hotspots/ draadloos internet in Australie?

Even terug on topic (modbreak: off topic post zijn afgesplitst naar nieuw draadje: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4064.0)

Doordat de afstanden in Australië zo gigantisch groot zijn lijkt mij dat er veel toekomst daar is voor Internet via de satelliet.
Ja, dan krijg je net als hier in Nederland van die leuke schotels overal op dak. Oftewel Hollands gezeur dat mensen het niet vinden staan.
Maar ja, het is voor Australië wel de toekomst. En als er veel vraag naar is.... dan moet het aanbod ook goed worden. En de wet van vraag en aanbod zegt dan.... dat de prijzen ook reeëler moeten worden. Heb je als provider 10.000 abonnees of 500.000 voor een redelijke prijs. Met 500.000 wordt het mogelijk om het voor een relatief lage prijs aan te bieden.
En snelheid? Das ook niet zo'n probleem via deze techniek.

Het enige nadeel van satelliet internet is de enorme lag. Voordat het signaal van "het internet" naar de satelliet is gegaan en weer naar beneden naar je schotel ben je een seconde verder. Dat lijkt niet veel, maar dat gaat behoorlijk irriteren. Mocht je online willen gamen, dan gaat dat ook niet lukken.
Daarnaast heb je altijd nog de telefoonlijn nodig voor de upload (satelliet is alleen download).

Ik vraag me dus af of dit een succes zal gaan worden.

[quote author=tinusv link=topic=3524.msg49922#msg49922 date=1141165955]
Het enige nadeel van satelliet internet is de enorme lag. Voordat het signaal van "het internet" naar de satelliet is gegaan en weer naar beneden naar je schotel ben je een seconde verder. Dat lijkt niet veel, maar dat gaat behoorlijk irriteren. Mocht je online willen gamen, dan gaat dat ook niet lukken.
Daarnaast heb je altijd nog de telefoonlijn nodig voor de upload (satelliet is alleen download).

Ik vraag me dus af of dit een succes zal gaan worden.
[/quote]
Satelliet is niet alleen download. De technologie is er om ook upload te doen maar omdat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt is dit (nog) giga duur.

We zijn nu 1 1/2 maand in Australie (omgeving Brisbane) en de enige breedbandinternet mogelijkheid voor ons is via satelliet. Het GROTE voordeel is, dat wanneer dit de ENIGE mogelijkheid is, de overheid een behoorlijke subsidie geeft.

De installatiekosten zijn iets van 3999 dollars (incl. schotel), maar de overheid geeft een subsidie van 3900 dollars!!!

Neem contact op Optus Net. (vraag naar Hibis Satellite Scheme) Optus zoekt dan voor je uit of je recht hebt op de subsidie.

suk6! Joep

Dat is inderdaad bevorderen van internet met zo'n subsidie,
fijn dat het bestaat, anders zit je toch moeilijk.

Want kenolleme, dat is toch véééél geld

groetjes Miranda  :)

In Australie zijn de volgende mogelijkheden voor internet aansluiting.

1. Ouderwets en langzaam met "dial up" service via de telefoon lijn. (zelfde als NL)
2. ADSL en dat geeft je meteen een mooie snelheid.
3. Kabel, maar deze kan alleen in de meeste steden, dus als je ver buitenaf woont dan kun je geen kabel nemen, maar vaak wel een disc op je dak, dus via satelliet.

Kabel exploitanten: Er zijn er maar 2 in OZ n.l. Telstra (Telecom -- Bigpond)  en Optus.

Al die honderden providers die met je proberen een deal te maken moeten uiteindelijk een van deze kabel exploitanten nemen.
Je kunt ook rechtstreeks naar Telstra of Optus gaan .

Telstra heeft de leidingen ondergronds (zoals telefoon) en Optus heeft ze via de telegraafpalen in de straat.
Je ziet die dikke zwarte kabels van paal naar paal lopen.

Omdat Optus problemen kreeg bij bepaalde , vooral nieuwe wijken, waar de elektrische kabels al ondergronds liggen (zoals in NL we eigenlijk niet anders kennen....) heeft Optus  een overeenkomst met Telstra gesloten om het Telstra net te gebruiken (dus ook ondergronds) en daar betalen ze nattuurlijk wel heel wat voor want het blijven concurrenten.

Ikzelf heb rechtstreeks bij Telstra via de kabel een verbinding, had de snelste, kost eerst 90 dollar per maand, maar nu 60 p.m met ongelimiteerd downloads, , nu heb ik net, volgens Telstra, de aller snelste kabelverbinding gekregen , 70 dollar per maand en heb nu downloads ipv 7 Mbps , naar 14 Mbps . Dit heet Cable Extreme.
Dit moet dan het snelste zijn van heel Australie. Ik woon in  een stad, dus kan kabel ontvangen.
Trouwens dit is dezelfde kabel welke ik heb voor de TV (Foxtel) en kan daarom 40 tot 50 kanalen ontvangen,  zoiets van 90 dollar per maand.
Bovenstaande voor degenen die wat meer info zochten.
Als je rechtstreeks bij Telstra een aansluiting krijgt, dan wordt je email adres.....bigpond..... etc. en rechtstreeks bij Optus, dan wordt je email adres met ...optusnet....
Zo kun je zien wie of rechtstreeks is gegaan of via een provider.
Cheers
Jan

Dat is mooie info, bedankt Joep & Jan H.
Als er nu nog iemand iets weet te vertellen over ADSL, wat de kosten zijn en hoe snel het is etc. dan zijn we helemaal klaar.

[quote author=BlizzardofOz link=topic=3524.msg49243#msg49243 date=1140614100]
Wij hebben ADSL2+ via iiNet (http://www.iinet.com.au/broadband/ en dat is momenteel in Brisbane denk ik de beste ADSL verbinding die je kunt vinden. Ontzettend stabiel (in 9 maanden nog geen enkel probleem mee gehad) en snel (24 Mbps).

Hangt inderdaad een prijskaartje aan, ons pakket (20Gb) kost $69.95. Aangezien ik van huis werk betaalt mijn werkgever hier voornamelijk voor. Wij hebben onze telefoon ook met hen en ze bieden sinds kort ook VOIP aan.

Kan iiNet zeker aanraden!

[/quote]

Dat klinkt op zich niet verkeerd :) Voor mij is een goeie internet verbinding toch wel een must aangezien ik web developer van beroep ben. Daarnaast is het toch ideaal om te kunnen voipen naar nederland oid; scheelt weer in telefoon kosten :) Overigens neigen wij er ook naar richting Brisbane te gaan in plaats van (als eerste idee) Sydney.

Back