Hypotheek en eigen huis bouwen

[quote author=japie250 link=topic=7421.msg96527#msg96527 date=1186557826]
In mijn berekeningen is kopen ongeveer twee keer zo duur dan huren (Brisbane) (op een 100%  hypotheek basis). Wat wel vervelend is van huren dat je weinig rechten hebt en zonder al te veel reden op straat gezet kan worden. De starters huis bonus is leuk maar die kan je ruweg wegschrijven tegen de kosten die je maakt om je huis te kopen. Er is wel sprake van om dit bedrag te verdubelen naar 14.000. Als je weinig eigen geld inbrengt om een hypotheek

...

[/quote]

Als ik even heel brutaal mag zijn... waar komt al die wijsheid vandaan. Vooral het idee dat een huis bouwen veel duurder is dan een bestaant oud huis kopen.

Op dit moment zitten wij dus in de moeilijke positie om een huis aan te schaffen. Als first home buyer weet je natuurlijk totaal niks..
Het eerste besluit is dan bouwen of kopen. Ik heb hier is een goed gesprek gehad met mijn Landlord. Die al enkelen huizen heeft gebouwd. Volgens hem zou het zo'n 10.000 goedkoper zijn als je gaat bouwen. Dit alleen al aan taxes..??

Nou zit ik jouw verhaal te lezen en zie ik daar een heel logisch verhaal staan die me weer aan het twijfelen zet. Dus ben ik erg nieuwsgierig of je wat meer info heb over dit onderwerp?
Laat ik zelf is een berekeningetje neer kwakken als leek.
--Ik weet dat bestaande huizen in de omgeving waar ik wilt kopen rond de 210-240 zitten. Laat ik echter bouwen dan zitten we op land 80-100 en een splinter nieuw huis vila/town house model kost je zo 90-110 je kan het eigenlijk zo gek maken als je wilt met die huizen. Snellen berekening leert dan dat je 10-40 ruggen minder kwijt bent dan een bestaant oud huis kopen... Maar goed dat is een ruwe berekening van een leek :|
Maar ja deze leek moet straks wel de knoop door gaan hakken?? 

Cheers.
Barry

[quote author=Danny-Eva link=topic=7421.msg96505#msg96505 date=1186526949]
Weten jullie misschien al wat builders daar voor mij om te kunnen bekijken op het internet. Wat voor pakketten die hebben enzovoorts, kan ik alvast een leuk huisje uitzoeken om neer te zetten. Is er echt zo'n groot verschil joh tussen WA en het Oosten van Australie met prijzen?
[/quote]

Het is idd erg leuk om rond te kijken. Vooral om is een display village binnen te wandelen. Erg apart. Ik heb mij is in zo'n village laten vertellen door zo'n verkoop ventje. Dat je eigenlijk pas naar een huis moet gaan kijken als je een block of land heb. Locatie, grond type, recht blok of 1 die schuin afloopt. Dat zijn uiteindelijk de factoren die het bouwen van een nieuw huis ineens veel duurder kunnen maken dan de prijs die te vinden is in de brochure of website.

en wat heb je hier aan.... HELEMAAL NIKS!!... hehehe :grin: :grin: gewoon lekker rond blijven kijken doen wij ook. Het is maar dat je het weet  :up:

groetjes

Dat vertelden ze ook tegen ons: eerst land, dan huisje kijken.
In mijn nederige opinie gaat het hand in hand.
Je kunt wel een mooi stukje land hebben gekocht, maar daar past alleen maar een lelijk klein huis op, dan heb je aan dat stukje grond ook niets. Ja voor de verkoop.
Mijn mening is dan ook: kijk naar beiden.
Aangezien wij een beetje ruimte wilde hebben voor niet al te veel geld, kwamen we vrij snel buiten Perth uit.
Ik vond de huizen van de meeste bouwers allemaal op hetzelfde neerkomen, totdat we bij Rural kwamen.

