Hoi! (Jong stel met baby)

Chans

New Member
Hoi allemaal! Ik heb dit berichtje gisteren al op een ander forum gezet, maar ik werd hier eigenlijk gelijk naar doorverwezen..

Wij zijn een jong stel met een dochter van (net) 10 maanden. We hebben voordat onze dochter geboren was ook al heel erg lang (heel serieus) gekeken naar de mogelijkheden om Nederland te verlaten voor ons droomland. Echter hebben we het niet gedaan omdat er op dat moment teveel dingen waren die ons tegenhielden (vooral werk). Nu ons dochtertje er eenmaal is, beginnen we de laatste tijd (onbewust) steeds vaker weer te fantaseren over het wonen in Australië. Ik heb een beetje zo'n "nu of nooit" gevoel, ons dochtertje is nu (in de zin van binnen nu en +- 2/3 jaar) nog niet gehecht aan een plek. Het kan uiteraard later ook nog, maar ik vind het fijn als ze straks gewoon gelijk in Australië naar school kan, dan dat ze straks als ze 8 is bijvoorbeeld nog een keer die switch moet maken.

Ik heb ook een beetje het gevoel dat het onbereikbaar is. Zo'n gevoel dat het waarschijnlijk toch nooit gaat gebeuren, en toen bedacht ik me, dat met zo'n instelling, het natuurlijk helemaal nooit gaat gebeuren. Dus, hier ben ik. Op zoek naar ervaringen/informatie van andere ouders die gemigreerd zijn met (jonge) kinderen naar een ander land (met voorkeur Australië uiteraard).

Mijn gedachtenspinsels/vragen:
- Wat is een reëel bedrag om op je spaarrekening te hebben staan? Gaan we het met bijv 100.000 euro redden (verhuizen, visums, eventueel eerste 2/3 maanden in Australië bijv, we hopen om uiteraard al een baan te hebben als we daar heen gaan, al zou ik zelf graag willen studeren)? Ik snap dat je het ook zo duur kan maken als je zelf wilt, het verhuizen van je inboedel is bijvoorbeeld erg duur, dat snap ik.
- Wat zijn fijne gebieden om met (kleine) kinderen te wonen? Ik heb het idee dat veel mensen naar Perth verhuizen bijvoorbeeld. Ik schrik toch best een beetje van de prijzen die je per week aan huur moet betalen. We hopen trouwens dit jaar nog eens een keer als gezin te gaan, zodat we ook echt kunnen kijken hoe het er is om als gezin te zijn etc.
- Nog wat aanvullende informatie: ruim onder de 30, vriend (we zijn dus niet getrouwd) heeft hier een eigen bouwbedrijf (stukadoor/afbouw), ik heb op een kinderopvang gewerkt tot ik zwanger raakte, en sindsdien niet gewerkt, spreken goed Engels, zijn gezond en hebben een best brede spaarpot en hier in Nederland een koopwoning.

Er zijn vast nog duizend-en-een andere vragen, maar voor nu lijkt het mij zo wel even voldoende, haha! :)

Last edited:
Dat is een mooi voorstel verhaal :)

Ik lijk te proeven dat jij er al eerder geweest bent?

Het begint bij (de mogelijkheid) van een visum. Mocht die mogelijkheid er zijn dan kost zo'n traject tussen de 5 en 10k (alleen het visum)

Dan de verhuizing e.d. Zou het even na moeten kijken maar zeg even nog een keer (ruim) 10k. Ligt aan wat je verhuist, tickets, huisdieren enz. Het is makkelijk om meer kwijt te zijn.

Dan is een spaarpotje voor daar de eerste maanden wel fijn :) Maar dat is sterk afhankelijk van levensstijl, gezinsgrootte, huisdieren, auto(s) sporten enz.

Perth is/was heel populair vanwege de Mijnbouw. Dat is nu minder.

De huizenprijzen zijn nogal... Hoog als je NL of BE gewend bent ja... Wen er maar aan. Het is niet anders.

Succes!

Welkom op het forum.

Een hoop vragen.....

