bear,
Ik heb alles tussen de 5% en 20% gehoord. De norm is volgens mij 10%. Persoonlijk zou ik dat als absoluut minimum nemen. Verder, er valt te onderhandelen over dat percentage met de banken heb ik gehoord. Ik denk altijd maar zo: jij hebt de betere onderhandelingspositie omdat de banken je graag een hypotheek willen verstrekken.
Met die first home owner grant wordt je dus geholpen in de zin dat je minder cash hoeft in te leggen bij de bank. 7000 op 400.000 lijkt misschien weinig, maar je moet kijken naar het verschil tussen 40.000 (=10%) en 33.000 wat je cash bij de bank moet inleggen, dus in die zin scheelt het (+- 17%), want je hebt sneller gespaart om aan de bankvoorwaarden voor een hypotheek te kunnen voldoen.
Ik weet niet hoeveel cash je al hebt en hoeveel je verdient, maar als je nog moet beginnen, dan moet je dus +- 10% x 400.000 - 7.000 AUD = 33.000 AUD in 1 jaar sparen, wat betekent dat je +- 2750 AUD netto per maand opzij moet kunnen leggen. Wat bijna gelijk is aan wat je aan rente van een huis van 400.000 kwijt zou zijn per maand :wink:
Ik ben in Nederland al begonnen met sparen omdat dat me hier makkelijker afgaat (d.w.z., in EUR verdien ik stukken meer dan ik in AUD zou verdienen)... overigens hopen dat de AUD-EUR koers wat beter is tegen de tijd dat wij vertrekken, want dat is tegenwoordig naatje.
Verder, zoals hiervoor vermeld, de werkelijke zorgen zitten volgens mij meer in het maandelijkse bedrag wat je aan aflossing kwijt bent. D.w.z., ik wil daar geen zorgen over. :wink:
hummin