Als je een bestaand huis koopt, zijn er twee zaken die je vrij snel moet veranderen heb ik gemerkt: de keuken en de badkamer.
Daar besteden ze niet veel aandacht aan.
Als je dat meeneemt in je berekeningen ben je duurder uit dan een nieuw huis laten bouwen zoals jij het hebben wilt.
Maar iedereeen heeft zijn/haar eigen mening gelukkig.

He barry,

Als ik even heel brutaal mag zijn... waar komt al die wijsheid vandaan. Vooral het idee dat een huis bouwen veel duurder is dan een bestaant oud huis kopen.
Wij zijn al ruim een jaar aan het rondkijken en ik blijf tot deze conclusie komen. Daarnaast heb ik in Europa een aantal huizen gebouwd en weet enigsinds de ins en outs.

Nu moet ik zeggen dat ik van bouwpakketten weinig weet. Enige wat ik daar over kan zeggen is let op de kwaliteit. Ik zie veel huizen waar de kwaliteit heel mager is. Ik reken ook minimaal 200.000 voor het bouwen van een huis I.P.V 80 tot 120.000.

Volgens mij zit je niet in omgeving Brisbane als ik je prijzen hoor. Een beetje huis kost hier 350.000 en land begint bij 200.000. En dat is echt niets bijzonders en ver van het centrum. Wij zijn in de stad aan het rondkijken en hebben bijna een leuk appartement gekocht. Mooi veel groen centraal maar toch 450.000 voor een hele 50m2. In deze buurd (west end) kan je als je geluk hebt een oud huis met land krijgen voor 600.000. Dus andere prijzen waar jij aan het rondkijken bent denk ik.

In de berekening die je maakt neem je een aantal dingen niet mee die bij de aanschaf van je land komen. Kosten bouwvergunning, stamp duty, verzekering, belastingen, kosten opzetten hypotheek, advocaat enz. Zijn riool en electra zijn die bij de aanschaf van het bouwpakket inbegrepen of moet je die appart laten aanleggen. Meestal is dit niet het geval en moet je deze voor eigen kosten aanleggen.  Ik las net in een andere post dat loodgieters 1500 per dag kunnen vragen. Als je zo'n kerel drie dagen hebt om het riool aan te sluiten toch redelijke kostenpost en dan hebben we het nog niet gehad over electra. Het land wat je koopt moet met een meachine uitgevlakt worden. Zijn deze kosten voor jouw of voor de verkopen is er een betonen de slap inclusief bij in het huis of wordt het huis gebouwd op palen wie betaald de palen? Vaak wil je dan nog een schuur een de meeste mensen gaan dan nog een tuin aanleggen. Dan hebben we watertank, airconditioning, eventueel zonnepanelen enz.  Met kopen van land heb je voor langere tijd dubbele woonlasten. met kopen van land kom je niet in aanmerking voor first home owners grand. Deze krijg je pas als je huis wordt gebouwd. Met deze lijst kom je al ruim boven die 10 tot 40.000 winst uit die je hebt berekend. Nu hangt het natuurlijk wel allemaal af wat bij het bouwpaket zit inbegrepen en wat voor subsidie mogelijkheden je hebt.

Nu licht het er echt aan waar je kijkt. Op de plekken waar ik kijk is het over het algemeen dat voor het kopen van een huis met land ik ongeveer tussen de 4 en 500 kwijt ben en alleen land en het bouwen van een huis tussen de 5 en 600. Dit zijn wel wat grotere blokken in de wat betere buurten. Of in de hinterlands melany area.

Het aantrekkelijke van bouwpakketen is dat er een boel onvoorziene kosten bij bouwpakketen zijn inbegrepen. Maar dit betekend niet dat ze er niet zijn. Op het moment dat je aanpassingen gaat maken in het orginele ontwerp dan komen er meer kosten bij. Andere indeling huis, andere keuken, badkamers, kleur enz. Mijn ervaring is dat bij de goedkopere bouwpakketen de materialen goedkoop en van lage kwaliteit zijn en het ontwerp zwak. Bijv. zijn dakgoten zo geleveld dat je er een watertank op kan aansluiten, is er goede isolatie, kwaliteit van ramen en deuren, is huis gebouwd op goede luchtstroom voor koeling enz.enz.

