hoe kom je terug het land in......

Oude rot even terug voor een vraagje.
Wij zijn in 2007 met z'n allen naar Australie ge-emigreerd. M'n vrouw is Australische dus de kinderen hebben in feite een dual citizenship. Ze zijn binnengekomen op mijn (Nederlandse) paspoort (met van die grappige kleine zwart-wit fototjes waar ze niet op mochten lachen :))
Nu gaan we eind dit jaar met z'n allen voor een vakantie terug en de, inmiddels oudere kinders gaan natuurlijk mee met partners en alles.
Ze gaan, om te voldoen aan de 10 jaar - eis, alle vier een Nederlands paspoort aanvragen zodat ze daar mee naar Nederland kunnen reizen.
Maar dan: Hoe komen ze drie weken later dan weer binnen? Ze hebben een Nederlands paspoort maar geen Australisch visum omdat ze Australisch "Citizen by descent" zijn. Ze hebben geen Australisch paspoort.
We kunnen natuurlijk simpelweg een 90 dagen toeristenvisum aanvragen, dat is gratis, maar eigenlijk is dat niet juist, omdat ze van plan zijn hier te blijven na 90 dagen :)

Binnenkomen met een Nederlands paspoort en dan zwaaien met je citizen by descent oorkonde? Dat lijkt ook wat vaag.

Iemand enig idee?
 
hmmm ja ik snap dat dat ook zou moeten werken, maar om nou voor 1 trip 2 paspoorten aan te vragen (x4) lijkt me een beetje onhandig (en prijzig)
 
Kan je niet beter enkel een Australisch paspoort aanvragen? Daar kan je toch ook gewoon mee naar Nederland op vakantie?
 
Tuurlijk. maar de kinders zitten nu ruim 8 jaar in Australie dus tussen nu en anderhalf jaar moeten ze een NL paspoort hebben of ze verliezen hun nederlanderschap. En aangezien het consulaat in Brisbane gaat sluiten dit jaar is dit het beste moment.

Dank voor de antwoorden jongens!
 
Hebben ze een huidig permanent visum? Dat zou gelinkt moeten zijn aan hun huidige NL paspoorten. Je kunt het visum vervolgens laten linken aan het nieuwe paspoort nummer, en daarmee zouden ze dan gewoon weer terug binnen moeten kunnen komen.
 
hmmm ja ik snap dat dat ook zou moeten werken, maar om nou voor 1 trip 2 paspoorten aan te vragen (x4) lijkt me een beetje onhandig (en prijzig)
Tsja je neemt dat NL paspoort niet echt voor de trip zelf. Dat is simpelweg een investering in hun NLerschap. Als ze in Australie blijven dan is een Oz paspoort toch echt wel aan te raden, anders blijf je met de visa prutsen als ze op vakantie willen gaan naar waar dan ook. Zodra ik mijn Oz citizenship heb zal ik ook twee paspoorten behouden. Rompslomp? Ja. Kostbaar? Ja. Maar je moet er wel wat voor over hebben om beide nationaliteiten te behouden.
 
yep. Zit wat in.
@ Gwen, nee, ze hebben geen visum. Als citizens by descent hebben ze geen visum nodig.

Tja, het zal inderdaad 2 paspoorten worden :)

Bedanks mensen!
 
niet denken maar navragen, by descent is 1 van de uitzondering voor een dual. Fijne vakantie alvast!
 
Trouwens @slatsr, kun je dan twee paspoorten hebben wanneer je citizen wordt? Ik dacht altijd dat je dan je NL schap kwijtraakte.
Er zijn een paar uitzonderingen; een daarvan is dat als je de nationaliteit van je man/vrouw aanneemt (en ik meen dat je ook in het land moet wonen) dan mag je de NLse nationaliteit behouden. Mijn vrouw (niet Nederlandse) heeft al de Oz nationaliteit aangenomen, dus dat is geregeld. Van wat ik lees kom jij hier ook voor in aanmerking.
 
Wat slatsr zegt klopt, en jij zou ook onder de uitzonderingsregel vallen Pacific Dream. Als je dual citizenship hebt moet je je Australische paspoort gebruiken om Australië in en uit te reizen (je hebt immers geen visum meer gelinkt aan je andere paspoort). Buiten Australië kun je dan kiezen óf je Aussie óf je andere paspoort te gebruiken.
 
Er zijn een paar uitzonderingen; een daarvan is dat als je de nationaliteit van je man/vrouw aanneemt (en ik meen dat je ook in het land moet wonen) dan mag je de NLse nationaliteit behouden. Mijn vrouw (niet Nederlandse) heeft al de Oz nationaliteit aangenomen, dus dat is geregeld. Van wat ik lees kom jij hier ook voor in aanmerking.

Wij moeten onze eerste stappen op ons permanent visum nog zetten in Australië, maar deze uitzondering zou voor ons ook interessant kunnen zijn.

Zou ik in aanmerking komen als Rikki (een Schot dus hij kan wel dual nationality hebben) de Australische nationaliteit aanneemt na een tijd. Hij eindelijk op zijn knieën gaat voor mij, en ik daarna de nationaliteit van mijn man aanneem? Of verlies ik dan alsnog mijn Nederlandse nationaliteit? (Is nog ver weg voor ons maar good to know ;))
 
klopt! Als hij australiër wordt, dan trouw jij met een aussie en dan mag je beide paspoorten houden. Simples ;) sorry reclamegeintje voor de aussies onder ons
 
@Katjavdl : ook als hij zijn Britse nationaliteit houdt? Dat zou mooi zijn dan (en een mooie reden voor hem om dan toch op zijn knieën te gaan voor me :cool:)
 
Klopt Mayke. Zo heeft Sacha haar NL schap opgegeven en is nu Aussie. Daardoor is haar man nu niet meer getrouwd met een Nederlandse maar met een Australische en kan hij beide behouden als hij voor citizenship gaat.
 
Hi Gwen, yep, dat is het probleem. Ik zal van de week nog even immigration inlopen wanneer ik in de stad ben maar het lijkt er op dat ze, om Australie weer binnen te komen, gewoon een Australisch paspoort nodig hebben. Eigenlijk ook wel zo logisch. Dus we hebben hier zoiets van dat Nederlandse paspoort dat kan volgend jaar ook nog wel (alhoewel we dan roadtrip Sydney mogen, ook wel leuk) dus we halen 4x Australisch paspoort voor de offspring.

Allemaal bedankt voor je bijdrage. Die tip dat je, wanneer je met een Australische bent getrouwd je je NL-schap kan behouden wanneer je citizen wordt wist ik niet. Handig! Op die manier bespaar je je ook een Resident Return Visa wanneer je naar het buitenland gaat.

Bas
 
Kun je uberhaupt wel in NL een paspoort aanvragen als je daar niet meer bij de gemeente ingeschreven staat vraag ik me af??
 
Back
Top