hoe Taalhulp aanvragen op school???

mammavark

XPdite Sponsor
hoi,

ik weet dat sommige leden van het forum voor hun kinderen op school hulp krijgen voor anderstaligen. (in Vic) De principal van 'onze' school weet dat het kan, maar weet nog niet hoe dat aan te vragen.
Weet iemand waar dat kan? via welke regeling dat loopt? Hoe hij dat aan kan vragen??

Ik hoorde zelfs iemand die op 'kinder' taalhulp krijgt?? wie weet hoe dat loopt?? 

Hoe concreter de info, hoe beter!!!
dank,

aukje
 
Hi Aukje,

de school had een formulier over / van deze school bij ons is dat de west english as a second language
www.esl-wels.vic.edu.au/  Bij jullie in de buurt moet je misschien op vic. edu pagina kijken ?
Dit formulier hebben we ingevuld en afgegeven op school, en ik begrijp het zo dat de kinderen, afhankelijk
van hoe ze engels spreken, 1 of 2 dagen in de week naar een ( andere) school gaan en daar dan extra les krijgen.
Maar niet alleen engels ,maar ook hoe het allemaal is op een australische school. En dat duurt dan
ongeveer een maand of zes. We hebben nu nog niks gehoord , dus ik ben benieuwd wanneer het
gaat beginnen.

Groetjes Inge
 
Dank je wel!

maar, ik weet dat er ook hulp op de school zelf gegeven kan worden (heb ik een aantal keer gelezen) en omdat we graag willen dat de kinderen op deze school wortelen en hun sociale kring opbouwen, hebben we dat liever...

nog iemand op de hoogte???
 
De school moet aan de staat aangeven dat ze een niet engelstalige student hebben.
De staat zorgt dan voor een hulp voor die leerling.

Tenminste dat is wat ons verteld is tijdens een gesprek afgelopen december op een school in Cairns.

Groetjes Kees
 
Iris heeft in het hele begin ook een ESL teacher gehad. Bij de school waar je kindertjes naar toe gaan, naar de office gaan en zeggen dat je kinderen een ESL teacher nodig hebben.
 
De school is zelf met het idee gekomen, ze hebben behoefte aan hulp. 
Het is alleen de eerste keer dat er anderstalige kinderen op school zijn, dus weten zij de wegen niet te bewandelen.
Ik hoopte dat er leden (liefst in ViC) zijn, die nu, of vorig jaar op hun school zoiets mee hebben gemaakt, en weten welke organisatie de school moet aanschrijven.
Zelfs de naam van de school zou ok zijn, dan wil de principal zelf die school wel bellen.
Hij is echt keigoed!
 
Hm dat weet ik inderdaad niet. De school waar Iris nu op zit heeft ook een ESL teacher, maar wij wonen in Queensland.... Als je er wat aan hebt wil ik je de naam en telefoonnummer van de school van Iris wel geven?
 
Hoi Aukje

Ik zal Maandag bij ons op school vragen.  Wij hadden vorig jaar een Hongaars meisje in de klas wat dus geen woord engels sprak.  Nu weet ik niet of zij een teacher had om te helpen of dat gewoon de integration teacher haar helpte.  Ik zal Maandag navraag doen en dus mailen hoe of wat.

Sidonia
 
Dank allemaal!

het gaat de principal eigenlijk vooral om tips hoe de leraressen om moeten gaan met de kinderen.
Niet om iemand die 2 uur Nederlands (of Engels) tegen ze gaat praten.

De juf van Diuwk spreekt zelf Nederlands, fijn, maar kan het ook te makkelijk maken, bv.  Daar willen ze dus graag een profeesoinele mening over hebben, zeg maar.
 
Hi Aukje,

Bij "onze" school in Adelaide, gaan onze kids (net 7 en 4 jaar) elke dag 1 op 1 engelse les door een teacher die aan de school verbonden is krijgen, met dien verstande dat dan wel eerst de funding geregeld moet zijn. We hebben toevallig vandaag de laatste stand van zaken vernomen en zoals ik het begrepen heb, is er een formulier welke door de school moet worden ingevuld (met oa je visumnummer erin), maar ook een zg. "plan van aanpak", hoe de school de lessen dus aan wil pakken. Onze kids worden eerst geassessed door de school om zodoende lessen op maat aan te kunnen bieden. Degene die ze ESL gaat geven spreekt overigens zelf geen Nederlands, maar heeft wel ervaring met kinderen die geen of niet voldoende engels spreken.

Nu moet ik trouwens zeggen dat ik ontzettend verbaasd ben over hoe snel de kinderen de engelse taal oppikken. Ik zag vandaag een verhaaltje geschreven door onze dochter van 7... nou echt, het aantal fouten was te verwaarlozen! Ik bedoel er zaten natuurlijk wel wat fouten in, maar ook de lerares gaf aan dat dit toch wel ontzettend goed was. Mind you, ook onze dochter sprak geen engels toen we hier aankwamen. Als voordeel had ze wel dat ze al kon lezen en schrijven. Neemt overigens niet weg dat ik wel ontzettend blij met de komende engelse lessen.

Overigens gaan onze kinderen naar een private school, ik weet niet of dat dan weer anders werkt qua fondsen vanuit de overheid...

Je kunt me natuurlijk altijd pm-en als je meer wilt weten!

Groetjes,
Lela
 
Hoi Aukje,
Onze jongens hebben recht op 25 uur extra Engelse les. Daar komt een speciale juf voor. De school heeft dat zelf aangevraagd, ik neem aan bij de staat. De school had dit vrij snel voor elkaar en ook deze school heeft nog geen ervaring met NL sprekende kinderen. Het is een Victorian state school. Verder wil de principle de docenten die ze les geven op een tweedaagse cursus sturen over hoe om te gaan met kinderen die geen Engels spreken. Bij de jongste hebben ze ook nog een extra hulpjuf ingezet die hem de eerste dagen door heeft geholpen en wegwijs heeft gemaakt. Dat gaf hem veel vertrouwen en hij voelt zich al helemaal thuis. De juf komt nu steeds minder om hem zelf zijn weg te laten vinden.
Groetjes,
Francine
 
Hi,

onze gaan sinds vandaag elke dinsdag t/m vrijdag naar een andere school waar ze dan engels krijgen.
En maandags naar de eigenlijke school, als we dit hadden geweten , waren we liever gelijk met de kinderen naar deze
school gegaan. Bij ons komt er dus niemand op school om te helpen. Zo is het overal weer anders.
Als het met het engels beter gaat gaan ze steeds minder dagen en meer dagen naar de gewone school.

Groetjes,
Inge
 
Back
Top