Hypotheekrente

Marfran

New Member
Kan iemand mij vertellen hoe er in Australie wordt omgegaan met hypotheken. Is hypotheekrente, netals hier in Nederland, bijvoorbeeld aftrekbaar? Het lijkt op sites van real estate agents in Australie wel alsof je voor relatief weinig geld een prachtig huis koopt maar uiteindelijk gaat het om je netto maandlasten natuurlijk..

Martin

er js geen hypotheekrente aftrek mogelijk,en om er een hypotheek te kunnen krijgen moet je of een flink spaarvarken kunnen omkeren of er al een poos werken,maar over het algemeen is het heel verstandig om eerst iets te huren deze woningen staan ook wel op de realestate sites.

een heel klein tipje probeer de search button dan kom je al heel veel te weten want er is volgens mij al heel veel over geschreven,heb je dan nog vragen gooi ze d'r maar op er is altijd wel iemand die het kan beantwoorden.

groetjes Manja

-100% financiering is ongebruikelijk (en erg duur ivm hypotheek verzekering) minimaal 10% eigen inleg nodig normaal gesporken

-hypotheekrente is hoger!

Wij betalen 6.55% (vijf jaar vast). Als je minder dan 20% aanbetaalt dan betaal je een zogenaamde morgage insurance wat afhankelijk is van het aankoopbedrag (ongeveer $ 6000 voor een lening van $300000).
Hypotheekrente is niet aftrekbaar van de belasting en daardoor is het hebben van een eigen huis niet goedkoper dan in Nederland. Voor elke $100000 lenen betaal je ongeveer $650 per maand.

Over dit topic lopen al verschillende draadjes.
Er is alles over uit gelegt.
Even de search button gebruiken.

gr Ineke

Volgens mij moet het mogelijk zijn een australisch huis te kopen met een nederlandse hypotheek.

Je krijgt natuurlijk geen renteaftrek in nederland, maar de rentes liggen een heel stuk lager. De voorwaarde is wel, dat je een onderpand hebt hier in nederland. Dat kan bijvoorbeeld een huis van je ouders zijn, of een ander pand waar geen hypothecaire belasting meer op staat.

Bart

Zoals Ineke het al zei,  search: hypotheek  , dan vind je hier 3 paginas over dit onderwerp en ben je een dag bezig om alles hierover te lezen.

In OZ is praktisch niets aftrekbaar van je salaris, eigenlijk alleen maar het volgende voor de gemiddelde man/vrouw:
medische kosten boven de 3000 dollar (per individueel persoon) welke je niet kan verhalen op je ziektekostenverzekering en natuurlijk de lasten van investeringen als je eerst de baten er bij hebt opgeteld.

Het Australisch belastingjaar voor individuelen loopt van 1 juli tot 30 juni.
Ook voor bedrijven; echter die kunnen dat aanpassen als je kunt aantonen dat je bedrijf een internationaal karakter heeft en onderdeel uitmaakt van een moederbedrijf in het buitenland.
Cheers.
Jan

att Bart
Wat betreft een hypotheek in Nederland als onderpand voor een huis in OZ, dan moet je dat met de bank in NL regelen.
Als je daar geld kan los peuteren om in OZ contant mee te betalen is dat jouw probleem.
Je kunt in OZ met een lokale bank niet in zee gaan met een onderpand in NL in je broekzak.

[quote author=Jan H. link=topic=3077.msg35246#msg35246 date=1131396454]

att Bart
Wat betreft een hypotheek in Nederland als onderpand voor een huis in OZ, dan moet je dat met de bank in NL regelen.
Als je daar geld kan los peuteren om in OZ contant mee te betalen is dat jouw probleem.
Je kunt in OZ met een lokale bank niet in zee gaan met een onderpand in NL in je broekzak.
[/quote]

Hoho Jan,

Het is niet mijn probleem, je hebt denk ik even niet goed gelezen.

Het gaat er om dat je een hypotheek over een huis in Oz afsluit met een Nederlandse bank. En daar heb je natuurlijk een Nederlands onderpand voor nodig.
Maar als jij liever elke maand 6 procent betaalt in plaats van 3,5 dan hou ik je zeker niet tegen.
Het was alleen maar een mogelijke tip om de lasten wat te verlagen.

Ik vind je reactie behoorlijk bot.

