hoe kom ik met australische man terug in nederland?

michele

New Member
ja met het vliegtuig, dat weet ik  :lol:

maar serieus, waar begin ik met info in te zamelen? op de site van de ind is alleen info voor als ik al in Nederland ben en ik wil mn Ozzie binnen halen (word je ook niet vrolijk van, vandaar dat we samen hier zitten, ik naar Australie was net iets makkelijker).
we zijn anderhalf jaar hier nu en op zich dik naar onze zin, maar nu zijn er bij ons allebei op het werk ontwikkelingen dat we denken (in ieder geval ik dan) dat is in Nederland toch beter geregeld. Bij mij bijvoorbeeld is besloten dat mijn salaris vanaf gisteren 14 dollar per uur is ipv 22 dollar wat ik eerst kreeg. heb de .gov.au people er maar eens voor gebeld. ja hoor dat kan zomaar, zolang ze het minimum loon nog betalen mag dat allemaal. Zit je dan met je hbo diploma en 15 jaar werkervaring.
Ander voorbeeld is dat we sinds maart vorig jaar geen vakantie meer hebben gehad. We krijgen allebei geen toestemming onze dagen op te nemen. Dan lig ik ook nog voortdurend in de clinch met mn ziektekosten verzekering, woon in een gebied waar niks te koop is (thank god for ebay) etc.
Wat een zeur ben ik he  :shock: zit ik te zaniken op dat fantastische land waar jullie allemaal zo gek mee zijn  :grin: solly!!
Ik vind het hier ook leuk hoor, zit er gewoon even doorheen nu. En waar kan ik beter zeuren dan bij jullie medelanders.

Hoe dan ook, ik dacht ik ga eens kijken wat voor papieren mn man nodig heeft om met mij mee te komen, gaan we het een tijdje in Nederland proberen. Terug naar hier kunnen we altijd wel weer. Maar ik kan niks vinden.
Iemand ervaring met deze situatie?

Dank voor jullie reacties (en wees asjeblieft lief, ik zit al in een dip :smile:)
 
Bestaat er niet zoiets als een WHV voor australiers?? Nu weet ik dat niet zeker.. en weet ook niet welke leeftijd jullie hebben.. maar ik zou daar eens naar vragen (WHV) als ik jullie was..
Je bent met hem getrouwd (zag ik op de foto  :grin:) dus er zullen zeker mogelijkheden moeten zijn...

En.. nederland is ook niet alles hoor.. je betaalt je scheel aan wegenbelasting, verzekeringen, ziektekosten (meer dan 100 euro per maand /pp), benzine e.d. is duur.. rioolheffing, waterschapbelasting.. en zo kan ik nog wel even doorgaan.. the grass isn't always greener on the other side..
Maar ja, de lonen liggen over het algemeen wel hoger in NL.. maar ook hier heerst de economische crisis.. ik weet niet wat voor soort werk jullie doen, maar kijk vooral goed rond naar hoe het qua werk hier in NL zit. Er is een topic met mensen die van NL naar OZ verhuizen en qua werk van een koude kermis thuis komen, maar dat kan andersom ook.. spreekt je man Nederlands? Dit kan nm leiden tot het moeilijker kunnen vinden van een baan..

Philip Island.. dat is toch maar 1,5 uur van Melbourne?

p.s. succes met de IND.. ik werk veel met uitwisselingsstudenten en sommigen moeten soms tijden op hun visum wachten.. (en daardoor andere visums aanvragen als ze op vakantie willennaar duitsland of zo..)
 
