hotspots/ draadloos internet in Australie?

eric en ingrid

New Member
Hallo allemaal,
wij gaan 4 april naar Oz emigreren en het eerste half jaar zijn we van plan om helemaal NIETS uit te voeren maar alleen wat rond te trekken en wat van het land te zien.

We willen onze laptop meenemen en nou vroegen we ons af of iemand weet of er veel zgn. hotspots zijn in Australie Oftewel, zijn er plaatsen waar je met je eigen computer draadloos gebruik kan maken van internet? Hier in NL kan dat bv bij Macdonalds of op vliegvelden en universiteiten.

Wordt er veel gebruik gemaakt van draadloos internet?

groeten Eric en Ingrid

Hier in Tasmanië kun je sinds kort bij enkele McDonalds draadloos internetten. In de grote steden zul je vast op aardig wat plaatsen draadloos het internet op kunnen, maar in de rural area's geef ik je weinig kans.

Voor draadloos internetten bij de Mac heb je een prepaid telefoonkaart nodig, is dus niet gratis of zo en kan je dus niet zomaar inloggen ( althans in Adelaide). Nee internet staat hier nog in de kinderschoenen. snelste verbinding via bredband is 1,5 mb niets dus in vergelijking met Nl. Aansluiting duurt een eeuwigheid, moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Willem

Hier moet je ook betalen om gebruik te maken van draadloos internet bij de Mac (ik ging er niet vanuit dat er gevraagd werd naar gratis WiFi).

Je kunt trouwens wel een snelere verbinding dan 1.5Mbps krijgen hier (als je geluk hebt en je exchange aangepast is), maar dan moet je (als je ADSL wilt) een provider kiezen die gebruik maakt van eigen apparatuur in je locale phone exchange en niet de apparatuur van Telstra gebruikt. De snelheden lopen dan op tot 24Mbps (ADSL2+) net als in Nederland.

De hotspots at Maccas zijn van Telstra:
http://www.telstra.com.au/wirelesshotspots/pricing.htm

In 2004 waren we ook 5 weken met vakantie in AUS en hoopten leuk om onze wireless laptop overal te kunnen internetten voor de communicatie met het thuisfront, maar internet bleek inderdaad nog een ondergeschoven kindje.

Een houtje-touwtje hotspot ben ik 1x tegengekomen op de route Sydney-Brisbane, wired acces bij een cafe enz ook 1x, bij campings waar werd geadverteerd met 'internet access' kon je ook nog wel een achter een verlepte PC met een trage modem-verbinding wat werken, maar de conclusie die ik trok was dat AUS op dit terrein met Nederland echt nog wel een jaar of 5/6 achterloopt.

Wat nog tot merkwaardige dingen kan leiden als je je als NL-er daar vestigt misschien. Het VOIP bellen wat hier ook leuk kan, kan daar dan tot rare opmerkingen leiden. Wanneer ik daar b.v. een NL tel.nr opgeef om in AUS gecontacteerd te worden :)

Wij zijn thuis verwend met een fijne 4M-adsl verbinding, dik genoeg voor HQ-televisieprogramma's (als we weer eens de Lama's hebben gemist) of lekker downloaden. VOIP moet ook lukken met zo'n verbinding. Maareh...

[quote author=corine link=topic=3524.msg44611#msg44611 date=1138021360](...)maar internet bleek inderdaad nog een ondergeschoven kindje (...) de conclusie die ik trok was dat AUS op dit terrein met Nederland echt nog wel een jaar of 5/6 achterloopt[/quote]

Moeten we dat straks gaan missen?

Ik heb het dus niet over WiFi, dat is hier in europa ook niet echt ideaal, een wirwar van vage betaalsystemen. Ik heb het gewoon over een huisaansluiting...

Het idee dat Aus een paar jaar achterloopt met de Inet snelheden is ook bij mij opgekomen.
Echter je hebt te maken met een relatief kleine afzet markt waardoor het data verkeer (verbruik) relatief duur is en dardoor geen speciale aanbiedingen hebt zoals hier.
Ik ga volgende week maandag (27 feb) naar Perth en ook ik ben op zoek naar een goede inet provider ( al of niet wireless) voor een redelijke prijs..
Zelf heb ik hier nog de ADSL2+ van wanadoo dus ben ik ook verwend.
Maar en ieder die dit leest en meer info heeft vermeldt dat dan hier aub.

Ook hotspots in of rondom Perth (postcode 6167) zijn welkom.

Ja hier lopen ze echt achter. Wij hebben een 512/128 kbps verbinding en dat wordt hier al als 'snel' gezien. Het maximale wat ik hier zie (rond Brisbane) is 1,5 Mbps, maar daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor. Reken zo'n 80 dollar per maand + een datalimiet van enkele (<10) GB.
Als je wilt lezen wat de Australische ervaringen met providers zijn kan ik www.whirlpool.net.au aanbevelen.

