Ik wist dat het eraan kwam: TRA Assessment

AlexHRG

Active Member
Gatver, Dacht ik het ff makkelijk geregeld te krijgen, Werkgever wil me sponsoren voor de nieuwe 187 Direct Entry en zei dat de CCI een "dedicated migration department" hebben om te helpen met alles voor te bereiden.

Nou, ik mooi alle papierwerk (originele kopieën, dus niet vertaald o.i.d.) naar hen gestuurd, duurt het een volle 2 weken vooraleer ze antwoord geven... en dan is het: "Ja, JIJ moet dit doen, JIJ moet dan doen", wat is hun job dan??? En moest dat echt zo lang duren, want mijn 6 maanden onder de WHV bij de werkgever zitten er bijna op (nog 5 weken over).
Vraag ik aan hen voor hulp met de TRA, geven ze mij gewoon de link naar de website! Zo kan ik het ook!

(Misschien moest deze post opsplitsen in de G*dverdomme thread plaatsen?:rolleyes: )

In elk geval heb ik al ervaring met de Engineering Australia Assessment en de TRA lijkt makkelijker, toch zijn er een paar dingen waar ik bij twijfel (ik heb rondgezocht in de Xpedite "archieven" maar vond verbazend weinig praktische info?):
  • General education: wat is dit exact voor ons Europeanen? De standaard diploma (in België de A2)? Of moet ik hier de hogere studies bijtellen (heb een Bachelor op zak)?
  • Vocational Training: Wat wordt hieronder verstaan? On-the-job training zoals een certificaat of de eerder vermelde hogere studies? Ik heb een aantal korte cursussen gevolgd...
  • Self Employment: Dit zie ik nergens vermeld in de Application form, ik heb anderhalf jaar gewerkt in een familiezaak, dus is het een half-en-half situatie. Hoe ga ik het beste hiermee om in de applicatie?
  • De "Description of Work" zal mij geen probleem opleveren, enkel ergernis ;) Voor meer pagina's en foto's kan je het gewoon uitprinten en eraan toevoegen? Het heeft geen specifieke hoofding nodig (pagina nummering uiteraard wel)?
 
Hoi Alex,

Ik snap de frustraties :)

Ik dacht dat General Education evt je middelbare school was. Vocational Training is tertiair, dus HBO, universiteit.
HBO vertaalt zich nl naar Higher Vocational Education. Je bachelor is dus Vocational. Je certificaten e.d. zullen vermoedelijk ook onder Voc. vallen.

Zo zie ik het tenminste. Dat Self Employment zou ik evt. bij de Description of Work neerzetten. Heb zelf verder geen ervaring hiermee, maar wellicht zijn er anderen?

Succes... :)

Janka
 
Dank je, Janka

Bart, ik heb in het begin gewoon geprobeerd om mijn Bachelor hier erkend te krijgen voor verder te studeren aangezien het toch niks kost :p Ik meen dat dat via de AQF ging. Vreemd genoeg hebben ze het niet aanvaard... we zullen zien.

Ik zal morgen gewoon es opbellen naar de TRA, maar in de tussentijd ga ik de Description of Work maken! :up:
 
Maar....... de TRA?
Jij bent toch geen tradie?
Ik heb ook TRA gedaan, maar we hebben wel helemaal mijn werk moeten downgraden :confused:
2 MTS diploma's en teveel autodidact, was toch ff teveel voor ze ;)

Bart
(heb ik trouwens al eens gevraagd voor wie je werkt?)
 
Maar....... de TRA?
Jij bent toch geen tradie?
(heb ik trouwens al eens gevraagd voor wie je werkt?)

Sja, dat is de hele dilemma. Ik heb de Engineers Australia assessment een kleine 3 maanden terug opgestuurd dus moet ik elk moment er een antwoord van krijgen. Maar op dit moment werk ik als fitter en willen zij mij sponsoren voor de 187 (vroegere 857), een provisional visa... te verleidelijk om te laten schieten aangezien ik hier al 6 maanden ben. Dus maak ik er nu ook eentje op om als Fitter or Diesel Motor Mechanic erkend te worden (ga ik morgen bespreken met de GM, omdat mijn taken dichterbij de DMM ansluiten).

Ik werk voor R.Moore & Sons in Kewdale.

