Zwerver
Moderator
Persoonlijk? Ik zou er gewoon voor gaan. Wat zouden de maandelijkse kosten zijn als je dat huis koopt op 50%/50% fixed/variable? Nu en op 9% rente? En heb je nog geld over voor een offset tegen de variable component?Ik woon hier nu 5 jaar. Maar er komt wel steeds meer op de markt. En als prijzen dalen heb ik misschien meer keus.
De interest rate discussie maakt me zenuwachtig. Ik zou het kopen als het rond 4% zou blijven, maar als het 7%, 8%, 9% wordt?? Dat is waarom ik het zo moeilijk vind een beslissing te maken. Ik zou misschien een housemate kunnen nemen... meh..
Oh en natuurlijk hebben we de Brisbane Olympics in 2032, waardoor de waarde van huizen zal stijgen. Van townhouses ook (wel minder).
Units en apartments zullen weinig in waarde stijgen volgens mijn broker en real estate agent. Maar townhouses blijven populair, vooral met een tuin en goede locatie.
Wij hebben ook een townhouse, gekocht eind 2021. En we kijken niet naar eventuele prijsdalingen, want we verkopen toch niet in de komende 10 jaar. De huren zijn achterlijk hoog op het moment en zullen in tegenstelling tot de huizenprijzen voorlopig niet gaan dalen. Een nieuwe verhuurder heeft waarschijnlijk ook een hypotheek en als de rente omhoog gaat, zal de huurprijs meestijgen.