Om een lang verhaal kort te maken extra kosten van het bouwen van je eigen huis zit in de details als boven beschreven en meer. De meeste kosten als deze heb je in een bestaand huis niet. In een bestaand huis heb je wel vaak meer onderhoud en aanpassingen maar die kan je vaak uitsmeren over meerdere jaren. Snel bouwen is altijd duur. Als je land en een bouwpakket koopt zou ik mijn berekeningen maken op alle extra kosten die details lijken maar uiteindelijk wel de prijs kunnen opdrijven.

Nu kan het verhaal van je landlord kloppen. De vraag is wanneer heeft hij de huizen gebouwd wat is de kwaliteit en hoeveel tijd heeft hij er zelf ingestoken. Als je hem bijvoorbeeld vraagt of hij het kapitaalverlies in tijd van aanschaf van land tot moment van verhuur heeft meegenomen in zijn berekeningen kan je een indruk krijgen of hij veel van zijn extra kosten heeft meeberekend.

Maar goed met de rente die vandaag naar 8.3% omhoog is gegaan blijven wij voorlopig toch maar even huren. Mijn doel is om de helft van de aanschaf van een huis op de bank te hebben staan voordat het interessant is om te kopen.

Groet,
J

Niet echt mijn forte, maar wat ik wel weet dat er development projects zijn waar je óf alleen land kan kopen, óf een pakket; land plus huis, waarbij je de keuze hebt uit verschillende huizen. (Voorbeeld: http://www.summitview.com.au , waar veel van de foto's door ondergetekende zijn gemaakt). Als je zelf wilt gaan bouwen, veel plezier. Ik zou er never nooit niet aan beginnen, want je moet er met je neus bovenop zitten. Maar ieder z'n meug natuurlijk :)

Even voor de duidelijkheid: ook voor een bestaand huis moet je stamp duty betalen Japie50 en die is in ieder geval hoog.
Verder zijn de bouwvergunningen, etc. over het algemeen bij de prijs inbegrepen voor het huis wat je laat bouwen.
Doe je het zelf, dan is het een ander verhaal.
Verder, als je een  goede verstandhouding hebt met de bouwer en er zit eengoede supervisor op, hoef je heus niet met je neus er boven op zitten.
Je gaat toch wel regematig kijken, al was het maar om de vorderingen te volgen en foto's te maken voor het thuisfront.
Nee, voorlopig zie ik het wel zitten.

En wat de prijs betreft?
Met datgene wat wij willen inclusief regenwatertank en zonnepanelen (wat dus allemaal extra is) komen we gelijk uit met een standaard 4 bij 2 op 600m2, terwijl we nu 4000m2 krijgen.

@ Wilsil; wat een leuk huis zeg!!!! Wil ik ook! Heb je wel genoeg storage met alleen een carport? Wij hebben een double garage nu en die staat vol maar niet met auto's........Ik heb nu al wel gezien dat ze de indeling beter door hebben dan hier in NZ!

Wel, ik denk dat ik op die 4000m2 grond vast nog wel ergens ruimte heb voor een schuur.
Daar kunnen dan de kampeerspullen in en een werkplaatsje.
Komt helemaal goed, wees maar niet bang.

Ah, dat had ik niet meegekregen dat jullie op een stuk grond van 4000m2 zaten. Ja dan heb je daar wel een plekje voor. Hier in NZ is alles met een dubbele garage en ik zag op die tekening van jullie huis alleen een carport, daarom vroeg ik het me af. Lekker hoor die ruimte! Geniet ervan, maar ik denk dat jullie dat al doen.

