Huis kopen in Australie

• Thread starter michelle driessen
  • Start date
M

michelle driessen

Hoi,

Mijn vriend (Australier) in ik wonen in Engeland. We denken er over om misschien in Melbourne te gaan wonen en het aanvragen van een visum zal geen probleem zijn, maar wat ik me afvraag is hoe het gaat met het kopen van een huis.
Kan je in Australie direct een huis kopen, of moet je eerst een baan hebben, met een vast contract. Moet je een bepaald bedrag zelf al bij elkaar gespaard hebben etc etc.

Alle informatie wordt zeer op prijs gesteld....

Normaalgesproken moet je een langdurig contract hebben; langdurig betekent 1 jaar of meer geloof ik, dus dat valt wel mee. En je moet zelf minimaal 5% van de aankoopprijs inbrengen.
Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan is het misschien nog wel mogelijk om een hypotheek te krijgen, maar waarschijnlijk onder speciale voorwaarden en tegen een hogere rente of zo.

Tenzij je genoeg geld hebt om zonder hypotheek een huis te kopen, maar dat is niet voor veel mensen weggelegd, zeker niet in Melbourne...

Bedankt voor de info. De 5% gaat wel lukken maar om een huis zonder hypotheek te kopen zou geweldig zijn maar voor ons helaas niet mogelijk.
Nou ja, dan maar het 1ste jaar een huis huren. Jammer want ik wilde graag gelijk een huis kopen zodat ik me echt 'thuis' kan voelen.

Kijk op www.realestate.com.au

Daar vind je naast huizen te koop ook veel informatie. Het kopen van een huis is geen probleem aangezien je vriend Australier is, het financieren is echter waar je vragen over hebt toch?

Je bent dus afhankelijk van de bank!

Suc6

over het algemeen moet je hier minimaal een jaar gewerkt hebben om in aanmerking te komen voor een hypotheek, en je moet een vast inkomen hebben. maar enige referenties van je bank en/of huurbaas waar je nu woont zullen zeker helpen, want men kijkt hier meer naar je verleden dan het heden. zeker als je een huis wilt huren wil men referenties zien.waarom niet eerst huren en dan zien waar je wilt gaan wonen, elke suburb heeft hier zijn voor en nadelen.

bendigo

www.domain.com is ook een nuttige site voor alle manieren van woonruimte krijgen (kopen, huren, bouwen etc)

Ik weet niet helemaal of het een fabetje is, maar ik hoorde onlangs dat immigranten alleen niewe huizen mogen kopen (staan vaak in de verste suburbs)

Hiya

Buuf werkt voor een Real Estate en nee hoor je mag gewoon kopen...mits je maar voldoende deposit hebt. In de stad, in een suburb, oud, nieuw, noem maar op...

Groetjes
Syl (Brisbane-Gold Coast)

Dat is goed nieuws. Ondertussen zijn mijn vriend en ik getrouwd en zodra ik mijn paspoort (met nieuwe achternaam) terugheb, ga ik aan de visum procedure beginnen. Zullen wel wat tripjes naar Nederland en Berlijn worden om alle papieren bij elkaar te krijgen. We wonen namelijk op het moment in Engeland. :)

Hi mijn naam is Ineke woon al 36 jaar in Australia,maar tijdelijkwoon ik in Nederland.
Over een huis kopen in Oz moet je eerst een jaar werken en een credit rating krijgen.
Dat betekend dat er een geschiedenis van sparen of van af betalen is.
Dan pas kan je een hypotheek aan vragen, en het gaat naar je inkomen hoe veel ze lenen.
Normaal is het 20% deposit van de kost van het huis.
Maar je kan ook aanvragen voor 5% maar dan moet je en grote verzekering
met de bank afsluiten en dat kan 3.000.00 kosten.
Er is ook een stampduty die bij koperkosten komt ik weet niet meer hoe veel procent.
Er is ook een grant die eerste huiskopers kunnen aan vragen dat is ongeveer
5.000.00 maar of dat alleen in vic is weet ik niet. Good luck.l

Hi Ineke

Die grant krijg je ook in Queensland, maar weet niet of je daar als kersverse emigrant voor in aanmerking komt. Dat je een Credit rating moet hebben is hier inderdaad wel heel belangrijk voor allerlei zaken. Maar toen wij destijds ons huis kochten hadden wij een te verwaarlozen credit rating. Wel waren wij toen al geruime tijd werkzaam. Als je een flinke deposit hebt is het volgens mij geen probleem om een huis te kopen maar ik zal het nog eens aan onze "real estate" expert (a.k.a. buurvrouw) vragen.

Persoonlijk lijkt het mij prettiger om eerst een tijdje te huren, kan je een beetje "feel" voor de place krijgen, etc. Bovendien ben je dan veel flexiber met het zoeken naar een baan.

