huis verkopen???

de vonkies

New Member
Hi luitjes,

Wij zitten  behoorlijk in tweestrijd over ons huissie, nu al verkopen of later, wat is wijsheid!!!????
Momenteel duurt het toch langer voordat een huis verkocht is en aangezien wij ongeveer eind volgend jaar
naar oz verwachten te kunnen gaan is het misschien nog wat vroeg om daar nu al over na te denken.
Hoe hebben jullie dit gedaan?
Gr. Cindy en Marcel.    :|
 
Het heeft ons ruim 17 maanden gekost om het huis te verkopen.
We zijn maar wat blij, dat we al in 2003 zijn begonnen met de verkoop, anders hadden wij nu ons visum niet gehad....... Op 01-07-2005 zijn namelijk de regels voor ons visum zodanig verzwaard, dat we nu aan die nieuwe eisen niet hadden kunnen voldoen.

Iedere situatie is anders, maar voor ons heeft het heel goed uitgepakt.

Groetjes,
Zilver
 
hi Zilver,

Hebben jullie in de verkoop akte nog een clausule opgenomen zodat in het geval dat het visum niet door zou gaan
om wat voor reden dan ook jullie nog van de verkoop konden afzien??
Gr. Cindy
 
Hallo Cindy,

Dat hebben we NIET gedaan. We wilden hoe dan ook vertrekken uit Nederland en als we het visum, om wat voor reden dan ook, niet gekregen hadden, waren we wellicht naar Zuid Frankrijk of Spanje vertrokken, misschien wel naar Canada, op een min of meer illegale manier.

Voor ons visum, Retirement subclass 410 (nu vervallen en vervangen door Investment Retirement, subclass 405), moesten we trouwens bewijzen, dat we beschikten over enig kapitaal en de enige manier om dat aan te tonen was door de vcerkoop van ons huis. Dus we namen enig risico: eerst het huis verkopen, de overwaarde op een bankrekening zetten, en dán pas het visum aanvragen.
Het is goed uitgepakt, we hebben ons 410-visum en vertrekken nu op 30-12-2005 naar Melbourne.

Groetjes,
Zilver
 
[quote author=Zilver link=topic=3212.msg37127#msg37127 date=1132343153]
en vertrekken nu op 30-12-2005 naar Melbourne.
[/quote]

Dus kerst aan de beach met de BBQ??

We zullen het heir dan wel koud hebben.

Al met al, hartstikke goed nieuws!!

Rene
 
Hi Zilver,

Wow dat is wel gewaagd hoor hahaha, anyway, wij hebben 2 kids dus moeten wel wat doordachter te
werk gaan.
Ook ik wil eigenlijk zo snel mogelijk ons huis verkopen, mede om ook wat schulden in te lossen etc, maar
we weten alleen nog niet waar we dan moeten gaan wonen want een huurhuis heb je ook niet zo snel'
meer tegenwoordig, hoe hebben jullie dat opgelost want ik begrijp uit je berichtje dat je niet meer in
jullie koopwoning woont?
Gr. Cindy
 
Cindy,

Zonder kinderen is het inderdaad wat makkelijker risico's te nemen, ofschoon ............
We zijn nu 59 en 58, dus veel woonruimte hebben wij niet echt nodig met z'n tweetjes, maar je bent al die jaren wél gewend aan enige luxe, dus echt primitief wonen is niets voor ons.

We hebben ons verkochte huis opgeleverd op 1 augustus j.l. en wonen nu tijdelijk in een gehuurd huis. We hebben ons een bult gezocht naar een huis, dachten er een gevonden te hebben, ging dat twee dagen vóór het krijgen van de sleutel niet door....... en dat herhaalde zich nog 3 keer !!...
Ook woningbouwverenigingen of grote institutionele beleggers werken niet echt mee: zij willen vaak alleen huurcontracten voor minimaal een jaar afsluiten, dus met 6 maanden huur zien ze je niet eens staan.
Uiteindelijk kregen wij de tip diverse makelaars te bellen, die huizen in de verkoop hebben staan, die reeds ontruimd zijn. De verkoop van huizen duurt tegenwoordig zoiezo al langer dan vroeger, dus wellicht is een eigenaar van zo'n te koop staand leeg huis bereid dit huis tot aan jullie vertrek aan jullie te verhuren, krijgt hij in ieder geval nog iets terug van zijn maandelijkse hypotheeklasten op dat huis. Zo hebben wij dat in ieder geval kunnen oplossen. Zo'n makelaar is vaak óók bereid daar inspanning voor te doen, want ook voor hem zit er 'provisie' in.