Nou wat betreft de Description of Work, ik heb 8 pagina's pure tekst, met een aantal zelf geschoten fotootjes.... ik twijfel of dit genoeg is. Nu komt er ook nog bij dat ik van alle werkgevers een referentie moet hebben?? Zucht, ik heb er van een paar en de anderen.... nou daar wil ik liever niet mee in contact komen :oops:
 
Hallo Alex,

Zelf ben ik een service engineer voor diesel motoren, en heb mijn skills door TRA laten doen omdat dit ons makkelijker leek. Andere optie was Engineers Australia, maar die zouden moeilijk kunnen doen over de inhoud van de opleiding.

Voor mijn Description of Work voor Fitter hadden ik 33 pagina's (laten dit er eens 25 volledig vol geschreven zijn). Daarnaast had ik 26 pagina's als bijlage toegevoegd, dit waren service work reports die ik gemaakt had en delen uit een instruction manual. Hij was dan ook in 1 keer goedgekeurd door TRA, duurde wel 3 maanden.

Succes met het schrijven, beter te veel dan te weinig.
 
Holy shit Sander! 25 pagina's?! En ik dacht dat ik het al langdradig gemaakt had! o_O

Ik heb wel in de oudere threads gelezen dat je zelfs het meest basische mag/moet opschrijven.... zucht, waar te beginnen..

Service Engineer staat als ik mij niet vergis niet (meer?) in de ANSZCO. Ben je voor Diesel Motor Mechanic gegaan?
 
Een kind van 10 moet het kunnen lezen en begrijpen, en als je denkt dat je klaar bent, dan zit je op de helft.

Zelf ben ik voor fitter gegaan, dat komt dichterbij de werkzaamheden die ik deed. Als ik me niet vergis is Diesel Motor Mechanic meer voor auto's, trucks en bussen. Je kunt de beschrijvingen van de beroepen wel terug vinden aan de ANSZCO code. In je description of work moeten al die punten staan beschreven, tenminste zoveel als mogelijk.

Succes met het uitbreiden van je verhaal.
 
Je kunt de beschrijvingen van de beroepen wel terug vinden aan de ANSZCO code. In je description of work moeten al die punten staan beschreven, tenminste zoveel als mogelijk.

Ah ja, ik heb het gevonden... nou ik wil niet graag (weer) aan vrachtwagens e.d. sleutelen, maar wat ik nu doe en heb gedaan is meer storingzoeken en theoretisch dan de beschrijving bij een fitter. Ik zal verder kijken.

Ik probeerde net nog naar de DEEWR op te bellen, ben ik al te laat, nochtans dacht ik naar een nummer in WA gebeld te hebben... wordt gewoon doorgelinkt naar de Oostkust en dan ben ik te laat ja :confused:
 
Een mechanic is een automonteur, een diesel-fitter is meer richting machine-bankwerker. Een boilermaker is een constructie- bankwerker.
30 jaar terug was de term fitter/turner, maar dat zie je bijna niet meer.
Theoretisch is ver te zoeken bij de huidige fitters, ze leren het van de oudere fitters, die ook geen theoretische achtergrond hebben, puur praktijk ervaring.
Tijdens 4 jaar apprenticeship krijgen ze iets van 18 weken theorie, ik heb wat boeken bekeken en de helft kreeg ik al op de middelbare school met natuurkunde (Mavo-klant).

groeten Johan
 
Ziehier de verschillen:
Motor Mechanic (General) - 321211

Maintains, tests and repairs petrol engines and the mechanical parts of lightweight motor vehicles such as transmissions, suspension, steering and brakes. Registration or licensing may be required.

Diesel Motor Mechanic - 321212

Maintains, tests and repairs diesel motors and the mechanical parts of trucks, buses and other heavy vehicles such as transmissions, suspension, steering and brakes. Registration or licensing may be required.

Fitter (General) - 323211

Fits and assembles metal parts and subassemblies to fabricate production machines and other equipment.

Metal Fitter and Machinist NEC - 323299

Metal Fitters and Machinists fit and assemble fabricated metal parts into products, set up machining tools, production machines and textile machines, and operate machining tools and machines to shape metal stock and castings.