Wij hebben ADSL2+ via iiNet (http://www.iinet.com.au/broadband/ en dat is momenteel in Brisbane denk ik de beste ADSL verbinding die je kunt vinden. Ontzettend stabiel (in 9 maanden nog geen enkel probleem mee gehad) en snel (24 Mbps).

Hangt inderdaad een prijskaartje aan, ons pakket (20Gb) kost $69.95. Aangezien ik van huis werk betaalt mijn werkgever hier voornamelijk voor. Wij hebben onze telefoon ook met hen en ze bieden sinds kort ook VOIP aan.

Kan iiNet zeker aanraden!

[quote author=BlizzardofOz link=topic=3524.msg49243#msg49243 date=1140614100]
Hangt inderdaad een prijskaartje aan, ons pakket (20Gb) kost $69.95. Aangezien ik van huis werk betaalt mijn werkgever hier voornamelijk voor. Wij hebben onze telefoon ook met hen en ze bieden sinds kort ook VOIP aan.
[/quote]

Wat is VOIP bellen? :?

ADSL2+ van 24Mbps met 10GB traffic/month voor AUD 70,- ? Kat in't bakkie, daar teken ik direct voor  .... Momenteel betaal ik hier voor hetzelfde in NL bij xs4all meer, maar goed, dat is ook een dure provider.

Dat is dus goed nieuws, vanaf 22 juli zitten wij ook in Brisbane, en reken maar dat ik alleen daar ga wonen waar ik zo'n ADSL2+ verbinding kan krijgen :)

Ik moet vanuit AUS ook nog m'n klanten in NL kunnen bedienen.

VOIP is Voice-Over-Internet-Protocol, bellen via het internet dus. Dan kun je bv met Voipbuster, daarmee bel je gratis van NL naar AUS of van AUS naar NL .... en je kan er nog veeeeeel meer mee :)

Dat is een erg goede hint, da van die voipbuster.
Is dit net zoiets als Skype of kan je er nog meer mee?
Nu eerst een goede adsl verbinding vinden in Perth en dan ga ik hier zeker mee aan de stoei.
Volgens de site kun je van Aus naar Ned en vice versa  gratis zelfs gratis bellen naar vaste nummers..
Klopt dit ??

[quote author=BigJim link=topic=3524.msg49439#msg49439 date=1140733592]
Volgens de site kun je van Aus naar Ned en vice versa  gratis zelfs gratis bellen naar vaste nummers..
Klopt dit ??
[/quote]

Ja dit klopt, maar je moet wel eerst 10 euro tegoed kopen, die je dan niet kunt opmaken, omdat het bellen gratis is.

Inderdaad, het is net zoiets als Skype, maar dan zonder telefoontikken voor veel bestemmingen + een inkomend NL telefoonnummer is ook gratis. Je kunt dus op een NL nummer gebeld worden waarmee dan in AUS op je computer netjes de telefoon overgaat. Zo maak je het makkelijk voor je kennissen in NL.

Toen ik mezelf registreerde voor voipbuster was het intekenbuget nog maar EUR 1,-, dus die heb ik er wel al uitgehaald. Het hogere bedrag moet je nu maar zien als abbo- als het bellen verder gratis is haal je dat er wel uit.

Overigens kun je van hetzelfde bedrijf ook www.sipdiscount.com gebruiken om je evt. voip-phone rechtstreeks te kunnen gebruiken zonder je dat daarvoor een computer nodig hebt. Je netwerk-phone hang je dan direct aan je (ADSL)-router.

Het klinkt misschien gek maar ik ben wel blij dat breedband internet nog in de kinderschoenen staat in Australië. Het betekent voor mij dat ik dan lekker kan werken aan de verbetering van dit project.
Okee, ik ben niet helemaal op en top opgeleid wat betreft internet verbindingen maar heb er wel aardig wat werkervaring mee. Even een cursus volgen en solliciteren maar. Hmm, I sense opportunities....

Misschien heb ik wat gemist, maar het lijkt erop (klinkt als ;-) ) dat alle breedband in feite adsl is in Australie? Klopt dat? Of kun je ook internet (en eventueel telefoon) via de kabel krijgen ? PS: Vooral de vraag of je het in Perth kunt krijgen.
M.vr.gr.
Perthpete

[quote author=perthpete link=topic=3524.msg49768#msg49768 date=1141072093]
Misschien heb ik wat gemist, maar het lijkt erop (klinkt als ;-) ) dat alle breedband in feite adsl is in Australie? Klopt dat? Of kun je ook internet (en eventueel telefoon) via de kabel krijgen ? PS: Vooral de vraag of je het in Perth kunt krijgen.
[/quote]

Dat kan zeker, maar goedkoper wordt het er niet op. Vergeet niet dat de (TV)kabelpenetratie in Nl 1 van hoogste ter wereld is en dat Australië dan bij lange na niet haalt. Bijmijn supervisor thuis hadden ze echter wel internet via de kabel (http://www.bigpond.com/internet-plans/broadband/cable/.

Back