hoiiii Alie, nee de leeftijd voor het WHV zijn we al-lang voorbij helaas  :p
Wat ik toen we voor het eerst aan het uitzoeken gingen om samen verder te gaan van de IND begreep was dat ik een bepaald salaris en een adres in Nederland moest hebben.
ik werkte als hostess voor een reisorganisatie toen dus had geen van beide  :oops: Dus die optie viel gelijk al af.
Ook omdat de man inderdaad maar 3 woorden hollands kende- en kent (gezellig, spannend en lekker) dus inburgeren zou ook nog tijden gaan duren.
Ik vrees dat ook nu ik vooruit zal moeten reizen, huis en inkomen verzorgen, en dan pas mn man kan binnen halen.
Ik hoop maar nu de baby boomers in Nederland massaal gaan pensioneren en er tekort aan werknemers komt ze wat soepeler worden met de toelating. Mn man is kok by the way en ik ben van alles in tourism/hospitality.
Ja groener gras he. Ik weet het, ik heb me jaren tegen Holland afgezet. Maar toen ik de laatste keer in Nederland was, voor het eerst met Australier, en alles door zijn ogen zag, vond ik het ineens zo gek niet meer. Alles lekker dicht bij elkaar, goed openbaar vervoer of anders lekker op de fiets, winkels met alles erin, en zo lekker gezelllig overal  :smile: En ik mis de filet americain en bamischijven zo  :p
Misschien moet ik even op vakantie gaan, even kneuterigheid bijtanken, wil ik daarna vast weer heel snel terug naar hier  :lol:
 
In 95 kwam mijn vriend (nu man) mee naar Nl en ik moest toen een baan hebben en netto 1800 gulden verdienen om hem te onderhouden. Dat we toen bij mijn ouders inwoonden maakte niet uit want IK haalde hem binnen dus moest die verantwoording dragen. Gelukkig had ik snel een baan en heeft hij een visum aangevraagd bij de vreemdelingen politie. Dat duurde ongeveer een maand of 3 en toen kon hij zelf aan de gang. In het begin moest hij jaarlijks het visum verlengen en op een gegeven moment was dat om de 5 jaar.

Volgens mij is er wel het een en ander veranderd maar in grote lijnen zal het nog wel zoiets zijn.

Je hebt denk ik wel een overlappingstijd dus om op voor te gaan zal meer zekerheid geven maar niet perse nodig denk ik. Misschien kun je een mailtje sturen aan IND en het voorleggen. Dan zit je het dichtste bij het vuur en heb je ook meteen de goede antwoorden. Of je genoemde vakantie nemen,misschien ben je dan gelijk weer genezen  :smile:
 
Goh, omdat het vwb werk niet soepel loopt wil je dit prachtige land verlaten?? Ik ben het helemaal eens met Alie hoor, het gras is absoluut niet groener in NL (nou ja, behalve letterlijk dan ;-)).

Is het niet beter om gewoon een andere baan te zoeken? (ik neem aan dat je dat al wel geprobeerd hebt, maar just in case ...), desnoods te verhuizen binnen Australie?
 
Hi Pete, nee ik wilde gewoon even zeuren EN weten of iemand weet wat de regelgeving is.
Zels al zouden we niet nu gaan (en ik ga echt niet halsoverkop als het even tegen zit hoor) dan gaan we toch misschien ooit?
Dus misschien weet iemand waar je kunt beginnen papieren voor een Ozzie aan te vragen zodat ze straks makkelijk Holland in kunnen.
En ander werk, ja daar zoek ik al naar. Maar de goedbetaalde banen liggen hier helaas niet voor het opscheppen.
En als je voorheen altijd een goede baan had, en hier dacht je ook een goede baan te hebben en ze halen dan ineens de helft van je loon weg, dan is dat echt wel even slikken!
Verhuizen binnen Ozzie land is absoluut een optie. Liefst ergens met minder seizoenen in een dag dan deze regio!
Kan je Perth aanbevelen?
Groetjes Michele
 
[quote author=michele link=topic=9762.msg132637#msg132637 date=1235112940]
Kan je Perth aanbevelen?
[/quote]

OEI...das een heeeeeeeele gevaarlijke vraag die je aan PerthPete stelt....die man is idolaat van zijn woonplaats....en probeert met alle macht mensen naartoe te trekken...wellicht vindt hij het leuk om de file te staan :D :D :D
 