Groetjes
Danny-Eva

Even voor de duidelijkheid: ook voor een bestaand huis moet je stamp duty betalen Japie50 en die is in ieder geval hoog.
ja weet ik ook wel. maar dit betekent niet dat je deze niet mee neemt in je berekeningen. eigen quote
Nu hangt het natuurlijk wel allemaal af wat bij het bouwpaket zit inbegrepen en wat voor subsidie mogelijkheden je hebt.
Vooral locatie lijkt erg belangrijk. jullie lijken een erg goeie deal te hebben maar waar is het. ook vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met die bouwpakketten en of je inderdaad het geld kwijt bent wat ze zeggen dat je kwijt bent of dat er achteraf meer bij komt kijken.

J

Locatie: heel belangrijk! Ligt het op een helling, hoe groot is de helling? Moet er veel grondwerk verricht worden? Hebben op je stukje grond bomen gestaan? Belangrijk voor de fundering. In het basispakket van een huis zit vaak alleen een 'S'Slab fundering terwijl de meestal een 'M'Slab nodig is. Wij hadden zelfs een nog zwaardere 'slab'fundering nodig. En alles komt met een prijs natuurlijk. En ze kunnen je pas melden wat voor soort slab/fundering je nodig hebt nadat de grond onderzocht is en jawel, kassa!
Een huizen prijs is meestal een basispakket. Alles wat je extra wilt, daar betaal je voor. In ons geval: basis prijs was $140,000, eindprijs was $185,000 en dat is alleen het huis. Tuinaanleg komt daar ook nog bovenop, reken op minstens zo'n $10,000 als je het laat doen.

KC

hi Wilsil,

Ik zat even naar je huis te kijken en het ziet er inderdaad mooi uit en ze lijken standaard veel dingen mee te leveren. Er stonden geen prijzen bij maar als ik het zo inschat zal een basispaket van dit huis niet onder de 200.000 zijn. Als je deze een beetje gaat uitbreiden riching 260?. Ik kan het mis hebben. Eerder hadden we het over prijzen van tussen de 80 en 110. Als jouw huis tussen de 80 en 110 kost bestel ik er ook eentje. :dance: maar moet dan nog wel effe stukkie land vinden

Groet j

Om je even te laten schrikken Japie: $275,000.00 metro price!! Maar dat is zoals het op de site staat.
Wij laten er een aantal zaken uit wat de prijs naar beneden bijsteld.

KC, ons lapje is redelijk vlak.
Wij hadden bij de grond soort geluk. We waren uitgegaan van een M detail, wat dus klei is.
Nu blijkt het maar S3 detail te zijn wat ons nu $12,000.00 scheelt.
Verder is de grond ook goedkoper dan in de stad, juist omdat we 85 kilometer van CBD zitten.

Alleen wachten we nog steeds op de overdracht zodat we kunnen beginnen.

Holy smokes!!! Moet ik toch nog even doorsparen  :|  Is de M en S detail het type grond of het type land? Hier heb ik me nooit in verdiept. Het mooie is wel dat je in een keer klaar bent en alles in een keer uitbesteed. hoe lang doen ze er over om het huis neer te zetten?

groet,
J

Er zijn ook eenvoudigere kits het is maar net wat je wilt. Heb in 1998 samen met mijn vader een steel kit (een woodframe kan door white ants worden "opgevreten", maar steel kit "werkt" wel meer na een hete dag) voor iets meer dan AUS$22000 (voor de kit) gebouwd. Hele mooie 2e hands moderne keuken erin en een prima huisie. Een colourbond rivergumgreen golfplatendak ziet er nu na 10 jaar nog pico uit en de isolatie eronder werkt toppie tegen de hitte en kou. Enne nobody's fool... afbetalen en niet van alles kunnen genieten is het ook niet ...helaas is dat verhaaltje over die wolf en die drie biggetjes wat ons allemaal is ingeprent niet de hele waarheid.