Bart

Bart, je kunt mijn reactie bot vinden, zo heb ik het niet bedoelt, maar je mag het best zo opvatten.
Ik probeer alleen te helpen n.a.l. van mijn verblijf in Australie sinds 1979 en gedurende deze 26 jaar heb ik behoorlijk wat investeringen gedaan, meestal zakelijk wel te verstaan.
Je kunt de informatie gebruiken naar eigen inzicht.
Ik kan hier nog wel verder op doorgaan met wat tips, want ik begrijp wat je bedoelt, maar leg hierbij mezelf het zwijgen op.
Cheers.

In OZ is praktisch niets aftrekbaar van je salaris

Jan H, ik denk dat je maar eens bij de belastingconsulent langsmoet! er is in Oz juist erg veel af te trekken!! nee er zijn geen klappers zoals de hypotheekrente die je kunt aftrekken, maar wel veel andere (kleine) dingen! Alles bij elkaar kan dat behoorlijk oplopen....(ps: de loonbelasting is trouwens ook een STUK lager dan in NL...zeker na de volgende belastingverlanging, die in Juli 2006 ingaat! :up:)

Zokun je bijvoorbeeld je bonnetje voor je lunch aftrekken, of een persoonlijke lease-auto! en zelfs reiskosten (ja, ook voor vakantie!)...er zijn wel bepaalde voorwaarden, en het is niet zeer eenvoudig...

je moet dit soort dingen namelijk via je bedrijf regelen, en word ook wel "salary-packaging" genoemd. Je betaald dan bepaalde zaken (zoals een auto-lening/lease) van je bruto salaris, en dan betaal je uiteindelijk een stuk minder belasting...

er is zelfs speciale software te verkrijgen om uit te rekenen hoeveel je uiteindelijk kunt "besparen"

http://www.salarypackaging.com.au/index.htm

Frans, je kunt kosten aftrekken van de belasting als je zelf een auto leased voor je werk.
Als je een auto van de zaak krijgt, ofwel gekocht of wel ge-leased door de zaak, dan kun jij geen kosten aftrekken aangezien die door de zaak betaald worden.
het is zelfs zo dat de zaak FBT dient te betalen over jouw prive gebruik van de auto. FBT = Fringe Benefits Tax.
Dat zal de werknemer een worst zijn , maar het is een kostenplaatje voor de zaak.
Voor lunches zijn er ingewikkelde regelingen want het ligt eraan of je interstate of intrastate verblijft en wel met een klant of met collegas etc, en natuurlijk zijn alle kosten ivm met reizen voor de zaak aftrekbaar ingeval je deze niet van de zaak terug kunt krijgen.
Dit is vooral goed te noteren als je b.v. je eigen bedrijf hebt, want dan is de situatie anders.

Het is een ingewikkelde materie en ik kan het niet zo 1-2-3 uitleggen. Maar als je een normale werknemer bent op een bedrijf en je hebt een normaal inkomen en je dient eens per jaar je tax return in dan zijn  er geen aftrekposten, tenzij je b.v. kleding moet aanschaffen speciaal voor je werk en je zou daarvoor geen vergoeding krijgen.
Als de zaak je verplicht hard top schoenen aan te doen, dan normaal gesproken geven ze je die of ze betalen ervoor.
Zou jij een werkgever treffen die daarin niet voorziet, dan inderdaad kun je die speciale hard top schoenen afschrijven van de belasting, maar je bespaart er dus niets mee.

Wat betreft de loonbelasting, daar kun je uren over doorzemelen, maar je kunt niet eenvoudig stellen dat de loonbelasting in OZ lager ligt.
Je hoeft me niet langs een belasting consulent te sturen, want die heb ik uiteraard al en ik ben 26 jaar werkgever geweest in Australie, en uiteraard ken ik ook niet alle wetten op dit gebied, vandaar dat ik externe accountants heb aangesteld en die betaal.

Het ligt helemaal aan je totale bruto inkomen. Vervolgens wordt in OZ alleen loonbelasting en 1.5 procent medicare ingehouden door de werkgever.
In Nederland heb je los van loonbelasting ook nog allerlei andere sociale lasten te betalen inclusief AOW, AWW, Ziekenfonds en ik weet al niet wat, dat moet je er wel bij optellen want deze posten zitten "opgesloten" in de loonbelasting van OZ.
Als jij de WW in gaat in Nederland, dan heb je van je loon al een WW percentage betaald (elke maand), maar in OZ  betaal je dat niet , het is inclusief in de loonbelasting.