Hi Michelle,
weer eens wat andersop het forum, iemand die de andere kant op wil.
We zijn zelf een tijd bezig geweest om m'n vriendin naar Nederland te krijgen, ook wel gelukt, maar makkelijk is het niet.
Allereerst de inkomen eis, als ik me goed herinner, twee jaar een vast inkomen hebben, 10% boven minimaal, freelance en/of losse baantjes tellen niet mee.
Als je man vanuit Australia een aanvraag doet, moet hij daar de inburgeringstest doen. Beter is om de aanvraag in Nederland te doen. Heengaan op een toeristenvisum, binnen 1 week melden bij de vreemdelingen politie en de aanvraag indienen bij de IND. Dan heeft hij 3 jaar de tijd om de cursus te doen. In die tijd mag hij werken etc. eigenlijk hetzelfde als op een tijdelijk visum in Australia. 
Zorg er alleen voor dat alle papieren in orde zijn en wat op deze site gecertificeerd heet, in Nederland moeten verschillende documenten voorzien zijn van een apostiel stempel. Een stempel die verifieerd dat de eerste stempel echt is. (au$ 60 per stuk) Geef toe, voor die tijd had ik er ook nog nooit van gehoord.
Het tijdelijk visum duurt 5 jaar en kost behoorlijk wat, 800 euro het eerste jaar, 400 het tweede, etc. Na die 5 jaar kan je een permanent visum aanvragen.
Ik zal kijken of ik nog wat links naar sites kan vinden, nu ik naar Australia kom, heb ik er al een paar weggegooid.
http://www.ind.nl/NL/index.asp 
Deze is wel het belangrijkst, het meeste staat er wel in, maar net als de immi.gov site, heel veel leeswerk en doorspitten.
Er is ook een emigratie forum, zal vanavond de link even doorsturen.

Succes en vriendelijke groet  Johan
 
[quote author=Maluka link=topic=9762.msg132638#msg132638 date=1235113471]
[quote author=michele link=topic=9762.msg132637#msg132637 date=1235112940]
Kan je Perth aanbevelen?
[/quote]

OEI...das een heeeeeeeele gevaarlijke vraag die je aan PerthPete stelt....die man is idolaat van zijn woonplaats....en probeert met alle macht mensen naartoe te trekken...wellicht vindt hij het leuk om de file te staan :D :D :D
[/quote]

Ha, ha, absoluut, idolaat van mijn woonplaats. En nee, ik ben geen file-fanaat. Sta er dus ook nooit in ;-) ;-).
En Michelle, Perth is absoluut aan te raden (vind ik in ieder geval). Het begint met het beste klimaat in Australie (warm en droog). Natuurlijk zullen situaties mbt werk niet heel veel anders zijn dan in andere Ozzie steden (ikzelf zit nu ' between jobs' om het mooi te zeggen) maar Perth is zeker onze stad!!
 
Ha, ha, absoluut, idolaat van mijn woonplaats. En nee, ik ben geen file-fanaat. Sta er dus ook nooit in ;-) ;-).
En Michelle, Perth is absoluut aan te raden (vind ik in ieder geval). Het begint met het beste klimaat in Australie (warm en droog). Natuurlijk zullen situaties mbt werk niet heel veel anders zijn dan in andere Ozzie steden (ikzelf zit nu ' between jobs' om het mooi te zeggen) maar Perth is zeker onze stad!!
[/quote]

Ha ha helemaal gelijk hoor wij zitten nu van eind oktober 2008 hier in Perth en het bevalt ons prima.

Bennie :up: :up: :up:
 
[quote author=Pamandgeorge link=topic=9762.msg132642#msg132642 date=1235117536]
Hi Michelle,
weer eens wat andersop het forum, iemand die de andere kant op wil.
We zijn zelf een tijd bezig geweest om m'n vriendin naar Nederland te krijgen, ook wel gelukt, maar makkelijk is het niet.
Allereerst de inkomen eis, als ik me goed herinner, twee jaar een vast inkomen hebben, 10% boven minimaal, freelance en/of losse baantjes tellen niet mee.
Als je man vanuit Australia een aanvraag doet, moet hij daar de inburgeringstest doen. Beter is om de aanvraag in Nederland te doen. Heengaan op een toeristenvisum, binnen 1 week melden bij de vreemdelingen politie en de aanvraag indienen bij de IND. Dan heeft hij 3 jaar de tijd om de cursus te doen. In die tijd mag hij werken etc. eigenlijk hetzelfde als op een tijdelijk visum in Australia.   
Zorg er alleen voor dat alle papieren in orde zijn en wat op deze site gecertificeerd heet, in Nederland moeten verschillende documenten voorzien zijn van een apostiel stempel. Een stempel die verifieerd dat de eerste stempel echt is. (au$ 60 per stuk) Geef toe, voor die tijd had ik er ook nog nooit van gehoord.
Het tijdelijk visum duurt 5 jaar en kost behoorlijk wat, 800 euro het eerste jaar, 400 het tweede, etc. Na die 5 jaar kan je een permanent visum aanvragen.
Ik zal kijken of ik nog wat links naar sites kan vinden, nu ik naar Australia kom, heb ik er al een paar weggegooid.
http://www.ind.nl/NL/index.asp 
Deze is wel het belangrijkst, het meeste staat er wel in, maar net als de immi.gov site, heel veel leeswerk en doorspitten.
Er is ook een emigratie forum, zal vanavond de link even doorsturen.

