Hoe lang om huurhuis te vinden?

kat

Active Member
Hoi,

Wij zijn aan het zoeken naar een tijdelijke woonst voor na aankomt in Adelaide en tot we een permanent huurhuis hebben gevonden.
Het is echter moelijk in te schatten hoe lang het gaat duren voor we een permanente woonst gevonden hebben en we er ook effectief in kunnen.
Dus ook moelijk om te zeggen voor hoe lang we tijdelijke (dure!) vakantiewoning moeten boeken.

Heeft iemand er zicht op hoe veel tijd je moet rekenen om huis te vinden? En hoe snel je er dan effectief in kan?
Ik weet dat daar geen vaste antwoorden op bestaan, maar het is kwestie van een beetje een idee te hebben hoe snel dat daar kan gaan...
groetjes,
Katrijn

Hoi Katrijn,

Zelf zitten we straks ook met hetzelfde. Op de site van PIA had ik zelf nog wel een goed topic gevonden met tips om sneller te kunnen huren. o.a zorgen voor referenties van je huidige huurbaas / hypotheek verstrekker. Dat je altijd netjes betaald enzo. Daarnaast is het goed om een soort van verhuurderspakketje te maken met daarin een korte toelichting wie je bent. Of je dieren hebt. Wat je financiële status is ed. (meeste mensen zullen niet direct werk hebben dus op een andere manier aan moeten tonen dat ze geen potentiële wanbetalers zijn. :).

linkje PIA en dan ongeveer 9e posting: http://www.pomsinadelaide.com/forum/renting-real-estate/26846-how-long-searching-renting-house.html

Wij zitten met hetzelfde :). We hebben voor zes weken een gemeubileerd appartementje geboekt, ook met het idee dat ongeveer tegen die tijd de container met de meubeltjes komt. Dan wil je wel een woning hebben, anders zit je met extra opslagkosten. Ik weet overigens nog niet of dat te doen is, een huis vinden in zes weken... Veel sneller is ook niet praktisch want dan woon je langer in een leeg huis. Nouja, misschien is dat niet eens zo erg, maar ik vind het wel een fijn idee dat ik die zes weken iets heb, en dat ik niet na twee weken alweer iets anders moet hebben gevonden.

Overigens hebben we gemerkt dat als je rechtstreeks mailt of belt naar zo'n verhuurder dat je dan goedkoper uit kunt zijn. Het wordt ook per week goedkoper als je langer huurt. :cool: Vakantiewoningen vonden we overigens erg duur. Die appartementjes zijn ook duur maar iets minder. Bv googlen op Short term rental.

Wat betreft het zoeken naar een huurhuis hoorden we inderdaad dat het helpt als je een pakketjes hebt met informatie voor de verhuurders. Niet elke verhuurder wil hetzelfde in dat pakketje, begreep ik, dus misschien dat we van te voren via internet ofzo kunnen zien wat ze willen hebben. We hoorden viavia ook dat je aan moet tonen dat je inkomsten hebt (lees: een baan), of dat je anders moet laten zien dat je genoeg geld op de bank hebt staan om een half jaar de huur te betalen. En er was nog iets over een borg. Zoiets, maar ik weet het niet meer precies. In elk geval komt het erop neer dat het helpt als je een hoop spaargeld hebt. :mad:.
En wat voor ons meespeelt is dat we een goede school voor de kinderen in de buurt willen. In het ergste geval zoeken we een minder goed huis in een goede buurt met een goede school, en kijken dan of we na een jaar ofzo iets beters kunnen vinden. Nouja, ik weet het ook niet precies. Het wordt toch een beetje zoeken en aftasten als je daar bent.

Onze ervaring nu is dat de huurmarkt heel erg last minute is.
Wat vandaag te huur staat is beschikbaar over een week...
Dat geeft hiet nogal wat stress op het moment, want je wil met een gezin niet "zomaar" ergens gaan zitten.

Dat je een pakketje met info moet hebben klopt, op de sites van makelaars vind je vaak wel een checklist van papieren die ze van je willen hebben.
Laat bij de bank een statement maken van je bankhistorie. (goede klant, betaald altijd netjes,...)
Heb je referenties van verhuurders, neem die ook mee.
Verder is het een kwestie van geluk heb ik het idee, de verhuurder kiest vaak zelf uit de gegadigden. :roll:

Wat gemeubileerde appartementen betreft, daar kun je zeker wat doen met de vraagprijs.
Hoe langer, hoe lager de weekprijs, leegstand wil niemand.
In het ergste geval zit je dan even dubbel te huren. (kun je wel rustig je container uitpakken)

Good Luck!

