een Creoolse vrouw wilde trouwen. Nou, dat zorgde voor heel wat heisa bij beide kanten van de familie. Het was not done.
Dus ik bedoel maar...
Overigens zijn die twee inmiddels al meer dan 30 jaar getrouwd.

Maar goed, ik denk dus dat Jonathan geen hinder zal ondervinden op dat punt. Niet in meerdere mate dan hij hier zou hebben. Hoogop dat hij de meisjes van zijn rug af moet slaan als hij wat groter wordt want het is een dotje om te zien... (sprak mama trots).

Ik denk dat denigrerend taalgebruik regelmatig niet opzettelijk, maar meer uit onhandigheid is.
Er is een verschil tussen overdreven politiek correct zijn en gewoon eerst eens even goed nadenken wat je precies zegt.  

Meer problemen heb ik met het ongesubstantieerd uit de hoek komen zoals: 'Aziaten schoppen relatief veel herrie, da's echt zo, want vrienden van me uit Melbourne hebben het me verteld'
Een hele grote groep nationaliteiten wordt hier zomaar op een grote hoop gegooid. Is een Vietnamees voor jou het zelfde als iemand uit Hong Kong? Of een Japanner? Goede vriend van me heeft indonesische ouders maar is in australie geboren waar hoort die nu bij? Hij is geen moslim en kan erg goed barbequen, helpt dat?
Ik heb nog nooit over die problemen gehoord anders dan uitwassen, zoals die in elk gedeelte van de samenleving voorkomen. Ga je na het kijken van Underbelly ook roepen dat er problemen met die 'Europeanen' in Melbourne zijn?

[quote author=mammavark link=topic=8917.msg119050#msg119050 date=1212966486]
Luuk, bak je wer een tosti voor me??? ik ben het weer helemaal niet eens met hoe je reageert... :-(
[/quote]

Ik zeg hetzelfde als wat Bear zegt.. alleen wat directer. Niets aan de hand.. mensen moeten gewoon niet doorslaan.

Ik ben hier weg.

Die tosti's zijn in een ander topic te vinden.

En dat gebeurt dus idd ook!
Mijn ex-vriend is behoorlijk donker en ik ging met hem naar een bar (hier in de buurt), we kwamen er niet in want het was te druk.
We bleven in de buurt staan, mijn vriendin en haar vriend (beiden blank) gingen vervolgens heen en mochten dus naar binnen!
En dit is 7 jaar terug....
In principe gebruik ik de term halfbloedjes ook niet, want dat zijn we allemaal uiteindelijk, voor de helft van je vader en de helft van je moeder.. dus het slaat nergens op, alsof je minder waard bent.
De uitspraak van eerder, zonder vel zijn we allemaal gelijk, klopt gewoon.
Kleur is niet belangrijk, hoe je bent wel.

yawnee.gif
sleepey.gif

Ik zal het nog beter vertellen,

Na een dagje werken hier op die rode aarde zag ik eruit op het eind van de dag als een indiaan,
Na het werk even geshopt en ze hebben me niet afgeschoten.
Ik was trouwens wel mijn pijl en boog vergeten zou dat de rede zijn dat ze me met rust hebben gelaten.

By the way, ik begrijp Luuk wat hij bedoelt, jullie nemen het alleen te ...op.
Mijn noemen ze "dutchy",

Jack :evil:

Nu mag je verder slapen Luuk :wink:
Where the hell is my tosti......

Dus toen ze me wilden beschieten in de shoppingcentre omdat ze dachten dat ik een indiaan was omdat ik de hele dag had gewerkt op die rode aarde hier was een vooroordeel van de mensen met de geweren.

Of was dat weer Discriminatie omdat ze lieten blijken dat ze me wilde schieten zonder te roepen waarom maar duidelijk lieten merken dat ze me niet mochten terwijlze me helemaal niet kennen van persoon, totdat ik zei..''oohh oohh stop stop, schiet me niet ik ben geen indiaan heb geen pijl en boog bij me, ik ben Dutchy en ben mijn huisje aan het bouwen hier verderop op de rode aarde tussen skippie en zijn familie en de mooie cockatoos''.

Tsjeee Sophie , nu maak je het me wel moeilijk om het te begrijpen.

Ik zou me toch maar even gaan voorstellen aan je buren, Jack...