Succes en vriendelijke groet   Johan

[/quote]

Johan, hoe lang geleden is het dat je dat geprobeerd hebt? Er is in de afgelopen paar jaar heel veel veranderd, vooral stricter geworden. Maar wellicht kan dat wat jij vertelt wel voor een Australier gelden.

Volgens mij maakt het niet uit voor de inburgeringstest waar je de aanvraag doet. Maar ik dacht dat Australie een van de 4 of 5 landen was die vrijgesteld is van deze inburgeringseis (kromme regelgeving). Wat betreft het inkomen, ik geloof dat je het allemaal vrij juist hebt, maar ik dacht dat 1 jaar voldoende is. Of een vast kontrakt meen ik, maar dat laatste ben ik niet geheel zeker van. Of het tijdelijke visum mogelijk is zoals jij aangeeft betwijfel ik.

Ik ben zelf onlangs naar Australie geemigreerd omdat ik het onmogelijk achtte om vanuit de VS met mijn Peruaanse verloofde naar Nederland terug te keren. Eerst ik terug naar Nederland, vast inkomen verkrijgen, dan procedure door met een slome IND, zij Nederlands leren in Peru/VS (?!?!) en dan hopen dat ze het visum krijgt. Dat betekent op zijn minst een jaar apart leven. Dat deden we in het begin van onze relatie (zij VS, ik Nederland) en dat dus nooit meer. En het maakt dus niet uit of je getrouwd bent of niet, als je partner niet van de EU is dan kun je het vergeten. Dus hebben we Nederland opgegeven en zijn we naar Australie gekomen. Over 4 jaar kan zij de Australische nationaliteit verkrijgen en dan wordt het in elk geval makkelijker om op vakantie naar Nederland te gaan.

En dan natuurlijk het probleem dat je man geen Nederlands spreekt. Dat maakt het niet zo makkelijk voor hem om een baan te vinden, vooral niet in het huidige klimaat. Maar wellicht dat het als kok wat minder nauw komt met de taal. Maar als ik jou was zou ik gewoon hier in Oz een andere baan gaan zoeken. Het is niet gemakkelijk, maar uiteindelijk zul je wel weer beter werk vinden.

Als je toch over Nederland blijft dromen, dan kun je wellicht meer info (en frustratie) vinden op www.buitenlandsepartner.nl
 
@ slatsr,
m'n vriendin is officieel in maart 2007 in Nederland gekomen en toen hebben we de procedure opgestart, niet zo lang terug dus, maar de regels blijven veranderen. In eerste instantie hoefde ze ook geen inburgeringscursus te doen, maar sinds sept. 2008 wel , dankzij de wet Verdonk. Ook voor Australiers.
De site van buitenlandsepartner bedoelde ik ook, zou elke nederlander eens moeten lezen, word je niet plezierig van, de gastvrijheid van Nederland is ver te zoeken.

groetjes    Johan
 
Johan en Michelle,

Australiers hoeven geen basisexamen inburgering te doen bij gezinshereniging. Je kunt dit terugvinden op de volgende pagina van de IND:
http://www.immigratiedienst.nl/NL/verblijfwijzer/verblijfwijzer_mijnsituatie.asp?proc=halen&procedure=Huwelijk%20en%20relatie&procedurestapnaam=Voorwaarden&land=Australië&duur=1&lang=nl
Het geeft meteen ook info over de andere voorwaarden.
Let op: ik heb het hier dus niet over in de inburgeringscursus voor nieuwkomers die na toelating tot Nederland gedaan moet worden, wat al het geval is sinds 1998, met dank aan Job Cohen.

