Hoe lang mag ik het land uit op een RRV?

Ems81

XPdite Sponsor
Beste iedereen, ik woon nu 5 jaar met plezier in Australie, maar met niet zo'n plezier in m'n werk/carriere helaas. Ik heb een goede baan hier maar ik wil wat anders. "I need a change."

In april 2018 ben ik hier 5 jaar als Permanent Resident. Ik zit er over te denken om in januari 2018 naar NL te gaan om weer te gaan studeren. Ik moet dus een RRV aanvragen.

Mijn vraag is.. dat RRV is dus 5 jaar geldig... hoe lang mag ik het land uit in die 5 jaar om m'n PR te behouden?

Wat ik begrijp is dat ik voor aanvraag van een RRV 2 van de 5 voorgaande jaren in Australie moet heb gewoond.

Zou ik dus opzich voor 5 jaar naar NL kunnen gaan, dan weer minimaal 2 jaar in Australie gaan wonen om dan (7 jaar verder inmiddels) weer een RRV aan te kunnen vragen? Klopt dit?

En een gerelateerde vraag. Ik wil m'n hond meenemen. Iemand goede ervaringen met organisaties die dat regelen? Ik wil niet dat hij onder teveel stress komt te staan. Je hoort soms erge verhalen van honden die uren in hun krat in de hitte staan en daar soms aan bezwijken. Het zou fijn zijn als hij tijdens een tussenstop water krijgt en uitgelaten wordt etc. Zijn er organisaties die honden begeleiden tijdens het reizen? Of super diervriendelijke vliegmaatschappijen? Ik wil niet dat hij er een trauma aan overhoudt. Ik kan hem niet jaren in Australie achterlaten. Ik heb hier geen familie en ik woon in Darwin waar weinig dierenliefhebbers wonen en waar iedereen continu verhuist (generalisatie).

Lijkt me niet zo'n heel groot problem, maar er zijn vast wel mensen die je daar meer over kunnen vertellen.
Wat ik me afvraag? In Nederland studeren? En dan weer terug naar OZ?

Om een RRV te krijgen moet je inderdaad bij aanvraag 2 van de voorgaande 5 jaren in Australië hebben gewoond als permanent resident.

Dus kun je bijvoorbeeld 3 jaar in Nederland wonen en dan weer 2 in Australië om in aanmerking te komen voor je volgende RRV. Of omgedraaid 2 jaar eerst in Australië, dan 3 jaar NL, RRV aanvragen en dan kun je het weer doen maar dan omgedraaid zodat je in totaal 6 jaar in NL achter elkaar kan zijn.

Maar volgens mij niet eerst 5 jaar in Nl en dan 2 in Australië want dan is de termijn 7 jaar, niet 5.

Er zijn een aantal draadjes hier over het vervoeren van huisdieren tussen de landen, zie onder de zoekfunctie.

Succes ermee!

Maar voor het aanvragen van een RRV kijken ze toch naar de afgelopen 5 jaar? Dus ik dacht als ik tijdens m'n eerste RRV Australie maar binnen ben voordat ie verloopt (dus max 5 jaar in NL). Dan kom ik Australie in als PR. Als ik dan 2 jaar in Australie woon zou ik er weer een kunnen aanvragen (want dan heb ik weer 2 vd afgelopen 5 jaar in Oz gewoond).. dacht ik??? Misschien immi maar eens bellen..

Ze kijken inderdaad naar de afgelopen 5 jaar. Je hoeft het niet aan te vragen zo lang je in Australië blijft. Maar zonder kun je het land niet meer in.

Dus als ik het goed begrijp wil je na de toekenning van je RRV 5 jaar naar NL gaan en voor het verloop terugkomt naar Oz. Dan kun je inderdaad het land in. Je moet dan alleen 2 jaar in Australië blijven wil je je pr status behouden, want je komt in de tussentijd niet in aanmerking voor een RRV. Persoonlijk zou ik dat niet willen want ik wil op elk moment terug kunnen naar NL voor een noodgeval o.i.d.

Heb ik het goed begrepen?

Ja. Dat bedoel ik. Als de enige voorwaarde van een RRV is dat je 2 vd 5 jaar in Oz moet zijn geweest kan dat idd. Niet ideaal inderdaad om echt 5 jaar weg te blijven.

Over je hond: ze krijgen allemaal water mee aan hun transportkrat en gaan tijdens hun tussenstop naar een tijdelijke opvang waar ze uit hun krat worden gehaald , althans dat was zo richting Oz. Realiseer je wel de enorme kosten van transport en dierenarts, zeker als je woef weer meer terug wilt nemen naar Australië (quarantaine). En ieder dier zal stress hebben met vliegen.

Ik weet nog niet 100% zeker of ik terug wil naar Oz. Ik wil wel die optie open houden. Ik wil een tweede studie gaan doen. En tja die duurt wel 5 jaar. Die is nou eenmaal goedkoper en beter te doen in NL. Als ik mijn RRV laat verlopen terwijl ik in NL ben moet ik zeker weer die hele emigratie molen doorlopen mocht ik in de toekomst weer naar Australie willen.. of zouden er shortcuts zijn voor former permanent residents..

De hond gaat mee. Maar ik merk al dat het moeilijk is een kleine betaalbare woning met tuin te vinden in de buurt van Utrecht of Amsterdam.. volgende probleem... hier in Darwin liggen de huren ook hoog maar hier heb ik tenminste een goede baan.

Daarvoor hoef je niet te trouwen, je kunt de aanvraag al indienen nu je al jaren hier bent. En behoudt van nederlanderschap aanvragen. Toch?
En anders veel succes met je zoektocht, er zijn genoeg aussies ;)

Dual citizenship kan toch alleen via trouwen (of geboorte), anders raak je je Nederlanderschap kwijt dacht ik?

