iedereen die het weet, mag het zeggen!!!

didado1976

New Member
Hallo allemaal,

Wij hebben afgelopen week onze CO gekregen en zijn dus bijna klaar met hopelijk een positief afloop!!
Wij hebben sponsorship from SA maar wij zijn nog nooit in SA geweest. Dit is onze manier om naa rAustralie te gaan en wij zijn er, als het goed gaat, supergelukkig mee!!:grin: :grin:

Mijn vraag, voor het werk van mijn man( deze werkt in de IT) zullen we enigzins gebonden zijn aan Adelaide. Ik heb mij laten vertellen dat je best wel wat verder weg kan wonen omdat wat langere afstanden goed te rijden zijn.Maar wij willen eigenlijk wat rustiger ga wonen en dus niet in de grote stad......weet jullie welke suburbs/plaatsen prettig vertoeven zijn? goed wonen en leuk voor onze kids( 13 en 10)......

Wij hopen als alles goed gaat dat we aankomend jaar in ieder geval ons visum gaan valideren, en dan willen wij ons dus ook orienteren in en om Adelaide.......hoor het graag.......gr Didado :smile:
 
Ik kan je niet helpen met je vraag...maar ben wel nieuwsgierig hoe je Sponsorship voor elkaar hebt gekregen zonder bezoek aan SA.

Zou je dit willen delen? Zou ik persoonlijk erg fijn vinden, omdat ik me dit nu al een hele tijd zit af te vragen..

PM mag ook :cool: :smile:
 
emjay, sponsorship staat helemaal los van een bezoek. Je krijgt een sponsorship als je o.a. nodig bent voor die specifieke staat. Zoek maar op dit forum naar de afkorting SMP (state migration plan).
 
hey Emjay,

Ja het is eigenlijk al gezegd, maar statesponsership is gewoon gekoppeld aan of een state behoefte heeft aan bepaalde beroepsgroep. In dit geval is mijn man IT -er en die willen ze in SA sponseren. Zelf waren wij erg geintreseerd in WA omdat ik daar familie heb, maar eenmaal binnen is binnen en naar een paar jaar blijf je of omdat je het naar je zin hebt, of je kijkt waar je het eventueel beter denkt te hebben!!

gr. diana
 
@didado
wij gaan ook naar Adelaide.. als het lukt... met twee kinderen van (dan) 5 en 7. Wij zijn ook benieuwd naar de verschillen tussen de wijken, om te wonen. Ik had via via gehoord dat het noorden over het algemeen wat goedkopere wijken zijn, en dat wijken met 'Park' erin vaak meer familiewijken zijn?? In de heuvels zou het goedkoper zijn dan meer richting de zee, maar daar loop je dan weer meer risico op bosbrand. Zoiets. Maar dat was wat vaag allemaal, dus ik hoop dat er nog iemand komt die wat betere info neer kan leggen!
Misschien is deze wel handig:http://www.pomsinadelaide.com/

succes!
 
hi Didado,
goed dat je de papieren binnen hebt.

je vraag, over hoe het is in Adelaide qua wonen:
We wonen nu meer dan twee jaar in Adelaide en het bevalt ons hier uitstekend. Adelaide lijkt, is, een plattelandsdorp: rustig, de mensen zijn in het algemeen aardig, vrij veel jonge mensen en heerlijke huizen. De 'stad' (CBD) is ongeveer 2 bij 2 km en de enige plek waar hoogbouw is en 'The finance Quarters' en andere ellende.
Alle wijken eromheen zijn laagbouw huizen op stukken grond van min 400m2 met lappen tuin eromheen. Je hebt er normale mensen en op sommige plekken wat minder normale ..zeg maar waar je aan moet wennen. Gestoorden heb je hier ook, maar niet in die concentraties als in NL. Het leeft allemaal door elkaar heen.

Het noorden salisbury,parafield etc heeft een slechte naam, maar persoonlijk moet ik zeggen, nog niks van gemerkt.
Al voor we naar Aus gingen deden er de raartse verhalen de rondte over gespuis ed. Het heeft zoals dat heet "issues":werkeloosheid, drank etcetc Onderweg op tripjes naar het noorden,kwamen we meestal mensen uit die buurten tegen en daar was niks mis mee. Behalve dan dat ze ons uitlachten vanwege de huurprijzen, die lagen bij ons beduidend hoger!
Wat me wel is opgevallen is de kliekjesvorming: Engelsen wonen in het zuiden,Angelsaksen in het oosten, mediterraneaers in het westen. En veel wat vroeger gebonden was door scheepvaart in het noorden.

