ik vraag een visum aan, maar alleen mijn man gaat werken. Mag dat?

stuinder

New Member
Hallo, even een vraagje. Mijn man en ik willen graag in Melbourne gaan wonen. Hij werkt als IT manager, maar heeft politicologie gestudeerd, dus hij zou dan volgens mij een uitgebreid skills assesment moeten ondergaan. Ik werk in het onderwijs (als beleidsonderzoeker) en heb een masteropleiding in die richting. Voor mij zou het dan waarschijnlijk eenvoudiger zijn om door de skills assemsent te komen. Nu hebben we de luxe dat we beiden op 120 punten uitkomen.

Het zou dan ook logisch zijn (praktisch) als ik het visum zou aanvragen. Maar we hebben een zoontje van 2 en ik wilin ieder geval het eerste half jaar/ jaar nadat we aankomen nog niet gaan werken, en daarna alleen parttime. Mijn man zou dus kostwinner worden. Is het dan een probleem als het visum op mijn naam staat???

Hoop dat iemand me kan helpen, want ik kan hier niks over vinden.

groetjes, Suzanne
 
Volgens mij maakt dat niet uit. Het maakt helemaal niet uit wie wat gaat doen (bij een skilled independent visum tenminste).

Zorg er wel voor dat hij daar zijn werkervaring kan aantonen, middels referentie brieven, daar zijn daar nogal happig op.

gr Frank
 
Voor een skilled independant visum maakt het helemaal niets uit. De beoordeling van je beroep is alleen maar om te bepalen of je hier kans maakt op de arbeidsmarkt. Maar het is geen enkel probleem als je niet zelf werkt, maar je partner alleen werkt. In zijn algemeenheid zal het zo zijn dat iemand die door een skills assesment heen wel in dat beroep aan de slag zal gaan, omdat je ervaring, kennis en kunde daarin nu eenmaal waardevol zijn. Maar er zijn geen verplichtingen om dat ook te doen.

Ik denk dat Frank's opmerking ook wel een hele goede is.. 'Beter mee verlegen dan om verlegen'. Ik moet echter wel zeggen dat zowel voor mijn vrouw als voor mij geldt dat wij feitelijk alleen op basis van onze referentie brieven aan de slag zijn (respectievelij in een 6maands en een 3 maands contract, beide met uitzicht op verlenging/vaste baan). Maar mijn referentiebrieven zijn ook gebruikt was tijdens de RPL (Ik ben als IT Manager geaccepteerd via de RPL).

Moraal: Laat zeker de diplomas, getuigschriften e.d. vertalen, en probeer zoveel mogelijk referentiebrieven van (ook oude) werkgevers te krijgen. Stel ze zelf op en laat hen uitprinten op papier en ondertekenen. NB: Voor ons beide zijn de referenties daadwerkelijk gecontroleerd, dwz het recruitment agency heeft daadwerkelijk de referees (de ondertekenaars van) benaderd.

Ik heb natuurlijk geen idee of ieder bedrijf hier zo werkt, maa dit komt dus direct uit de praktijk ;-)

M.vr.gr.
Perthpete
 
Ahh, dat is goed om te horen, dan gaan we voor de "makkelijke" :wink: weg en vraag ik het visum aan ipv mijn man! Een referentiebrief zal voor één van mijn voormalig werkgevers lastig worden, omdat dit bedrijf (nadat ik er al niet meer werkte) failliet is gegaan. Enig idee hoe ik dit kan aanpakken?

groetjes,
Suzanne
 
Zoiets had ik ook bij een van mijn oude werkgevers. Ik heb gewoon de oude directeur gebeld (waar ik af en toe nog wel eens contact mee had) en gevraagd of hij nog wel brief papier had van toen. Dat had hij, en hij vond het geen probleem om daarop mijn referentiebrief (door mezelf opgesteld) te printen en te ondertekenen. Overigens vraag ik me zelfs af of het niet gewoon moet kunnen op ander papier (desnoods). Vooral van belang is dat de referee (die dus ondertekent) daadwerkelijk je oude baas (of collega?) was....
Perthpete
 
Back
Top