Huismerken.

aja Ireen, enne... begrijp me niet verkeerd... maar wij als nederlanders staan toch stiekem ook bekend dat we niet te diep in de buidel willen tasten. (oei! ben benieuwd hoeveel reacties ik hierop krijg!)  :grin:Misschien heeft dat er ook mee te maken...? Liam valt het nl erg op dat nederlanders altijd erg in zijn voor een deal! Ik probeer altijd een beetje een middenweg te kiezen... Zal nu ik tijdelijk in Ierland woon ook een paar boodschapjes bij de LIDL doen maar blijf ook trouw aan de ierse producten. Beetje 50-50 dus. Als we er maar even bewust bij stilstaan, das al goed. Maar ik ben t overigens wel helemaal met je eens!

[quote author=mariekske link=topic=6898.msg87967#msg87967 date=1177317119]
Als we er maar even bewust bij stilstaan, das al goed. [/quote]

Nou, dat zou al heel wat zijn! :) Al moet ik wel zeggen dat we heden ten dage verdomd veel hebben om bij stil te staan...  :? :shock:!

Denk trouwens dat de middenweg best een goeie weg is :wink:

Groetjes,

Irene

[quote author=Eerainuh link=topic=6898.msg87349#msg87349 date=1176762254]
Een post die ik net las doet me denken aan een ACA of TT docu-tje, over Australische bedrijven die lijden doordat consumenten huismerken kopen. In eerste instantie denk je misschien 'ah, een huismerk, da's dus Australisch', maar dat zijn die producten juist níet.

Meer en meer Australische bedrijven moeten (gaan) sluiten omdat de huismerken een te sterke concurrentie en een te grote afzet hebben. En het aantal huismerkproducten stijgt.
[/quote]

Hi Irene,

Afgezien van de bron van informatie (ACA en TT zou ik toch met een heel groot korreltje zout nemen - sensatie-'journalistiek'), kies ik toch voor mijn eigen portomonnee. Ik zie niet in waarom ik specifiek de Australische bedrijven zou moeten steunen, dat deed ik ook in Nederland niet voor de Nederlandse bedrijven.
Overigens denk ik dat meneer Howard al hard zijn best doet om de Australische bedrijven te steunen. Denk aan de bananen-boeren nadat een groot deel van de bananenvelden waren verwoest door de stormen. Ipv bananen importeren om de prijs beschaafd te houden voor de consument, werden ze niet geimporteerd en ging de prijs van 2 a 3 dollar naar zo'n 15 dollar per kilo. Uiteraard ook onder het mom van 'niet importeren want er kunnen nare beestjes in zitten', tsja...

Gr.
Sander

[quote author=jufrebekka link=topic=6898.msg87891#msg87891 date=1177215518]
...
Ik vind de Australische overheid inderdaad opportunistisch. Ze maken mis/ge-bruik van de huidige situatie als groot eiland. Maar ik ben het met je eens dat ze er nog wel een keer op terug zullen komen. Australië wil graag zelfvoorzienend zijn. En daar is op zich niets mis mee. Maar sommige landen/plekken zijn gewoon niet geschikt om bepaalde producten te produceren. In Nederland gaan ze ook geen rijst verbouwen, om maar even een dwarsstraat te noemen.
...
[/quote]

Helemaal mee eens, Australie heeft, net als de VS, nog een behoorlijke 'eiland'-mentaliteit. Zelfvoorzienend zijn is een mooi streven, maar als je daarmee op de langere termijn de natuurlijke productievoordelen van andere landen negeert, en dus perse een gesloten economie wilt blijven, lever je behoorlijk aan welvaart in. Zeker Australie, wat qua bevolking immers een klein land is, kan onmogeljik op alle terreinen een net zo efficiente en geavanceerde productie herbergen als partijen die tegelijk voor grote delen van de wereldbevolking produceren. Kop in het zand politiek dus.

