Hoe vaak gaan jullie terug naar NL? En hoe zit het met heimwee?

KimOz

New Member
Hoi,
Wij zijn er nog lang niet uit, zijn nog niet aan een aanvraag ofzo begonnen, want we moeten eerst de knoop doorhakken of we wel willen. Mijn man praat al jaren over Australië, heeft er ook twee ooms wonen. Hij is er twee keer geweest, ik ook een keer. Ons grootste dilemma is de afstand. Kan je nog elk jaar 'even' terug naar je familie? Wat als er iemand ziek wordt in Nederland? Hoe doen jullie dat? Hebben jullie NL helemaal losgelaten en blijven jullie gewoon daar of komen jullie regelmatig terug? Tickets zijn zoooo duur en de reis is zoooo lang. We zijn nu met z'n drietjes, maar willen nog graag een tweede kindje, dan ben je zo 4000 euro kwijt als je even heen en weer wil. Ik denk dat ik vooral heimwee zou krijgen doordat je weet dat je niet zomaar even terugkan. Ik heb ook in Oostenrijk gestudeerd, maar toen kon ik zo in een trein stappen en voor een paar honder gulden (toen nog) terug naar NL.
groetje, Kim

Ik ben hier pas 2 maanden en denk nog niet aan teruggaan maar we hebben nu wel een apart potje met ticketgeld. Als er echt iets ernstigs is kan ik of we zo teruggaan. Tickets zijn van hieruit inderdaad een stuk duurder en de reis is lang maar voor je het weet ben je er. Ik heb zelf nooit moeite met die vliegreis, vind het altijd verbazend dat je het ene moment hier bent en het andere weer in NL, of andersom.

Ik heb nu eigenlijk elke dag wel contact met mijn ouders dmv skype of gewoon email. In NL zag ik ze elke week wel een keer maar belde niet elke dag. Hier even de pc aan, webcam erbij en het is net of je bij elkaar zit.

Hopelijk gebeurt er voor die tijd niets maar anders denk ik dat we ergens in 2009 ofzo een keer teruggaan. Maar geen idee, eerst hier maar eens settelen.

Tot nu toe heb ik, na 1,5 jaar, NL nog niet gemist en ik heb ook absoluut nog geen plannen om terug te gaan. Wel hebben we ticketgeld achter de hand voor noodgevallen. Ik vind persoonlijk de vliegreis verschrikkelijk.

Heimwee is geen woord dat hier al in mijn woordenboek is voorgekomen en ik geloof wel dat ik NL heb losgelaten. Heb overigens wel contact met vriendinnen via e-mail maar dat is dan ook alles.

Sterkte met het nemen van de beslissing om wel of niet te gaan.

Erna

Zitten hier nu ruim 3 jaar en 1x terug geweest. Niet alleen de kosten maar ook de vakantiedagen maken zo'n trip erg kostbaar. Ik heb er moeite mee om m'n dagen 'op te offeren' voor een bezoek aan NL want dat betekent dat ik hier niet op vakantie kan. Hetzelfde geldt voor familie/vrienden die overkomen, vind ik erg leuk maar betekent ook we niet met z'n viertjes dingen in Australie kunnen zien die we nog niet gezien hebben.

De volgende keer zal zeker niet binnen twee jaar zijn dat we weer gaan. En het is heel dubbel want je hebt eigenlijk twee levens, daar en hier. Maar ja, loslaten is ook geen optie voor ons dus we zullen zien. Niet echt een antwoord dus...

MICHIEL

Heey,
Ben hier pas in November maar ga volgend jaar terug om een trouwreceptie daar te houden.
Wij hebben ook geld achter de hand voor een ticket.
Hoe wij het met vakantie willen doen is het ene jaar af en toe eens een weekendje hier en daar in eigen land en dan het jaar daarop een maand vrij nemen en een "combination holiday" doen. Oftewel weekie naar NL en dan zelf nog 3 weken ergens heen.
Voor onze huwelijksreis volgend jaar word het 1 week NL en 3 weken Kenya/Tanzania.
Met een beetje passen/meten en creativiteit kom je een heel end.

Mijn familie komt trouwens ook hoor. Mijn mams was hier voor 5 weken met kerst en oud en nieuw. Vaders komt vrijdag voor 2 weken voor de 2e keer en de rest volgend jaar voor het huwelijk!!!

