ICT´ers met MBO diploma gezocht

Ernie

New Member
Wie probeert er net als wij een independent skilled visum te bemachtigen zonder een Bachelor degree? Moet er nou eerst nog een soort van extra assessment gedaan worden bij PASA, voordat we eea naar ACS kunnen sturen?
 
Hi Ernie,

Ik weet niet precies wat PASA is, maar voor een IT job moet je je skills laten assessen door de ACS. Omdat je geen universitaire studie hebt, zul je een RPL moeten schrijven (Recognition of Prior Learning) waarmee je je nivo bewijst.

Hier vindt je meer info: http://www.acs.org.au/index.cfm?action=show&conID=skillguidelines

Op deze pagina kun je ook lezen wat er precies gedaan moet worden.

Succes!
Lela
 
Volgens mij is een RPL toch alleen voor mensen die geheel geen ICT opleiding gehad hebben? Mijn hubby heeft een 4 jarige voltijds opleiding gevolgd op de Lange Opleiding Technische Informatica (afdeling techniek) (Volgens mij wel met een majority aan ict vakken). Dit is een MBO diploma wat volgens mij weer gelijk staat aan een AQF incl werkervaring (hubby heeft 9 jaar werkervaring in alleen ict)
 
Dit stukje begrijp ik niet helemaal!

(a) Persons who propose having their skills assessed by the ACS under Pre Application
Skills Assessment (PASA) are advised to visit the Department of Immigration and
Multicultural Affairs (DIMA) website at www.immi.gov.au before making an application
for PASA. The ACS is authorized to assess qualifications and experience only.

wie o wie wel?
 
[quote author=Ernie link=topic=7263.msg93200#msg93200 date=1182280767]
Dit stukje begrijp ik niet helemaal!

(a) Persons who propose having their skills assessed by the ACS under Pre Application
Skills Assessment (PASA) are advised to visit the Department of Immigration and
Multicultural Affairs (DIMA) website at www.immi.gov.au before making an application
for PASA. The ACS is authorized to assess qualifications and experience only.

wie o wie wel?
[/quote]

Hoi Ernie,
Hiermee wordt bedoeld dat je wordt geadviseerd om eerst de site van DIMA/DIAC te bestuderen voordat je je skills assessment gaat doen. M.a.w.: niet zomaar een skills assessment gaan doen als je niet zeker weet of je wel voor emigratie in aanmerking komt  :wink:

Met een MBO val je inderdaad onder groep B (incl 6 jaar werkervaring), de opleiding moet dan wel voor minimaal 50% uit ICT vakken bestaan.

Groetjes,
Marina
 
thanks voor je duidelijke antwoord, hier kunnen we wat mee! :lol:
Heel misschien moeten we helaas toch naar een ander visum gaan kijken, omdat we eigenlijk te weinig pntn hebben, doordat hubbys expertise niet op de MODL voorkomt en nu dus ook blijkt dat we niet voor de bonuspntn van je taal in aanmerking komt en met de nieuwe regels gaan de investeringsbonuspntn ook verdwijnen! Ben nu maar naar een ENS subcl 121/856 en een RSMS subcl 119/857 aan het kijken
 
Ernie,

Misschien is het een goed idee om een assessment te doen bij een emigratieburo, het is in sommige gevallen niet echt makkelijk om het goede visum eruit te vissen... Wie weet krijg je nog een goed tip van een emigratieburo.

Groetjes,
Lela
 
Lela, weet jij soms een buro die een wat meer specifieke (ict) assessment kan doen (ze zijn allemaal zo algemeen en komen er allemaal op neer dat we ervoor in aanmerking kunnen komen). Puntje bij paaltje weten we nu nog niet echt of t wat gaat worden. (ps mocht het ooit lukken dan gaan we ook naar Adelaide cq Hillcrest of surroundings)
 
Jazeker, ik blijf reclame voor ze maken (nee, ik heb geen aandelen), maar ik ben echt superblij met Move2Australia, Rob Breumelhof heeft heel veel ervaring met assessments door de ACS, ik weet zeker dat zij jullie goed kunnen helpen. Ze zitten overigens zelf ook in Australie, maar dat doet niks af aan de geweldige service hoor! Zie www.move2australia.com.au

Gezellig, zien we jullie vanzelf in Adelaide!!!

Groetjes,
Lela
 
Hoi Ernie,

Als je geen studie Informatica hebt gedaan en dat lees ik af uit jouw posts dan moet je sowieso de assessment van de ACS doen oftewel de RPL. Daar ontkom je niet aan. Op de site van de ACS (www.acs.com.au) kun je de informatie downloaden die je nodig hebt om uit te vlooien wat je precies moet aanleveren. ACS assesst jouw opleidings- en ervaringsniveau met dat van een Informatica-studie. Je moet daarin met name beschrijven wat je hebt geleerd en niet zozeer wat je hebt gedaan. Dus als je bijvoorbeeld zelf handleidingen hebt gemaakt (of die van iemand anders hiervoor kunt gebruiken...) en als je bijvoorbeeld programma's geschreven hebt moet je verklaren wat je daaruit hebt geleerd. Ik zal je een voorbeeldje geven;

Ik heb een project gedaan waarbij de eindgebruiker betrokken is geweest om zaken goed door te testen. Het leerpunt zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn dat je geleerd hebt op een goede manier te communiceren met de eindgebruiker en te plannen, dit moet je duidelijk beschrijven. Op deze manier ga je al de in de beschrijving van de RPL opgestelde punten langs. Het is wel een behoorlijke klus want je moet natuurlijk "evidence" verzamelen, maar hoe meer hoe beter. Belangrijk is wat je hebt geleerd en niet zozeer wat je allemaal gedaan hebt, dus let daar goed op en begin maar vast met verzamelen van Engelstalige certificaten van je opleidingen en trainingen, reference letters van (voormalige) werkgevers en dat soort dingen. ook bewijzen van opgestelde planningen, programma's en plannen van aanpak enzovoorts.

