Huismerken.

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Een post die ik net las doet me denken aan een ACA of TT docu-tje, over Australische bedrijven die lijden doordat consumenten huismerken kopen. In eerste instantie denk je misschien 'ah, een huismerk, da's dus Australisch', maar dat zijn die producten juist níet.

Meer en meer Australische bedrijven moeten (gaan) sluiten omdat de huismerken een te sterke concurrentie en een te grote afzet hebben. En het aantal huismerkproducten stijgt.

Als we nou naar Australië zijn gekomen (dank u wel Australië) omdat we het hier zo goed vinden, wat vinden jullie van het idee om Australische bedrijven te steunen door niet het huismerk maar hún product te kopen?

Ik doe m'n best! (da's er al eentje dus, wie nog meer?)

Irene

Super Irene :up:

Maar zolang de prijsverschillen zo groot zijn let ik wel eerst op mijn eigen portemonnee. Ik kijk dus niet op elk potje of pakje waar iets vandaan komt.

Hoi Irene,  eerlijk is eerlijk, wij kijken ook naar de prijs en niet waar het vandaan komt.
Wel gaan we altijd voor vlees naar een slager ipv de supermarkt.

Groetjes Jojo. ( alhoewel ik het wel een goed idee vind )  :up:

Irene,
Het probleem is mij nog niet helemaal duidelijk - ligt misschien aan mij.... :p  Maar waar doel je precies op? Als ik wel eens boodschappen doe - meestal doet mijn wederhelft dat - dan zie ik in de schappen bij Woollies naast elkaar bijv. jam staan van een "merk" en een pot met "Home Brand" er op (meestal goedkoper). Volgens mij komt die jam uit dezelfde fabriek maar heeft een ander etiket. Dus: of de inhoud van beide potjes is in Oz gemaakt of niet, maar dan maakt het "huismerk" toch niets uit?

Hetzelfde bij de AMCAL (pharmacist) waar ze hoofdpijnpillen hebben met een merk en met hun eigen label. Die komen volgens mij ook uit dezelfde fabriek.

Het is al bijna 40 jaar terug, maar ik kan me nog goed herinneren dat ik een keer met mijn studentenclub bij Van den Berg & Jurgens (nu Unilever) in Rotterdam op bezoek ben geweest in hun margarine fabriek. Daar maakten ze pakjes margarine uit spul wat uit een groot vat kwam. Je kon goed zien dat dat Blue Band was. Op een gegeven moment werd de band gestopt en werd er een rol ander papier op gedaan: vanaf dat moment draaiden ze pakjes AH Zilvervloot (of iets dergelijks) - uit de zelfde voorraad tank......

In feite zul je dus bij alle huismerken moeten uitzoeken op welk "merkspul" ze gebaseerd zijn en dan nagaan of dat "merk" een Oz-merk is of van overseas. Anders maakt het niks uit of je alleen maar merkspul koopt. Volgens mij is TimTam ook niet een Oz merk (meer) .......

Hoi Henk,

Veel van de huismerkproducten komen blijkbaar dus níet uit, bijvoorbeeld, de Australische ananas-inblik-fabriek, maar van overseas waar het goedkoper wordt geproduceerd, en dáárom kunnen ze het goedkoper verkopen. Dat was waar het om ging in het nieuws. (Was trouwens niet de eerste keer dat dat onderwerp in het nieuws was).

De kostprijs in andere landen (lees 'arme landen') is lager, en omdat er steeds meer productie verhuist naar daar, en mensen altijd maar goedkoper willen (kwaliteit lijkt niets meer uit te maken, Bi-lo, Bi-lo, 'cause it's cheap...) hebben over de afgelopen jaren verschillende Australische producenten van uiteenlopende goederen hun deuren moeten sluiten, omdat ze niet kunnen concurreren met de prijs van goederen die overseas gemaakt worden - zoals ik al zei in m'n eerste post.

Jouw 'boterverhaal' zal vast en zeker voorkomen, maar dan is het tóch nog een Austrálisch product. En we schieten onszelf in de economische voet door aan producten van overseas voorkeur te geven.
De stijgende trend van de huismerkproducten zet voort, en het mag dan wel goedkoper zijn, maar als werkloosheid stijgt, zullen we het toch allemaal in onze portemonnee gaan voelen.

Ik ben dit topic gestart omdat ik hoop dat mensen denken 'hè, verdikke, ja, laat ik mijn kleine steentje bijdragen', al is het maar bij een selectie van producten. Of.... koop je groenten en fruit, kaas, wijn, noten enz enz op de markt.