Er is iets van een verklaring die je kunt krijgen, ik weet het ook niet precies hoor....:confused:ik heb me er niet meer in verdiept. ( ik heb de keuze al gemaakt, moet alleen nog een paar jaar wachten)

Ik dacht dat alleen was als je kunt aantonen dat je wordt benadeeld als non ctizen bijv mbt werk. Je kan bijv alleen voor Centrelink en het leger werken als je citizen bent. Maar dan nog moet je land van herkomst toestemmen in dual citizenship en Australië gaat daar dan in mee. Dit was bijv voor Duitsers een tijd het geval. Maar Nederland heeft dit volgens mij nooit toegestaan, ik kan er naast zitten...

Duitsers kunnen dat ja, maar Nederlanders niet. De enige optie voor mij is toch echt om te trouwen. Anders hsd ik m'n citizenship al lang aangevraagd.. maar ik wil m'n Nederlandse paspoort niet kwijt.

Ze kijken inderdaad naar de afgelopen 5 jaar. Je hoeft het niet aan te vragen zo lang je in Australië blijft. Maar zonder kun je het land niet meer in.

Dus als ik het goed begrijp wil je na de toekenning van je RRV 5 jaar naar NL gaan en voor het verloop terugkomt naar Oz. Dan kun je inderdaad het land in. Je moet dan alleen 2 jaar in Australië blijven wil je je pr status behouden, want je komt in de tussentijd niet in aanmerking voor een RRV. Persoonlijk zou ik dat niet willen want ik wil op elk moment terug kunnen naar NL voor een noodgeval o.i.d.

Heb ik het goed begrepen?

Je kan ook als je geen 2 jaar van de afgelopen 5 in Australië was, altijd een RRV vragen voor drie maanden, bijvoorbeeld voor een familiaal noodgeval:

"For a five- year RRV, applicants must have spent two years out of the last five years in Australia as a permanent resident or have substantial and beneficial ties to Australia. Applicants who have been absent from Australia for more than five years must also have compelling reasons for their absence of more than five years.

A three-month RRV may be granted to persons who don't yet qualify for a five-year RRV but have strong reasons to go overseas, such as the severe illness of a family member. Applicants must have spent at least one day in Australia in the last five years as a permanent resident, and have compelling and compassionate reasons for departing Australia."

Wat noodgevallen betreft, zit je dus wel goed, ook na een afwezigheid van 5 jaar. Nu vraag ik me wel af wat ze als 'compelling reasons' zien voor een afwezigheid van meer dan 5 jaar: zou een studie daaronder vallen? Maar 5 jaar afwezigheid zou met een RRV dus moeten kunnen denk ik.

Oh, dat is wel goed om te weten, een RRV voor noodgevallen! Dank je wel!!

Ik denk dus aan een 2-jarige Bachelor in NL (verkorte route), en dan eventueel Master in Australia. Of zowel Bachelor als Master in Nederland = 4 jaar, en als ik dan terugga naar Oz, heb ik dus als m'n RRV afloopt alweer alweer 1 vd 5 jaar in Australie gewoond.

Ik ben echt zo unhappy in m'n carriere/baan nu ondanks dat ik super goed verdien en Darwin echt geweldig vind, en het klimaat etc. Awesome!!! Ik ben 35, en ik ga echt heel ongelukkig worden als ik dit nog 30 jaar moet doen. Dus tijd voor carriereswitch. Ik zit nu in de Science/Research (blegh), en ben echt opzoek naar iets concreets/praktisch. Dus wil in NL accountancy studeren duaal (4 dagen betaald werken bij accountancy kantoor, 1 dag studeren, per week). Hier in Australie is het een stuk moeilijker om duaal te studeren en je studie betaald te krijgen (volgens mijn research dan - ik moet nog wat meer research doen). Sowieso, moet ik me ook wat beter orienteren op accountancy, maar ik wil iets anders dan m'n huidige baan, dat is zeker.

Ik denk dat een absence van 4 jaar wel compelling gezien KAN worden, als het voor de verbetering is van m'n carriere, en het brengt weer nieuwe skills in Australia..geen idee.. maar wat je hierboven schreef:

"A three-month RRV may be granted to persons who don't yet qualify for a five-year RRV but have strong reasons to go overseas, such as the severe illness of a family member. Applicants must have spent at least one day in Australia in the last five years as a permanent resident, and have compelling and compassionate reasons for departing Australia." - dan lees ik het dat je compelling reasons moet hebben waarom je een RRV zou moeten aanvragen voor 3 maanden (bv death family member) en niet als dat je compelling reasons moet hebben voor waarom je 4 jaar weggeweest ben. Maar ik vind dit wel een ontdekking die RRV van 3 maanden, bedankt voor de tip.

Oh, hier staat het wel, grijs gebied inderdaad. Wel compelling, maar niet compassionate..

Subclass 157 Resident Return visa

You might be able to be granted this visa if you:
  • have lawfully spent at least one day in the past five years in Australia
  • have spent less than two years in the past five years in Australia
  • have been a permanent resident or an Australian citizen for the entire period spent in Australia - NEEM AAN DAT DIT GELDT VOOR DE PERIODE VAN JE RRV? - OF IN IEDER GEVAL THE LAST 5 YEARS?
  • can show a compelling and compassionate reason for having to leave Australia or, if you are outside Australia, for leaving when you did
If you have been living outside Australia for more than three continuous months immediately before applying, you must also show that you were absent for a compelling and compassionate reason.

Back