Hoe vind ik een baan in Australie terwijl je nog in Nederland bent!

jewen

Member
Hallo allemaal,

Zoals bijna iedereen weet of al heeft ervaren is zoeken naar een baan in Australie wanneer je nog in Nederland bent niet echt een ideale situatie.
Wij willen in oktober een maand (2 weken Adelaide en 2 weken Sydney) naar Ozzie gaan om te gaan solliciteren en daar uiteindelijk een sponsor te gaan vinden die voor ons het visum 457 kan regelen. Heeft iemand van jullie ervaring met deze gang van zaken? Heb je tips voor ons of op/aanmerkingen laat het ons dan weten. Soms weet je gewoon niet meer hoe je aan iets moet beginnen en waar je de info vandaan moet halen.

Alle info is welkom. Alvast bedankt.

Groetjes Wendy & Jeroen

Jewen,
er zijn diverse websites offciele van de government en particuliere.
JOBSEARCH.COM.AU
CAREERSTART.com
healthstaffrecruitment.com.au
Er staan zo`n 70000 vacatures op de sites

succes
JOHN

Hoi,

ik heb dat destijds ook geprobeerd, maar helaas......

Optie 2: kende wat mensen die op een sponsorship via werkgever 4 jaar in australie konden wonen en werken. Wel honderd bedrijven aangeschreven, bellen (lees midden in de nacht opstaan), mailen, maar weinig tot geen reactie. eigenlijk wel logisch, als ik eigen ondernemer was zou ik ook niet iemand die ik nog nooit had gezien op basis van een mooi briefje aannemen.

Optie 3: oktober 2004 dan maar weer een ticket naar australie boeken voor 3 weken om te solliciteren. Zo gezegd zo gedaan. En loop je tegen nog meer drama's aan.........Bij kleinere bedrijven maken je de meeste kans om zomaar op gesprek te komen. Maar om als bedrijf een overseas employee te sponseren moet je aan een aantal eisen van DIMIA voldoen, dus kom je al snel uit bij de grotere bedrijven.....maar deze hebben het hele werving en selectie gebeuren vaak uitbesteeds aan recruitment agencies. Dus heel veel telefoontjes later en iedere keer doorverwezen worden dan toch maar recruiters gaan benaderen.....
Maar om via een recruiter in aanmerking te komen voor een baan moet je een geldig visum hebben, sponsorship doen ze niet aan.....hoezo van het kastje naar de muur in een vicieuze cirkel....?

Dan maar een bemiddelingsburo benaderen, kost een hoop centen maar als dat de enige oplossing is......? Op zich wel interesse, maar omdat ik over 2 weken al weer terug moet naar nederland wordt het erg kort dag. Bovendien als ze mij al zouden kunnen plaatsen heb ik nog een opzegtermijn van 2 maanden. Dus......? Ga maar terug naar nederland, zeg je baan op, kom terug naar australie op een toeristenvisum en dan zien we wel.....Tja niet dus, dat is wel heel veel onzekerheid.....Kortom, 3 weken lang sufgebeld, geschreven, op gesprekken geweest maar ging weer terug naar nederland zonder baan op zak.......

weet niet hoe het nu is en is denk ik ook afhankelijk van de sector. Maar zoals hierboven beschreven waren de bedrijven niet echt happig om "zomaar" te sponsoren". Zou wel voor dat je gaat al een hoop bedrijven benaderen om zoveel mogelijk tijd goed te benutten als je er eenmaal bent.

Succes.

Sab

He Sabien,

Veel dank voor jouw reactie. Tis een vervelende maar heldere conclusie dat het remote zoeken naar een baan wel erg lastig is.

Maar eh, hoe ben je dan eigenlijk zelf toch in Ozzie terecht gekomen? Toch nog een baan gevonden of gewoon de normale visumprocedure doorlopen?

Letmeknow!

Groet,
Jewen

hoi Jeroen,

zie mijn verhaal op http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1929.msg18152#msg18152. Uiteindleijk bleek dat ik genoeg punten had voor skilled independent. ondertussen dat mijn visumaanvraag liep was de job expo in amsterdam, cv gedropt en netwerken (was niet echt op zoek naar eenbaan, wilde eerst een half jaar gaan reizen in australie). en tot mijn verbazing kreeg ik 3 weken voor vertrek een baaan aangeboden in perth....

Nou weer even een laatste update:

naar aanleiding van de job expo in Amsterdam heb ik afgelopen vrijdag een telefonisch intervieuw gehad met een groot global adviesburo, vestiging Perth. Om een heel lang verhaal kort te maken:

ze willen me graag in dienst hebben, een immigrationconsultant gaat voor ze uitzoeken hoe ik vanaf 1 feb 2006 al zou kunnen beginnen (afgifte skilled independent duurt tot maart-april in het beste geval), dus wellicht dat het een sponsorship wordt.

Bedrijf, markt, salaris en overige.......  Zullen mij ook helpen met huisvesting etc......Is wel 2e keus: eerste keus blijft toch de oostkust tussen sydney en brisbane....maar aan de andere kant, een hele goede aanbieding, zou stom zijn om het niet te overwegen.......

Uiteindelijk dus per feb 2006 op een sponsorship begonnen, land verlaten en juli 2006 terug naar australie als permanent resident, en nog steeds bij hetzelfde bedrijf.

Pure mazzel denk ik...... :shock:

gr sab

Hoi Sabien,
Hoe heet dat grote Global adviesbureau uit Perth? Ik ga naar Perth en wellicht heb ik er ook wat aan.
Groeten Wendy

Hoi Jewen,

Wat wel eens voorkomt is dat ze een telefonische sollicitatie doen, maar dat is helaas niet zo vaak.
Je kan ook nog op seek.com.au kijken natuurlijk.

Wat je jezeld natuurlijk moet afvragen is of je op een tijdelijk sponsored visum wil gaan omdat dat ook wel een zeker risico inhoudt. Als je sponsor namelijk jou niet meer nodig heeft, of de economie gaat wat minder of hij wil je gewoon na een half jaar een stukje minder betalen dan heb je niet zoveel rechten. Raak je de job kwijt dan moet je binnen een maand OZ weer verlaten en dat kan behoorlijk lullig zijn als je in een paar jaar tijd wat hebt opgebouwd. Bovendien is het omzetten van zo'n sponsored visum redelijk beperkt, dus je kan niet zomaar na 2 of 3 jaar even een formuliertje invullen en dan een permanent resident visum krijgen. Wat misschien handiger is is om te bekijken of je langdurig in OZ wil blijven of dat je het ook acht als tijdelijk wil voor een paar jaar. Met een meer permanent visum loop je gewoon minder risico dat je een lastige positie hebt bij werkgevers.

Back