Ik vraag me trouwens af, of de originele vraag nu beantwoord is, want deze discussie is natuurlijk al vaker gevoerd, en blijft gewoon heel erg lastig.

iedereen heeft zijn eigen ervaringen hiermee...

Thanks sophie,
Een hond die Jack heet ?!!!. enne waar is hier?.

Deze topic discussie bestaat al 400 jaar en er is te veel gebeurd in al die jaren.
Iedereen weet wat goed en fout is...
Zolang we nog altijd moeten gaan zitten als we een potje gaan schijten zijn we allemaal hetzelfde.  :shock:  :?

Hangt een vreemd luchtje hier :smile: of zou het de tosti zijn.

[quote author=mammavark link=topic=8917.msg119106#msg119106 date=1213015238]
Ik zou me toch maar even gaan voorstellen aan je buren, Jack...

Ik vraag me trouwens af, of de originele vraag nu beantwoord is, [/quote]

Zal ik dat doen, die verschieten zich een ongeluk.
Als je een samenvatting maakt van deze pagina's dan kom je er wel uit anders horen we het wel.

Cheers,

Heee Jack dat ken helemaal niet want mij noemen ze al Dutchy?!  :up: :grin:

[quote author=sophie01 link=topic=8917.msg119089#msg119089 date=1213010051]
Ook is discriminatie iets wat je pas kan uitleggen als je het zelf hebt ervaren, zoals inelkaar geslagen worden op weg naar school door twee blanke nederlanders omdat je huid iets donkerer is dan gemiddeld en dat niemand jouw helpt, zelfs de politie niet!
[/quote]
Helaas heb ik hier verschillenden ervaringen mee... en niet alleen van mij zelf maar genoeg om er een boek over te schrijven :-( Alleen was het dan andersom en inderdaad "De Woute" dede inderdaad niks. Terwijl het in 1 geval nog al makkelijk uit te zoeken was wie het waren.
anyway in een grote Nederlandse multiculturele stad maak je nou eenmaal veel mee. Helaas niet veel aan te doen en de politie is zoals altijd te druk bezig met bonnen schrijven. In Australie is het niet anders. Alhoewel mijn ervaring tot nu toe erg positief zijn vooral op de werkvloer. Maar ook heel veel van de zelfde ellende. 

Wat betreft de halfbloed term. Het is wat het is.. Maar inderdaad de logica is ver te zoeken alhoewel als je het niet zo letterlijk neemt dan klopt het wel redelijk. 1 helft van de fam. is NL oid en de andere helft is iets anders. 1 helft van de week eet je buitenlands anderen helft NL etc  Ook in je laten en doen leer je dingen van de ene cultuur en ook van de andere.

Anyway als jij het een irritante term vind dan moet je dat lekker zo houden. Niks mis mee :wink: :up:
Cheers Barry

Ik vind dit een leuk onderwerp; niet zozeer om waar het mee begon; discriminatie van de gekleurde mens of niet, maar om taal en eufemismen. De Wikepedia heeft er een leuk stukje over; http://nl.wikipedia.org/wiki/Eufemisme, althans, als je van taal houdt ;-)

Zelf probeer ik niet mensen bewust voor het hoofd te stoten, maar 'politieke correctheid' kan me soms te ver gaan. Ik heb nooit begrepen hoe het woord 'neger' fout is geworden. Ik heb het tijdens m'n Nederlandse leven never nooit als iets negatiefs ervaren, sinds wanneer is het fout? Het komt van 'zwart' en dat is redelijk to the point, net zoals blank blank is. Is dat ook fout nu? (Dat is echt een vraag).

Uiteindelijk wordt het eufemisme óók weer een fout woord, en dan moeten we weer iets anders bedenken. Sommige termen, zoals 'halfbloed' zullen vanzelf wel uitsterven, want er zijn zoveel verschillende mixen dan toen het woord geboren werd.

In het Engels zijn er prachtige - en vaak komische - eufemismen; mentally challenged (geestelijk gehandicapped), vertically challenged (klein mens), horizontally challenged (dik), follically challenged (kaal/kalend) en ga zo maar door. Maar uiteindelijk bepaalt ons gevoel over een fenomeen of het beschrijvende woord negatief gaat worden ervaren of niet.

Nou, les ballons! ;-)

Ireen

Back