Qua werk is er voor IT-ers steeds meer. Met de juiste opleiding project, financial en business, is er hier steeds meer werk, maar als het economisch fout gaat hier in Aus, dan denk ik dat Adl. er als eerste de problemen mee krijgt. Anders ga je voor A$50 's ochtends om 6.00 naar Melbourne/Sydney. Ben je om 22.00 weer thuis.


Zolang China blijft groeien, zal men dit land blijft uitkotteren en er gatenkaas van maken.En bakken geld verdienen. Ze hebben de mond vol over milieu, maar voor de gem. Aussie heeft dat meer te maken over plastik zakjes van de super en niet bv uraniumerts wat ze door woonwijken transporteren voor geld. Okee veel geld.Niet gooed.

Werk: Misschien is het een idee om alvast jullie komst aan te kondigen bij recruiters, Hudson is geloof ik de grootste IT-er in de omgeving.Ik bedoel in Aus.
Rijden: lachertje, in de spits van noord naar zuid: half uurtje, in de zon, blauwe hemel...ach joh

Sorry dat er niet zoveel vuur door m'n text heen komt, maar het is buiten een graad of 6, het regent, 't is donker en men kent hier geen CV....en ik ben snipverkouden.lol.Dat heb je hier ook.
morgen weer mooi weer.
Australia...
Kom snel voordat ze te diep graven
 
hey SSAO!!!!:grin:

Bedankt voor je replay ondanks je verkoudheid en de teleurstelling in het weer aldaar :wink:
Er staan ontzettend veel nuttige tips in...thanks!!!!:up: :up: :up:

Ik ben blij dat het jullie goed bevalt, wij willen inderdaad lekker de rust en het landsgevoel opzoeken, :up:
De afstanden hadden wij al gedacht zijn veel makkelijker te overbruggen, maar als het noorden relatief wat minder is, andere kant maar op dan.....hahaha
We hebben het hier eigenlijk harstikke goed en we weten dat deze verandering ook betekend een stapje terug doen en weer iets opbouwen, maar voor de kids enzo wil ik wel in een goede buurt terechtkomen......

Omdat wij ons visum eerst zullen valideren zullen we die tijd ook gebruiken om te orienteren zowel in buurten als in het werk voor mijn man!!
Ik werk zelf bij de politie, heb altijd in de hulpverlening gezeten, en wat ik daar moet doen???:cry: ....ik hoop stiekum hetzelfde :p ook al betekend dat weer in opleiding gaan.

als ik het zo bekijk dan denk ik vaak van,wat spannend allemaal zeg. In het begin wil je niet de heel tijd met emigreren bezig zijn, omdat je niet te vroeg wil juichen, nu denk je de hele dag zal het wel zal het niet, wel, niet, wel niet ....stiekum elke keer weer die gedachte.......WE ZIJN ER BIJNA!!!!!!
 
Same here, wij zitten te denk aan januari/februari vertrekken of valideren en dan augustus/september vertrekken.
Wij zijn aan het orienteren op het zuidelijke gedeelte van Adelaide, Christies beach, Aldinga enz. Allemaal aan of dicht bij zee en redelijk betaalbaar zowel koop als huur.
Koop rond 250.000 dollar en huur zo een 250 p.w, dit is dan wel een 4 slaapkamer/2 badkamer en dubbele garage...en meestal nieuw of vrij nieuw! Niet gek lijkt mij!

Ook wij kijken erg uit om lekker te vetrekken of erheen voor een orientatie reis.

Succes met jullie visumaanvraag, zal wel snel goed komen
afro.gif


Groeten Steven
 
Steven, kopen kan toch helemaal niet tenzij je al even werkt? Je moet volgens mij kunnen aantonen dat je maandelijks geld binnen krijgt en kunt betalen. Of je hebt een koffertje met $250k? ;)
 
Leuk, een beetje actie in het SA forum :evil:

Thanks SSAO for sharing :)

Wij hebben van de wijken in de stad niet heeeel veel mee gekregen maar wat ik echt een leuke wijk vond was Walkerville en Vale Park. Beetje oud geld wijken volgens mij ;) Veel groen, de rivier dichtbij enz.
 
Steven, kopen kan toch helemaal niet tenzij je al even werkt? Je moet volgens mij kunnen aantonen dat je maandelijks geld binnen krijgt en kunt betalen. Of je hebt een koffertje met $250k? ;)

Hoi FOL,

Je moet een eigen inleg kunnen doen van zo een 5 tot 15 procent van de koopsom. Ik weet het ook niet zeker maar een vaste baan zou voldoende moeten zijn. En een lekker spaarsommetje op de bank zal ook positief uitpakken voor een hypotheekaanvraag lijkt mij.

Groeten Steven
 
Van die downpayment had ik idd gehoord, maar ik geloof dat dat niet voldoende is. Je moet ook continu inkomen hebben.
 
