Huis kopen? Waar beginnen?

Marielle

New Member
Hoi allemaal,

Wij zijn aan het rondkijken voor een koophuis in Perth, omgeving Scarborough, Doubleview, Karrinup, Innaloo, North Beach, Watermans Bay, Floreat, Trigg..... Wie heeft goede tips, waar moeten we beginnen....? We zijn in ieder geval begonnen met www.realestate.com.au af te speuren en gewoon rond te rijden in de suburbs.

Thanks, Marielle
 
Marielle,
Ik denk dat je precies de enige twee zinnige dingen aan het doen bent (in de huidige huizenmarkt hier ;-) ). Zo is het ook ons gelukt om in één week een huis te vinden. Weliswaar kon dat omdat we nog niet werken en dus ook elke dag op pad konden. 's Morgens kijken op internet in je prijsklasse en wijken (ongeveer) naar keuze. Dan erheen rijden. En als het huis (en de wijk) aan de buitenkant je aanstaat, meteen de makelaar bellen en direct een 'inspection' vragen (rondkijken). Vaak proberen ze je dan te vertellen dat er komende zaterdag of zondag een open dag is. Niet doen, zorg dat je de eerste bent die een bod kan uitbrengen.

We kunnen je natuurlijk ook nog tips aan de hand doen voor het moment dat je inderdaad een bod wilt gaan doen en wat er daarna allemaal volgt. Als je dat wilt kun je misschien beter even een PMmetje sturen. Overigens, als ik het vragen mag, heb je al een financiering rond? Als je werk hebt kan dat via een bank, als je (wel of geen werk) een relatief klein deel wilt laten financieren (max 70% v.d. waarde van het huis) kan dat ook op een andere manier.

Perthpete.
 
Hi Perthpete,

Dank voor je reply. We zijn nog steeds naarstig op zoek, de prijzen stijgen wel de pan uit zeg. We werken allebei zo goed als fulltime dus zijn ook aan het rondspeuren voor een financiering. Tips?

We hebben eigenlijk geen haast, maar als het aan de markt ligt, moet je opschieten. De prijzen verdubbelen zich 'with a blink from the eye'.

Cheers mate, Marielle
 
www.reiwa.com.au is ook een leuke site om op zoek te gaan naar real estate. Iets noordelijker dan waar je nu zoekt ten oosten van de Mitchell is het wat goedkoper, maar daar zitten ook slechte stukken tussen. Ik zou ook een makelaar in de arm nemen, tenslotte betaalt de verkopende partij die makelaar en jij hebt je voordeel ervan. Praat met verschillende mensen en iemand die goed voelt van een groot kantoor is misschien wel net dat wat je zoekt.
 
Marielle,

Waar je het beste je hypotheek kunt halen is afhankelijk van een heleboel zaken (die wij ook niet allemaal weten ;-). We weten wel dat je bij Westpac z.g.a. 5 keer je jaarinkomen aan hypotheek bedrag kunt krijgen. Daarnaast hebben de banken (i.i.g. Westpac) diverse vormen die interessant kunnen zijn. Bijvorbeeld het koppelen van een spaarrekening aan de hypotheek rekening waarbij je spaarrekeningsaldo in feite verrekend wordt met je hypotheek saldo. Nadeeltje: geen rente op je spaarrekening, maar voordeel: in feite krijg je dus een rente ter waarde van je hypotheek rente, die hoger is dan de spaarrente. Dan kun je ook nog een credit card nemen die gekoppeld is aan de hypotheekrekening. Door dan je salaris e.d. standaard te storten op die hypotheek rekening houd je je hypotheek schuld zo laag mogelijk. Hierbij is het wel van belang dat je voor jezelf goed in de gaten houd wat je met je credit card uitgeeft natuurlijk!
Let op, de banken willen sowieso alleen hypotheken verstrekken als je inderdaad kunt aantonen (3 payslips o.i.d.) dat je werk hebt (= full documented loan), en bij voorkeur dat je niet meer in 'probation' zit, en dat het geen kort termijn werk is (minimaal contracten van een jaar).

Daarnaast zijn er ook andere instanties. Wij hebben b.v. gekozen voor Resi. Bij hen kun je zelfs hypotheken krijgen op basis van dekking (no document loan) als je zelf minimaal 30% van het huis kunt betalen. En ze kennen ook een low-document loan en een full-document loan. Ze beweren dat ze nog goedkoper zijn dan de banken. Zij houden b.v. (in ons geval bij een no-document loan) helemaal geen fees aan voor afsluiten, extra aflossen, extra opnemen van afgelost bedrag, etc. De banken rekenen meestal overal weer fees voor.

Affijn, een heel verhaal. Ik kan me voorstellen dat het (nog) niet geheel duidelijk is. Als je (jullie) e.e.a. wat verder zouden willen bespreken, stuur dan even een PMmetje, dan spreken we wat met zijn vieren af (b.v. onder het genot van een kopje cappucino bij Portofinos in Sorrento Quay ;-).

Perthpete
 
Ik heb bijna al ons onderzoek voor een home loan gedaan via http://www.infochoice.com.au/banking/homeloans/default.asp en (een home loan comparison tool), en toen voor ING gekozen.
Die hebben geen branch in WA, dus ik heb al het contact via email, telefoon en fax gedaan. Pas nadat de loan approved was, heb ik alle papieren per post opgestuurd!

Ik ben blij dat we zes maand geleden hebben gekocht, sindsdien is het hier in Thornlie alweer 10 duizenden dollars omhoog gegaan!(het huis tegenover ons staat voor 80.000 meer te koop dan die van ons 6 maand geleden, en volgens mij is het een vergelijkbaar huis!!!  :-o

Succes!!!
:)

Simone
 
Heej Marielle,

Tja, wij zijn gewoon in het diepe gesproken en hebben gekocht. En gelukkig maar, want ons huis is in nog geen jaar 100.000 meer waard! Je hebt het adres van de Financial advisor die ons geholpen heeft, maar misschien is eerst op het internet kijken ook een goed idee.

Wij hebben trouwens nog betaalbaar in de buurt van de kust kunnen kopen. Hoewel 'betaalbaar' en 'in de buurt van de kust' rekbare begrippen zijn. WIJ vinden Craigie in de buurt van de kust.... Het strand is op fietsbare afstand...

Succes!
 
Back
Top