Immigration lawyer voor aanvraag Visa 309/100

Sander Weerheim

New Member
Hallo allemaal,

Mijn Australische vriendin en ik staan op het punt van aanvragen van een Visa 309/100 om volgende jaar (na de zomer) een leven in Melbourne te starten. Wij willen het hele aanvraag proces uiteraard zo snel en soepel mogelijk laten verlopen zodat ik snel in Melbourne opzoek kan gaan naar een baan. Enige tijdsdruk is er dus wel degelijk.
Mijn vraag is of hier op het forum mensen zijn die (recente) ervaring hebben met de hulp van een immigration lawyer (in Melbourne) bij het aanvragen van een Visa 309/100? Is het inhuren hiervan het geld waard of is het aanvragen dit visa dusdanig makkelijk en verloopt de communicatie met die overheid soepel en vlot dat dit niet nodig?
De twee bedrijven die hulp bieden bij visa aanvraag procedures vertelde ons dat bij dit visa het gebruikelijk is dat zij 10 uur aan begeleiding kwijt zijn en hiervoor 3000 dollar inrekening brengen. Is dat een normaal bedrag?

Ik hoop dat iemand zin en tijd heeft om hierop te reageren.

Alvast bedankt,

Sander
 
Sander welkom. Ik heb zelf ook een 309/100 visum, en ik denk dat dit een visum is wat je prima zelf kan doen. Uiteindelijk moet toch via een Immigration officer die zo zijn eigen tijdslijnen heeft. Dus ik denk niet dat een Visumbureau sneller is. Dus hou het geld in je zak!

Verzamel eerst alle informatie. De website van Immigration bevat een goed document voor visum 309/100 en wat er nodig is. Ook zijn er in dit subforum veel tips en lijstjes te vinden over wat nodig is. Hier geldt: goede voorbereiding en netjes alle documenten verzamelen voorkomt vragen en vertraging tijdens de visum beoordeling door de CO (case officer). En als iets niet duidelijk is check dan het forum, er is een grote kans dat het antwoord te vinden is, en stel een vraag als het niet als eens eerder besproken is.
Eenmaal alle documenten verzameld, dan open je een ImmiAccount, betaal je voor het visum via credit card, en dan kan je de documenten uploaden en het formulier online invullen. Daarna moet je vriendin als sponsor ook nog een formulier invullen.
Ben je daarmee klaar, dan dien je formeel het visum in en begint het lange wachten.

Qua tijdslijnen is het uitdagend. Reken op ca. 10 maanden, plus de tijd die je nodig hebt om alles te verzamelen alsvorens de aanvraag te starten.
 
Last edited:
Helemaal met Frits eens. Het belangrijkste is het verzamelen van de informatie die je nodig hebt en dat moet je toch echt zelf doen. Ik kan me voorstellen dat hulp bij een skilled visa wel toegevoegde waarde heeft maar voor partner niet echt. Waar eigenlijk alles om draait is dat je moet bewijzen dat je echte relatie hebt. Voor ons was het ongeveer 2 maanden om alles op een rijtje te krijgen vwb documenten en 8 maanden wachten op visum na indienen visum aanvraag en betalen.
 
Hou je geld in je zakken, want zo moeilijk is de 309/100 visum niet. Wij gaan onze volgende jaar pas indienen, maar alles is zo goed als rond en het is een kwestie van wat dingen datums te geven, uploaden, wachten op een case officer en de volgende instructies. Er is hier meer dan genoeg kennis op deze forum over de defacto visum, dus als je ergen mee zit gewoon een vraag stellen :up:

En als je echt met geld wilt smijten mag je een forum uitje beginnen en ons allemaal trakteren, liefst in Melbourne en dan tijdens de motogp/superbike weekend, toch @afterbang @Thijsvr :D:D:D
 
Welkom Sander,
3000 dollar voor hulp van een bureau is wel gemiddeld, dus goedkoper wordt dat niet (heb ook al uitgebreid offertes opgevraagd)
Er zijn veel verhalen van geslaagde partner visums. Zoals Frits zegt... hou het geld in je zak als het niet hoeft. Veel kun je echt zelf doen!
Good luck!
 
Hallo, allemaal.

Bedankt voor de reacties. Wij hebben inmiddels besloten het visum zelf aan te vragen en het geld voor een advocaat dus te besparen. Het meeste papierwerk is gedaan, de creditcard is aangevraagd en al het bewijs van onze relatie is gedigitaliseerd. Voor het einde van deze maand hopen wij de aanvraag rond te hebben.
Erg spannend allemaal maar ik heb er zin in!

Groetjes,

Sander
 
Beetje laat, maar ook wij hebben afgelopen februari 309/100 aangevraagd. Deze is niet zo moeilijk, het is alleen een kwestie van goed lezen.
 
Back
Top