Bits, je slaat de spijker op de kop.
Dat is precies juist wat je zegt, echter....echter.....er zit een addertje onder het gras.
Ik zal jou b.v. aannemen voor een periode van een paar weken, al of niet gepland, en zeg maar ik betaal 500 dollar bruto per week, dan ben ik VERPLICHT als werkgever, loonbelasting van je in te houden op basis van het principe dat jij 500 dollar x 52 weken, dus bruto 26,000 zou verdienen, nu kun je zelf uitrekenen met de belastingvrije voet van 6000 en het schijventarief, wat je moet aftrekken als belasting, maar de belastingdienst heeft dit netjes voor alle werkgevers gedaan met het jaarlijks opsturen van de "groene tabel", ja die is groen, en daar staat in een staatje uitgewerkt, de weeklonen van 100 dollar tot 1500 dollar zeg maar en wat je als werkgever aan belasting moet inhouden plus 1.5 percent medicare.
Je betaalt iets minder als je dependants hebt (kinderen), maar verschilt niet veel. Er staan een drietal rijtjes naast en je hoeft alleen maar met je vinger te gaan naar 500 dollar en hopla....
Maw 500 dollar bruto, dan zou ik je maar 380 of zo mogen uitbetalen. (zo maar even geschat....)
Als je bij mij dan de deur heel hard dichtslaat voor de laatste keer, ben ik als werkgever verplicht jou een group tax certificate (GTC) te geven, maar sinds 3 jaar hoef ik dat pas te doen na 30 juni., dus niet meer bij je vertrek, hoewel ik dat wel kan doen.
Theoretisch is het dus onmogelijk om netto als bruto te vangen tenzij je een werkgever heeft die zwartwerkers toestaat. Ik zou zo denken dat dit in Nederland ook wel zo zit.
Jij hebt wel de plicht om een verklaring te tekenen met je TFN want anders moet ik zelfs 47 percent belasting inhouden (plus 1.5 perc. medicare), zie eerdere vermelding van dit feit.
natuurlijk dien jij (en ik) op een legale manier moeten proberen zo weinig mogelijk belasting te betalen, dat terzijde.