hoe kom ik met australische man terug in nederland?

3 jaar geleden is mijn vriend ook naar Nederland gekomen. Hij heeft in Australie zijn WHV voor Nederland aangevraagd en is op basis hiervan naar Nederland gekomen. Zij moet dan idd wel een en ander papierwerk regelen zoals birthcertificate etc. Dit moet je navragen bij de ambassade van nederland in Australie. Na aankomst in nederland moet je je wel melden bij de gemeente waar je woont en daar inschrijven op het adres van verblijf. Dit wordt allemaal uitgelegd als je een WHV voor nederland aanvraagt. Je mag dan ook gewoon werken en hebt niet het maximum van 3 maanden bij dezelfde werkgever

Na dit jaar WHV hebben we een aanvraag gedaan voor een visum voor verblijf van partner. Hiervoor moet je idd een bepaald inkomen etc hebben. Dit veranderd elk jaar dus kun je kijken op de IND site hoeveel dat dan is. Het is een heel papierwerk dus begin er op tijd mee. wij zijn er een half jaar van tevoren mee begonnen en hebben het 3 maanden voor einde van zijn WHV ingediend bij de IND. En het was goedgekeurd. Hij heeft toen een jaarvisum gekregen.

Dit jaarvisum hebben we weer opnieuw moeten verlengen. Dit is eigenlijk weer hetzelfde als de eerste aanvraag , maar toen hebben we er een brief bij gedaan met de vraag of zijn volgend visum niet een 5 jarig visum kan worden en dit is toen goedgekeurd. Hij had ondertussen een baan met contract en nog meer feiten wat aantoonde dat hij echt aan het integreren was. Daarnaast volgde hij op eigen initiatief nederlandse les.

Daarnaast is het inderdaad niet verplicht om een inburgeringscursus te doen voor aankomst in nederland. Mijn vriend heeft het wel gedaan en is nu een jaar intensief bezig geweest en heeft zijn inburgeringsexamen gehaald en nu kan hij ook de nederlandse nationaliteit aanvragen, mocht hij dit willen.

Kijk eens goed op de site van de IND en dan kom je er echt uit. Bij mij zei de IND ook iets van dat het niet mogelijk was, of in ieder geval niet de bedoeling is om het WHV om te zetten naar een visum voor verblijf in nederland maar het is ook niet omzetten wat je doet. Je vraagt een ander soort visum aan en daar zitten weer andere regels aan verbonden, en daarom mag je het wel aanvragen :smile:
(Kijk, ze wil gewoon in nederland zijn om nederland te zien, daarom vraagt ze een WHV aan, en niet om bij jou te zijn. In dat jaar veranderd dat en daarom wil je een ander soort visum aanvragen....)
Succes!
 
Back
Top