Dus als je alles op een rijtje zet, dan dien je ook alles te vergelijken.

OkOk, appels met peren vergelijken..

Maar je mag gerust stellen dat je van elke dollar die je bruto verdient, Netto meer terugziet dan in nederland! hoe je het ook went of keert... en uit ervaring weet ik dat hoe meer je verdient, hoe groter het verschil is...boven de 100.000,- dollar scheelt het enorm veel (vanaf volgend jaar dus nog veel meer)!

Geen wonder dat in Nederland de "rijken" al jaren over de grens vluchten met hun centen om die uit vader-staat's koffers te houden!

Hallo Frans.
Prima wat je zegt daar.

Hoewel we het in dit draadje hebben over hypotheekrente, hierbij het staatje van de belastingen:

Tax rates 2005-06  (dus vanaf 1 juli 2005)
Taxable income 
$0 – $6,000  Nil
$6,001 – $21,600  15c for each $1 over $6,000
$21,601 – $63,000  $2,340 plus 30c for each $1 over $21,600
$63,001 – $95,000  $14,760 plus 42c for each $1 over $63,000
Over $95,000    $28,200 plus 47c for each $1 over $95,000

Dus bij het hoogste salaris, vanaf 95.000 betaal je 47 procent plus 1.5 procent medicare en MEER NIETS.

In Nederland weet ik niet wat je betaalt, zeg maar boven de 50.000 EURO maar tel er bij wat je kwijt bent (het werknemers gedeelte) aan AOW.WW.WAO en wat al niet meer want dat zit in Australie ingebouwd bij die 47 procent.

Daarna pas kun je vergelijken en dan heb ik het alleen maar over het netto inkomen en niet over het totale kevensonderhoud van je netto inkomen.
Cheers
De vergelijkingen hiermee kun je 3 boekwerken over schrijven.

In Nederland weet ik niet wat je betaalt
Globaal btaal je in NL tot €13.000 15%
€13.000 tot €52.000  42%
En daarboven 52%

Maar het blijft heel lastig om het OZ belastbaar inkomen met het NL belastbaar inkomen te vergelijken.

Dus ik begrijp hieruit dat je boven  52.000 Euro 52 percent betaalt, maar wat er nog bij aan AOW premie en al die andere sociale verzekeringen? Die komen hier toch nog bij?

In Australia betaal je dus boven de 95.000 dollar (ongeveer 52.000 Euro ook) dus 48.5 percent inclusief Medicare.
Hier komen geen sociale lasten meer bij en ook betaalt in Australie de werkgever de FBT over je andere "perks"

In Nederland dien je een percentage (20 percent??)  van de waarde van je bedrijfsauto bij je inkomen op te tellen, dat is dus niet zo in Australie. Een gratis auto van de zaak met alle benzine vrij, mobiel telefoon en weet al wat niet meer, hoef je nooit iets voor bij je inkomen op te tellen want het bedrijf betaalt de belasting hierover (bij de wet geregeld!).

Natuurlijk kun je de netto inkomsten niet vergelijken,
Jan

Jan,

In Nederland dien je een percentage (20 percent??)  van de waarde van je bedrijfsauto bij je inkomen op te tellen, dat is dus niet zo in Australie. Een gratis auto van de zaak met alle benzine vrij, mobiel telefoon en weet al wat niet meer, hoef je nooit iets voor bij je inkomen op te tellen want het bedrijf betaalt de belasting hierover (bij de wet geregeld!).

Voor de auto van de zaak is miv 1-1-2006 geregeld dat de bijtelling (22%) in je salaris wordt verwerkt, dus lager netto loon maar geen bijtelling maar in de inkomstenbelasting. En voor veel andere zaken zoals telefoon, pensioenpremie geldt hetzelfde deze worden verwerkt in je salaris. In Nl worden ook wel een aantal dingen in de eindheffing betrokken, bijvoorbeeld spaarloonregeling maar blijkbaar nietzoveel als in OZ.

