IELTS en VETASSESS

Charlot

New Member
Hallo,

Nieuw op dit forum en kan nog niet alles heel makkelijk terugvinden/ opzoeken. Daarom maar even een nieuwe vraag:

Ik ben in mijn eentje bezig met een SIR visum. Omdat mijn beroep niet 1 op 1 op de SOL lijst staat, leek het wijs om met een bureau aan de slag te gaan, maar dat kost natuurlijk heel veel extra. Geld, dat ik toch al hard nodig heb voor startkapitaaltje. Wat zijn ervaringen van mensen om zelf je check bij Vetassess te doen? Heb ik via een bureau meer kans op succes omdat zij tips en trucs weten over wat en hoe te versturen, of is het net zo handig (en goedkoper) om te doe-het-zelfen?

En nog een tweede vraag: klopt het dat je IELTS resultaten 2 jaar geldig zijn? Had bedacht die dan vast maar te doen...

En ach, nog een derde vraag: stel dat mijn SIR visum wordt toegekend, binnen hoeveel tijd 'moet' je dan weg? (los van het feit dat je dan ws allange genoeg gewacht hebt en zsm weg wil, maar hoeveel tijd heb je nog om alles te regelen en geld te sparen)?

'k hoor het graag - thanx!
 
Allereerst natuurlijk van harte welkom....

Je IELTS heeft een geldigheidstermijn afhankelijk van de situatie waarvoor je hem wilt gebruiken. Voor een visum in Australie geldt dat de DIMA (voorheen DIMIA) een geldigheidstermijn van 1 jaar in acht neemt. Dus geen 2 jaar....

Over VETASSESS....Jij geeft zelf aan dat je beroep niet op de SOL lijst voorkomt. Je kunt dus proberen om bij VETASSESS je Skills Assessment te doen, maar aangezien je zelf niet weet welk beroep je nu moet opgeven (ASCO-code) is de kans groot dat VETASSESS direct de aanvraag afkeurt. In dat geval kun je dus wel het beste in zee gaan met een emigratiebureau. Die kunnen waars. veel beter inschatten, doordat ze van jou te weten komen wat jouw eigenlijke beroep is (met functieomschrijvingen), of het haalbaar is jouw beroep in een beroep te plaatsen die wel op de SOL lijst voorkomt. Maar misschien is er helemaal geen aanknopingspunt....
 
Ik heb wel een eerste gesprek met een ander (veel te duur) bureau gehad, dus weet wel voor welke beroepen (er zijn er twee op de lijst die in aanmerking komen) ik me zou kunnen laten testen. Bureau gaf ook aan dat dit een goede mogelijkheid zou zijn. Maar zou is natuurlijk nog helemaal niet zeker in de grote zwarte doos van emigratie.

Zit in de tussentijd ook op de vetassess site te snorren naar info...
 
Bekijk even goed de vetassess-site. Ik zat daar een tijdje terug op te studeren en als je daar goed leest, dan lees je dat
1) door vetassess niet naar werkervaring wordt gekeken
2) je voor vetassess niet een diploma hoeft te hebben in de richting van het beroep wat je opgeeft (?!), omdat ze er vanuit gaan dat veel mensen na hun opleiding switchen van werkzaamheden. Als je dit letterlijk interpreteert kun je ieder hbo-diploma (als je dit hebt natuurlijk) opgeven en zou je een positieve assessment moeten krijgen.
Ik plaatste hierover kortgeleden een bericht op het forum. Even zoeken op vetassess en je vind het wel. Misschien kun je iets met deze info.

Feit blijft natuurlijk wel dat de DIMIA wel werkervaring vraagt...
 
Eens.
VETASSESS kun je gemakkelijk zelf doen op basis van je diploma en een zelf gekozen beroep van de SOL waar VETASSES voor onderzoekt. En zij kijken inderdaad alleen naar diploma's (niet werkervaring) Neem dus het beroep wat het beste past bij wat je doet. Dit gebruik je dan ook voor je aanvraag bij DIMIA. Wel moet je inderdaad 2 van de laatste 3 jaar gewerkt hebben in enig beroep op de SOL lijst.
Succes!

Henriette
 
Dank jullie! dat moet inderdaad lukken dus ik ga eens verder neuzen. Scheelt een boel geld. Heb nog wel een ander vraag voor mijn totale punten aantal, maar die lanceer ik even apart!
 
Back
Top