hoe start je met wonen na aankomst?

corine

New Member
Een praktische vraag waar ik veel over puzzel:

Als je uiteindelijk de oversteek maakt en van plan bent iets te gaan huren, hoe start je dan?
Ik bedoel:
* ga je eerst in een vakantiewoning en vandaaruit iets zoeken,
*huur je vanuit Nederland op goed geluk alvast iets via internet
* ...?
Hoe gaat dat als je container later aankomt dan jijzelf en je dus nog een poos zonder allerlei spullen zit?

Wij hebben drie kids dus zijn niet zo flexibel om bijvoorbeeld eerst in een motel te duiken en dan weer te verkassen :?. Ook zou ik zelf liever eerst goed rondkijken voor ik tot huur overga; wil toch zelf wel de buurt zien en het huis natuurlijk. Dus denk nu dat het voor ons het handigste is eerst een maand of twee in een vakantiewoning te gaan en dan een huurwoning te zoeken.

Hoe hebben de ervaringsdeskundigen onder ons dat gedaan?
Ben daar wel erg benieuwd naar!

Corine

Mijn man is eerst gegaan en ik kwam 6 weken later. Het is een kwestie van kranten nalopen (of online) kijken wanneer de kijkdagen zijn voor huizen/appartementen en als je iets ziet wat ok is dan vul je een formulier in en is het afwachten. Wij hebben 2 keer binnen een week een huis geregeld. Tussentijds kun je eventueel in een hotel, maar er zijn ook genoeg rental appartments. Het gaat allemaal redelijk snel hoor in Australia. Geen wachttijden van een half jaar zoals in NL. Meestal binnen een maand of fortnight (twee weken). Houdt wel een flink bedrag borg klaar. Meestal net zoveel als een maand of fortnight huur.

Hoi,

de betere caravanparks (BIG4, FPA, en zo zijn er nog wel een paar) verhuren best wel leuke huisjes, meestal voor niet al te veel geld. Als je een beetje zoekt in de richting waar je wilt gaan wonen kun je daar zeker iets mee doen. Ze zijn volledig ingericht; kwestie van bij Woolies of Coles je boodschappen doen, en intrekken maar!

Wijzelf hebben eerst een jaar rondgecrossed door Oz, zowel via "cabins" (zo noemen ze die huisjes vaak), als met onze caravan, en de kwaliteit is 9 van de 10 keer prima.

Een huis huren is een kwestie van een formulier invullen bij real estate agents, zoals Nynke al zei. En dan maar hopen dat je uitgekozen wordt! Is een beetje een loterij. Wij hadden ook binnen een week of twee een huis, maar het kan langer duren.....

Wat de container betreft: wij zaten ongeveer 3 weken zonder spullen. Kwestie van een tuinsetje kopen (en een bank en een tv) en lekker je lege huis inkijken! Onze dochter vond te prachtig, al die ruimte  :lol:

Doei,
Marc

Hi!

Vind de Caravan Park option van Marc een prima idee :up:, zorg alleen wel dat je inderdaad bij een van de betere parken terecht komt (dat zie je snel genoeg :)) want er zit nogal wat verschil in. Op die manier kun je rustig rondkijken maar als je wilt huren is dat ook geen probleem je loopt gewoon een Real Estate binnen en vraagt wat er beschikbaar is. Wij kregen destijds een hele lijst EN een bos sleutels (just go and have a look.....)

Groetjes
Syl

Wij hebben eerst een week in een self contained appartment gewoond (betaald door mijn baas). Op dag 1 in Oz zijn we echter meteen naar de real estate agencies gegaan, en vonden we diezelfde dag een leuk gemeubileerd huurappartement, waar we eigenlijk meteen in konden (maar dat hadden we dus een week uitgesteld om kosten te besparen). Daar hebben we 4 maanden gewoond en toen zijn we verhuisd naar onze gave Queenslander waar we sindsdien wonen.