Bijv http://www.australiatrade.com.au/Housing/SteelFrame/FloorPlansPrices/rf21.htm hebben ze al kits voor onder de 30 mille

Het is maar net hoe hoog je eisen zijn voor je stekkie EN je plekkie

Gr The Roosters :wink:

Valt mij een beetje tegen al die prijzen die hier langskomen. Ik was al enigsinds op de hoogte van het grondsoort verhaal maar dat de huisprijs met 40k omhoog kan gaan?? dat zou dan het budget de nek omdraaien... Maar goed voor als nog lijkt bouwen ons de besten optie.

Zoals Wissil al aan gaf bestaande huizen koop je vaak op kleinen bloks. Aangezien we een blok willen van rond de 1000sqm, zijn daar gewoon weinig betaalbare bestaande oude huizen op te vinden of je gaat weer richting de 500sqm bloks en aangezien we al 50km buiten Adelaide aan het zoeken zijn willen wij niet verder gaan om de prijs nog lager te krijgen.

Wat betreft de opmerking mooi stuk land en een lelijk klein huis. Tja als het moet dan moet het. Voor ons zijn locatie en grote van het land de belangrijkste factoren. Als starter mag je gewoon niet te veel eisen stellen. In iedergeval de eisen zijn heel beperkt. En dan bedoel ik echte first home buyer niet de neppers die 100k van overwaarde mee nemen uit Nederland. Nee ik bedoel de eind twintiger. Die met moeite een budget van 200k bij elkaar kan peuteren de enigste keuze die je dan heb is een crappie unit in de stad of oud krot 50km buiten de stad.
Om het nog erger te maken zit je rond die leeftijd ook nog is met een kinderwens, wil je graag een hond, mooie auto om de boel in te vervoeren en als je pech heb zit je beide ook nog is met een opleiding in je maag om het eea aan carriere mogelijk te maken... Genoeg zorgen dus..          Het zou mij dus dan ook een worst wezen of ik in een huis woon van 275 of 125... Nee geef mij maar een mooi blok en dan ga ik desnoods in een sta caravan wonen..

@japie250
Hier in SA heb ik begrepen dat je de first home grant wel krijgt ook al koop je een stuk land. Ik heb ze persoonlijk nog aan de telefoon gehad om dat na te trekken. Wat betreft het budget verschil. Als ik een budget zou hebben van 600 dan wist ik het wel....? Niet moeilijk om een mooi huis te vinden voor dat budget. In SA anyway. ik denk persoonlijk dat als je naar huizen opzoek bent van tussen de 400 en 600 niks te klagen heb of zijn de huizen dan echt zo belachelijk duur daar in BrisVegas :p

Hoi,

Even een kleine opmerking, voor het geval dat; mocht iemand een huis kopen vóór 'ie z'n PR heeft, hou er dan wel rekening mee dat de rebate van de First Home Owner's Grant één jaar geldig is.

Da's alles. Doei! :)

Hi  Bear,

Je krijgt hier ook een home owners grand. Alleen je krijgt hem pas op het moment als je je huis gaat bouwen. Dus nog niet als je je land koopt. Maar goed, dat kan per staat verschillen. De huizen zijn hier echt belachelijk duur. Huizen onder de 400.000 zijn wel te vinden maar dan in slechte staat en in slechte buurten. Op het moment zijn we met vrienden aan het overleggen om een heel appartementen complex te kopen. 5 units waar we met z'n 5en een miljoen voor willen bieden. 200 de man is weer wel op te brengen.
Maar ik als freelancer heb het min of meer opgegeven om met mijn partner een huis met tuin te kopen. Eerst maar een smak geld verdienen en dan een overgeprijst huis aanschaffen. En vooralsnog vindt ik huren prima. Wij zijn de helft van de kosten kwijt en behouden onze flexibiliteit. Zowel financieel als met locatie. Mijn eerst volgende groote aanschaf wordt hopelijk een boot. Op deze manier hebben we toch het gevoel van een eigen stekkie, en we kunnen we genieten van varen met dolfijnen op het reef. Ook een stuk goedkoper dan een huis.

J.

Back