Het is niet zo dat de economie maar voor ons gedraaid wordt, we zijn er zelf deel van, en we kunnen allemaal een verschil maken, als we dat willen :)

Oh, nog een kleine noot: als iets van Australische grond komt, of hier gemaakt is, dan staat het op de verpakking. 'Australian Owned' zegt niets, dat kan net zo goed betekenen dat het overseas is geproduceerd, maar staat erop 'Australian Made', dan weet je dat het van deze bodem is.

Groetjes,

Irene

In principe ben ik het met je eens Irene, maar inderdaad is de portomonnee ook van belang. Wel is het zo dat we als het effe kan wel Australisch proberen te kopen (onze auto, Ford Territory, schijnt geheel in Australie ontworpen EN gebouwd te zijn ;-). Laatst kochten we een BBQ, die ook (volgens een verkoper van ..... (grote concurrent van Harvey Norman, ben de naam effe kwijt)) Australisch zou zijn. We hebben hem uiteindelijk bij Harvey gekocht. Bij het (na het in elkaar zetten en zo) lezen van de gebruikers manual zagen we pas dat ie wel designed is in Australie, maar in China in elkaar gezet....

In zijn algemeenheid vertellen de Ozzies om ons heen dat 'made in China' geen goede reclame is als je iets degelijks wilt kopen, en ik ben het er helemaal mee eens. Vlak na de verhuizing hierheen eens een set ced-doosjes gekocht bij BigW (de verhuizers hadden een kastje laten vallen met cds er nog in !#@$#%$), en wat denk je die doosjes zijn ongeveer 2 keer zo dun als de normale en zelfs meer dan 2 keer zo zwak ...

Over dat designed in Australia en made in China: het maakt niets uit waar het gemaakt wordt, het bedrijf dat de boel verkoopt is verantwoordelijk voor de kwaliteit. Dat je daar in China heeeeel erg goed op moet letten is bekend. Mooi voorbeeld is Ikea wat zo hoog staat aangeschreven om de kwaliteit, het wordt allemaal fysiek gemaakt (nou op maat gezaagd dan) in Azie en Oostblok...

Ik ben het niet eens met de stelling dat je Australisch zou moeten kopen, ik ga meer voor het vrije economie-principe MITS er eerlijk gehandeld wordt. Dat is natuurlijk heel moeilijk maar toch. Weer Ikea: zij handelen dus alleen met producenten die aan bepaalde eisen qua werktijden etc voldoen. Niet zozeer vanuit hun etisch gevoel maar gewoon omdat ze ook weten dat als er verhalen komen over uitbuiting van kindertjes in India ze veel omzet verliezen. Het is een feit dat arbeid veel goedkoper is in lage-lonen landen (daarom heten ze ook zo). Wat is er op tegen om de meest efficiente/goedkope oplossing te kiezen? Jammer voor de banen hier maar globalisering houd je niet tegen. Kijk naar de poolse bouwvakkers in NL: in NL is vraag, zij hebben aanbod.

Trouwens als je alles krampachtig uit Australie wilt laten komen: de bananen die door een tropische storm in Queensland ineens tot boven de $20/kg stegen. Had ik best graag een boot Braziliaanse bananen voor $5/kg willen hebben hoor (dat had niet alleen met aussie-made te maken maar ook ivm fruitvliegen mocht het geloof ik niet).

Michiel

@Perthpete: Heb je niet per ongeluk slimline-doosjes gekocht? Die zijn inderdaad bij design de helft dunner?

Wat Eerainuh bedoelt te zeggen (denk ik) is dat we onszelf op de lange termijn in de voet schieten. Als Australie zich uit de markt prijst qua productie van allerlei zaken dan heeft dat niet alleen gevolgen voor de directe werkgelegenheid (boeren, factory workers, etc) maar ook voor de indirecte: minder werk voor de suppliers, minder scholing/training nodig, no need for IT-ers/accountants/etc...

OK: dit is een doemscenario en zelf niet die huismerk-jam kopen zal niet HET verschil maken maar toch.

Maar globalisering is gewoon happening en het zal in golven gaan. Die Chinezen blijven bijvoorbeeld echt niet nog 10 jaar voor 3 dollar per dag truitjes breien... die hebben ook internet etc. en gaan ook denken van: hey, we doen wat verkeerd...!!!