Gisteren ben ik naar de 'huisbaas' gegaan, om hem te vertellen, dat ons huurcontract NIET verlengd zal worden. Wij hadden namelijk zijn te koop staand leeg huis gehuurd met een officieel huurcontract tot en met 31 december, mét de mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging, mocht dit onverhoopt nodig zijn. Gelukkig voor ons is dat niet nodig, want we vertrekken dus op 30-12. Hij vond het jammer, want er zit echt geen schot in de verkoop van zijn huis en dat komt niet, omdat het nu tijdelijk bewoond is. In de 4½ maand, dat wij er nu zitten, zijn er welgeteld 2 kijkers geweest. Straks heeft hij weer de volledige hypotheeklasten en staat er niets meer tegenover.

Groetjes,
Zilver
 
hai Zilver,

Hardstikke bedankt voor de moeite om jullie verhaal te doen, we gaan maar eens
even de koppen bij elkaar steken en kijken wat voor ons de mooiste oplossing is, het liefst natuurlijk wel iets in de omgeving waar we nu wonen i.v.m. de school van de kinderen enzo dus we gaan es even rond kijken.
Alvast een hele goede reis toegewenst en geniet ervan!!!
Groetjes, Cindy
 
[quote author=Zilver link=topic=3212.msg37236#msg37236 date=1132489900]
Cindy,


Uiteindelijk kregen wij de tip diverse makelaars te bellen, die huizen in de verkoop hebben staan, die reeds ontruimd zijn. De verkoop van huizen duurt tegenwoordig zoiezo al langer dan vroeger, dus wellicht is een eigenaar van zo'n te koop staand leeg huis bereid dit huis tot aan jullie vertrek aan jullie te verhuren, krijgt hij in ieder geval nog iets terug van zijn maandelijkse hypotheeklasten op dat huis. Zo hebben wij dat in ieder geval kunnen oplossen. Zo'n makelaar is vaak óók bereid daar inspanning voor te doen, want ook voor hem zit er 'provisie' in.


Groetjes,
Zilver

[/quote]

eventjes wat geknipt, maar ik wilde even reageren.
Ik dacht idd dat makelaars graag de voeten onder zich uit liepen om huizen snel verkocht te kunnen krijgen, zodat zij ook hun provisie krijgen. Maar ik weet niet wat onze makelaar denkt. Wij hebben een gewaagde gok genomen om ons huis met 2 a 3 maanden verkocht te krijgen. Veel belovende worden van de makelaar uit en ons gerust gesteld. Momenteel zitten we 21 dagen verder en staat ons huis op internet met niet alle foto's (keuken en badkamer niet, wel 3 van de tuin :?) Donkere foto's terwijl ze ook lichtere foto's in hun bezit hebben en er staat geen beschrijving bij. Verschillende keren is ons toegezegd er wat aan te doen. Wij hopen niet dat de makelaar denk dat wanneer ons huis niet is verkocht dat hij deze dan voor een prikkie over kan nemen en vervolgens met vette winst te kunnen verkopen en dat hij ons daarom op een laag pitje zet. Dat zou wel erg dom zijn, want zijn naam gaat dan wel door het slijk.
We hebben nu een brief naar hem gestuurd met daarin de trage verloop van de verkoop van onze woning. Nu maar afwachten hoe hij erop gaat reageren.
 
Astrid,

Helaas beloven makelaars veel en maken niet altijd waar. Zoals je weet heeft mijn vriend een appartement te koop in Rotterdam, door omstandigheden hebben we nu dus 2 woningen (we wonen nu in een huurwoning in Friesland).  We betalen dus voor 2 woningen en willen dus het appartement zo snel mogelijk verkopen, zeker voordat we naar Australie vertrekken.

