Ielts boeken

Deblin

New Member
Hoi allemaal,

Het ziet er toch naar uit dat we nu de beslissing hebben genomen om te gaan maar mijn man blijft op zien tegen de IELTS. Ik vroeg mij af of iemand boeken overheeft en zou willen verkopen? Of een cursus heeft gedaan en zo ja waar en hoe was dat?
Ik heb van kazz al het een en ander aan info gehad maar alle beetjes helpen!!
Groetjes Deb
 
Geen boek maar als je je email adres stuurt kan ik je een documentje sturen wat ik toendertijd geschreven heb voor het Writing onderdeel. Moest een 8 op Academic nodig. Eerste x had ik een 6.5, daarna, met behulp van dat bestand een 8!
 
Welke score hebben jullie nodig?
Ik zou PTE aanraden; is niet in NL te doen helaas, maar naar mijn mening wel een stuk makkelijker (en eerlijker). Achteraf gezien was dat een rit naar Brussel meer dan waars geweest.
 
+1 voor PTE.

Mijn vriendin moest voor haar beroeps erkenning (los van visum aanvraag) 4x8 hebben op IELTS Academic. Na 3 IELTS pogingen mislukt, 1 poging PTE en in de pocket :)
 
Welke score hebben jullie nodig?
Ik zou PTE aanraden; is niet in NL te doen helaas, maar naar mijn mening wel een stuk makkelijker (en eerlijker). Achteraf gezien was dat een rit naar Brussel meer dan waars geweest.
Hier nog een PTE fan. PTE is zeker veel eerlijker als de Ielts.


Heeft het zin om pte op academic te doen als hij op ielts general moet doen?
 
Heeft het zin om pte op academic te doen als hij op ielts general moet doen?

Is afhankelijk hoe goed je in Engels bent. Mijn partner en ik hebben beide Ielts gedaan en het verschil tussen ons met spreken was minimaal in de uitslag. Terwijl mijn man heel goed Engels spreekt en ik een heel stuk minder. Hij had bij de Ielts een 7 met spreken en bij de PTE de maximale uitslag. Hierin zie je ook al een groot verschil. De PTE wordt door de computer nagekeken en de Ielts handmatig door personen.

Daarnaast weet ik niet of het voor jullie ook belangrijk is om misschien toch meer punten voor Engels te halen, zodat je meer punten hebt en uiteindelijk sneller een uitnodiging hebt. In dat geval zou ik zeker voor de PTE gaan.

Succes met de keuze!
 
Sorry voor de late reactie, blijkbaar is er iets niet goed gegaan met mijn notificaties...

Ligt inderdaad aan hoe goed je Engels is natuurlijk.

Ik moest 4 x 8 en heb de test 4 keer gedaan (twee keer in NL en daarna twee keer in Australie om de computer based versie te doen). Steeds nagenoeg perfect score voor luisteren en lezen; in NL een 7.5 voor schrijven en een 8 voor spreken; in australie 7.5 voor schrijven en 7.5/8 voor spreken. Tussen de tests door een aantal keer oefen essays laten beoordelen door externe partijen met oud IELTS examinatoren en consistent de feedback gekregen dat dat ruim een 8 was. Heb dus stieken wel vertrouwen in mijn kunnen, maar toch denken ze daar bij IELTS blijkbaar anders over.

Voor mijn gevoel is de IELTS niet eerlijk om twee redenen:
- ze weten donders goed dat 4 x 8 heilig is voor veel van hun kandidaten en dat mensen die dat niet halen toch terugkomen voor een volgende test
- geen transparantie rondom de score (bij PTE ook niet volledig, maar wel wat meer omdat ze de scores verder opdelen); geen feedback betekent ook niet weten waar je op kunt verbeteren
- schrijven en spreken worden beoordeeld door mensen en zijn daardoor biased of ze nou willen of niet (zie verschil tussen spreken in NL en OZ)

Uiteindelijk PTE gedaan met een middag voorbereiding en de volle score behaald.
 
Ik zou overigens wel aanraden vooraf te oefenen voor de PTE. Hun opzet is net wat anders dan de IELTS en TOEFL, wat nuttig is om vooraf mee bekend te zijn.
Daarnaast merkte ik bij het afstellen van de microfoon (voorafgaand aan de test), dat er veel verschil kan zitten in wat de microfoon opneemt; neem dus even de tijd te bij het instellen alvorens de test te beginnen.
 