Wat ik wel zou willen dat er veel meer 'globale' controle is... ik heb 4 maanden in China gereisd en veel erg foute dingen gezien en gehoord en hoe mooi de Westerse bedrijven het ook verpakken: er zijn nog teveel misstanden  :-(

Ja, ik schreef inderdaad dat we onszelf in de economische voet schieten. Jan vat het mooi samen in z'n eerste alinea hierboven.

Globalisering is misschien niet te voorkomen, maar het ligt uiteindelijk aan het koopgedrag van de consument. Het is overigens ook niet mijn méning, het is een FEIT dat Australische bedrijven lijden onder de huismerken van supermarkten. Ik heb het trouwens alleen dáárover gehad. Ik rij ook een Europese auto - puur om de kwaliteit van het ding. Niemand zegt, ga Australische zooi kopen i.p.v. overseas quality.

Maar áls je je 20 cent meer voor die Australische jam kan veroorloven, voelt het dan niet beter te weten dat dat teruggaat in de economie van je eigen land?

Ik ben gewoon benieuwd hoe immigranten omgaan met dit punt.

Hoi,

Irene

Als bijkomende drijfveer is er het klimaatprobleem.
Australische producten moeten minder ver getransporteerd worden dus minder brandstof dus...
Hoewel, misschien gaat deze vlieger niet op (of hoe zeg je dat) voor Australië omdat het zo'n groot land is.

groetjes,
An

Nou, qua groenten en fruit is het nationaal inderdaad zo dat dezelfde dingen op verschillende tijden in season zijn.

En ja, voor Brisbane is NZ dichterbij dan Perth. Raar idee hè :wink:

Korte termijn ....lange termijn. Ik denk dat het hier aardig door ekaar gehaald wordt. 
Op de korte termijn kan steun aan Oz bedrijven met "buy Australian" nog wat opleveren. Op de lange termijn werkt het economisch markt principe. Dat is net als water... stroomt naar het punt waar het op dat moment laag is....
Let op! "Op dat moment".
Een tijd lang was Europa een goedkopere producent dan de US en JA telde nog niet mee (jaren 1930 - 1950).  Na de oorlog zijn EU en de US steeds duurder geworden. Tot in de jaren '70 kon Oz goed meekomen met Azie. Toen ging Japan het winnen.
Maar momenteel is Japan al weer te duur, Korea, China en de Oost Blok landen doen het momenteel allemaal voor minder.

Maar zoals gezegd, ook dat zal met 15 - 20 jaar weer veranderen - waarschijnlijk komen dan de Afrikaanse landen op, die momenteel eigenlijk nog niet mee kunnen doen.

Intussen is de "Westerse Wereld" niet echt in welvaart achteruit gegaan omdat ze er in geslaagd zijn om qua kennis en innovatie een voorsprong te behouden. Het wordt uitgedacht en ontworpen in W-Europa en de VS, maar gemaakt in Polen, China en Korea.
Zodra we ( wat we.??.... meer investeren in onderwijs en research in Oz)  die voorsprong verliezen is het gedaan met de welvaart in onze wereld en kunnen we beter verhuizen naar O-Azie.....
Hoewel... de software revolutie komt momenteel uit India.

Wat een enkele idealist ook doet - je houdt het economisch markt mechanisme niet tegen: dingen worden daar gemaakt waar dat het goedkoopst kan. Recessie in een bepaald deel van de wereld gaat gepaard met een booming economie in een ander deel van de wereld en uiteindelijk moet er een evenwicht komen, tot dat een of andere radicale vernieuwing, een oorlog of een echte beurs crash dingen weer van voren af gaan laat beginnen.
Wie het "echt" weet mag het zeggen......  :evil:

@Michiel,
Nee hoor, de doosjes zijn gewoon de 'normale' dikte. D.w.z. de buitenmaat, want de lucht laag binnenin is veel dikker ;-) ;-)

Mijn motto is hier geworden (n.a.v. de reclamespotjes van Centerlink): Abuse the system that abuses you. Als buitenlandse (PhD) student wordt je hier aan alle kanten genaaid: je betaald torenhoge fees (en wat krijg je daar voor terug?), je hebt NERGENS recht op en ze laten je helemaal aan je lot over. Waarom zou ik dan de Australische economie moeten steunen, terwijl ze mij aan alle kanten de poten onder mijn lijf wegzagen? Ik ga gewoon voor wat ik wil kopen en dat is dan inderdaad die goedkopere ingeblikte ananas uit de Filipijnen.

