Frans, je kunt kosten aftrekken van de belasting als je zelf een auto leased voor je werk.
Als je een auto van de zaak krijgt, ofwel gekocht of wel ge-leased door de zaak, dan kun jij geen kosten aftrekken aangezien die door de zaak betaald worden.
het is zelfs zo dat de zaak FBT dient te betalen over jouw prive gebruik van de auto. FBT = Fringe Benefits Tax.
Dat zal de werknemer een worst zijn , maar het is een kostenplaatje voor de zaak.
Voor lunches zijn er ingewikkelde regelingen want het ligt eraan of je interstate of intrastate verblijft en wel met een klant of met collegas etc, en natuurlijk zijn alle kosten ivm met reizen voor de zaak aftrekbaar ingeval je deze niet van de zaak terug kunt krijgen.
Dit is vooral goed te noteren als je b.v. je eigen bedrijf hebt, want dan is de situatie anders.
Het is een ingewikkelde materie en ik kan het niet zo 1-2-3 uitleggen. Maar als je een normale werknemer bent op een bedrijf en je hebt een normaal inkomen en je dient eens per jaar je tax return in dan zijn er geen aftrekposten, tenzij je b.v. kleding moet aanschaffen speciaal voor je werk en je zou daarvoor geen vergoeding krijgen.
Als de zaak je verplicht hard top schoenen aan te doen, dan normaal gesproken geven ze je die of ze betalen ervoor.
Zou jij een werkgever treffen die daarin niet voorziet, dan inderdaad kun je die speciale hard top schoenen afschrijven van de belasting, maar je bespaart er dus niets mee.
Wat betreft de loonbelasting, daar kun je uren over doorzemelen, maar je kunt niet eenvoudig stellen dat de loonbelasting in OZ lager ligt.
Je hoeft me niet langs een belasting consulent te sturen, want die heb ik uiteraard al en ik ben 26 jaar werkgever geweest in Australie, en uiteraard ken ik ook niet alle wetten op dit gebied, vandaar dat ik externe accountants heb aangesteld en die betaal.
Het ligt helemaal aan je totale bruto inkomen. Vervolgens wordt in OZ alleen loonbelasting en 1.5 procent medicare ingehouden door de werkgever.
In Nederland heb je los van loonbelasting ook nog allerlei andere sociale lasten te betalen inclusief AOW, AWW, Ziekenfonds en ik weet al niet wat, dat moet je er wel bij optellen want deze posten zitten "opgesloten" in de loonbelasting van OZ.
Als jij de WW in gaat in Nederland, dan heb je van je loon al een WW percentage betaald (elke maand), maar in OZ betaal je dat niet , het is inclusief in de loonbelasting.
Dus als je alles op een rijtje zet, dan dien je ook alles te vergelijken.