Hoop dat je hier wat aan hebt,
Liefs Ivette

Yep: zo doen wij het ook Ivette.

Weekje NL om familie en vrienden te zien en dan 2/3 weken ergens anders heen (Hawaii, Japan, Noorwegen en volgend jaar is het plan Zuid-Amerika). En dat dan elke 2 jaar. Het andere jaar dan meer trips/vakanties in en om Oz.

Heb er net zoals Michiel moeite mee om vakantiedagen en -geld op te offeren voor lange verblijven in NL. Heb redelijk veel contact met familie vrienden via telefoon/email/MSN/webcam en in NL is het super om ze weer te zien&spreken maar ik heb gewoon geen zin om langer dan een week in NL te blijven. Dat is persoonlijk natuurlijk

Moge duidelijk zijn dat ik geen heimwee heb en ja: wij hebben ook een 'onvoorzien' potje zodat we de eerste beschikbare vlucht kunnen nemen indien dat nodig is

Naast het 'potje geld' hebben wij door onze hypotheek constructie al ons geld in het huis zitten maar het is vrij opneembaar per direct (wel tot een bepaald maximum) beschikbaar zodat we flink wat achter de hand hebben. Ik doel op de offset-faciliteit die hier vrij standaard is.

Vreemd iets dat heimwee. We zijn hier nu vanaf nov. 2005 en in oct 2006 zijn we voor 5 weken naar NL geweest omdat mijn broer ging trouwen. Van te voren nooit geen heimwee gehad, maar toen we terug kwamen van de vakantie uit NL heb ik het wel een tijdje moeilijk gehad. Maar dat gaat ook weer over en nu ben ik weer erg blij hier. Bel iedere week wel met thuis en verder veel mailtjes en contact op de msn.
Ik zelf hoop dat we iedere twee jaar op vakantie naar NL kunnen en zoals iedereen hebben we altijd een "potje" achter de hand voor noodgevallen.
Omdat we nog steeds geen vaste plek hebben om te wonen, wacht iedereen met op vakantie komen tot we wel iets hebben.

Groetjes Jojo.

( mijn heimwee is alleen naar de mensen in NL, het land zelf heb ik nog nooit gemist )

Wat fijn zoveel antwoorden. En goed om te lezen dat het jullie allemaal meevalt en jullie niet zo vaak terug gaan en willen. Kan me ook wel voorstellen dat je uiteindelijk niet veel zin hebt om weken terug te zijn. Na een paar dagen heb je het wel gehad en je bent hier dan ook niet meer thuis. Dat had ik toen ik in Oostenrijk studeerde al. Ik kwam tussendoor 5 dagen terug, maar had hier niet echt iets te doen, dus wilde snel weer terug.
groetjes!

Wij hebben kinderen en kleinkinderen in NL en in Oz. Dus wonen we in Oz omdat het daar veel plezieriger wonen is dan in NL en je toch zo af en toe heen en weer moet als je de familie in het "andere" land wilt zien. We zijn in 8 jaar vier keer heen en weer geweest. De eerste twee jaar ieder jaar en daarna om de 2 jaar. De reis is "ff een zit" maar 't hoort er nu een keer bij. Dit jaar slaan we over maar hebben de kids in NL tickets gegeven om hier heen te komen - scheelt ons een reis :smile:

Heimwee hebben we nooit gehad en iedere keer als we in NL zijn denken we dikwijls "waren we maar weer thuis"....  Als je je "thuis" voelt in je nieuwe land, nieuwe vrienden hebt, dan heb je daar geen last van. Oude vrienden verwateren snel - alleen de "echte" blijven over en daar hou je contact mee en de rest wordt "vervangen".

Contacten via de phone (1.5 cent per minuut), Skype enz.

Hoi Kim,

Ik woon al meer dan 8 jaar in Australie, ben hierheen gekomen om bij mijn Australische mannetje te zijn. Ik vind het leven hier heerlijk maar ik heb nog steeds heel veel heimwee naar Nederland! Daarom probeer ik ieder jaar terug te gaan, ben nu 6x teruggeweest.

