hoi,...hmmm weer een ict-er,...

Quirinus

Member
Mijn naam is Quirinus ik ben (7 jaar) getrouwd met een Australische. We hebben samen een dochtertje (die zowel NL is als AUS) Ik ben ook een ICT-er en we zijn voornemens om naar Australië te verhuizen. (Het lijken wel of alle ICT-ers het land verlaten.) We hebben gisteren alle papieren ingevuld voor een spouse visa.

We hopen ons te vestigen in Qld dichtbij de familie van mijn vrouw. Ik vind het erg spannend om te gaan verhuizen. Wij zijn getrouwd in Sydney. (door mijn schoonouders).  Ik heb erg zin in.

Hi Quirinus,

Welkom op het forum, ben er zelf ook pas op. Dus je bent al half australisch? Heel veel succes!

Simone

Nee ik ben niet half Australisch,....ik heb een Nederlandse vader en moeder. Mijn vrouw is geboren en getogen in Australië. Mijn dochter is half Australisch en half Nederlandse. Ze heeft ook een dubbele nationaliteit.

Maar ik hoop idd spoedig (voor de kerst down under te gaan)

Welkom op het forum en heel veel plezier hier met lezen en leren!

Groetjes,

Sacha

ik kan eigenlijk (stiekum) niet wachten tot we naar Qld verhuizen,...en dat is bestwel gek te meer omdat ik vorige aan een nieuwe werkkring ben begonnen..... (de schoorsteen moet toch blijven roken)

Welkom! Heb je goed geregeld.. trouwens met een aussie  :grin: Waar in QLD willen jullie gaan wonen???
Tip: ga voor de korte route voor het verkrijgen van een visum naar Berlijn. (dan ben je in 1 dag klaar als je alle papieren bij je hebt - op afspraak natuurlijk)

Wij plannen: in de buurt van Harvey Bay/ Maryborough te wonen, maar als mijn baan mijn meer meer richting brisbane leidt (zeg maar) dan wordt het de Sunshine coast....

Helaas doet Berlijn de "one day fast track" niet meer. Mijn vrouw had er naar gevraagd.... dus,....helaas...

Ik heb al gelezen dat het me een heleboel rompslomp bepaard (punten enzo....) om naar Australië te komen, omdat ik getrouwd met mijn lieve vrouw.

Hi, ik ben die lieve Australische vrouw van Quirinus  :smile:

Waar ik al jaren om zeur gaat nu eindelijk gebeuren (ten minste...daar gaan wij vanuit)! Ik heb absoluut geen spijt dat ik naar NL bent gekomen; ik heb een nieuwe taal geleerd, a stukje van Europa kunnen beleven, en ben helemaal ingeburgered...maar ja, het is nu echt tijd om terug te gaan.

Ik ben net terug van een tripje naar mijn familie - heb veels te veel cheesecake, pavlova en tim-tams gegeten, elke week minsten 1x ge-bbq'd, en heb gewoon weer kunnen AUTORIJDEN! Wat is het toch belachelijk dat Q straks gewoon binnen bij een RTA kantoor kan lopen en een Aussie rijbewijs kan halen terwijl ik helemaal opnieuw had moeten beginnen...anyway...  :roll: genoeg met dat geklaag  :wink:

I'M GOING HOME!!!

Hopelijk kunnen wij in de komende tijd veel leren en delen van en met jullie!

Cheers,
Aly

Hoi Aly,
Leuk om van je te horen!
Hoe lang ben je al in Nederland? Je geschreven taal is in ieder geval heel goed zeg!
Geweldig voor je dat je weer terug gaat naar Australië. Het krijgen van een visum voor je man moet echt een piece of cake zijn. No problem at all. Hij mag zich gelukkig prijzen met een Australische partner. Ik denk dat velen op het forum hun partner Australisch zouden toveren als het zou kunnen  :wink:

[quote author=Gwen link=topic=10103.msg140138#msg140138 date=1244580848]
Ik denk dat velen op het forum hun partner Australisch zouden toveren als het zou kunnen  :wink:
[/quote]

:-D Die Gwen... Tja, wie weet, wishful thinking...

Nou Quirinus, dat gaat je vast en zeker goed bevallen, je bent immers al vertrouwd met Australische communicatie, Australische Engels enzovoorts. Leuk en spannend voor jullie!

