Hi Sophie,
Ik denk zeker dat het leven hier relaxter is. Maar een voorwaarde is wel dat je de simpele zekerheden als een baan en een dak boven je hoofd op een voor jullie fijne plek kunt waarmaken. Ik heb meerdere koppels zien teruggaan omdat er de financiële middelen niet (snel genoeg) waren om die zekerheden te verkrijgen. Dan is het 'relaxte' er gauw af en is elke dag zonneschijn niet genoeg om dat goed te maken. Doe dus research naar je kansen op de arbeidsmarkt en bekijk van te voren hoe groot je financiële buffer is.
Daarnaast gaan er ook koppels terug omdat het gemis van familie en vrienden te groot is. Besef dat je hier erg op elkaar bent aangewezen. Zomaar even binnen lopen bij familie of vrienden is er niet meer bij. Geen ouders, opa of oma die als oppas kunnen fungeren en geen verjaardagen, feestjes meer van die mensen die je al je halve leven kent. Vraag je dus af hoe belangrijk het is dat jullie maar ook je kids opgroeien zonder hun bloedverwanten.
Er gaan ook emigranten terug die niet kunnen wennen aan de relaxte Australische mentaliteit; een afspraak is zeker niet altijd een afspraak (lastig en soms ronduit ergerlijk), de service van leveranciers is absoluut niet te vergelijken met de Nederlandse (traag, onzorgvuldig, onkundig, ongeïnteresseerd) en het tempo ligt vele malen lager. Dat klinkt relaxt en precies waar je naar snakt maar geloof me, als je het tempo van NL gewend bent dan kost het moeite om je hier aan aan te passen. Vraag je af hoe flexibel je bent bij het aanpassen aan hele andere mentaliteit.
Emigratie heeft echt een pittige 'prijs' (de grootste is absoluut het achterlaten van familie en vrienden). Emigreren is absoluut niet gemakkelijk (je begint weer op nul op professioneel en sociaal vlak en ook financieel is het begin vaak afzien). Het vergt aanpassingsvermogen, incasseringsvermogen en een ontzettend grote mate van doorzettingsvermogen. Kijk kritisch naar jezelf of je de 'prijs' voor een schot op een 'beter' leven wilt betalen. Je kunt ook andere keuzes maken voor een ander leven in NL. Je hoeft daarvoor niet perse naar een ander land.
Maar.... als je houdt van een geweldige uitdaging, niet bang bent voor (zeker in het begin) hard werken om van die nullijn af te komen, genoegen kunt nemen met Skype en telefonische contacten met familie en vrienden en om de zoveel jaar een bezoekje van deze mensen of een bezoekje NL, hunkert naar (bijna) iedere dag zon, een heerlijk buitenleven en een schitterende flora en fauna in een land zo onbegrensd mooi dan is het het allemaal waard.
Ik wens jullie ontzettend veel succes toe met het besluit om van je leven nog iets mooiers te willen maken. Waar dat dan ook zal zijn. In Australie ben je in ieder geval van harte welkom