Hoi! (Jong stel met baby)

Haaien, kangaroes? Die haaien komen het strand niet op hoor (en op de meeste stranden mogen de honden ook niet loslopen). En kangaroes heb je overal, niet alleen de outback, maar het zijn vegetariers ;) Als jouw hond hen met rust laat, dan doen zij ook niets.

Verder zijn er genoeg parken, velden, bossen waar de hond vrij kan rennen. Ik zou me meer zorgen maken om de paralysis tick.

Bedankt voor je antwoordt Frits,
helaas lukt het niet om het document te oploden maar waarschijnlijk zit het verschil in het fijt dat onze honden iets groter zijn en bovendien zit het transport krat erbij in.
We zijn benieuwd hoe jullie viervoeter het daar doet. Wij hebben twee actieve Tollers die hier op Flakkee altijd de ruimte hebben om lekker vrij door de duinen te rennen en aan de Grevelingen door het riet en hoge gras kunnen ravotten. We zijn bang dat ze in Australie moeten inleveren in hun vrijheid. Rekening houden met slangen in het duingroen op het strand, haaien in de zee en in de outback hoogstwaarschijnlijk kangaroe's...
Hoe gaan jullie hiermee om?

Wij wonen in Sydney, dus wij hebben hier geen roo's. Het enige wild wat we hier hebben zijn konijnen, bush-turkeys en possums.

Houdt er rekening mee dat de vrijheid die honden hebben in Nederland, in Australia niet vanzelfsprekend is. Er is een aanlijn plicht, ook in veel parken. Wel zijn er aangewezen dog-friendly parks waar je in een afgezet stuk de hond los kan laten. Vaak zijn er ook andere hondeneigenaren, dus leuk om contacten op te doen.
Honden mogen niet in het openbaar vervoer, bars en restaurants. Een terras is meestal wel ok, zeker in de suburbs waar het wat gemoedelijker is. Honden mogen ook niet in shoppingmalls en ook natuurreservaten zijn uit den boze, en mag de hond zelfs niet aangelijnd mee.

Strand? Niet in Sydney en omgeving, zelfs niet aangelijnd. Er zijn een paar aangewezen plekken, meestal binnenmeren en lagunen, en zeker niet de echte zee. We moeten dan een uur richting Central Coast waar men wat relaxter is. Overigens zijn het dan ook nog altijd aangewezen stukken strand waar de hond los mag lopen.
Recentelijk is een hond door een haai meegenomen, maar dat was uitzonderlijk.

Wij wonen in Sydney, dus wij hebben hier geen roo's. Het enige wild wat we hier hebben zijn konijnen, bush-turkeys en possums.
Afgezien van de dieren die Frits al noemde, heb ik in Kenthurst eens een prachtige vos gezien op onze rental property. Verder heb ik nog wallibies in Galston, kangoeroes in Turramurra (ga daar eens golfen, succes verzekerd om ze te spotten), bandicoots, blue tongues hazen en slangen gezien. Allemaal in de (outer) suburbs van Sydney. Ik heb regelmatig gehoord van honden die gebeten waren door een slang o.a. in Castle Hill (hond van een vriendin). Meestal gebeurt dat doordat honden de slangen proberen te vangen. Onze hond werd helemaal wild als hij de kans kreeg de bush in te gaan (paar keer gebeurd) en was dan ook een tijdje onvindbaar, maar kwam altijd na een kwartiertje weer terug. Mijn ervaring is dat er veel minder gelegenheid is voor je hond om vrij rond te rennen en de plekken moet je echt zoeken of weten, maar dat zal ook weer afhangen waar je woont. Ikzelf ben niet zo heel erg kapot van dogparks. We hebben in Cherrybrook naast een dogpark gewoond en hoorden toch regelmatig honden die elkaar wat minder leuk vonden ruzie maken. Onze honden gaan nooit los behalve op de training of op onze eigen grond (wat trouwens wel groter is dan het gemiddelde dog park).

@FritsC , als je straks gaat verhuizen naar Castle Hill kan ik je de agility club op Showground aanbevelen.

We dwalen trouwens een beetje af. Back on topic!

Last edited:
Pffff dat bevestigd helaas mijn onderbuik gevoel...dat het voor mijn hondenkindjes nou niet bepaald hondenparadijs is daar in de het verre. Onze Tollers zijn heel actief en niet gewent om veel aan de lijn te zijn. Gelukkig hebben we gezien dat ze in Adelaide wel los mogen op het strand alleen moeten we ze dan gaan leren om dichtbij te lopen aangezien er werd aangegeven dat in het duingroen slangen zitten. En mischien zelf een strandtentje beginnen speciaal voor hondeneigenaars met eigen gebakken appeltaart....hahaha
Hopelijk kan baasje snel een 4x4 aanschaffen en kunnen we in de weekenden op pad met ze!

Bedankt voor jullie reacties, groet Lia

Haaien, kangaroes? Die haaien komen het strand niet op hoor (en op de meeste stranden mogen de honden ook niet loslopen). En kangaroes heb je overal, niet alleen de outback, maar het zijn vegetariers ;) Als jouw hond hen met rust laat, dan doen zij ook niets.

Verder zijn er genoeg parken, velden, bossen waar de hond vrij kan rennen. Ik zou me meer zorgen maken om de paralysis tick.
Mijn honden zijn goede zwemmers hoor als je niet beter weet zou je denken dat het zeehonden zijn! Dus vandaar mijn angst voor haaien waar ik zelf nogal paranoia voor ben..dus ook al is het ongebruikelijk zo,n verhaal als van Frits hakt er wel in! Wat betreft de kangaroe...geen idee hoe mijn hond daar op reageerd dus vandaar de vraag....hoe reageren jullie honden erop?

