Hoe goed mogelijk is het om naar Australië te verhuizen?

Rebecca S

New Member
Hoi allemaal,

Ik heb hier even een cliché romantisch geval voor jullie en ik heb wat hulp/advies nodig en hoop dat ik het hier kan vinden. Ik heb al veel gelezen, maar het is vaak (net) niet wat ik zoek en er staat zo ontzettend veel over Australië.

Maar goed, hier de situatie:
Ik ben 19 en heb een tussenjaar. Het plan was om een paar maanden te werken en daarna naar Zuid-Amerika te gaan om te gaan backpacken. Daarna moest ik op tijd naar huis om me in te schrijven voor de universiteit. Dit is allemaal volgens plan gegaan, op één factor na. In Zuid-Amerika heb ik een Australiër ontmoet op wie ik gek ben en nu wil ik graag nog een tussenjaar nemen om voor onbepaalde tijd naar hem toe te gaan.

Ik weet dat veel mensen het er niet mee eens zullen zijn dat ik 'voor de liefde' naar Australië wil en ik heb er zelf ook nog mijn twijfels over, maar dat is niet waar dit over moet gaan. Ik wil namelijk eerst kijken of het praktisch gezien een beetje mogelijk is en ik kom niet overal uit. Hopelijk dat hier mensen met ervaring/kennis zijn die dat wel weten.

Mijn vriend woont in het centrum van Sydney en ik zou gratis bij hem kunnen verblijven, maar ik wil wel werken als ik daar een paar maanden zit. Ik wil iets kunnen doen. Hij zegt heel optimistisch dat ik makkelijk een superleuk baantje zal krijgen, maar daar ben ik zelf iets sceptischer over. Is dit inderdaad zo goed mogelijk?

En dan de belangrijkste:
Stel dat het tussen ons zo goed klikt dat ik daar niet meer weg wil, is het dan mogelijk om daar te studeren? Ik heb hier gymnasium gedaan, maar niet met zulke geweldige resultaten dat ze me een scholarship zullen geven (ik wil trouwens graag biologie of diergeneeskunde doen). Daarnaast zag ik dat een studie daar al snel 100.000AUD kost, terwijl het me hier tussen de 10 en 20.000 euro zou kosten. Heb ik daarnaast een faire kans dat ze een Nederlands meisje zullen aannemen?
Daarbij is het dan ook belangrijk dat ik daar een staatsburger kan zijn, toch? Ik zit nu namelijk te denken aan een working holiday visa voor een jaar (wat geen probleem is), maar als ik blijf, zal ik iets anders nodig hebben.

En dan heb ik nog een paar kleinere dingen voor de mensen met ervaring:
-Is het slim om een bankaccount daar te hebben en is dat gemakkelijk te regelen?
-Laat ik mensen af en toe als ze langskomen een setje lenzen meenemen, laat ik het Pearle opsturen of ga ik daar naar een opticien? (Het zijn kleine dingen, maar ze tellen toch mee.)
-Kan ik me daar gewoon inschrijven bij een sportvereniging met een working holiday visa (zoals voetbal of klimmen)?
-Is het slim om een reisverzekering aan te vragen? Wat doe ik met mijn zorgverzekering?

De vragen zijn deels voor de korte termijn (van 3 tot 12 maanden), maar dus ook mogelijkerwijs voor als ik daar enkele jaren wil wonen. Hoe goed zijn beide scenario's te realiseren? (Mijn vriend heeft trouwens een goede baan bij een bank, dus qua geld maak ik me niet druk om de woning, maar het gaat erom dat ik wat te doen wil hebben en een beetje voor mezelf moet kunnen zorgen.)

Alvast heel erg bedankt!
Ook als iemand maar een antwoord op 1 van deze vragen heeft of alleen voor een korte periode zou dat al helpen!
 
Ik weet dat veel mensen het er niet mee eens zullen zijn dat ik 'voor de liefde' naar Australië wil

Het is niet aan ons om te bepalen wat een goede reden is, maar aan jou. :)

Mijn vriend woont in het centrum van Sydney en ik zou gratis bij hem kunnen verblijven, maar ik wil wel werken als ik daar een paar maanden zit. Ik wil iets kunnen doen. Hij zegt heel optimistisch dat ik makkelijk een superleuk baantje zal krijgen, maar daar ben ik zelf iets sceptischer over. Is dit inderdaad zo goed mogelijk?
Ligt er aan wat voor een baan je verwacht. In de horeca bijvoorbeeld zou prima kunnen. Niet de meest ideale tijden imho als je vriend juist kantooruren werkt. Ik weet niet hoe makkelijk een admin baan is.