Allereerst is het van belang om na te gaan welk visum jullie gaan aanvragen. Van belang is of het beroep van jou of je partner voorkomt op de SOL lijst en welk visum het meest van toepassing is. Veel mensen hebben gebruik gemaakt van een visum bureau voor een assessment.
Ik kijk graag naar de serie Wanted Down Under op de BBC en het valt mij op dat voor goede vakmensen er altijd werk is, tegen een prima salaris en een goede work/life balans.

Visum aanvraag is duur, volgens mij nu rond de 5000 Euro pp, exclusief kosten van vertaalbureaus voor zover je documenten moet laten vertalen. Reken dan ook het transport van je goederen en tickets en je hebt al een kwart van je spaargeld opgesnoept. Overigens viel mij het verschepen van spullen erg mee. Bij Hazeleger hebben we een offerte van rond de 6000 Euro.

Maar met de resterende 75000 Euro zou je toch een heel einde moeten komen als je uitgaat van een huurhuis van ca. 1500-2000 Euro per 4 weken.

Kind-vriendelijke plekken genoeg in Australia, niet alleen Perth! Het ligt toch vooral aan jullie Eigen voorkeur, en waar natuurlijk werk voorhanden is!

Succes!

Welkom! Ik sluit me bij mijn voorgangers aan wat betreft de kosten. Afgezien van visum, verhuizen, het huren van een huis is studeren ook duur als je geen permanent visum hebt. Je betaalt dan de kosten van een internationaal student en die kunnen aardig oplopen.
Fijne gebieden om te wonen met kleine kinderen hangt ook sterk af van wat jullie zelf willen (stad, suburbs of platteland bijvoorbeeld). Elke stad heeft wel leuke en rustige en groene wijken die geschikt zijn voor jonge gezinnen. Ik zou vooral kijken naar werkgelegenheid. Als stukadoor denk ik dat je meer kans maakt in de groeigebieden (meer huizenbouw, meer vraag naar stukadoors). Ik kan niet goed beoordelen hoe het in Perth is, maar de mijnbouw is een beetje op zijn retour, dus ik denk dat daar de groei op dit moment wat minder is.

Last edited:
Dat is een mooi voorstel verhaal :)

Ik lijk te proeven dat jij er al eerder geweest bent?

Het begint bij (de mogelijkheid) van een visum. Mocht die mogelijkheid er zijn dan kost zo'n traject tussen de 5 en 10k (alleen het visum)

Dan de verhuizing e.d. Zou het even na moeten kijken maar zeg even nog een keer (ruim) 10k. Ligt aan wat je verhuist, tickets, huisdieren enz. Het is makkelijk om meer kwijt te zijn.

Dan is een spaarpotje voor daar de eerste maanden wel fijn :) Maar dat is sterk afhankelijk van levensstijl, gezinsgrootte, huisdieren, auto(s) sporten enz.

Perth is/was heel populair vanwege de Mijnbouw. Dat is nu minder.

De huizenprijzen zijn nogal... Hoog als je NL of BE gewend bent ja... Wen er maar aan. Het is niet anders.

Succes!

Yep! Klopt als een bus.
Wij zijn een gezin van 4 (man vrouw 2 kinderen (11 en 9)) en zullen inderdaad ook ergens tussen de 15k - 20k kwijt zijn hieraan.
(visum/bureau/documentenhandel/traject van A tot Z)

Dan heb ik nog niet meegerekend...
- reisje Down Under om van het land te gaan proeven en weg te smelten (vooraf)
- verlies van geld aan verkoop van onze zaak (O ja, want vadertje staat wil daar ook graag nog een graantje van meepikken en zal het zeker niet nalaten jou daarvan op de hoogte te brengen),
- verlies van geld aan de verkoop van onze woning (O ja, want dat is nog maar net klaar, die verbouwing waar we 6 jaar aan bezig waren, en alles wat je nieuw hebt gekocht of verbouwd zal zeker zijn geld niet ophalen in de verkoop als je je woning zo snel verkoopt)
- minwaarde op je auto
- de verhuis zelf van je waardevolle spullen (mijn eerste schatting, tussen de 5k en 7k voor een 20ft container)
- de reis one-way Down Under (we zijn met 4, dus pakweg alweer een goeie 2k)
- ik zal maar al stoppen zeker? Of ik wordt hier zelf even misselijk...
- oeps.. toch nog vergeten, de mogelijke kosten bij aankomst, want ja, mogelijks eerst opnieuw huren...nieuwe auto, nieuwe spullen...

