Huis kopen in Australie

• Thread starter michelle driessen
  • Start date
Even voor de duidelijkheid: volgens mij gaat het in nederland niet anders hoor. Bij de aanvraag van je hypotheek moet je ook een taxatie overleggen aan de bank, als jij, omdat je het huis zoooooo graag wilt 50.000 euro extra betaalt voor lucht, krijg je dat ook niet gefinancierd door de bank.

Alleen met dat verschil dat je hier je eigen taxatierapport opstelt, en zoals ik begrijp in australie de bank daar zelf mensen voor in dienst heeft.

De enige reden hiervoor is bij gedwongen verkoop de bank wil weten wat je huis minimaal oplevert (executiewaarde)........eigenlijk wel logisch toch?

Gr. SAb

Ik ben eerst naar de bank gegaan die op basis van mijn jaarinkomen en veel andere voorwaarden een indicatie uitgeeft van mijn maximale hypotheekbedrag....Op basis daarvan heb ik een woning gekocht... (ik houd er niet van om boven mijn stand te leven :p en al helemaal niet boven mijn portemonnaie)

Arrogante houding van de bank of niet..... Helaas gaat het vaak zo.
Het is n.l. het geval als jij in gebreke blijft om de rente c.q. aflossing te betalen, dan kan de bank beslag leggen op je huis en zij gaan ervan uit dat ze zonder veel moeite heel snel van het huis af willen en dus elk bedrag accepteren van de volgende koper zolang hun lening maar gedekt is, dan interesseert het de bank niet of ze nou winst maken of niet.

En het gebeurt maar al te vaak, dus iemand die zijn/haar baan verliest en het geld niet meer kan opbrengen om de lening te betalen.
Dan kan de bank beslag leggen op je huis en begint de ellende....het komt maar al te vaak voor.
Daarom kijk uit met je lening en zorg ervoor dat je een beetje armslag overhoud.
Cheers

[quote author=Jan H. link=topic=379.msg18462#msg18462 date=1119009209]

Met stamp duty is er een "sliding scale"
Cheers

[/quote]
Wat is stamp duty?  :-(

Stamp duty is misschien wat je in Nederland noemt overdrachtsbelasting.
Het lokale goevernement wil munt slaan als jij een huis koopt, dus moet je "stamp duty" zeg maar belasting betalen.
Er is een sliding scale, en ook ligt het helemaal aan de Staat waar je gaat wonen.
Hier gaan we weer:
In OZ kom je in 7 verschillende "landen" terecht.  Elke staat heeft zijn eigen wetten, ook zo met stamp duty, erg hoog in Victoria, minder hoog in Queensland.
Zoek het maar op  , allemaal op de web.
De belasting op autos in Victoria verschilt van dat in Northern Territory en de honden belasting in Sydney is weer totaal anders dan in West Australie, en ga zo maar door.

Stamp duty varieert op de aankoop prijs van je huis of investering.
Kan zijn van 5 tot 10 procent.
In NL is er een verschil tussen K.K. en V.O.N., dus weer precies hetzelfde in OZ, maar je koopt hier niets V.O.N., alles is eigenlijk K.K., om het maar eenvoudig uit te leggen. En ook: Het ligt er aan in welke Staat (zeg maar welk Land....een beetje overdreven gezegd) je gaat wonen.

[quote author=Maluka link=topic=379.msg18479#msg18479 date=1119014011]
Ik ben eerst naar de bank gegaan die op basis van mijn jaarinkomen en veel andere voorwaarden een indicatie uitgeeft van mijn maximale hypotheekbedrag....Op basis daarvan heb ik een woning gekocht... (ik houd er niet van om boven mijn stand te leven :p en al helemaal niet boven mijn portemonnaie)
[/quote]

Snap ik, mag hopen van niet...... :wink:

Maar wat ik bedoel, ondanks je maximale hypotheekbedrag, is als je een huis boven de marktwaarde-executiewaarde koopt de bank geen lucht financiert, ondanks dat je niet aan je maximale bedrag zit. Vandaar die taxatie, of je huis bij gewongen verkoop inderdaad het geld van het hypotheekbedrag opbrengt en de bank zonder schulden achterblijft...............

Gr.,

Back