In SA (Adelaide) hebben ze een geweldige meet&greet service vanuit migration department. Als je je hiervoor aanmeldt wordt je opgepikt op het vliegveld door twee vrijwilligers die je naar je tijdelijke woning brengen. Dat is een woning waar je max 3 maanden in mag zitten en die verhuurd wordt door de sociale huurvoorziening, dit wordt geregeld door migration department. Dat betekent dat je verzekerd bent van een redelijke woning (verwacht geen zwembaden) maar een plek waar je veilig kunt zitten zonder opgelicht te worden. In die drie maanden ga je zelf kijken naar iets anders, dat zal vaak huur worden omdat je niet goed weet (ook niet na een paar maanden) waar je wilt zitten en standaard banken geven geen hypotheek als je nog maar zo kort hier bent. Kan helaas niet zo snel info vinden op immi.gov.au maar ik bedenk me nu dat wij een uitnodiging voor deze service bij de goedkeuring van ons visum kregen.

Wij hebben dit gedaan en waren er erg over te spreken. Als misten we wel een airco toen het ineens op dag 2 naar 43 graden schoot maar ja. Op naar Adelaide dan maar?

succes,
MICHIEL

Tsjonge,

dat soort service kregen wij niet toen we -met visum- in Melbourne terug kwamen (na ff naar Nieuw Zeeland gevlogen te zijn om officieel het land verlaten te hebben........); gewoon een stempeltje in je paspoort, enne: veel succes in Australie! Niet eens een plastic tasje met hoe-en-wat-in-Australie ofzo.

Niet dat we dat nou nodig hadden ofzo, maar het had wel leuk geweest!

Toffe service; zou het te maken hebben met het feit dat de DIMIA in Adelaide zit????

Marc

Als je je spullen laat verschepen, kun je er ook vaak voor kiezen dat zij in Australie je spullen laat opslaan, totdat je ze nodig hebt / kwijt kunt.

Volgens mij heeft elke Ozzie staat zo'n 'migration service'...misschien toch even navragen bij de regering van de staat waar je naartoe gaat! Ik weet dat zelfs wij een soort 'begeleiding' krijgen van het NT!

Sara

[quote author=michielsylvia link=topic=2786.msg30741#msg30741 date=1128642734]
In SA (Adelaide) hebben ze een geweldige meet&greet service vanuit migration department. Als je je hiervoor aanmeldt wordt je opgepikt op het vliegveld door twee vrijwilligers die je succes... etc etc :up:  :up:
MICHIEL
[/quote]
Hoi hoi
Dat gaan wij dus ook doen. Zodra we de tickets hebben geboekt dan faxen we de papieren door naar de SA gov. [sub]Je moet namelijk ook je vlucht nummer invullen[/sub]. Op deze site staat onder "service" alle info en nog veel meer :up: :up:
http://www.immigration.sa.gov.au/site/Skilled_Index.php

gr. Barry

Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan als amoz. De eerste 4 weken hebben wij (met 2 kinderen) gelogeerd in een gemeubileerde villa op een park (betaald door de baas). In die 4 weken zijn we toen op zoek gegaan naar een huis (met zwembad oh wat decadent  maar wel heerlijk in central QLD) Hiervoor zijn wij naar een real estate gegaan, Deze gaf ons lijst met vrijstaande huurwoningen. Deze hebben we bekeken en toen een keuze gemaakt.

Kunnen jullie een voorbeeld geven van welke real estate.....?

Lees vaak Raine en Horne......of kunnen jullie nog meer aanraden, afhankelijk natuurlijk in welke regio?

Gr. Sab

Hey Sab,

Probeer deze diverse links eens, hier zit vast wel wat in.