Groetjes van Irene, de heimwee-expert :smile:

Hey Kim,

ik heb een ierse partner (die ik in Australie heb leren kennen ) en na samen bijna een jaar gereisd te hebben ben ik een jaar terug moeten gaan naar NL en Liam naar ierland, waar we elkaar ongeveer elke 5 weken een lang weekend zagen. Sinds November 2006 woon ik in Ierland, in afwachting van ons visum. Ik vind het heerlijk hier; we wonen in een prachtig dorp dichtbij waterford (zuidoost kust) en heb uitzicht op de zee en bergen hier. Nu, na ongeveer 5 maanden hier gewoond te hebben beginnen dingen steeds realistischer te worden. Met name hoeveel ik mijn 2 beste vriendinnen en hun kleintjes mis. Mijn ouders en broers en zus. Mijn vriendinnen  komen vandaag voor een weekendje over en mijn ouders en broers emn zus zijn 2 weken terug een weekendje geweest.
Doordat ik wel al in een ander land woon maar de mensen die ik wil zien, nog steeds af en toe kan opzoeken, begin ik een aardig beeld te krijgen van hoe t straks in Oz zal zijn. Sinds een paar weken begint het verdriet en besef te komen. Vooral als je een intens weekend met iedereen hebt gehad en je dan beseft dat het voor een langere tij weer voorbij is.
Maar ik mag niet klagen! Denk dat ik misschien wel een klein streepje voor heb op anderen die vanuit NL naar Oz vertrekken, terwijl ik het met een soort van tussenstap doe. Mijn partner is wel eens bang dat ik door mijn heimwee naar vrienden niet naar Oz wil, maar dat staat absoluut buiten kijf! Als ik bv op internet foto's van Oz zie, krijg ik ook een intens verlangen om daar te zijn, alsof mijn thuis daar al ligt! Ik probeer nu gewoon elke moment dat ik met vrienden en familie deel er het beste van te maken. En dat daar af en toe tranen bij komen kijken is wel moeilijk, maar ook een soort van verwerking en langzaam afscheid nemen.
Wat ik denk ik t moeilijkste ga vinden is dat wanneer ik zelf zwanger zou zijn (wordt volgende maand 30 dus t begint ook allemaal te tikken in mn buik, hihi) ik dit niet kan delen met vrienden en familie. Heb bij mijn beste vriendinnen gezien hoe belangrijk en fijn het is om dit te kunnen delen. Tja, keuzes maken... Ik hou van mijn familie en vrienden maar mijn hart ligt in Oz, samen met mijn partner!

Wij zijn hier nu net iets meer dan een jaar. Geen enkele seconde heimwee gehad, eerder zo dat we na elke vakantie terug in NL weer heimwee hadden naar AU.

Onze plannen voor NL: Over een jaar of 4 a 5 misschien voor de eerste keer terug... Als er iets ernstigs gebeurd in NL met familie of zo, daar hebben we niet vooraf een goed idee over, het ligt er helemaal aan wat het precies is, hoe je op dat moment hier met werk zit etc, etc.... (financieel is het geen probleem, maar wat ons betreft kun je nu eenmaal niet effe een paar dagen op en neer, en een langere periode kan problemen geven op het werk...

Hallo,

wij zitten met dezelfde vraag. Ons plan was om een retour te nemen vanuit Nederland, en dan binnen een jaar terug te gaan, en in NL weer een ticket (enkel of retour) te kopen. Inmiddels ben ik erachter dat je via nl websites best een retour Melb-ams-melb kunt kopen, je zult dan alleen een nl'se creditcard achter de hand moeten hebben.
We wilden zo snel terugvliegen voor de kinderen; het schijnt dat het goed is dat ze binnen afzienbare tijd zien dat hun wereld nog wel bestaat en doorgaat als zij er niet zijn.
Inmiddels twijfelen we; een terugvlieg datum bepalen betekent dat je nu al een gok doet over hoe je tijdsindeling er volgend jaar uitziet. En hoe het straks zit met werk/ scholen etc weten we helemaal niet!
Hoe hebben mensen met Oudere kinderen de heimwee ervaren in OZ? (als ik mag inhaken op je topic??)
Die van ons zijn 10, 6 en 3.

aukje

Mijn persoonlijke mening..... als je een "terug vlieg ticket" al gaat regelen voor je goed en wel gesetteld bent - al is het alleen maar om nog eens een terug te kijken - ben je verkeerd bezig.