Als ik eerlijk moet zijn, komen de 2 laatste het dichtste bij wat ik tot nu toe heb gedaan; ik heb vooral gewerkt met motoren voor industriële applicaties (co-generation, gensets of marine). Maar mijn echte sterke kant is toch wel het storingzoeken.
Ik denk dat ik het beste ga voor Fitter (General), enkel bij deze kan ik zeggen dat ik de hele beschrijving echt heb gedaan :)


Ik vroeg mij trouwens iets af, als je een visum voor mechanical engineer krijgt maar de job van je sponsor "lager" ligt, is dit mogelijk? Het enige dat ik zie is dat de salaris er niet onder mag komen te liggen, maar de functie zelf?
 
Je beroep moet zoveel als mogelijk overeenkomen met de beschrijving. Bij fitter general staan nog een aantal beroepen vermeld die er onder vallen.

Bij mij kon ik zowel mechanical engineer en fitter general aanvragen, omdat beide beroepen dichtbij mijn werkzaamheden liggen. Als eerste heb ik gekozen voor fitter, omdat de kans groter was dat ze deze goedkeurde. Was deze afgekeurd dan ging ik voor mechanical engineer.

Als je al een assessment hebt van mechanical engineer, dan zou ik proberen daarmee verder te gaan. Tenminste als dat mogelijk is, misschien belletje naar dat 'dedicated migration department' om te vragen hoe het zit.
 
Veiligheidshalve heb ik vandaag de kans gehad om eens op te bellen naar de DEEWR, en is er het volgende uitgekomen:
  • General Education: ALLE jaren dat je echt naar school bent gegaan, dus ook evt Ba of Ma of wat dan ook.
  • DoW : zo gedetailleerd mogelijk, zoals iedereen hier heeft gezegd
  • voor missende referenties van vroegere werkgevers kan je een statutory declaration maken, net zoals voor wanneer je als zelfstandige hebt gewerkt
  • de huidige werkgever (indien van toepassing) kan uiteraard ook ingevoegd en naar gerefereerd worden.
  • ANSZCO code: sja, persoon ging akkoord voor "het veiligste" te gaan.

Als je al een assessment hebt van mechanical engineer, dan zou ik proberen daarmee verder te gaan. Tenminste als dat mogelijk is, misschien belletje naar dat 'dedicated migration department' om te vragen hoe het zit.

Daar heb ik niet achter gevraagd, dit kan ik bij de CCI eens navragen, maar ik heb de assessment voor mech. eng. nog niet terug... deze moet normaal gezien in deze week af zijn (12weken zijn zo goed als verstreken).
 
Euh, nou... CCI heeft terug contact opgenomen en tijdsframes neergepent voor mijn opties : RSMS, ENS en de 457. Met de eerste twee haal ik het sowieso niet meer binnen de 4 weken. TRA duurt nu 6-8 weken. Ook heb ik naar Engineers Australia opgebeld hoe het zit met de applicaties, daar hebben ze een delay. Het zal voor 8 Okt zijn eer ik weet of het heb of niet.

Dus lijkt de 457 de enigste manier om nog op tijd klaar te zijn dat er geen werkonderbreking zich voordoet, CCI zei dat hiervoor er misschien geen assessment voor nodig is. (we zullen wel zien!). Op dit moment heb ik er de tijd en energie niet voor na het werk om voluit voor die TRA te gaan. Ik heb dit medegedeeld aan de GM, dus ligt de bal in hun kamp weer. Ik heb wel erbij gezegd dat eens ik wel alle documenten bijeen heb voor een andere visum dat ik dan wel meteen daarvoor wil gaan, hij vond het ok.

Om op je vraag te antwoorden, Sander, ik denk dat ik blijf bij een Fitter (General), gewoonweg het makkelijkste. Als ik later een andere job zoek, gaat mijn CV denk ik meer uitmaken dan de TRA. Zeg nou zelf, een Fitter en een DMM liggen echt niet ver apart, eens je weet hoe een motor in elkaar zit is het relatief gemakkelijk om het ook te troubleshooten. (okee, simplistisch voorgesteld maar je snapt wat ik bedoel, niet?)
 
Ik hoop voor je dat het lukt met een 457 binnen de tijd die je hebt. Maar 4 weken is wel erg kort, ben benieuwd...

Volgens mij telt je opleiding en werkervaring meer dan het beroep waarop je het visum krijgt. Wat ook logies zal zijn. In iedere motor zitten stukken staal die op en neer gaan of rond draaien, maar toch heeft iedere motor weer zijn eigen zwakheden. Maar in grote lijnen is het geen rocket science.
 
Back
Top