Als je het niet helemaal snapt (en dat kan zo af en toe natuurlijk)dan kun je me altijd met vragen benaderen (via PM), ik heb 'm eind 2005 zelf ook gedaan en weet dus waar het over gaat. Het is een hele kluif maar als je 'm gehad hebt dan weet je in ieder geval dat je op basis van je kennis en kunde geen problemen meer hoeft te verwachten.

Ook een zeer goed bureau is TIG.
 
George Lombard heeft ook veel ervaring met ACS assessments en is een van de goedkopere bureau's. Je kunt bij hem ook deeltrajecten doen, bijv. alleen skills assessment.

Groetjes,
Marina
 
Volgens Mar valt hij gewoon onder groep B en volgens ons zelf ook. Hij heeft een opleiding gevolgd (die gelijk is aan een AQF, w.s. een advanced diploma, met een major aan ICT......dus dan hebben we die RPL toch niet nodig?!?!? Begin nu de weg kwijt te raken!

Tekst www.acs.org.au
If you hold a non-IT degree/diploma but have extensive experience in IT, please select the Recognition of Prior Learning link.

Moeten we nu dan eerst een assessment laten doen bji de AQF?
 
Misschien is deze link die vorig jaar door AJ is gepost ook wel een hulp voor jullie;

http://www.rplhelp.co.uk/
 
Nah, die Engelde pagina is niet echt geweldig. Ik vind het sowieso onbetrouwbaar als iemand 1,5 jaar over zijn RPL assessment doet :) Dat ga ik echt niet als voorbeeld gebruiken ;)
 
Ik was zelf (ruim 6 jaar geleden) ook niet zo zeker of ik voor RPL in aanmerking zou komen maar heb gewoon de gok genomen, en ben met vlag en wimpel geslaagd, 60 punten + 10 voor MODL. Ik weet niet exact hoe de regels nu zijn, maar toen hoefde ik in dat stadium alleen voor RPL te betalen dus het financiele risico was te overzien. Mocht je niet slagen, dan zijn nog altijd alle andere wegen open die nu ook voor je open staan.
Wel zoals eerder gemeld, geen haastklus van maken en concentreren op wat je geleerd hebt. Als je er goed over nadenkt, dan heb je in 9 jaar ongetwijfeld veel meer geleerd dan je in eerste instantie denkt.
 
Hey,

Ik heb zelf ook een 2 jarige MBO opleiding gevolgd maar heb inmiddels 7 jaar ervaring. Daarnaast lees ik nog nergens iets terug van de befaamde ict certificaten zoals MCSE 2000, VCP on ESX 3 en CCEA on access suite 3? Heeft iemand daar iets zinnigs over te vertellen?

René
 
Wij zitten middenin de rpl-gezelligheid. Mijn man heeft een HBO-opleiding (niet ICT gericht) en werkt nu 9 jaar in de ICT. Hij heeft wat ICT cursussen gedaan en ook een hoop niet ICt gerelateerde, maar daar gaat hij het niet mee redden zonder de rpl.... Helaas. Ook MCSE en CCEA zal volgens mij niet betekenen dat je de rpl aan de kant kan schuiven. Volgens mij gaat het echt puut om je vervolgstudie / opleiding, of het nou HBO of MBO is.

Groetjes, Dijnnas
 
[quote author=Dijnnas link=topic=7263.msg98062#msg98062 date=1188332232]
Wij zitten middenin de rpl-gezelligheid. Mijn man heeft een HBO-opleiding (niet ICT gericht) en werkt nu 9 jaar in de ICT. Hij heeft wat ICT cursussen gedaan en ook een hoop niet ICt gerelateerde, maar daar gaat hij het niet mee redden zonder de rpl.... Helaas. Ook MCSE en CCEA zal volgens mij niet betekenen dat je de rpl aan de kant kan schuiven. Volgens mij gaat het echt puut om je vervolgstudie / opleiding, of het nou HBO of MBO is.

Groetjes, Dijnnas
[/quote]
Helemaal correct, echter al die certificeringen en zelfs certificaten van minder officiele aard helpen wel bij het samenstellen van de RPL want uiteindelijk zijn het allemaal stukjes bewijs dat je iets geleerd hebt. Ik heb ze indertijd allemaal meegestuurd, van UNIX admin tot Cisco sales training. Voor zover ik ze nog had tenminste want ooit hechte ik geen belang aan al die papiertjes, op een gegeven moment vond ik ze wel grappig en ben ik ze gaan bewaren en uiteindelijk kwamen ze goed van pas.
 
Mijn vriend heeft geen bachelors degree en heeft de skills assesment gedaan (en gehaald). Het was wel enorm veel werk en hij heeft  ook veel werkervaring in de ITC en zijn beroep staat op de MODL lijst.
 
[quote author=Ernie link=topic=7263.msg93191#msg93191 date=1182279074]
Wie probeert er net als wij een independent skilled visum te bemachtigen zonder een Bachelor degree? Moet er nou eerst nog een soort van extra assessment gedaan worden bij PASA, voordat we eea naar ACS kunnen sturen?
[/quote]

Trouwens, het hebben van een bachelors degree betekent niet automatish dat je geen rpl meer hoeft te schrijven. Je kunt een bachelors in economie hebben, 10 jaar werkervaring in de IT en MCSE ed hebben, maar dan toch ontkom je er niet aan....
 
Back
Top