De makelaar beloofde dat het snel kon, maar ja hij kan niet kijkers dwingen om de woning te kopen!  Na 8 maanden heeft mijn vriend met hem gesproken over wat we konden doen om de verkoopkansen te verbeteren.  De makelaar beloofde om de volgende dag nieuwe fotos (inmiddels hebben we wat meubels in het appartement gezet) te maken en op zijn site te plaatsen, 2 weken later waren ze er nog niet.........  Toen we belde was hij 'verbaast' dat ze er nog niet waren, hij was zeker dat hij dat gedaan had  :?  We probeerde van hem af te komen, maar dat zou veel honderden Euros kosten, dus voorlopig zitten we nog met hem.  Maar vertrouwen hebben we niet meer.  Verhuren mag ook niet van de bank, dus we hopen dat er toch kopers komen in de komende maanden.

Helaas was er ook (op Kassa denk ik) op televisie minder leuke verhalen over makelaars die expres woningen niet verkochte (potentiele kijkers waren verteld dat woning al verkocht was b.v.) zodat ze laag verkocht werden aan 'vrienden' die de makelaar dan geld gaven.  Gelukkig is dit de uitzondering.  Maar je moet bovenop je makelaar zitten is onze ervaring.

Succes,
Susan
 
Je kunt natuurlijk altijd je huis te koop zetten. Als het snel verkocht is, kun je vervangende woonruimte zoeken. Of dat goed mogelijk is in de plaats waar je woont weet ik niet.
 
Wij dachten ook dat het wel 8-7 maanden kon duren voordat het huis verkocht zou zijn dus even terugrekenen en in oktober 2005 huis te koop gezet. (gaan in november 2006 weg) Vaak willen nl nieuwe eigenaren wel een paar maanden wachten voordat ze erin kunnen en dat zou dan precies kunnen kloppen. Het schijnt volgens onze makelaar een goede  maand te zijn om een huis in de verkoop te doen net als de maand februari.

Al met al heeft het nog geen 3 weken geduurd  :lol: voordat ons huis verkocht was. Wonen in velserbroek en is zeer in trek bij gezinnen. tweede naam voor velserbroek is dan ook pampercity.
Maar goed dat was dus veel eerder dan gepland. nu hebben we met de nieuwe eigenaren kunnen afspreken dat we eind juli eruit gaan en dat we dus 3 maanden pendelen tussen ouders.
wij hadden gewoon mazzel, maar ik kan me de frustratie goed indenken als de dingen niet gaan zoals gehoopt. Ff doorbijten dus.

succes  :up:

pascale
 
Dat was snel Pascale!  :up:  Heel mooi dat jullie dat al achter de rug hebben.

Hopelijk zal Rotterdam Noord ook binnenkort voor iemand in trek zijn  :), appartement is ideal voor een starter/student.   Maar 55m[sup]2[/sup], dus te klein voor ons te wonen met onze Pamper grootverbruiker  :baby:
 
[quote author=de vonkies link=topic=3212.msg36790#msg36790 date=1132215635]
Hi luitjes,

Wij zitten  behoorlijk in tweestrijd over ons huissie, nu al verkopen of later, wat is wijsheid!!!????
Momenteel duurt het toch langer voordat een huis verkocht is en aangezien wij ongeveer eind volgend jaar
naar oz verwachten te kunnen gaan is het misschien nog wat vroeg om daar nu al over na te denken.
Hoe hebben jullie dit gedaan?
Gr. Cindy en Marcel.    :|
[/quote]

Hoi,

Wij hebben ons huis ook te koop gezet nog voordat we het visum ontvangen hadden. Het emigratiebureau had ons gezegd dat het voor 99% zeker was dat wij ons visum zouden ontvangen. We hebben dus de gok maar genomen omdat de huizenmarkt niet meer zo goed was. Het heeft uiteindelijk meer dan een jaar geduurd voordat ons huis verkocht werd (SARS, Irak oorlog). Niemand durfde meer een huis te kopen, laat staan een vrijstaand huis....En toen laaide ook nog de discussie op over de rente die niet meer aftrekbaar zou moeten zijn..... En in één keer werd bekend gemaakt dat je de overwaarde bij verkoop van je huis niet meer vrij besteed mocht worden. Maargoed, bij de verkoop hebben we duidelijk gemaakt dat we nog zo lang mogelijk in ons huis wilden blijven wonen. Uiteindelijk hebben we de laatste 2,5 maand voor de emigratie in een huisje op een camping in de buurt gewoond. Eigenlijk best prettig, om op deze manier naar de emigratie toe te leven, langzaam afbouwen...