Of het nou in je maandelijkse salaris wordt verwerkt, of dat je het eens per jaar erbij moet rekenen is natuurlijk geen verschil. 12 x 200 euro erbij of ineens 2400 aan het eind van het jaar bij je inkomen optellen is hetzelfde wat de belasting aanslag betreft.
het enige is dat je het maandeklijks betaalt  en dat voor veel mensen iets prettiger is. In ieder geval is het zo dat je in Nederland moet betalen (lees belasting dient te betalen) over het feit dat je gratis een auto van de zaak hebt.
Dat is in Australie totaal niet het geval, want daar dient de werkgever te betalen.
Dat heeft men gedaan omdat het in de regel makkelijker is een werkgever kaal te plukken dan een werknemer.

Er zijn nogal wat werknemers in Australie die heel snel van baan veranderen en is het vaak moelijk voor de fiscus om uit te zoeken wanneer en voor hoe lang die persoon bepaalde "perks" kreeg van de 5 bedrijven waar hij/zij het afgelopen jaar voor werkte, vandaar de nieuwe wet sinds ongeveer 15 jaar dat de werkgever betaalt.

nog een leuke:

als je veel jobhopt van uitzendburo naar uitzendburo, begin je steeds weer met de "belastingvrije voet"...dit betekent dus als je het slim aanpakt, en net over de belastingvrije voet komt, en dan jobhopt, je uiteindelijk niet of nauwelijks inkomens belasting betaald! :-D

betekent wel dat je binnen een jaar zo'n beetje alle uitzendburo's gehad hebt, maar toch :lol:

dat is een loop-hole in de belastingwet hier in oz, waar niet veel reclame voor gemaakt word...

praktisch gezien heb je er niet veel aan....niet veel mensen hoppen speciaal om die reden een paar keer per jaar van werkgever/uitzendburo, maar het kan je met een paar keer (noodgedwongen) hoppen dan zelfs wel honderden tot duizenden dollars schelen...

(als iemand zin heeft moet hij het maar eens narekenen...success :up:)

Frans, dat hoppen van jou is wel erg theoretisch, maar je krijgt bij elke werkgever een afschrift eindigende 30 juni en deze dien je bij elkaar op te tellen.  De werkgever is dat verplicht en een kopie gaat naar de  belastingdienst.

Het is een gevaarlijke bezigheid wat je voorstelt, want inderdaad als je weinig verdient, zit je in een lagere schaal, maar aan het eind van het jaar, nadat je zeg maar 10 verschillende afrekeningen hebt gehad, dan moet je het totale bruto inkomen op  geven, en de belasting die je erover betaalde.
Kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen.
Nog een tip: Probeer geen manipulatie met de belastingdienst in Australie.
Ik heb ook wel eens mensen voor een paar maanden in dienst gehad.
Deze verdwijnen dan heel snel en slim, maar een kopie van de opgave gaat altijd, samen met jouw TFN (zeg maar Sofi nummer) naar de belastingdienst en deze zijn niet mild met strafvervolging. Zelfs als ik het adres van deze werknemer niet meer kan bereiken, want sommigen "hoppen" inderdaad overal en nergens.

Neem geen risico........
Cheers

Nog even ter aanvulling.
Dit afschrift heet dus "Group Tax Certificate" en de werkgever moest dat normaal geven als je uit dienst treedt, maw de werknemer kon het dan al claimen.
Tegenwoordig, sinds 3 jaar,  hoeft de werkgever dat niet meer te doen.
De Group Tax Certificates dienen binnen 14 dagen na het einde van het financiele jaar , op 30 juni dus, aan alle werknemers  te worden overhandigd of opgestuurd , ook als hij/zij er niet meer werkt.
Zelfs als die persoon slechts 1 week zou hebben gewerkt gedurende dat financiele jaar.
Mocht dit Group Tax Certificate niet aankomen op het juiste adres, dan is dat de verantwoording van de werknemer aangezien hij/zij de plicht heeft zijn "eerdere" werkgever hierover in te lichten.
Kopieen van alle Group Tax certificates gaan naar de belastingdienst en die verifieren dat met je TFN.

Zodra je bij een werkgever in dienst treedt dan moet je onmiddellijk een formulier invullen en tekenen met je TFN nummer.
Je bent niet verplicht het TFN nummer op te geven, evenwel is dan de werkgever verplicht de max belasting van 47 procent plus 1.5 procent medicare in te houden.

Dus als je van plan bent een z.g. loop-hole  in de wet te vinden, dan succes ermee en zoals boven vermeld, wees op je hoede.
Ik kan je wel wat staaltjes vertellen hoe werknemers denken dat ze de belastingdienst te slim af zijn.

Cheers
Jan

Back