Tja een huis kan binnen een dag geregeld zijn hebben wij net ondervonden, maar dan moet je wel de bond en een paar weken of maanden huur meteteen neerleggen en dan maakt het niet zoveel uit of je werk heb of niet . Neem afschriften mee van Nederland waarin te zien is dat je keurig je huur of hypotheek heb betaald misschien kan je een referentie in het engels krijgen weet niet. Maar als als je eerst via de realestate een vakanite woning huurt voor een paar weken en netjes achter laat dan heb je daarna geen probleem met vinden van een andere woning.

Succes
afro.gif

gr Moon

En tijdelijke accommodatie hebben wij gevonden door op te passen op een huis en 2 katten, je moet alleen voor 1 jaar lid worden van My link en wij hadden na een skype avondje een maand gratis een super groot huis tot onze beschikking.

Succes
Yvonne

Voor wat betreft huurprijzen van tijdelijk vakantiewoningen, ik kom na wat rondhoren en -mailen steeds uit op een prijs van minimum 500 AUD per week. Is dit redelijk of zijn er goedkopere te vinden?

Wij hebben nu het plan om eerst 4 dagen in het hotel te zitten. (hotel is al geboekt). Binnen deze 4 dagen willen we een auto hebben en zullen we een tentje kopen. Auto hebben we sowieso nodig en op gumtree staan wel advertenties van complete campingspullen voor relatief weinig. Camping is dan iets van 25 euro per nacht (unpowered).

Daarna zullen we dus gaan camperen tot we een huis hebben gevonden. Dit moet echter wel binnen een maand, want dan mogen we JD uit quarantine (Melbourne) halen en willen we hem wel graag mee naar huis nemen. In noodgeval kunnen we nog een ander pension of opvang voor hem zoeken, maar liever niet. 4 weken zonder hem is al genoeg...

We hopen eigenlijk in de 1e 2 a 3 weken een huis te hebben, dan kunnen we daarna in rustig 'vakantie vierend' naar Melbourne gaan :).

Het is voor ons sowieso makkelijker omdat we maar met zijn tweeën zijn.

Maar goed het zal toch anders lopen dan we willen :D.

Ik zie dat jullie wel eerder gaan dan wij, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het vinden van het huurhuis tegen die tijd.

Camping lijkt me een goed idee :). Daar hebben we ook naar gekeken... We hadden het idee om desnoods onze grote vierpersoonstent 'vooruit' te sturen. Daar redden we het makkelijk in, een paar weken. Maar wij vliegen in juni, en dan is het wel minder koud dan in de nederlandse winter, maar misschien toch aan de koude kant om met twee kleine kinderen te gaan kamperen. Dus doen we toch maar een appartementje.
Heb je al een idee van welke wijken je interessant vindt? Wij zijn er nog niet uit... en puzzelen ons een breuk. Reistijden, potentiele werkgevers, scholen, openbaar vervoer, demografie, huizenprijzen, pfffff.

We hadden voor de house sit, de eerste 20 dagen, een granny flat gehuurd via Wimdu.com is ff rondzoeken voor wat geschikts het meeste is gewoon een bed en breakfast maar wij hadden een juweeltje.

Groetjes
Yvonne

Camping lijkt me een goed idee :). Daar hebben we ook naar gekeken... We hadden het idee om desnoods onze grote vierpersoonstent 'vooruit' te sturen. Daar redden we het makkelijk in, een paar weken. Maar wij vliegen in juni, en dan is het wel minder koud dan in de nederlandse winter, maar misschien toch aan de koude kant om met twee kleine kinderen te gaan kamperen. Dus doen we toch maar een appartementje.
Heb je al een idee van welke wijken je interessant vindt? Wij zijn er nog niet uit... en puzzelen ons een breuk. Reistijden, potentiele werkgevers, scholen, openbaar vervoer, demografie, huizenprijzen, pfffff.

