Hypotheekrente

Lijkt me erg gevaarlijk. In australie ben je verplicht als je meer verdient dan, ik dacht $6.000, een belastingbiljet in te vullen. En als je al je loonstrookjes bij elkaar optelt zal er uit volgen dat je flink moet bijbetalen. Het enige wat je bereikt is een liquiditeits voordeel maar wel met enorme risico's.

Je hebt volkomen gelijk en is precies wat ik bedoel.
De eerste 6000 dollar zijn belastingverij, daarna geldt het schijventarief en daar heb ik vorige weken al uitgebreid over geschreven.

Nogmaals mijnheer of mevrouw de toekomstige emigrant: Neem geen risico, de boetes zijn zeer streng en je zit meteen de volgende 5 jaar in een rood vakje bij de belastingdienst.
Alles netjes opgeven zoals het hoort en heb je nooit problemen.
De belastingdienst vind ik trouwens zeer schappelijk en als je per abuis een fout zou maken of je hebt betalings problemen, dan kun je een regeling treffen.

@ Jan H "Frans, dat hoppen van jou is wel erg theoretisch, maar je krijgt bij elke werkgever een afschrift eindigende 30 juni en deze dien je bij elkaar op te tellen.  De werkgever is dat verplicht en een kopie gaat naar de  belastingdienst"

Jan, ik ga niet de moete nemen om het te controleren of het wel of niet mag! Maar ik heb netjes braaf de belasting papieren ingevuld. Het bij de uitzendburo's nagevraagd of dit wel ok was, en ook bij de belastingconsulent gevraagd en allemaal hebben ze gezegd dat het ik was, dus ik geloof het wel! en ik heb ook een goede check gehad van de belastingdienst hier! dus al met al denk ik dat het niet theoretisch is! het kan gewoon, en is ook legaal!

het is wel raar dat het kan ja!

Frans,
Je doet zelf wat jij vindt wat het beste is.
Als je ALLE Group Tax Certificates hebt ingesloten bij je tax return gedurende de periode 1 juli tot 30 juni en als zodanig heb getekend en opgestuurd, dan is het prima.

Ik heb een kleine waarschuwing willen geven, omdat ik hier problemen mee heb gehad, dwz  mijn werknemers,  die ook graag "hopten" van hier naar daar.
Verder bemoei ik me er niet mee.
Ik ken de spelregels vrij goed, maar ieder moet zelf bepalen in hoeverre ze de boel voor elkaar hebben.
Mocht er iemand nog verdere details willen, dan gaarne een PM.
Ik heb het buskruit ook niet uitgevonden, maar heb in al die jaren in OZ vele mensen aangenomen en ontslagen, dus ik geef advies vanuit de hoek als werkgever.  Ik tekende jaarlijks veel GTC's.
Cheers.

@frans

Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik eigenlijk benieuwd wat je iegenlijk met dit jobhoppen opschiet. Als ik je verhaal begrijp ga je in een jaar bijvoorbeeld bij 10 werkgevers werken en stop je daar als je $6000 hebt verdiend.  (je gebruikt dan de belastingvrije voet van $6.000) Je verdient dan in een jaar 10 x $6.000 =$60.000 zonder belasting te betalen.

Maar als je dan je belastingbiljet over dat jaar invult moet je toch over $60.000-$6.000=$54.000 belasting gaan betalen? En krijg je een gigantische belastingaanslag omdat er nog geen belasting door de werkgever is ingehouden? Of zie ik het verkeerd?
Ik ben natuurlijk altijd benieuwd naar legale manieren om geen belasting te betalen.

Bits, je slaat de spijker op de kop.
Dat is precies juist wat je zegt, echter....echter.....er zit een addertje onder het gras.

Ik zal jou b.v. aannemen voor een periode van een paar weken, al of niet gepland, en zeg maar ik betaal 500 dollar bruto per week, dan ben ik VERPLICHT als werkgever, loonbelasting van je in te houden op basis van het principe dat jij 500 dollar x 52 weken, dus bruto  26,000 zou verdienen, nu kun je zelf uitrekenen met de belastingvrije voet van 6000 en het schijventarief, wat je moet aftrekken als belasting, maar de belastingdienst heeft dit netjes voor alle werkgevers gedaan met het jaarlijks opsturen van de "groene tabel", ja die is groen, en daar staat in een staatje uitgewerkt, de weeklonen van 100 dollar tot 1500 dollar zeg maar en wat je als werkgever aan belasting moet inhouden plus 1.5 percent medicare.
Je betaalt iets minder als je dependants hebt (kinderen), maar verschilt niet veel. Er staan een drietal rijtjes naast en je hoeft alleen maar met je vinger te gaan naar 500 dollar  en hopla....

