Hoi Rhiana
Als je maar ook iets wilt beginnen in Australie of Nederland:
Zorg dan dat je een diploma hebt!
M.a.w. zorg dat je de opleiding Dierenhouderij weer oppakt. Het gros van de leerlingen die die opleiding volgt heeft een VMBO-KBL diploma, en dat is in Australie waardeloos. Een goed MBO diploma (Niveau 2, 3 of 4), en de daarbij behorende werkervaring absoluut niet. Dus in plaats van reizen zou ik absoluut weer naar school gaan. Wat doe je nu eigenlijk op dit moment? Weer op het AOC of .... ?
Zoals je allicht weet is voor een boederij opzetten / overnemen een enorme kennis van bedrijfsvoering en kapitaal nodig. Bedrijfsvoering die niets heeft te maken met praktische vaardigheden, maar alles met economische, financiele , enz. zaken. Daar komt nog eens bij dat Australie op dit moment agrarisch gezien, een zeer ongunstig ondernemingsklimaat is voor "boeren", vanwege de droogte, maar ook door tal van andere oorzaken. Oorzaken waar je als Europeaan absoluut geen kennis van kunt hebben, omdat hier de markt, het klimaat en ziektes zo anders zijn. Als je een boerderij succesvol wilt opzetten in Australie, zorgt dan dat je eerst meerdere jaren een boerderij in Nederland hebt "gerund" (mooie woordspeling :wink
en vervolgopleidingen hebt gevolgd. Dan laat ik de problemen rond het benodigde kapitaal nog even achterwege.
Het is absoluut goed om dromen te hebben, maar wees ook eerlijk tegenover jezelf of je denkt of je dit in staat hebt. Een kinderboerderij en een zorgboerderij kun je, zoals je ongetwijfeld zelf hebt ervaren, totaal niet vergelijken met een boerderij waarbij de productie centraal staat.
[quote author=rhiana link=topic=8606.msg114140#msg114140 date=1206029148]
op je tweede vraag
ben dan al 18 dus ik denk dat et dan wel mag toen ik zei dat ik in australie willde aan wonen vond me ma ook goed
en ik eb nu no ff de tijd om de sparen
[/quote]
Je kan je afvragen of je moeder (en misschien ook jij) er wel goed over nagedacht hebben wat emigreren naar Australie inhoudt Hoe heb je je plannen gepresenteerd? Heb je terloops tijdens de afwas gezegd: "Goh mam, vind je het ok als ik in Australie ga wonen?" of heb je alle plussen en minnen op een rij gezet, je eigen toekomst in Nederland afgewogen, en de mogelijkheden in Australie ingeschat en een gedegen plan van aanpak gemaakt?
Ik vind het erg dapper dat een 17-jarige dit soort plannen heeft! Respect daarvoor. En ik hoop ook voor je dat ze uitkomen. Zorg alleen dat je de realiteit (wat is mogelijk? en wat kan ik?, enz) niet uit het oog verliest.
Heb jij enige idee wat et allemaal kost of waar ik dat kan vinden ?
Een boerderij overnemen kost enkele miljoenen euro's, een visum enkele duizenden euro's, en een leven daar opbouwen kost je de eerste maanden (ticket, auto, huurhuis, inrichting, levensonderhoud, enz.) ook zo'n 15.000 euro, alhoewel dat laatste bedrag erg kan verschillen.
Al met al wordt dat wel even sparen dus ben ik bang... :|
Succes met alles! Waar een wil is, is een weg!
Groeten Sander