Australië is ook erg hypocriet wat betreft het ondersteunen van de eigen economie. Onder het mom van quarantaine houden ze alles buiten de deur en dan produceren ze het lokaal voor drie keer de prijs waarvoor het ingevoerd kan worden (bananen iemand?). Ze willen ook graag dat de EU de importheffing op suiker opheft zodat Australië het daarheen kan exporteren, maar ondertussen houden ze hun eigen deuren voor buitenlandse producten gesloten. HYPOCRIET.

Maar goed door de droogte zal het onontkoombaar zijn om voedsel te gaan importeren. Ik zie mezelf over een decennium nog wel geld inzamelen om de (ver)hongerende Australische bevolking te helpen.

Hai Tinus,

Nou, dat liegt er niet om, en ik vind het oprecht lullig dat je je slecht behandeld voelt. Ik weet niet de details waarover je het hebt, dus ik kan er niets zinnigs op zeggen. Ben trouwens best benieuwd waar je recht op zou willen hebben.

Ik zou zelf het woord 'hypokritisch' vervangen door 'opportunistisch', in de context zoals jij het afschildert. En misschien is dat zo. Australië is erg trots op zichzelf en handel met overseas wordt niet gepromote, maar dat valt niet tegen te houden en dus gebeurt het.

Het stomme is, dat Australië zich daarom willens en wetens in de voet schiet, maar daar geven veel bedrijven niet om; als ze maar winst kunnen maken.

Maar zoals jij je voelt, kan ik helemaal begrijpen dat je geen boodschap hebt aan het ondersteunen van de economie hier. Fair enough.

Welke poten doel je trouwens op?

Ik hoop dat je over 10 jaar inderdaad een boterhammetje overstuurt nu en dan. :)

Groetjes,

Irene

Nou Ireen, als ik even voor ons samen mag reageren, we hebben op geen enkele centrelink/medicare achtige bijdrage recht. We betalen netjes belasting en betalen dezelfde lasten maar mochten wij (per ongeluk) een kind krijgen nu, dan krijgen wij helemaal niets. Dus die poten (en mogelijkheden) worden dus onder ons uitgezaagd. Het is voor ons echt geen optie nu (niet dat we het uberhaupt nu willen  :grin:maar dat terzijde), aangezien wij het financieel niet met drie mensen in ons gezin zouden kunnen bolwerken op Martijn zijn studiebeurs. Ik kan niet zeggen dat ik mij nou elke dag achtergesteld voel hoor  :wink:. Zo erg is het natuurlijk niet. Maar een vangnet hebben wij niet. Als ik een nieuwe bril nodig heb komt dat voor mijn eigen rekening, ook de oogmeting van tevoren. Terwijl het gewoon in medicare zit (de oogmeting dan).

Ik vind de Australische overheid inderdaad opportunistisch. Ze maken mis/ge-bruik van de huidige situatie als groot eiland. Maar ik ben het met je eens dat ze er nog wel een keer op terug zullen komen. Australië wil graag zelfvoorzienend zijn. En daar is op zich niets mis mee. Maar sommige landen/plekken zijn gewoon niet geschikt om bepaalde producten te produceren. In Nederland gaan ze ook geen rijst verbouwen, om maar even een dwarsstraat te noemen.

Van de week was nog op tv: op een fresh fruit market vroegen ze aan mensen wat ze zouden doen als de prijs van fruit met 500% zou stijgen (niet eens zo onrealistisch). Er was iemand die zei: ik vind Australisch fruit gewoon het lekkerste, dus zou ik het er voor over hebben. Het enige waar ik dan over nadenk is: wat is beter voor het milieu/onze portemonnee? Duur fruit uit de omgeving of import fruit uit andere landen? Het moet wel met een boot dus of dat nou zo goed is voor de aarde? Maar met alle geweld water pompen naar een veld omdat daar ananassen moeten groeien lijkt mij ook niet heel goed??? Wat zou nou de beste keuze zijn?

We sturen trouwens wel een lekkere oer-Hollandse organische boterham met calve pindakaas en en glaasje nutricia chocomel :).

We betalen netjes belasting en betalen dezelfde lasten
en

Als ik een nieuwe bril nodig heb komt dat voor mijn eigen rekening, ook de oogmeting van tevoren. Terwijl het gewoon in medicare zit (de oogmeting dan).