Ik heb er verder geen verstand van - was een van de gelukkigen die de IELTS Academic in 1x met 8+ haalde - maar computer based is ook niet alles. En dat is de PTE? Een jaar of twee terug was er een Ierse dame in QLD die daar een paar jaar als dierenarts/vee-arts gewerkt had en voor haar citizenship (?) de test moest doen en deze niet haalde, omdat de computer haar accent niet verstond....

Dichterbij huis en heeft niets met de taaltest te doen, maar een studente moest Centrelink bellen en kreeg zo'n computergestuurd antwoordapparaat. Zo eentje waarbij je mondeling je keuzes moet maken: Yes, No, one, two, dat idee. Ze werd er een paar keer uitgeknikkerd doordat ze haar keuze niet begrepen. Zij is geboren en getogen Aussie. Ik heb vervolgens namens haar gebeld en kwam er zonder meer doorheen. Centrelink had blijkbaar liever een Nederlands accent :D
 
Dichterbij huis en heeft niets met de taaltest te doen, maar een studente moest Centrelink bellen en kreeg zo'n computergestuurd antwoordapparaat. Zo eentje waarbij je mondeling je keuzes moet maken: Yes, No, one, two, dat idee. Ze werd er een paar keer uitgeknikkerd doordat ze haar keuze niet begrepen. Zij is geboren en getogen Aussie. Ik heb vervolgens namens haar gebeld en kwam er zonder meer doorheen. Centrelink had blijkbaar liever een Nederlands accent :D

Ik ken dat....collega van mij, geboren en getogen in Australië (Adelaide) probeerde Siri in te stellen op zijn iPhone. Dan moet je een aantal keren "Hey Siri" zeggen en zijn accent werd dus compleet niet herkend. Vervolgens probeerde ik het met mijn harde Nederlandse accent en werd direct herkend. Natuurlijk mijn stemherkenning weer van zijn telefoon weggegooid, maar dat is toch wel raar dan....
 
Voorbereiding op IELTS: Zodra je je aanmeldt krijg je toegang tot een online oefen programma. Deze kun je doorlopen, dan weet je in grote lijnen wat je kunt verwachten. Veel films en youtube kijken helpt ook.
 
Ben een beetje aan heroriënteren betreft Ielts.
Voorheen niet nodig geweest voor mij ivm Brits paspoort. Moet nu om extra punten te scoren wel competent halen..:(
Iemand nog oefenmateriaal liggen?
Zo te horen is PTE iets makkelijker dan de Ielts?
Gr
 
Missus heeft een keer of 4-5 IELTS Academic gedaan voor een beroeps erkenning hier. 0x succes.

PTE, one go. Success
 
Last edited:
Snelheid van de onderdelen luisteren en schrijven zijn grote uitdagingen. Bij luisteren moet je snel reageren, want de tape gaat verder. Bij schrijven moet je in korte tijd een redelijk lang en taaltechnisch goed stuk produceren en dat met potlood opschrijven, wat veel tijd kost. Ik denk dat je daarom op die onderdelen moet focussen.
Probeer een Engelstalige mindset te creeren, bijvoorbeeld door Engelse tv, youtube etc gedurende je voorbereidingstijd. Doorloop ook het oefengedeelte bij de IELTS (als je daarvoor kiest), dan krijg je al behoorlijk wat tips.
Good luck!
 
Geen boek maar als je je email adres stuurt kan ik je een documentje sturen wat ik toendertijd geschreven heb voor het Writing onderdeel. Moest een 8 op Academic nodig. Eerste x had ik een 6.5, daarna, met behulp van dat bestand een 8!
Geen boek maar als je je email adres stuurt kan ik je een documentje sturen wat ik toendertijd geschreven heb voor het Writing onderdeel. Moest een 8 op Academic nodig. Eerste x had ik een 6.5, daarna, met behulp van dat bestand een 8!

zou je dit ook naar mij kunnen sturen? Evidekker@quicknet.nl thanks!
 


OFX
Back
Top