Where to Live Guides www.where2live.info
Foreign Investment Review Board www.firb.gov.au
Real Estate Institute of Queensland (REIQ) www.reiq.com.au
Property Council of Australia www.propertyoz.com.au
Residential Tenancies Authority www.rta.qld.gov.au
Real Estate Realities www.fairtrading.qld.gov.au/oft/oftweb.nsf
Realestate.com.au www.realestate.com.au
Domain www.domain.com.au
Property Prices, Averages & Comparisons www.propertyvalue.com.au
British Assn of Removers www.bar.co.uk
LJ Hooker Real Estate  www.ljhooker.com.au/
www.holiday-homes.info/australia.html

Sux6 Rene

Deze links zijn een klein onderdeel van 6 velletjes die ik heb met diverse links opgehaald van het net en op dit forum.
Ik heb de laatste tijd de neiging om, zodra er weer een link hier vermeld wordt, deze meteen te kopieeren naar mijn lijst van links.

Misschien kan ik dit gebruiken voor anderen op het forum. Je kan nooit weten. :up:

Gr. Rene

[quote author=Rene-L link=topic=2786.msg31164#msg31164 date=1129022817]
Deze links zijn een klein onderdeel van 6 velletjes die ik heb met diverse links opgehaald van het net en op dit forum.
Ik heb de laatste tijd de neiging om, zodra er weer een link hier vermeld wordt, deze meteen te kopieeren naar mijn lijst van links.

Misschien kan ik dit gebruiken voor anderen op het forum. Je kan nooit weten. :up:

Gr. Rene
[/quote]

heb ik ook direct gedaan met dit lijstje.  :up: THX Rene.

groetjes

Rene,

Ik weet dat je hier maar een stukkie van je lijst hebt gezet.. Maar ik mis (op dit kleine stukje van je lijst dan) in ieder geval nog:

www.homehound.com

Dat is een samenwerkingsverband tussen meerdere, grote makelaars (zoiets als funda.nl denk ik).

M.vr.gr.

Perthpete

[quote author=michielsylvia link=topic=2786.msg30741#msg30741 date=1128642734]
In SA (Adelaide) hebben ze een geweldige meet&greet service vanuit migration department. Als je je hiervoor aanmeldt wordt je opgepikt op het vliegveld door twee vrijwilligers die je naar je tijdelijke woning brengen. Dat is een woning waar je max 3 maanden in mag zitten en die verhuurd wordt door de sociale huurvoorziening, dit wordt geregeld door migration department. Dat betekent dat je verzekerd bent van een redelijke woning (verwacht geen zwembaden) maar een plek waar je veilig kunt zitten zonder opgelicht te worden. [/quote]

Dit is een gok, je moet het maar treffen. Vaak is het leegstaande 'sociale woningbouw' wat wordt gebruikt.
Als je pech hebt staat je woning in een achterbuurt, zit je op 1 hoog en is ie smerig en uitgewoont. Kun je alsnog wat anders gaan zoeken.

Een huurhuis kun je het beste via de (zaterdag) krant bij een particulier zoeken. Scheelt al snel 25 tot 50 AUD per week voor de makelaar.

[quote author=Martin link=topic=2786.msg31287#msg31287 date=1129111852]
Dit is een gok, je moet het maar treffen. Vaak is het leegstaande 'sociale woningbouw' wat wordt gebruikt.
Als je pech hebt staat je woning in een achterbuurt, zit je op 1 hoog en is ie smerig en uitgewoont. Kun je alsnog wat anders gaan zoeken.
[/quote]
Hoi Martin
Je moet als nog wat anders zoeken want je mag er maar 3 maanden in wonen. Verder is het gewoon een makkelijken en vooral goedkopen oplossing. De huur zit tussen de 150 en 200AUD per week INCL G/L/W en als het goed is moet die vrijwilliger je niet alleen maar ophalen van het vliegveld maar ook begeleiden met Tax number, medicare, etc.
Ik vind het een wereld oplossing :up: geef je de tijd om rustig te bepalen waar je uiteindelijk een huur huis neemt, waar je meestal voor een termijn van minimaal 6 maanden aan vast zit…
Gr. Barry

[sub]Bear heeft nog geen 2 uur geleden de inschrijf formulieren gefaxt :cheer: [/sub]

Back