In aanvulling op dit topic, voor in de toekomst misschien, voor mensen die hier ook over nadenken.
Ik ben nu met Joy 9 maanden in Australie. Ze is net vier geworden en was dus ruim drie toen wij vertrokken. Ik ben een alleenstaande moeder.
Natuurlijk heb ik haar verteld wat er ging gebeuren, zonder het er iedere dag over te hebben. Kinderen en vooral de kleine leven erg in het moment en kunnen zich nauwelijks een voorstelling maken van straks of de toekomst. Naarmate de tijd van vertek dichterbij kwam heb ik, over tijd gedoseerd, een aantal keer de belangrijkste veranderingen aangestipt, bv het vertrek van de creche en dat zij in Australie naar een andere groep zou gaan met kids die Engels spreken, het afscheid nemen van het huis (en benadrukt welke van haar spullen gewoon met ons mee zouden reizen, dan wel met het vliegtuig of met de boot), zelf een paar spullen laten inpakken. Wat betreft het niet meer zien van haar vader omdat hij nog in NL is, daar heb ik meer aandacht aan besteed maar ook weer niet zoveel dat het ongrijpbaar groot werd en dat het alleen nog maar daarover ging. Ze speelde vooral veel met hem en dat was goed.
Het was precies goed. Ze kon mensen zelf uitleggen wat er ging gebeuren vlak voor vertrek: wij gaan met het vliegtuig en sommige speelgoedjes gaan met de boot want die zijn te zwaar. En papa zie ik weer als we op vakantie gaan of als hij komt.
Nog steeds merk je dan dat het meer woorden dan echt begrip zijn, maar de voorbereiding was er.
Nu we hier zijn en vooral ook direct na aankomst was nog goed te refereren naar 'weet je nog dat we hadden besproken dat....'. Herkenning. En nu vraagt ze nog wel eens naar iets dat zij mist, of vertelt zij mensen hier hoe het in NL was of gaat, zonder dat dat grote drama's oplevert. En als zij toch haar vriendjes mist, laat ik haar verdrietig zijn een poosje en vraag haar daarna wie zij hier lief vindt. Die zou ze dan toch ook niet meer willen missen. Het gemis van haar vader blijft verdriet, wat soms opkomt en pijnlijk is om te zien. Het is ook het leven en met de juiste reactie en zorg wordt zij er uiteindelijk een vollediger mens van.
Kortom: ik zou zeggen laat je kind niet in het ongewisse, geen verrassingen die pijnlijk kunnen zijn, maar ook niet teveel en tevaak praten over iets wat voor ouders weliswaar 24/7 in het systeem zit maar gelukkig voor hen nog ongrijpbaar is. Gun ze het leven in het moment (konden wij het maar zo goed) en wees er voor ze wanneer ze je nodig hebben. Erken ook pijn en gemis, niet bagatelliseren - het mag er allemaal zijn.
En ook nog: de eerste weken na aankomst gebeurde er best veel en de maanden voor vertrek waren ook de makkelijkste niet. De keren dat Joy wat gedrag betreft opspeelde waren overduidelijk reacties op mijn gevoelens/gedachten en stress. Zij was okee zolang ik het was. Investeer dus ook voldoende in jezelf, je gemoedrust en relaties/contacten om zelf zoveel mogelijk in balans te blijven. Jij blij, zij blij.
Succes, groet,
Fae