Ga ik nu dat deuntje zingen... :-D

I know, eh! Ik heb jaren er over gedaan om hem zover te krijgen dat hij een beetje enthousiast was over het idee van in Oz wonen, terwijl er op dit forum zo veel zijn die alles zou geven om daarheen te gaan! Better late than never, right?

Gwen, ik woon nu 7 jaar in NL. Bedankt voor je compliment; ik wilde niet zo'n buitenlander zijn die geen moeite deed om de taal te leren - het was immers mijn keus om hier te komen wonen! Gelukkig heb ik iets met talen en kon ik vrij snel al redelijk NL praten/schrijven.

Groetjes,
Aly

Hoi Aly,
Je hebt helemaal gelijk. Zo hoort het!
Ik heb mezelf ook voorgenomen om als ik in Australie ben geen Nederlands op straat te praten. Ik vind het zo storend als ik bijvoorbeeld op de bus zit te wachten, en twee van die buitenlandse meisjes zitten in hun eigen taal te praten en te lachen.. Dan denk je automatisch al dat het om jezelf gaat.
Ik wil naar Australie, dus ik praat ook maar gewoon engels!  :wink:

[quote author=Gwen link=topic=10103.msg140221#msg140221 date=1244651041]
Hoi Aly,
Je hebt helemaal gelijk. Zo hoort het!
Ik heb mezelf ook voorgenomen om als ik in Australie ben geen Nederlands op straat te praten. Ik vind het zo storend als ik bijvoorbeeld op de bus zit te wachten, en twee van die buitenlandse meisjes zitten in hun eigen taal te praten en te lachen.. Dan denk je automatisch al dat het om jezelf gaat.
Ik wil naar Australie, dus ik praat ook maar gewoon engels!  :wink:
[/quote]

Ja ik ergerde me vanmiddag nog in een winkel, niet alleen dat ze in mijn oor zaten te tetteren, maar je hoort chamelai chamelee achemacheilismagalles en ze kijken je aan en je weet gewoon niet wat ze zeggen, man wat irriteert me dat, kinderen op mijn werk krijgen ook straf als ze gaan schelden in hun eigen taal op het plein, mogen ze van mij 500 nederlandse zinnen schrijven.

Precies. Je kiest er zelf voor om in een bepaald land te gaan wonen. Pas je dan ook aan, en praat gewoon de voertaal.
Ik bedoel, als je thuis bent kun je praten wat je wil, maar in openbare gelegenheden, of zelfs thuis met niet-nederlanders erbij, vind ik het normaal om gewoon engels te spreken.

Vind ik ook! Ik spreek met mijn friestalige collega's fries, maar zodra er ook maar een collega bij komt zitten, die geen Fries spreekt (de meeste verstaan het echter wel) dan gaan we gewoon over in het Nederlands hoor!

Goede voornemens inderdaad  :up: Vanaf het moment dat wij wisten dat we naar AU wilden gaan hebben we ook alle boeken die we kochten in het engels gekocht. Daarmee breng je ongemerkt ook je woordenschat weer een stuk omhoog :)

Goh, grappig, ik vind helemaal niet dat je Engels moet praten onderling! Ik vind het heerlijk om tussendoor in m'n eigen taal 's een woordgrapje te kunnen maken, zulke dingen gaan compleet lost in translation. Ook is het heel anders om je gevoelens uit te drukken in een andere taal, dus als ik met een Nederlandse vriendin ergens koffie zit te drinken, dan doe ik dat gewoon in het Nederlands. Staan we een koffie te bestellen, dan praten we in het Engels. Het wordt krampachtig als je persé in het Engels moet. Dus voor de kassa in het Engels, aan tafel in het Nederlands.
Daarbij is het ook zo dat het helemaal niet de bedoeling is dat je zo luid praat dat anderen je zo kunnen volgen, dus wat maakt het uit??

Moet ik dan ook in het Engels met m'n ouders aan de telefoon spreken omdat Steve in de kamer zit?

Nee, ik vind dat je gewoon jezelf mag zijn, en ik vind het prima te verdragen als andere mensen onderling hun taal spreken.

Trouwens, Nederlanders zijn de eersten om op Engels over te gaan zodra iemand Engelstalig blijkt te zijn, ín Nederland!

Ireen

Back