Verkeerd geplaatste berichten afgesplitst:
http://forum.xpdite.net/topic/11395-aangeboden-3-bedroom-house-for-rent-in-salisbury-downs-adelaide/
 
Klopt het is per Home loan verschillend. Hoe beter de loan hoe strenger de eisen.
Voor permanent fulltime job, is het meestal minimaal 3 maanden werk hebben en hoe beter de bank hoe strenger ze zijn. Met beter bedoelen we minder of geen fees, geen lock in contracts, lageren rente etc
soms is het 6 maanden of zelfs 12 maanden. Heb je een casual job vergeet het dan maar. Een part time dan is het minimaal 6 maanden enzo

Ok home deposit. per bank weer verschillend. meestal tussen de 20 en 10% . Breng je minder dan 20% mee dan moet je een LMI betalen. (Lenders Mortgage insurance )

((vergeet niet dat je als emigrant een first home buyer bent dus je krijgt geld van de goverment,..wat het is?. weet ik niet precies het verandert steeds. Het was rond de 7k nu geloof ik 11k?
Ook krijg je korting op de tax enzo. Ook kun je een voordeligen lening krijgen bij Homestart maar dan moet je ik geloof 2 jaar in SA gewoond hebben. Je kunt dan een 100% lening krijgen)

LMI is geen verzekering voor je zelf maar puur voor de bank. en is ergens tussen de $2k en $10k depends aan de koop prijs. Wanneer je een huis koopt ben je ook 5% kwijt aan stamp duty and legal fees and stuf.
bijv/
Wij hebben net ons huis verkocht en na aftrek van 2.4% voor de realestae guy houden we 50K deposit over. Mooi zou je denk.. nou niet dus.. Zoveel is het niet.
WE kopen een huis voor
275 Huis
15 fees
-----
290 nou is 50 net geen 20% maar wel close to it dus onze LMI valt nog al mee maar toch nog
3 LMI
------
293
53 deposit +3000 uit de cooky yar :huh:
-----
240k homeloan
 
we gaan met de "no fees" homeloan van de commonwealth bank, 7.11% variable. We hadden het liefst bij ING gebleven maar omdat we een rural property kopen kan dat niet :angry:
 
Ik dacht ook dat je een permanente vergunning moest hebben om een woning te kunnen kopen.

Qua wonen in en rond Adelaide: mij werd destijds ook gezegd, de noordelijke wijken (Salisbury en Elizabeth) te vermijden, ook door mensen die er zelf woonden of gewoond hadden, maar weet je, soms is het een kwestie van er gewoon heen gaan en er eens rond te rijden/lopen. Ook 's avonds. Voel je je er prettig of niet.

Ik heb een half jaar in Adelaide gewoond. Eerst 3 maanden via Immigration SA in een Housing Trust woning. Mooie, groene wijk, wat levendige buren.... Daarna in een unit met 2 slaapkamers in Kensington Gardens voor 240 per week. Dus prijzig. In het noorden en zuiden ben je inderdaad (een stuk) goedkoper uit.

Had destijds een sollicitatie in Noarlunga en zou (als ik de baan gekregen had) ook die kant op zijn verhuisd. Is een uur met de trein vanaf het station in Adelaide. Aldinga ligt nog wat zuidelijker. Dus wonen in Aldinga en werken in Adelaide zelf, is wellicht niet echt een optie. Hoewel ze files zoals in NL niet kennen, is de spits toch redelijk druk.

Waar ikzelf destijds ook op lette, aangezien ik nog geen auto had, was de busverbinding. Je hebt er zgn 'go-zones' en dan heb je op werkdagen rond de spits extra bussen en verder 4x per uur, tot vrij laat. En in het weekend 2x per uur een bus. http://www.adelaidemetro.com.au/routes/network-map geeft je een beetje een overzicht van het OV.

En ja, zodra je het CBD uit bent, wordt het al een stuk rustiger. Adelaide is inderdaad gewoon een groot dorp :)

Succes!
Janka
 
Zoals er hier over Elizabeth en Salisbury gedacht wordt, dacht ik altijd van de Christies Beach en Noarlunga buurt. Maar mijn mening is al van jaren geleden dus dat telt wellicht niet mee.
Ik denk dat je weg moet blijven van de housing trust huizen alhoewel daar toch ook goede mensen wonen.
Ik heb naast een extreem arme families gewoond in Elizabeth Downs waar twee straten verder niet veel goeds woonde. Maar mijn directe buren waren fantastisch. Na twee jaar zijn daarna verhuisd naar Gawler en dat was fantastisch. Met heel veel plezier gewoond.
 
Back
Top