Juni lijkt mij inderdaad ook te koud om te camperen. Qua wijk weten wij het echt ook nog niet. Eigenlijk willen we niet direct te duur, want stel je voor dat je niet direct werk vind dan zal het hard gaan met het spaargeld... Op zich is er veel te huur in het noorden. Ondanks de soms wat negatieve verhalen over het noorden van Adelaide, Elizabeth ed, heb ik als ik naar de streetview kijk bij diverse huizen niet direct de indruk dat het nu een slechte buurt is.

Het lastige is inderdaad ook dat ook al kies je de 'kant' die dicht bij een potentiele werkgever ligt, dat je achteraf toch een werkgever vind die net weer aan de 'verkeerde' kant zit. Wij zoeken in elk geval iets dat niet meer dan 1 a 1,25 uur met het openbaar vervoer naar het CBD is. Eigenlijk ga ik er ook wel van uit na het eerste jaar weer te verhuizen als we dan werk ed hebben.

Even offtopic, ik zie dat er een hoop xpditers naar SA gaan. Misschien leuk om een dagje of avondje bij elkaar te komen? Kunnen we wat ideeën en ervaringen uitwisselen...hoor het wel...

Groeten Steven

Het house sitting verhaal is volgens mij alleen te doen als je geen kinderen hebt.
Ik had er ook verschillende benaderd, maar ze willen alleen stellen of alleen staande...

Een huurhuis vinden met een huisdier kan ook voor problemen zorgen.
Dat is een van de eerste vragen die ze je stellen als je belt voor een bezichtiging.
Ik kreeg vandaag ook de tip om te melden dat je kinderen niet heel erg klein zijn(?!)
Willen ze nou verhuren of wat?

Wij hebben tot nu toe nog niks kunnen huren, en dat terwijl ons zoekgebied vrij groot is en we echt niet perse die 2e badkamer willen en een pool in de tuin.
Ik denk dat je ook geluk moet hebben. Ik blijf het een vreemde ervaring vinden om met een allemaal groepjes mensen door een huis te banjeren en je gegevens achter te laten bij de agent of eigenaar.
Om dan bij de gratie God's gekozen te worden?? <_<

Fingers Crossed maar weer dit weekend!

blijkt dus precies toch zo eenvoudig niet te zijn?
Wat voor soort gegevens moet je eigenlijk zoal bezorgen aan de eigenaar/agent om meer kans te maken "gekozen" te worden?

Even offtopic, ik zie dat er een hoop xpditers naar SA gaan. Misschien leuk om een dagje of avondje bij elkaar te komen? Kunnen we wat ideeën en ervaringen uitwisselen...hoor het wel...

Groeten Steven

Leuk idee!

'on topic'

Bij Nederlandse particuliere verhuur moet je ook wel aan diverse eisen voldoen. Bij mijn huidige verhuurder geldt dat je maandinkomen minimaal 4,5 x de huurprijs moet zijn, waarbij het inkomen van de tweede persoon voor minder meetelt. Alleen als je eenmaal huurt heb je wel meer rechten. Sociale huur zal vast anders zijn, maar dat geldt denk ik ook voor Australië.

Wij hebben best geluk gehad met ons huurhuis, tijdens de bezichtiging liepen de meeste mensen gelijk het huis weer uit omdat het nogal smerig was en smerig rook. Maar volgens de makelaar moest alles nog worden schoongemaakt (not). Wij zagen vooral de mogelijkheden en de kwaliteit van het huis, vuil kan je schoonmaken maar wanneer er veel dingen kapot zijn is het nog maar de vraag of het gerepareerd wordt. Onze eigenaar betaald ons nu om het huis te schilderen en we hebben een deur vervangen en sloten gerepareerd en nog een zooi dingen op kosten van hem en met uurloon.

We hebben wel voor de zekerheid aangegeven dat we 6 maanden vooruit wilden betalen en we hebben een afschrift van onze spaarrekening toegevoegd samen met de gegevens van onze eigen verhuurmakelaar in Nederland (ons huis in NL is nu ook verhuurd). We betalen nu 285 AUD per week voor een 3 bed 2 bad huis met een tuin groot genoeg voor een moestuintje en een bbq area. Er staan hier units te huur voor 310 AUD dus we hebben best een beetje marzel gehad.

Maar ook hier mogen we geen huisdieren houden (al denk ik dat we inmiddels wel een beetje krediet hebben bij de eigenaar) en (kleine)kinderen zijn ook niet echt gewenst, men wil het liefst 2 verdieners om zo zeker mogelijk te zijn van betaling.

Groetjes
Yvonne

Back