Ideale trip rond Australië?

afterbang

XPdite Sponsor
1704290199461.png



Deze "Ideale Reisplanning Australia" vond ik ergens op Facebook opgehoest en dat is me toch een bron van discussie geworden daar 😂.

Ik vroeg me af of wij er met al onze kennis en ervaring samen iets beters van konden maken? Is vast heel handig voor verse XPditers die de boel komen verkennen?

View attachment 2105
Wat is de zwarte tekst en wat is de rode?
Voor de meeste regio’s is het wellicht ook meer een tijdspanne van X aantal maanden. Niet 1 maand? Maar kan natuurlijk de beste maand kiezen.

@Zwerver wellicht even omzetten naar een eigen draadje in de Kletsdoos? Of ‘Australia Algemeen’?
 
Last edited:
Wat is de zwarte tekst en wat is de rode?
Voor de meeste regio’s is het wellicht ook meer een tijdspanne van X aantal maanden. Niet 1 maand? Maar kan natuurlijk de beste maand kiezen.
Ik geloof dat rood het origineel was, en zwart de correcties van iemand die het beter wist 🤷‍♀️. In ieder geval had iedereen dezelfde trouble om de ideale route achter elkaar te zetten. Er blijft nogal wat omrijden/overslaan/binnenlandse vluchten over en ik heb nog steeds mijn twijfels of Brisbane in December wel overleefbaar is :). Ook geen idee waarom Cairns helemaal niet meedoet, is het daar echt niet te doen of zo?
 
En FNQ wordt overgeslagen of kan dat het ganse jaar? 😉
Ik zou zeggen Maart-oktober
QLD is een breed begrip. Zelfs als je alleen de kust neemt. Hier in het zuiden kan het wel het hele jaar. Met daarbij de aantekening Juli/Augustus wellicht wat koel voor kamperen (de nachten). Januari/Februari wat klammig.

Maar de koelte is relatief vergeleken met andere staten. En de klammigheid ook in vergelijking met Cairns en Darwin.
 
Wij doen geen rond trip, maar gaan in april en mei van Perth naar Brisbane.
Ik neem 5 weken vrij, rijden in 1 week naar Brisbane via de Nullarbor want mijn vrouw moet dar op 2 mei zijn voor een competitie.
Daarna gaan we rustig terug via Plenty Highway, Uluru, Kings Valley etc.
 
Ik geloof dat rood het origineel was, en zwart de correcties van iemand die het beter wist 🤷‍♀️. In ieder geval had iedereen dezelfde trouble om de ideale route achter elkaar te zetten. Er blijft nogal wat omrijden/overslaan/binnenlandse vluchten over en ik heb nog steeds mijn twijfels of Brisbane in December wel overleefbaar is :). Ook geen idee waarom Cairns helemaal niet meedoet, is het daar echt niet te doen of zo?
Ik ben een aantal keren in juli in Cairns geweest, voor mij de ideale periode. De eerste keer van de 10 dagen 2 regen en de rest mooi weer. De tweede keer precies andersom: van de 10 dagen, 8 dagen regen 🤣 Maar Cairns e.o. is prachtig en kan ik zeker aanraden!
 
Ik ben een aantal keren in juli in Cairns geweest, voor mij de ideale periode. De eerste keer van de 10 dagen 2 regen en de rest mooi weer. De tweede keer precies andersom: van de 10 dagen, 8 dagen regen 🤣 Maar Cairns e.o. is prachtig en kan ik zeker aanraden!
Je kan eigenlijk heel jaar door komen als je af gaat op warmte/zon.
Maar van ongeveer oktober/nov tot feb/maart is het erg vochtig en heet met af en toe een fikse regenbui. Ol zich niet zo een probleem. Je raakt er redelijk aan gewend (of eerder je verdraagt het), maar als je wil zwemmen/snorkelen/duiken is er dan risico op irukandji kwallen en crocs.
 
