in 2 uur van Adam naar sydney

wezep

New Member
ik las vandaag tijdens de schaft dat ze in australie een nieuw soort straalmoter hebben gebouwt waarmee je binnen 2 uur van adam in sydney bent...

dit bericht iets anders dan in de krant....

Een test met een revolutionaire vliegtuigmotor in Australië lijkt zaterdag te zijn gelukt, zo heeft de Britse openbare omroep BBC gemeld. De betrokken wetenschappers zijn alvast tevreden. Vanop de basis Woomera, 500 km ten noorden van Adelaide, werd een tweetraps Terrier-Orion raket gelanceerd. Die liet op 314 km hoogte de HyShot III scramjet los, die daarop op Aarde terugviel. Een scramjetmotor heeft geen bewegende delen en zuigt zuurstof uit de lucht op om zijn waterstof te kunnen verbranden. Dat gebeurt pas als de motor aan vijf keer de snelheid van het geluid vliegt. De snelheid kan dan met nog eens minstens Mach-2 verhogen. Een vliegtuig met zo'n motor zou op twee uur tijd van Sydney naar Londen kunnen vliegen. Deskundigen menen dat het nog wel een halve eeuw zal duren eer scramjets op commerciële basis zullen vliegen.

Nou, khoop niet dat dit in de vroeger toekomst gaat gebeuren want dan zit Oz binnen de korste keren net als nederland PROPVOL met mensen en moeten we weer naar een andere plek op de aardbol op zoek naar ruimte en rust, haha!!!Grts, Mariekske :up:

Je bent verkeerd ingelicht, op 314 kilometer vlieg je niet meer.

Je beweegt je dan voort in de ruimte (en daar is geen lucht meer) en je bent los van de zwaartekracht.

Het duurt nog minimaal 10 jaar eer zoiets commercieel verantwoord is.
De scramjet is overigens al oud nieuws, bestaat al een aantal jaren.

Maar ik geef toe, je voortbewegen met mach 5 of meer heeft zo zijn voordelen.

Bart

FF bij de les blijven Dames en Heren!

Wanneer je met Mach 5 door de dampkring zou scheuren, dan wordt het zaakje heel erg heet.

Het fameuze spionagevliegtuig "blackbird" SR71 had er al veel last van, en die vloog "maar" Mach 3.

Dus vanaf re-entry in de dampkring zal de snelheid fors dalen, om dan met een normale snelheid van een paar honderd grondkilometers te landen.

:lol: Jemig lijkt me heeeelemaal geweldig! Even een bakkie halen in NL. Kerst vieren en oud & nieuw en dan weer lekker terug! :lol:

Ok ok ben bij de les....  :roll:

Maar hoe komen ze dan aan 2 uur vliegen van Adam naar Sydney  :think: . Met een normaal vliegtuig is het ongeveer 21 uur vliegen(los van de tussenstop). Een normaal vliegtuig vliegt gemiddelt 900 km/uur( of nog sneller) ,dus van 900 km/uur uitgaande legt het vliegtuig 18900 kilometer af in die 21 uur. Dit zou dan ongeveer de afstand moeten zijn van Adam naar Sydney, dan zou je dus minimaal mach 9/mach 10 moeten vliegen :-D wil je die afstand in 2 uur vliegen. Hoe dan ook gaat het iig sneller als nu  :-D

[quote author=tum link=topic=4298.msg53613#msg53613 date=1143611645]
Kromming van de aarde???  :wink: :wink:
[/quote]Maar als je op 30 kilometer hoogte, vliegt leg je toch ook nog eens een grotere afstand af als dat je op 10 kilometer hoogte vliegt! :think:

HMMMMMM  :think:, met 9000 km per uur lukt dat dan dus wel, zie hier het artikeltje:

http://www.nu.nl/news/700210/86/Supermotor_maakt_van_vlucht_naar_Sydney_kinderspel.html

alleen woorden als waterstof....ontbranding.....raket....kweenie of ik daar al in wil vliegen  :plane: wordt je toch wel duizelig van denk :dizzy:

Volgens mij klopt er helemaal niets van, lees hier Zaterdag deden ze een proef met een bijzondere straalmotor waarmee zeven keer de snelheid van het geluid (9000 kilometer per uur) moest worden bereikt De snelheid van het geluid is toch 1000 kilometer per uur  :think:
zeven keer de snelheid van het geluid= 9000 :| . Ik weet het niet meer hoor :-D

Das een goeie benneman, had inderdaad net dit gevonden

Als het weerbericht aangeeft een temperatuur van 4 °C, dan heeft men het over de temperatuur op een hoogte van 1,50 m. Dat is een internationale afspraak. De temperatuur van de lucht is op iedere hoogte anders. Je hoort dan ook nog dikwijls zeggen: 'Kans op vorst aan de grond'.
Wat nu interessant is: de geluidssnelheid is ook op iedere hoogte anders. De geluidssnelheid is evenredig met de snelheid van moleculen in de lucht. De gemiddelde kinetische energie van de moleculen is evenredig met de absolute temperatuur

geinig onderwerp  :-o :)

:eek:fftopic:  :lol1: We zijn bijna in Sydney. :-D

He Tum snap je zelf nog wat je geschreven hebt  :-D

[quote author=M5 link=topic=4298.msg53638#msg53638 date=1143623568]
:eek:fftopic:  :lol1: We zijn bijna in Sydney. :-D

He Tum snap je zelf nog wat je geschreven hebt  :-D
[/quote]

:lol1: :lmao: :lol1: eeeuuuh zoiets van: die moleculetjes bewegen meer of minder  :w00t: afhankelijk van de omgevingstemperatuur en dan........zoiets van eeeuuuuh dat de temperatuur gerelateerd wordt aan het moment waarop die moleculetjes niet meer kunnen bewegen en dat eeeuuuuh de energie van die moleculetjes daaraan gekoppeld is...eeeuuuh bij die temperatuur bewegen die specifieke moleculetjes zo en zo veel en andere weer zo en zo veel..............ja weet ik veel, met een 3 voor natuurkunde (dus laten vallen  :lol: :lol:) breng ik het er nog niet zo slecht vanaf denk ik  :-D :-D :-D

Back