Maw 500 dollar bruto, dan zou ik je maar 380 of zo mogen uitbetalen. (zo maar even geschat....)
Als je bij mij dan de deur heel hard dichtslaat voor de laatste keer, ben ik als werkgever verplicht jou een group tax certificate (GTC) te geven, maar sinds 3 jaar hoef ik dat pas te doen na 30 juni., dus niet meer bij je vertrek, hoewel ik dat wel kan doen.
Theoretisch is het dus onmogelijk om netto als bruto te vangen tenzij je een werkgever heeft die zwartwerkers toestaat. Ik zou zo denken dat dit in Nederland ook wel zo zit.
Jij hebt wel de plicht om een verklaring te tekenen met je TFN want anders moet ik zelfs 47 percent belasting inhouden (plus 1.5 perc. medicare), zie eerdere vermelding van dit feit.

natuurlijk dien jij (en ik) op een legale manier moeten proberen zo weinig mogelijk belasting te betalen, dat terzijde.

dan ben ik VERPLICHT als werkgever, loonbelasting van je in te houden op basis van het principe dat jij 500 dollar x 52 weken, dus bruto  26,000 zou verdienen

Volgens mij is dat dezelfde systematiek als in NL. Maar ik begrijp nog steeds niet wat dat jobhoppen voor zin heeft en waar de besparing dan op ziet.

Bits.
Dat jobhoppen heeft dus ook geen zin.
Ook in NL inderdaad volgt men hetzelfde systeem en dient de werkgever belasting in te houden volgens een tabel, of die werknemer nou 1 of 3 maanden slechts in dienst is.

Als je gewoon op de loonlijst komt bij een werkgever in OZ, dan dien je belasting te betalen volgens zo'n zelfde soort  tabel (zie eerder bericht) en het maakt niet uit of je per week of per maand betaalt wordt.

Deze regel geldt ook voor part time werkers en zelfs voor "backpackers", hoewel met het laatste de hand nogal eens wordt gelicht.
En voordat ik reakties hierop krijg, ja ik weet ook dat bepaalde backpackers een legaal document hebben om te mogen werken vanwege hun status van max 1 jaar etc, maar die ook zullen belasting moeten betalen op hun inkomen. Dit terzijde.

Ik had vaak jonge mensen in dienst genomen tijdens de schoolvakanties , deze bleven zeg maar slechts 1 maand of zo.
Dan zorgde ik nog voor een TFN voor ze en gaf ze de opgave mee aan het eind van hun werk, zeg maar van slechts 1 maand.
Aan het eind van het jaar bij  het indienen van hun belasting formulier, kregen ze veelal alle belasting terug op basis van de "vrije voet" en dat was wel lekker voor die jonge gasten.
Als tijdelijke werkgever heb ik dus gewoon de wet gevolgd.

Mocht je voor een uitzendburo werken, dan dient het uitzendburo een rekening in bij de werkgever.
Het uitzendburo moet dan belasting inhouden van hun "klant" op basis van de verdiensten en er is geen belastingvrije voet. Doen ze dat niet (ook ik heb vele malen met uitzendburo's gewerkt!), dan zijn ze legaal fout.

Cheers
Jan

Zo, ff off-line geweest voor een maandje ofzo, maar ik ben erweer.

He, even terugkomend op de hypotheekrente (dat was toch het topic, nietwaar?):
als je een investeringspand koopt (bijv. als je zelf huurt) kun je de hypotheekrente wel degelijk aftrekken; dat zou investeren makkelijker kunnen maken.

Bovendien: als je een BV hebt (een Pty Ltd, zoals dat hier heet), dan zou je een huis als "bedrijfspand" kunnen kopen (moet je wel aantonen dat je enige bedrijfsactiviteit hebt vanuit je huis, uiteraard....), en ook dan kun je de rente aftrekken. Alleen: als je dan uiteindelijk je huis verkoopt, moet je (als bedrijf) wel "capital gains" tax betalen over de meerwaarde, en dat hoef je als prive eigenaar niet.

Heb ik me allemaal laten vertellen door een mortgage broker in de buurt.

Ciao,
Marc

Marc,
Als je een investeringspand koopt, dan is de hypotheek rente aftrekbaar en ook andere mogelijke kosten welke direct verbonden zijn met het verhuur van dat pand. Maar je moet natuurlijk ook het inkomen optellen.
Dit is een normale investering en dit is hetzelfde in Nederland.
Ook bij zo'n investering geldt de wet van "capital gains".
Deze investering kun je met je persoonlijke belastingopgave regelen als je geen apart bedrijf hebt.
Hier heb ik eerder ook al een draadje over geschreven.

Wat betreft het huis als bedrijfspand, daar moet je voorzichtig mee zijn want als je in hetzelfde huis woont, dan gaat alles op basis van percentages , een gedeelte is aftrekbaar als onkosten voor het bedrijf en een gedeelte (het woongedeelte) dus niet.

Je zult capital gains moeten betalen over het gedeelte van je bedrijf als je het zo verkoopt.
Dit wordt uitgerekend nav de totale vierkante meter.

Als je een eigen huis hebt en die verkoop je met grote winst (na minimaal 12 maanden gewoond te hebben!) dan is dit niet onderhevig aan "capital gains" tax., maar mocht je  een tweede huis hebben, die dus wel.
Je hoeft niet perse een B.V.  (Pty LTd) te hebben, je kunt ook een "trading name" kopen en dus via je persoonlijke belasting deze investering insluiten.

Bij een Pty Ltd , dan heb jij niets met je persoonlijke belasting te maken, want dan gaat de tax return op naam van het bedrijf.
Cheers

Back