iemand ervaring met kinderen die naar een highschool gaan???

robenirma

New Member
Ik vindt het wel erg leuk om ervaringen te delen met mensen die gaan of zijn geemigreerd en die schoolgaande kinderen hebben.Onze oudste dochter wordt 12 jaar en gaat als het goed is in Januari naar highschool!!!!
We hebben haar ingeschreven voor de Lilydale highschool in Lilydale (aan de oostkant van Melbourne)bij de dandenongs, monbulk in de buurt.

Groetjes Irma :cool:
 
Toevallig woont een neef van mij al bijna 2 jaar in Lilydale, mooi plaatje en al heel wat rustiger dan Melbourne, wel lekker midden in de wijnregio!!
Over de highschool daar kan ik je niet veel vertellen, maar als ik mijn neef spreek dan zal ik zeker even navragen!
 
NOG niet maar dat zit er wel aan te komen! Onze oudste is net 13 geworden en zal dus bij de overstap naar highschool gaan. Je gelooft het niet maar wij kijken ook naar huizen in de buurt van Lilydale, Mooroolbark, Montrose etc.  De wereld is dus TOCH heel erg klein  :)
 
Wij zijn er ook nog niet maar onze jongen van 12 gaat straks ook naar High School, het is de bedoeling dat hij gaat beginnen in januari, wij hebben er nog een van 10 en die gaat naar Primary School maar dan wel aan de west kust.  De kinderen kijken er erg naar uit ook al vinden ze het idee van uniformen een beetje vreemd.
 
Uniform is vreemd naar Nederlandse begrippen maar echt wel een goed idee! Je bent grotendeels van het geneuzel van merkkleding en klasse onderscheid af. Precies zoals het hoort  :)
 
Precies Fletch...en daarom wordt er binnen Scouting ook al jarenlang gebruik gemaakt van uniform.
 
[quote author=Fletch link=topic=1841.msg17162#msg17162 date=1117742228]
En in het leger  :wink:
[/quote]
Daar maken ze weer onderscheid met strepen en sterren :-D
 
Hoi

Ik heb een zoon van 13 en die zit in year 8.  Tweede klas High School.  Welliswaar is hij hier geboren maar voor ons is het ook allemaal vreemd.  Mijn man en ik zijn geboren en getogen in Nederland.

Wat ik je kan vertellen is dat ze hier dus 5 dagen per week van bijv. 8.30 tot 3.oo naar school gaan en alle niveaus zitten in dezelfde klas.  Het is dus niet zo dat je later begint of vroeger klaar bent.

De laatste jaren is er een beetje spraken van een aparte klas voor de wat meer gevorderde maar dat is over het algemeen maar 1 klas per school en niet alle scholen hebben het. 

Mocht je iets specifiek willen weten, dan hoor ik het wel
Sidonia
 
Wat ik je kan vertellen is dat ze hier dus 5 dagen per week van bijv. 8.30 tot 3.oo naar school gaan en alle niveaus zitten in dezelfde klas.  Het is dus niet zo dat je later begint of vroeger klaar bent.

Dat maakt spijbelen  errug moeilijk(was bij mij niet slecht geweest op de middelbare school), je hebt een uniform aan en er zijn géén afwijkende schooltijden, dus zie je iemand (in uniform!!) om 1400 uur lopen dan is er iets aan de hand (dokter, ziek of spijbelen) toch!! PRIMA!!

Groetjes Miranda
 
Niks te spijbelen!  Toen ik (jaren geleden!!!!) daar op school zat, had ik natuurlijk ook een uniform en inderdaad vaste tijden naar school met een speciale schoolbus die ik niet mocht missen anders lopen naar huis (20km).  Moest ik of andere voor een of ander reden naar de winkels dan moest je speciaal toestemming vragen - moest wel een goed reden zijn anders werd je geweigerd.  Niks tussen de middag naar huis, iedereen bleef op school maar dan hadden wij wel een grote bibliotheek, sport velden etc. tot onze beschikking.

Wel streng vergeleken met nederland maar een prachtige tijd!  En inderdaad geen concurrentie met kleding, iedereen was hetzelfde gekleed!  Een dag in het jaar mochten wij met gewone kleding komen maar wel betalen voor ieder kleding stuk wat niet bij het uniform hoorde en 't geld ging weer naar iets leuks voor het school - zo'n dag was altijd heel spannend, eigenlijk gek maar wel leuk!  Zal wel nu anders zijn en even wennen zijn voor mijn jongens maar ze zijn toch wel positief!
 
Anderzijds is het veel makkelijker om vrij te krijgen van school voor vakantie of zo. In Nederland is dat haast onmogelijk of je moet bereid zijn een fikse boete te betalen! Wel makkelijk als je eens naar Nederland terug wil op vakantie of zo. Het is voor mij haast onmogelijk met kerst bij mijn familie te zijn met de kinderen vanwege de TE strenge regels in Nederland. Drie kids meeslepen de halve wereld over voor 14 dagen is niet te doen  :-(
 
Hallo Allemaal

Inderdaad het gaat nog steeds zo.  Zeg een keer per termijn is er een "Out of schooluniform Day' je brengt een gold coin 1 of 2 dollar en het geld is meestal voor een goed doel.

Uiteraard willen ze dat je zoveel mogelijk naar school komt en je moet een briefje achteraf schrijven waarvoor je weg was maar mocht je inderdaad bijv. naar Nederland terug willen voor een aantal weken/maanden dan is dat totaal geen probleem.