Hier in Oz ben ik makelaar geworden en er is 1 ding wat me nu ontzettend duidelijk is geworden.
Er zijn maar 2 redenen waarom een huis niet verkocht wordt:
1. Of de verkoopprijs is niet realistisch op dit moment
2. Er wordt niet voldoende geadverteerd.

Ik weet, adverteren kost een hoop geld, maar je kunt een "secret" niet verkopen.

Bovendien is de kans het grootst om in de eerste maand nadat je je huis in de verkoop zet, je huis te verkopen! Daarna denken mensen dat de prijs te hoog is of dat er iets mis is met je huis.
Mocht je dus iemand krijgen die geinteresseerd is, vecht voor de hoogste prijs, maar wijs hem niet af!

Succes met de verkoop.
En als ik je hier in Oz in de toekomst kan helpen hoor ik het graag.

Groetjes,
Gabriëlle
www.ljhookercaloundra.com.au
gabrielle@ljhookercaloundra.com.au   
 
Hai Gabrielle,

Mooi appartementje in Caloundra trouwens (op jullie site), alleen een beetje ver weg voor ons. (Misschien als vakantieverblijf?)

Werkte je in Nederland al in de vastgoed of ben je daar pas in gegaan toen je in Australie arriveerde?

Wij zitten ook met het vraagstuk wanneer ons huis te verkopen.
Wij hebben besloten het onze te  koop te zetten als we TRA toekenning hebben.
En dan zien we welhoe het verder verloopt.
Plan is eigenlijk om oktober, november te vertrekken.

grotejes Mariëtte
 
Hoi Mariëtte,

Nee, ik heb in Nederland niets in de makelaardij gedaan, behalve jarenlang op zoek te zijn geweest naar een huis voor onszelf....ha ha.

Toen wij ons visum kregen, kregen we meteen een ultimatum erbij dat we binnen een half jaar ons visum moeten effectueren. We zijn dus een keer extra op en neer moeten reizen omdat de overdracht van ons huis nog niet had plaatsgevonden.

Nog even een tip trouwens voor diegene die deze kant opkomen.
Begin met huren, koop niet vanaf het internet in Nederland al een huis.
Je weet nl. nog helemaal niet of je de wijk leuk genoeg vindt om te wonen.
Wij hebben het ook gedaan en hebben er absoluut geen spijt van gehad.

succes met de verkoop!

Gabriëlle 
 
Bij ons in de huizenkrant van eindhoven en omgeving..
lees ik regelmatig advertenties met de mededeling dat je zonder makelaarskosten dus via de notaris per direct je huis kunt verkopen aan hun..
En mocht het pure noodzaak zijn je huis dus gelijk kwijt kunt en er ook echt vanaf bent?!
Nu weet ik hier het fijne niet van..
Mochten wij plannen maken voor ons huis te verkopen na waardebepalingen ed dan ga ik zeker eens informatie opvragen van die mogelijkheid en laat ik jullie het wel weten mocht dit op meerdere plaatsen mogelijk zijn is dit misschien voor sommige toch nog een laatste optie ;)
Ik denk ook dat als we weten dat we in aanmerking komen voor een visum we het gelijk te koop zetten..
En het eventueel zo ook te regelen met een makelaar..
Hopelijk is het snel verkocht kunnen we nog mooi even sparen voordat we gaan..
Want we gaan dan waarschijnlijk bij familie voor onderdak hehe dus is een mooi spaarpotje ;)
I'll keep u posted ;)
 
Hi allemaal,

wij hebben ons huis momenteel al sinds oktober 2004  :cry: in de verkoop staan. (Almere.... er staan gewoon teveel huizen in de verkoop)
We hebben nog genoeg tijd... vertrekken pas medio september 2007 (als alles volgens plan loopt). Maar vooraf was het volgens de makelaar een makkie... goede buurt, goede prijs, leuk huis... tja en nu zijn we al weer ruim anderhalfjaar verder.... :x

Dus wat mij betreft mag het liever gister dan morgen worden verkocht... ik ga wel lekker in een huurwoning zitten totdat we naar Down Under kunnen vertrekken. Maar voor nu is het prima. Ik ben wel heel blij dat we niets anders hebben aangekocht (destijds bij het in de verkoop zetten was OZ nog niet in beeld) en dat we nu nog ff de tijd  hebben. Zakken in prijs kan altijd nog toch?

Groetjes,
Marjolein
 
Back
Top