Je verhuist uit NL naar Oz. Daar ligt je nieuwe wereld, daar moet je je op concentreren. NL laat je achter je - met alles wat je daar dierbaar en vertrouwd is. Daar moet je van los komen en je moet het niet vergeten, maar als waardevolle herinnering bewaren naast de nieuwe ervaringen die je opdoet.  Als herinnering en niet als iets waar je nog weer eens even naar terug moet...  Ik denk dat je meer last hebt van heimwee als je vooraf al weet wanneer je weer terug gaat.

Concentreer je op nieuwe vrienden maken, je nieuwe omgeving te verkennen en te leren waarderen. Onderzoek alle nieuwe dingen. Vergelijk niet te veel en probeer NL te relativeren. Er zit zo veel in de nieuwe uitdaging dat je NL echt even kunt (en moet) vergeten. Ja, het kost misschien even moeite. Niet iedereen maakt even gemakkelijk nieuwe contacten. Maar als je je best er voor doet is NL ineens minder belangrijk.

Hey,

We hebben zelf nog geen ervaring, maar ik weet wel van onze vriend,
die er al woont vanaf zijn 12de, dat hij nooit meer terug wil.
Toen zijn ouders gingen emigreren was hij het er niet mee eens.
Toen hij er eenmaal was, wilde hij niet meer terug.
Hij is wel een paar keer in Nederland geweest om familie te bezoeken,
maar hij is blij als hij weer thuis is in Australië.

Groetjes,
Jolanda

Hoi
Wij zitten hier nu een dik jaar en eigenlijk missen we Nederland of familie totaal niet. Veel msn-en of 2 keer per maand bellen, that's it. Natuurlijk mis ik het voetbal kijken of "Gamen" met mijn broertjes of lekker gezellie met mijn kleinen zusje op de bank een filmpje kijken. Om maar over het lekkeren eten van me moeder te zwijgen.

Wij waren eigenlijk al vrij snel van plan om naar Nederland te gaan en dat komt vooral omdat we weten dat ze het aan de overkant best moeilijk hebben. Vooral mijn moeder schijnt ons erg te missen. Ze stonde er zelfs op dat we al in juli langs zoude komen. Uit eindelijk zijn de plannen om in december te gaan. Gelukkig betalen me ouders een deel van de tickets anders was het inderdaad asociaal duur.
Het lijkt mij in ieder geval heel fijn om iedereen weer te zien en dat is ook het enigste. Dat ik weer naar Nederland ga dat is niet zo boeie en eigelijk hebben we er totaal geen behoefte aan om weer heel de bekende buurt te zien sterker nog het is gewoon erg zonde voor mijn vrije dagen. Australie is zo mooi en wij hebben nog zo weinig gezien.

Ik ga veel liever met me reet 3 weken in een all in resort zitten ergens op een eiland aan de Gold Coast of tenten achter op de motor en gaan op naar WA of VIC ...... heerlijk :up:

Hoi,

Heimwee, nee. Ja, ik mis m'n beste vriendin en zij mij. Maar je kan ontzettend goedkoop bellen. Ik vind het nog steeds, na bijna 8 jaar, bijzonder dat ik de kans heb gekregen in een ander land te mogen wonen.
We zijn geloof ik 2x samen naar NL geweest (Steve is van hier), gecombineerd met werk. In 2005 wilde ik echt m'n broer en m'n vriendin zien, en toen ben ik alleen gegaan. Bijna niemand wist dat ik kwam, want het vervelende is dat het doodvermoeiend is door bezoekjes hier en daar. Dat concept is me prima bevallen.

Maar verder hebben wij eigenlijk geen behoefte om naar N'land te gaan. Elke keer dat we in Europa zitten krijgen we heimwee naar Australië. We wonen hier nou eenmaal heerlijk. We kunnen ook niet tegen de luchtvervuiling in Europa. Steve krijgt er asthma, ik bronchitus.

Nee, mijn leven is hier. En natuurlijk wil ik wel 's een glas of kop doen met een vriendin, maar nou ja, dát kan nou eenmaal niet zo makkelijk. En daar kan ik mee leven. Moet wel hè! :) Dan maar bellen!

Irene

Back