Cheers,
Rene
 
Hallo allemaal, heb vandaag antwoord gekregen van de IND (na 3 weken, best snel toch  :lol:):
Voor gezinshereniging in Nederland (als je al getrouwd oid bent) heb je een baan met minimaal een jaar contract nodig en 1219 euro netto per maand salaris. De Australische partner mag gelijk mee en op een toeristen visum 3 maanden blijven.
Binnen die 3 maanden moet je dus die baan met jaarcontract en salaris vinden waarna de partner een verblijfsvergunning mag aanvragen en vervolgens de inburgerings molen in gaat. Heb je niet die baan moet de partner het land uit.
Vraag me af of een visum vlucht naar bijv Engeland mogelijk is om opnieuw 3 maanden in NL te kunnen blijven.
En ik denk dat we heeeeel zeker van onze zaak moeten zijn voor we de boel oppakken om eens in Holland te gaan kijken.
Dank voor jullie reacties en links in ieder geval.
Groetjes!
 
Hoi Michele.
ik weet niet of je er wat aan hebt, maar kijk eens op australie.startpagina.nl,aan de linkerkant staan adressen van Restaurants [Australisch]                      waaronder 1 in Heemstede met een Australische eigenaar die heeft mischien goede raad?

succes

Jaap              jaapdunselman@alice.nl
 
Je kunt dat toeristenvisum altijd nog laten verlengen met 3 maanden en dan heb je dus ineens een half jaar.
 
Ik ben op dit moment bezig mijn Australische vriendin naar Nederland te halen, maar realiseerde me niet dat het vrij lastig is geworden. Ze is nog geen 30 dus een WHS visum is een optie, maar volgens de vrienden bij het IND mag deze niet omgezet worden naar een visum met een ander verblijfsdoel na het ene 1 jaar die voor een WHS visum geldt.
Ik heb op dit moment zelf een baan en woonadres in Nederland, alleen heb ik maar een jaarcontract. Nou dat is makkelijk voor de IND want dan laat je toch gewoon je inkomsten over de laatste 3 jaar zien. In mijn geval zijn die er niet echt want ik ben ruim 2 jaar in Australie geweest - wat doe ik toch weer terug hier?  :oops:
Probleem is dat wanneer ik ga gokken op het partnervisum en deze wordt afgewezen mijn vriendin dus snel weer het land mag gaan verlaten. Alhoewel als ze wel toegelaten wordt, dan kan deze jaar na jaar worden verlengd (tegen een leuke meerprijs). Terwijl met het WHS visum ze in ieder geval nog een jaartje hier mag zijn, maar daarna svp wel weer opzouten als het aan de IND ligt.

Wie weet hier meer over en kan advies geven???

Succes Michele als je er trouwens nog steeds over denkt om terug te komen naar NL.
 
Ja een leuke meerprijs van bijna 500 euro (of is het inmiddels weer gestegen..)
Ik zou het zo ook niet weten.. het IND blijft een vreemde organisatie..
Kijk toch eens naar Duitsland en Belgie e.d. heb ooit eens gehoord dat sommigen mensen met NL verblijfsvergunning een aantal maanden over de grens gaan wonen met buitenlandse partner en dan blijken er wel weer mogelijkheden te zijn... geen idee hoe dat in elkaar zit.. maar heb er toch meerdere malen iets over gehoord/gelezen.
 
De Belgie-route.
Jammer, maar die mogelijkheid is afgesloten een tijdje terug.
Als nederlander ging je met je buitenlandse partner -van buiten de EU- naar Belgie, liet je samen inschrijven als europese burgers en na 3 maanden ging je samen terug naar Nederland. Een maas in de europese wetgeving die inmiddels gedicht is.

groetjes  Johan
 
Back
Top