Groetjes
Syl

[quote author=Syl link=topic=379.msg7965#msg7965 date=1106885487]
Hi Ineke

Die grant krijg je ook in Queensland, maar weet niet of je daar als kersverse emigrant voor in aanmerking komt. [/quote]Ja hoor, zodra (tenminste 1 van) de aanvrager(s) een Australische permanent resident of citizen is, kom je in aanmerking voor de First Home Owners Grant. In QLD is die grant $7000,- en heb je geen stamp duty voor huizen van minder dan $250.000,-

[quote author=jonker_jan link=topic=379.msg5165#msg5165 date=1097762669]
Ik weet niet helemaal of het een fabetje is, maar ik hoorde onlangs dat immigranten alleen niewe huizen mogen kopen (staan vaak in de verste suburbs)
[/quote]

Ik heb wel eens gehoord dat dit geldt voor mensen die GEEN citizen of permanent resident zijn. Je mag dan wel een huis kopen, maar geen bestaand.....of zoiets

Gr. SAb

We gaan ook een huis kopen, hier in Melbourne. Omdat Natalie australische is, is dat geen probleem. 

Mensen die allebei de nederlandse nationaliteit hebben moeten een 'foreign investment approval' aanvragen (dat geldt dus niet voor ons)

lees meer: http://www.firb.gov.au/content/real_estate/residential.asp

Dit is geen probleem als je een 'permanent resident' visa hebt.

Voor je deposit moet je minimaal 6 maanden savings history laten zien.

Deposit moet minimaal 9% zijn -- - 20 % is echter aan te raden omdat je dan flink veel minder kosten hebt.

Mijn man is Australisch dus dat is geen probleem.
Savings History is ook geen probleem.

Hebben jullie (of een van jullie) een vaste baan?

[quote author=suske link=topic=379.msg18091#msg18091 date=1118749312]
Deposit moet minimaal 9% zijn -- - 20 % is echter aan te raden omdat je dan flink veel minder kosten hebt.[/quote]Verschilt misschien per staat. Hier in QLD is het minimaal 5% dacht ik. En ik geloof dat je zelfs met nog minder deposit een hypotheek kunt krijgen, maar dan betaal je ongetwijfeld een belachelijk rentepercentage.

:up: Dat is een veel beter verhaal dan ik eerder op dit forum heb gelezen. Daar werd gemeld dat je zowieso 20% moest aanbetalen om een huis te kopen.
Hebben ze in Australie een ander rente-systeem dan omdat je zegt dat je een veel hogere rente percentage betaald als je minder deposit hebt?  :roll:

:up:

Nog even een aanvullende informatie.
Als je hypotheek wilt, dan moet je dat met een bank regelen.  Dat is normaal toch.
Ik heb ook in andere forums hierover verteld en begrijp het goed ik wil hier niet de wijsheid in pacht hebben, maar het hele probleem is zo simpel.
Het maakt allemaal niet uit wat jij voor je huis betaalt als je een hypotheek bij de bank wil.
Jouw bank bepaalt de waarde van je huis en niet wat je er voor hebt betaald.
Maw je koopt een huis van 400.000 dollar.
Je bank doet een waarde schatting (op hun manier) en vindt dat je huis bij een "snap" verkoop 320.000 waard is.
Jouw bank gaat jou een hypotheek aanbieden op basis van wat zij geschat hebbenm en dat heeft NIETS te maken van wat jij voor het huis hebt betaald.
Jouw bank kan dan b.v. voorstellen dat ze je 80 procent hypotheek verlenen op basis van die 320.000.
Ik heb hier meer over geschrebven en ik zou zeggen, hou dit in de gaten,
dan kun je een overbruggingshypotheek nemen van het verschil tegen een meerdere en hogere hypotheek rente.
Afijn er zijn zovele details die je moet weten bij het kopen van een huis.
Ook is er stamp duty en dat verschilt oper Staat, elke Staat zoals zo vaak verteld hebben hun eigen wetten.
Met stamp duty is er een "sliding scale"
Cheers

[quote author=Jan H. link=topic=379.msg18462#msg18462 date=1119009209]
Het maakt allemaal niet uit wat jij voor je huis betaalt als je een hypotheek bij de bank wil.
Jouw bank bepaalt de waarde van je huis en niet wat je er voor hebt betaald.
[/quote]

Nu hoop ik niet dat je zegt: Ga het nu NIET vergelijken met Nederland....maar ik vind dit persoonlijk een nogal arrogante houding van de banken.

Het gaat er toch om wat iemand voor een huis moet neertellen en niet wat een persoon van de bank vindt? Zo zal een bank toch altijd zeggen dat de waarde van het huis lager is dan wat jij ervoor betaald hebt. Met als resultaat dat je verplicht wordt om een duurdere overbruggingshypotheek te nemen. En dat is een machtspositie van de banken waar in mijn ogen door hun dus "misbruik" van wordt gemaakt.

Back