Soit, komt er op neer,

*** je moet er duidelijk wat voor over hebben***

En toch denken we allemaal,

***dit is het allemaal compleet en over-the-top volledig maar dan volledig waard! ***

Veel succes!!

Welkom op het forum!!
Zoals de anderen hier ook al zeiden, kijk eerst op border.gov.au om te zien of het specifieke beroep van jouw partner op de SOL staat. Zo ja, naar de Points Test kijken om te zien of hij aan genoeg punten (minimaal 60) kan komen. Zo ja, dan is een permanent visum een mogelijkheid! Vervolgens ga je naar de website van de assessing authority van het beroep (staat naast het beroep op de SOL lijst) om te zien wat er moet gebeuren om het beroep te laten assessen. Dit is heel afhankelijk van het beroep. Sommigen vragen werkervaring, sommigen niet, sommige vragen een hoog cijfer op de academic IELTS, sommigen niet, sommigen vragen om het afleggen van een toets, sommigen niet, etc etc. Dit gedeelte is waarschijnlijk het langste en moeilijkste proces van de visumaanvraag. Als dat eenmaal achter de rug is en het beroep is goedgekeurd dan vraag je het visum aan. IELTS heb je mss al moeten doen voor de goedkeuring van het beroep, zo niet, dan moet je die alsnog doen voordat je het visum aan kunt vragen voor de punten. Je vraagt het visum aan met jouw man als hoofdaanvrager en jou en jullie dochter als 'meelifters'. Jij moet hiervoor dan ook de IELTS gedaan hebben, maar jij hoeft maar een 4.5 gemiddeld te halen. Appeltje eitje. Jullie moeten ook je relatie aan tonen om mee te kunnen liften. Dat jullie niet getrouwd zijn maakt niet uit. Bewijs kan zijn: huur/koopovereenkomst op beide namen, gezamenlijke rekening, geboorteakte van dochter met jullie namen als ouders, foto's, etc etc.
Om het 189 Skilled Independant visum aan te vragen dien je eerst een Expression of Interest (EOI) in. Daarin geef je aan wat jullie te bieden hebben basically en hoeveel punten jullie hebben. Dan wacht je op een uitnodiging. Als de uitnodiging gekomen is kun je daadwerkelijk het visum zelf aanvragen en dit is ook het moment dat je moet betalen voor het visum. Je krijgt vervolgens een brief in je online account om met zijn allen een Medical Check te doen. Dit kan in Nederland alleen in Amsterdam. Zij sturen de uitslagen direct naar Australië en vervolgens is het weer wachten op reactie van je case officer. Soms krijg je een email met vragen of extra informatie nodig, soms krijg je meteen de Visa Grant email.

En dan begint het avontuur!!!

Vervolgens ga je naar de website van de assessing authority van het beroep (staat naast het beroep op de SOL lijst) om te zien wat er moet gebeuren om het beroep te laten assessen. Dit is heel afhankelijk van het beroep. Sommigen vragen werkervaring, sommigen niet, sommige vragen een hoog cijfer op de academic IELTS, sommigen niet, sommigen vragen om het afleggen van een toets, sommigen niet, etc etc. Dit gedeelte is waarschijnlijk het langste en moeilijkste proces van de visumaanvraag.

Yep, assessment was 'by far' het moeilijkste, langste, lastigste onderdeel bij ons. Vragen, twijfels en initieel afkeuren van bepaalde werkervaring. Dat was geen leuke tijd.

4 personen medical tests is ook weer 2000.
Wij willen ook de hond meenemen: ruim 500 Euro voor inentingen in Nederland, 400 AUD voor de import vergunning, 800 Euro voor transport en dan 1500 AUD quarantine kosten.