Stel dat het tussen ons zo goed klikt dat ik daar niet meer weg wil, is het dan mogelijk om daar te studeren? Ik heb hier gymnasium gedaan, maar niet met zulke geweldige resultaten dat ze me een scholarship zullen geven (ik wil trouwens graag biologie of diergeneeskunde doen). Daarnaast zag ik dat een studie daar al snel 100.000AUD kost, terwijl het me hier tussen de 10 en 20.000 euro zou kosten. Heb ik daarnaast een faire kans dat ze een Nederlands meisje zullen aannemen?
Daarbij is het dan ook belangrijk dat ik daar een staatsburger kan zijn, toch? Ik zit nu namelijk te denken aan een working holiday visa voor een jaar (wat geen probleem is), maar als ik blijf, zal ik iets anders nodig hebben.
Ik weet niet precies wat er geldt voor studenten, maar volgens mij het volgende (gebruik dit als leidraad om zelf te zoeken - want dit is een gok op wat ik voorbij heb zien komen):
- Studeren als buitenlander zonder permanent visum is duur (zeg die 100k).
- Heb je een permanent visum dan is het ineens gewoon de "normale" kosten.
- Je hoeft geen staatsburger te zijn. Sterker nog, dat kan je in het begin niet eens tenzij je gaat trouwen met hem en je kan aantonen dat het genuine is blabla. De meeste mensen hier beginnen met een "permanent residency visa" (PR) wat simpelweg betekent dat je hier kan wonen/werken en praktisch alle gelijke rechten hebt als een citizen.


-Is het slim om een bankaccount daar te hebben en is dat gemakkelijk te regelen?
Ja en ja.

-Laat ik mensen af en toe als ze langskomen een setje lenzen meenemen, laat ik het Pearle opsturen of ga ik daar naar een opticien? (Het zijn kleine dingen, maar ze tellen toch mee.)
Ze hebben hier ook gewoon opticiens. Verder geen ervaring mee hoe en wat.

-Kan ik me daar gewoon inschrijven bij een sportvereniging met een working holiday visa (zoals voetbal of klimmen)?
Absoluut. Behalve werk, een huis kopen, leningen, etc. kan je prima hetzelfde doen als ieder ander. Kwa werk zitten er met een WHV wel beperkingen. Sommige werknemers willen je niet, omdat ze iets langdurigs zoeken en je mag maximaal 6 maanden bij dezelfde werkgever zitten.

-Is het slim om een reisverzekering aan te vragen? Wat doe ik met mijn zorgverzekering?
Volgens mij is het antwoord Ja en aanhouden. Laatste is beetje discutabel als je langere tijd wegblijft (een jaar), maar voor 3 maanden niet. Je kan de zorgverzekering aanhouden en altijd nog later annuleren. Zelf even zoeken op "zorgverzekering whv" op dit forum.

De vragen zijn deels voor de korte termijn (van 3 tot 12 maanden), maar dus ook mogelijkerwijs voor als ik daar enkele jaren wil wonen. Hoe goed zijn beide scenario's te realiseren? (Mijn vriend heeft trouwens een goede baan bij een bank, dus qua geld maak ik me niet druk om de woning, maar het gaat erom dat ik wat te doen wil hebben en een beetje voor mezelf moet kunnen zorgen.)
WHV: Voldoet prima voor een jaar.
Wil je daarna blijven kan je een partnervisum aanvragen en permanent blijven en studeren. Gaat de relatie uit met je vriend tijdens je WHV dan zul je voor een ander visum moeten zoeken, maar dat gaat vrijwel niet lukken op jouw leeftijd. Dan kan je dus niet permanent blijven. Misschien dat er een studentenvisum is (duur) of iets wat ik niet ken... :)

Let er op je kan een WHV ook voor een 2dejaar aanvragen. Dan zul je tijdens je eerste jaar wel 3 maanden agrarisch werk moeten doen.
 
Last edited:
Back
Top