Misschien een beetje off topic.... maar als je een studiebeurs uit NL hebt hoef je daar in Oz (sinds 1 juli 2006) geen belasting meer over te betalen. Da's toch wel weer aardig van de Australische regering.....  :smile:  Overigens ben je wel - uiteraard - belasting verschuldigd over inkomen verdiend in Oz.

En ik neem aan dat jullie een eigen ziektekosten dekking hebben omdat je geen recht hebt op Medicare... De onze (Medibank Private) dekt wel de oogmeting en zelfs een stuk van de bril die daar op volgt.

Hoi Rebekka,

Bedankt voor je uitleg. Dat klinkt niet fris nee, dat je geen Medicare hebt. Het verbaast mij ook. En jullie hebben blijkbaar ook geen recht meer op Nederlandse 'Medicare' omdat dat hoogstens voor een jaar geldig zou zijn. Nee, ik kan me voorstellen dat het zo een vervelend gevoel geeft; waarom wel andere visa en een studievisum niet?

En jij werkt, right? Hoe is het dan mogelijk dat je geen Medicare krijgt? Draag je er dan ook niets voor af? Wat voor reden is daarvoor? (ik ben nu stikbenieuwd). Hm, het klinkt allemaal heel weird en onlogisch - maar er zal wel íemands logica achterzitten. Weet zeker dat jullie al alles uitgepluisd hebben, zijn jullie er ook achter gekomen waarom jij, terwijl je werkt, tóch geen Medicare krijgt? (Overigens, als het te persoonlijk wordt, dan laat de antwoorden maar zitten hoor :)) Zou willen dat de dingen makkelijker lagen voor jullie! (Overigens, een detail, maar brillen worden niet en ook niet gedeeltelijk vergoed door Medicare, tenzij je een pensioner bent. Pin me niet vast op dat laatste, maar dat is toch niet van toepassing).

Hee Henk, wat aardig dat Medibank Private de oogmeting vergoedt; die wordt immers door Medicare vergoed, dus daar zullen ze zich geen buil aan vallen.

Nou, zo krijgen we in ieder geval weer 's een ander verhaal te horen over Australië! Zolang een regel voor iedereen geldt kan een mens nog wel even vloeken en dan z'n schouders ophalen, maar als je zo'n uitzondering bent, dan kan ik me voorstellen dat het níet prettig aanvoelt.

Groetjes,

Ireen

OKee, ik reageer nog even offtopic en dan weer terug op de huismerken :). Martijn hoeft inderdaad geen belasting te betalen over zijn studiebeurs. Maar als dat zo was zouden we er echt niets meer aan over houden. Laat ik het zo zeggen, hij krijgt nu zoveel dat we ongeveer de huur, elektriciteit en boodschappen kunnen betalen. Maar dan moeten we niet te dol doen. De belasting opmerking maakte ik omdat ik dus wel bijdraag aan de Australische economie. Ik maak natuurlijk ook gebruik van de voorzieningen dus vind ik het meer dan logisch.

Even om terug te komen over de huismerken. Mij maakt het niet uit of ik homebrand koop of niet. Soms is homebrand of Woolies select zelfs lekkerder dan van een fancy pancy merk. Zo heb ik nu yoghurt van woolies. Lekkerder + goedkoper (lees: minder belachelijk duur). Maar wel grappig, toen ik vorige week in de supermarkt mijn yoghurt pakte stond er een mevrouw naast mij alle yoghurts te bestuderen. Ik prees mijn favo yoghurt aan en zij vroeg: is het wel Australisch? Ik zei: weet ik veel! Maakt mij niet uit. Keek ze mij heel boos aan  :grin:. Zoals ik al zei: mij maakt het echt geen fluit uit. Als de prijs-kwaliteit verhouding maar goed is, vind ik het allemaal prima.

Hoi Rebekka, ik begrijp inmiddels dat het allemaal met het soort visum te maken heeft, maar toch bedankt voor je verdere uitleg :) (Henk heeft het me ook nog uitgelegd, dankuwel Henk).

Maar on topic.... sja... ik ben tot nu toe de enige die (binnen haalbare perken) voor in Australië geproduceerde producten kiest. Niet álles, maar ik kijk er wel naar ja. Nou ja, als je organic koopt, dan zijn groenten, fruit en vlees sowieso Australisch, dus ik draag daar al een aardig steentje bij.

'k Was gewoon benieuwd hoe immigranten tegenover de economie van hun nieuwe moederland stonden, en ik heb een aardig idee gekregen.

Groetjes,

Irene :)

Back