Ah, in België was dat veel minder voor de medicals (in Schaarbeek bij Brussel). Wij hebben maar voor 4 pers. (2 vol + 2 kids) waarbij de volwassenen + 1 kind (+ 11 jaar) de scan moesten laten nemen, en enkel de volwassen bloed moesten laten afnemen in totaal 330 euro betaald. Vooraf hadden ze me gezegd dat het een 650 euro ging kosten, maar eens daarbuiten, was ik maar 330 euro kwijt. Ik vermoed dat ze dan nog 50 euro misrekend hebben, maar ik heb daarover niets gezegd en gemaakt dat ik daar buiten was!
Iedereen is trouwens vrij om te kiezen of ze de medicals in België of Nederland laten doen dacht ik, dus afhankelijk van waar je woont is dit misschien wel een interessante tip.

Wij willen ook de hond meenemen: ruim 500 Euro voor inentingen in Nederland, 400 AUD voor de import vergunning, 800 Euro voor transport en dan 1500 AUD quarantine kosten.
Waar heb jij je medicals laten doen dan? :-O
Ferdie was €250 kwijt in Amsterdam en ik $330 in Perth.

Onze medicals voor 4 personen in Amsterdam was samen € 650,00.

Ik zie jullie kosten plaatje en ben benieuwd welke vrachtmaatschappij jullie gebruikt hebben. Ik heb namelijk een offerte ontvangen van ruim € 1300. Dit is van VCK...

Ik zie jullie kosten plaatje en ben benieuwd welke vrachtmaatschappij jullie gebruikt hebben. Ik heb namelijk een offerte ontvangen van ruim € 1300. Dit is van VCK...
Hi Jan, vrachtkosten voor dieren zijn per kilo dus kunnen verschillen. Voor een van onze honden is zelfs een hok op maat gemaakt.

Hoi Jan,

Het ligt eraan wat je allemaal door VCK laat doen en hoe groot/zwaar de hond is want de vliegreis wordt volgens mij per kilo berekend. Onze hond is 13 kilo. Ik heb de rekening/offerte niet direkt bij de hand, maar grofweg:

ca. 800/900 Euro vliegkosten, via Singapore Airlines
ca. 120 Euro transport krat

Wij hebben zelf de hond naar Schiphol gebracht. Ook hebben wij zelf de laatste onderzoeken door de dierenarts geregeld. Dus dat zit niet in onze offerte.

Laat even de posten op de faktuur zien, en dan kan ik zien of het vergelijkbaar is, en wat er anders is.

Hoi Jan,

Het ligt eraan wat je allemaal door VCK laat doen en hoe groot/zwaar de hond is want de vliegreis wordt volgens mij per kilo berekend. Onze hond is 13 kilo. Ik heb de rekening/offerte niet direkt bij de hand, maar grofweg:

ca. 800/900 Euro vliegkosten, via Singapore Airlines
ca. 120 Euro transport krat

Wij hebben zelf de hond naar Schiphol gebracht. Ook hebben wij zelf de laatste onderzoeken door de dierenarts geregeld. Dus dat zit niet in onze offerte.

Laat even de posten op de faktuur zien, en dan kan ik zien of het vergelijkbaar is, en wat er anders is.

Bedankt voor je antwoordt Frits,
helaas lukt het niet om het document te oploden maar waarschijnlijk zit het verschil in het fijt dat onze honden iets groter zijn en bovendien zit het transport krat erbij in.
We zijn benieuwd hoe jullie viervoeter het daar doet. Wij hebben twee actieve Tollers die hier op Flakkee altijd de ruimte hebben om lekker vrij door de duinen te rennen en aan de Grevelingen door het riet en hoge gras kunnen ravotten. We zijn bang dat ze in Australie moeten inleveren in hun vrijheid. Rekening houden met slangen in het duingroen op het strand, haaien in de zee en in de outback hoogstwaarschijnlijk kangaroe's...
Hoe gaan jullie hiermee om?

Back