Student exchange is byvoorbeeld hier een gewoon iets.  Veel studenten gaan voor een aantal maanden of een jaar naar een school in het buitenland.  Zo ook komen er veel hier.  Hier zien ze het als een geweldige opportunity.  Je leert meer van de wereld dan in de klas.

Ik hoor van Nederlanders die hier komen dat in Nederland het niveau wellicht wat hoger/academis is.  Maar tot nu toe ervaar ik dat ze hier meer een total approach hebben.  Ze leren van alles, iedereen krijgt kookles!! of de mogelijkheid om bij de brandweer te helpen voor een termijn, werkervaring gedurende year 10 etc.  Ook hebben de scholen veel muziekprogrammas, bands en koren, sport.  Je kan het zo gek niet opnoemen of de kinderen hebben de mogelijkheid om iets te doen.  Ieder jaar worden de klassen doorelkaar gegooid om weer nieuwe social skills te leren en meer mensen te leren kennen.  Er gebeurt hier zo enorm veel buiten het gewone leren.

Het is ook vrij gewoon om door te leren na year 12.  Uiteraard zijn er die gaan werken maar het is een heel groot percentage die naar Uni of TAFE gaan.  Gewoonste zaak van de wereld.

Ik ben tot nu toe 'pleasantly surprised' met wat mijn zoon leert en neem zonder meer aan dat tegen de tijd dat hij van school komt een goede basis heeft.
 
Als ik op de websites etc. kijk van de scholen en naar het programma van de school komt het mij allemaal goed over, met inderdaad wat meer structuur (schooltijden/uniformen) en ook het aanbod van lessen verraste me (op een 'plezante' manier).

Hé Fletch,
Ik weet niet of jullie nog een keer op vakantie willen naar je familie voordat je emigreert? Wellicht is het dan een optie om met de leerplichtambtenaar van je gemeente contact op te nemen en bijv. 2 weken extra vakantie te vragen rondom bijv. de herfstvakantie/kerstvakantie. Dan heb je 4 weken. Als argument kan je je aanstaande emigratie aandragen (aantonen met papieren), dat je je wil oriënteren daar. Vooraf met de school/scholen van je kinderen contact opnemen om te vragen of - als er toestemming komt van de leerplichtambtenaar - of je evt. wat extra lesstof mee kan nemen. Dan heb je alles goed afgecheckt voordat je bij de gemeente komt. Ga je niet meer op vakantie, dan kan je dit natuurlijk weer vergeten.
Groetjes
Miranda :)
 
In Nederland is het zo dat de kinderen op de hogere school vaak uren vrij zijn "de zgn. tussenuren" soms hebben ze 3 uur op een dag les, soms ook 6 of 7. Weet iemand hoe dat soort dingen gaan in OZ op de highschool???
 
Hoi

Hele late reaktie enwellicht heb je al antwoord.

Ik weet niet precies hoe het gaat zodra ze de laatste twee jaar doen, eindexamen jaren
Maar tot en met year 10 (4e jaar highschool) kennen ze geen tussenuren, alle uren zijn geboekt.  In mijn zoon's geval van 8.30-2.50 konstant les, iedere dag.

Sidonia
 
Hi Sidonia,

Thanks a lot for your answer. Wellicht mede hierdoor dat ik nooit de zgn. "hangjongeren" ben tegengekomen!!!

Gr. Joke
 
[quote author=tum link=topic=1841.msg17293#msg17293 date=1117864979]

Hé Fletch,
Ik weet niet of jullie nog een keer op vakantie willen naar je familie voordat je emigreert? Wellicht is het dan een optie om met de leerplichtambtenaar van je gemeente contact op te nemen en bijv. 2 weken extra vakantie te vragen rondom bijv. de herfstvakantie/kerstvakantie. Dan heb je 4 weken. Als argument kan je je aanstaande emigratie aandragen (aantonen met papieren), dat je je wil oriënteren daar. Vooraf met de school/scholen van je kinderen contact opnemen om te vragen of - als er toestemming komt van de leerplichtambtenaar - of je evt. wat extra lesstof mee kan nemen. Dan heb je alles goed afgecheckt voordat je bij de gemeente komt. Ga je niet meer op vakantie, dan kan je dit natuurlijk weer vergeten.
Groetjes
Miranda :)
[/quote]

Dat is een hele goeie!

Ja daar is ie weer ik heb het een beetje erg druk gehad met van alles, onder andere met in mijn geliefde Australië zijn ter voorbereiding  :cool:
 
Hoi, geen ervaring maar wel genoeg gehoord op schoolplein. Het is hier anders dan in Ned. je hebt geen "vrije keus" van gouverment highschool wanneer je in een schoolzone woont. Laat het me uitleggen in Glen Waverley heb je 2 gouverment highschools wanneer je naar de 1 wilt die buiten de zone ligt mag je je opgeven maar is geen garantie dat je wordt aangenomen. Goede gouverment highschools hebben dan ook een duurdere huizen om zich heen. Wil niet zeggen groter of mooier maar omdat ze in de zone zijn en mensen willen naar die school want je wilt het best voor je kids dus je moet betalen. Een andere keus is private schools maar ik heb begrepen dat dat prijzig is. Highschool bepaalt hier wel waar je later heen gaat een goed aangeschreven highschool heeft meer aan tebieden bij je verdere loopbaan of schoolkeuzes.................is dit duidelijk! vraag het me af? maar ja ik weet niet hoe ik dit beter kan schrijven.
 
Back
Top