Australie verdiend momenteel veel geld door de export van landbouwproducten en grondstoffen, en lobbiet de EU om bv de suiker-subsisies daar af te bouwen - wederkerigheid qua internationele handel zou daarom het land sieren, maar dat is nog ver te zoeken. Graag wel willen exporteren, maar het liefst de deur dichthouden voor buitenlandse producten die hier binnenlandse partijen beconcurreren !!

Normaal gesproken is het handig om producten die elders efficienter worden gemaakt te importeren en binnenlands je te concentreren op de dingen die Australie bijzonder efficient doet .... Maar daar wringt nu juist de schoen; Australie is helemaal geen efficient producerend land met een goed ontwikkelde diensten-sector. M.a.w. werknemers die uit de markt worden gedrukt doordat goedkopere buitenlandse producten hun arbeid verdringen, kunnen niet zo 1-2-3 worden ingezet in andere binnenlandse produktie die wel efficient is. De huidige mining-boom is daarbij eigenlijk eerder een vloek dan zegen, want het maakt het land als geheel lui .... het geld stroomt toch wel als vanzelf binnen.

Als land is het broodnodig toe aan echte modernisering van de economie en de bijbehorende productiviteitsverhoging. Zelfs het begrip 'concurrentie' is bv voor veel australiers nog een beetje een vies woord - het conflicteert immers met het 'mateship' altijd aardig voor elkaar zijn. Men beseft niet goed dat concurrentie geen doel is, maar een middel om bedrijven efficent te laten werken.

Voorbeeld 1: hier aan de Sunshine Coast houdt de staat Queensland bewust een monopolie voor de taxi-service in stand (slechts 1 bedrijf mag diensten aanbieden). Nog erger: nieuwe taxi-licenties worden door de staat verkocht voor een half miljoen AUD per taxi (de bestaande vrije marktprijs voor een licentie) zodat de gemiddelde taxi-rit puur door deze staats-taxi belasting, want daar komt het op neer, zo'n 30-40% duurder is dan eigenlijk zou moeten op basis van de echte kosten. Tja .....

Voorbeeld 2: Telstra is bijna panisch bij het idee dat andere bedrijven ook diensten rechtstreeks aan de consument mogen aanbieden ....

Voorbeeld 3: er is een ernstig tekort aan vaklui (o.a eletriciens) maar het is vooralsnog illegaal om eigenhandig een stekker op een snoer te zetten (gevaarlijk, gevaarlijk !!). Een loodgieters-diploma uit Queensland is niet geldig in Victoria, etc...

Kortom, er moet nog heel water door de Murray-Darling rivier stromen wil de binnenlandse produktie qua efficientie kunnen concureren met het 'slechte' buitenland :)

[quote author=whale link=topic=6898.msg90540#msg90540 date=1179706474]Kortom, er moet nog heel water door de Murray-Darling rivier stromen wil de binnenlandse produktie qua efficientie kunnen concureren met het 'slechte' buitenland :)[/quote]

En da's het probleem, daar stroomt nagenoeg niets meer...    :wink:  Kunnen we dus nog flink wachten op structurele macro-economische verbeteringen. Howard zou eens een avondje moeten gaan kolonisten, als je dan grondstoffen die je niet zelf hebt moet ruilen 4:1 met de bank dan leer je het heel snel af om op z'n Australisch economie te doen!

Whale slaat de spijker op z'n kop.

Ik wil daar nog aan toe voegen, als Australie alles zo graag in eigen huis wil fabriceren, wat Economisch gezien erg dom is, wie moet dat dan gaan doen. Met 4% werkloosheid wat concreet betekent dat zo ongeveer iedereen die wil en kan werken ook werk heeft, betekent dit dat de arbeidskrachten geimporteerd moeten worden. Wellicht ben je dan beter af met gewoon de producten te importeren.

Hmmm, ik ben uit idealisme voor het vrije markt principe (mits eerlijk), dat lijkt mij namelijk de snelste manier om een beetje eerlijkere verdeling van welvaart in de wereld te krijgen.

Protectionisme (daar hebben we het toch in feite over) vind ik een beetje achterhoedegevecht. Niet slim, denk ik... :teacher:

Back