Bedankt voor je tip wat betreft de teek. Gelukkig zie ik op internet dat die niet voorkomt rondom Adelaide...kleine zorg minder.

Last edited:
Pffff dat bevestigd helaas mijn onderbuik gevoel...dat het voor mijn hondenkindjes nou niet bepaald hondenparadijs is daar in de het verre. Onze Tollers zijn heel actief en niet gewent om veel aan de lijn te zijn. Gelukkig hebben we gezien dat ze in Adelaide wel los mogen op het strand alleen moeten we ze dan gaan leren om dichtbij te lopen aangezien er werd aangegeven dat in het duingroen slangen zitten. En mischien zelf een strandtentje beginnen speciaal voor hondeneigenaars met eigen gebakken appeltaart....hahaha
Hopelijk kan baasje snel een 4x4 aanschaffen en kunnen we in de weekenden op pad met ze!

Bedankt voor jullie reacties, groet Lia
Ik woon in Queensland waar overal slangen zitten, ook rondom ons huis waar we elke dag met de honden lopen. Je went er aan en dat geldt ook voor de honden. Meestal kruipen slangen weg als er honden in de buurt zijn. Als de honden de slangen met rust laten, dus er niet op gaan jagen is het geen probleem. Dat kun je ze leren (of afleren, het is maar hoe je het bekijkt). Een slang zal niet zomaar uit het niets aanvallen aangezien je hond geen prooi is, hij valt alleen aan als hij zich bedreigd voelt. Verder hangt het er ook van af wat voor slangen er zitten, niet alle slangen zijn giftig. Ik zou mijn honden daar rustig in het duin los laten rennen.

Last edited:
Mijn honden zijn goede zwemmers hoor als je niet beter weet zou je denken dat het zeehonden zijn! Dus vandaar mijn angst voor haaien waar ik zelf nogal paranoia voor ben..dus ook al is het ongebruikelijk zo,n verhaal als van Frits hakt er wel in! Wat betreft de kangaroe...geen idee hoe mijn hond daar op reageerd dus vandaar de vraag....hoe reageren jullie honden erop?

Bedankt voor je tip wat betreft de teek. Gelukkig zie ik op internet dat die niet voorkomt rondom Adelaide...kleine zorg minder.
Ik heb veel met mijn honden getraind en ik heb ze goed onder controle, ook op afstand. Zo kan ik mijn Duitse herder terug roepen als er een haas wegschiet, een vogel op vliegt of op commando stil laten staan als er ergens een slang of ander reptiel zit zodat hij ze met rust laat. Alleen als er een wallibie of kangoeroe weg hupt kan hij zich gewoon niet beheersen en ben ik alle controle kwijt. Hij krijgt ze nooit te pakken, daar zijn ze te snel voor en na een kwartiertje komt hij uitgeput weer terug. Dat is een van de redenen dat ik de honden buiten het hek altijd aan de lijn heb, want er is bij ons veel bush waardoor de hond gauw uit het zicht is en een grote kangoeroe kan nog wel eens agressief reageren. Een andere reden is dat onze herder een rescue hond is en agressief kan reageren naar andere reuen. Kangoeroes zie je meestal aan het begin of het eind van de dag, tegen de schemering, dus overdag kun je over het algemeen rustig met de honden los lopen, waar dat mag. Het is een kwestie van aanpassen aan de omgeving en je leert er mee omgaan. Bovendien is Adelaide is geen Queensland, dus ook weer een andere omgeving (waarschijnlijk minder slangen)

Last edited:
Ik heb veel met mijn honden getraind en ik heb ze goed onder controle, ook op afstand. Zo kan ik mijn Duitse herder terug roepen als er een haas wegschiet, een vogel op vliegt of op commando stil laten staan als er ergens een slang of ander reptiel zit zodat hij ze met rust laat. Alleen als er een wallibie of kangoeroe weg hupt kan hij zich gewoon niet beheersen en ben ik alle controle kwijt. Hij krijgt ze nooit te pakken, daar zijn ze te snel voor en na een kwartiertje komt hij uitgeput weer terug. Dat is een van de redenen dat ik de honden buiten het hek altijd aan de lijn heb, want er is bij ons veel bush waardoor de hond gauw uit het zicht is en een grote kangoeroe kan nog wel eens agressief reageren. Een andere reden is dat onze herder een rescue hond is en agressief kan reageren naar andere reuen. Kangoeroes zie je meestal aan het begin of het eind van de dag, tegen de schemering, dus overdag kun je over het algemeen rustig met de honden los lopen, waar dat mag. Het is een kwestie van aanpassen aan de omgeving en je leert er mee omgaan. Bovendien is Adelaide is geen Queensland, dus ook weer een andere omgeving (waarschijnlijk minder slangen)
Hallo Janneke, lees net pas je berichtjes dank voor de uitgbreide feedback daar kan ik wat mee! Ik zit nu in de fase waarin ik begin te begrijpen dat ik ons leven hier moet gaan loslaten. Wij wonen op een dorp en ik loop binnen 5 minuten vanuit huis de polder in. We hebben onze honden altijd los laten lopen en ze zijn dus veel vrijheid gewent. Het gaat me aan mijn hart dat ze die kwijt raken. Het is goed om je te horen zeggen dat nieuwe situaties weer aan te leren zijn. Dat geeft me moed! Gelukkig kan ik de eerste tijd dat we in Australie zijn besteden aan de honden. Ik ben voornemend om weer met ze te gaan trainen wellicht zelfs op cursus zodat ik meteen andere mensen leer kennen en daardoor wellicht goede uitlaatplekken. Nogmaals dank! En hartelijke groet vanuit een zonnig Nederland....

Back