Wat is ideaal? Voor de één is ideaal 20 graden en de ander 30 graden. Ik heb 3 roadtrips gedaan in Australië. Het begon ooit in 2018 met een 10 daagse roadtrip. Ik kreeg de smaak te pakken en heb daarna in 2019 een roadtrip van 1,5 maand gedaan en als meest recente in December 2022 begonnen met een 2,5 maand roadtrip (tot Feburary 2023). Ik heb bij alle roadtrups ander weer ervaren. Ik heb alle staten behalve WA gezien. WA was de bedoeling, maar door omstandigheden niet uitgevoerd. Als ik straks mijn PR heb ga ik ook zeker een roadtrip in WA doen.

Mijn ervaring? In 2018/2019 was het stabiel warm. Dat was toen in January en February. Afgelopen jaar was het weer in January anders en niet stabiel. Ik heb me daarop gewoon aangepast met soms koude nachten. Ik heb verder geen last van 40 graden, maar wel last van regen. Zolang er geen regen is ben ik tevreden. Daarom adviseer ik niet om in het regenseizoen naar het noordelijke halfrond te gaan.
Roadtrips zijn super leuk! Ik kijk nu al uit naar mijn volgende roadtrip 😋
 
Wat is ideaal? Voor de één is ideaal 20 graden en de ander 30 graden. Ik heb 3 roadtrips gedaan in Australië. Het begon ooit in 2018 met een 10 daagse roadtrip. Ik kreeg de smaak te pakken en heb daarna in 2019 een roadtrip van 1,5 maand gedaan en als meest recente in December 2022 begonnen met een 2,5 maand roadtrip (tot Feburary 2023). Ik heb bij alle roadtrups ander weer ervaren. Ik heb alle staten behalve WA gezien. WA was de bedoeling, maar door omstandigheden niet uitgevoerd. Als ik straks mijn PR heb ga ik ook zeker een roadtrip in WA doen.

Mijn ervaring? In 2018/2019 was het stabiel warm. Dat was toen in January en February. Afgelopen jaar was het weer in January anders en niet stabiel. Ik heb me daarop gewoon aangepast met soms koude nachten. Ik heb verder geen last van 40 graden, maar wel last van regen. Zolang er geen regen is ben ik tevreden. Daarom adviseer ik niet om in het regenseizoen naar het noordelijke halfrond te gaan.
Roadtrips zijn super leuk! Ik kijk nu al uit naar mijn volgende roadtrip 😋
Helemaal mee eens Regen ga ik niet voor op vakantie. Wij zijn ook op 3 road trips geweest. 1e van Cape Tribulation via Sidney naar Adelaide. Tweede van Perth naar Broom. Derde van Perth naar Melbourne. Veel prachtige parken bezocht en de toeristische highlights. Persoonlijk zou ik kiezen voor WA voor wat betreft het weer. Heb daar in totaal 12 weken rond gereden en een enkel buitje gehad.
Adelaide is een schitterende stad, maar na een aantal weken in de 35+ te hebben gezeten voelde het daar gewoon fris. Melbourne. Omgeving is prachtig groen. Schijnt de zon is het te doen. (Sorry maar het is voor mij niks. Bramen, merels, mussen en kou)
Half april gaan we, nu met de zoon erbij, weer naar Cairns dan Cooktown en afzakken tot Brisbane. Hopelijk weten we dan ook meer over ons traject sponsorvisa Queensland en kunnen we gelijk wat dingen regelen daar. Fingers crossed.
 
@SteveSW Cairns in de zomer met ene huis en aircon is wel te verdragen denk ik. Maar kamperen vond ik een marteling. Of het regende pijpenstelen, en kamperen in de regen is nooit leuk, ook niet met 35 graden. En na 3 weken had ik een chronisch slaaptekort van de te warme nachten en een tent zonder fan of aircon.

De omgeving is prachtig en kom graag snel weer een keer. Maar in de zomer alleen met aircon 😉
 
Back
Top